• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • 11 bedzie co 20 min ale do tego będą te tramwaje z nowej pętli co 3 min 20 sec.. Razem z 11 będą one na chełmie średnio co kolo 2 i pół minuty. Ja bym sie tam nie martwil o ilosc ludzi... Teraz przeciez tez jadą najpierw autobusem z dalszych osiedli a potem w tramwaj wsiadają.. Dziwie się komentarzom typu "po co tyle kasy wywalili na petle chelm". Ale tego ze przez ponad 4 lata sie z Niej korzysta i przesiada/dojezdza to juz sie nie pisze. Dziwi mnie tez zdziwienie co do tej czestotliwosci.. Teraz na chełm jest tak samo.. Wlasnie co okolo 3 minuty jest tramwaj. Plus zwiekszona ilosc "siódemek" to da nam jeszcze czestsze wizyty tramwajów na przystanku.

    • 7 0

  • Ujescisko (2)

    A co z trasa 118?Czy zmieni sie na normalna z tej obecnej "wycieczkowej"?Czy linia 164 zwiekszy czestotliwosc?

    • 7 1

    • Fakt. 118 jeździ jak autokar. pół południa objedzie ;p

      Może jeszcze przednika by dali do każdego 118 !

      • 2 0

    • właśnie!!!

      autobus jedzie już tak długo, że oszaleć można. Niech go jeszcze na Przymorze puszczą zamiast do Jana z Kolna, a co, niech się jeszcze bardziej spóźnia i wlecze:/

      • 0 0

  • co z tymi na kowalach?

    ??

    • 1 1

  • 213 koniec dojazdu do centrum (2)

    Kicha teraz z Osiedla Cztery Pory Roku rano jedzie się 20-25 min. a po zmianach co najmniej 40 minut i gdzie ta rewolucja. Ok 113 do pętli ale 213 musi przynajmniej rano i po południu jeżdzić do centrum...

    • 3 3

    • A ciężko kupić bilet godzinny

      Wsiąść w 113 i potem w tramwaj, który będzie jeździł często i być szybko w centrum.

      • 3 0

    • 25 minut i 40 minut podane przez "chajnę" z sufitu wzięte. Zresztą dowożenie pasażerów autobusami do węzłów komunikacji szynowej to właściwe rozwiązanie. Trzeba też pamiętać o osobach, które jadą dalej niż do centrum - odtąd nie będą musiały przesiadać się przy dworcu, ale wsiądą do właściwego tramwaju już na nowej pętli.

      • 1 0

  • a co z 164?

    wg schematu 164 nie zajeżdża na pętle Ujeścisko, czy to błąd czy przemyślane pozbawienie nas jedynego połączenia z Wrzeszczem?

    • 3 1

  • 213 213 (3)

    to jest totalny absurd żeby likwidować bezpośrednie połączenie do Gdańska Głównego, kto planuje tego typu rozkłady?? jeżeli osiedla nowy horyzont moje marzenie itp itd jadą teraz bezpośrednio to po zmianie muszą jechąć z przesiadką, PLANIŚCI DO CHOLERKI zobaczcie ile osób jeździ tą linia w tyg oraz w weekend jest to jedna z rentowniejszych tras!!!!!!!!!!!!!!!! niekeidy na 3 przystanku nie ma juz miejsc siedzących a na kolejnych autobus pełny !!!!!!!!!!!!!!!!!!11

    • 5 3

    • (1)

      zobacz ile osób przesiada się przy dworcu i jedzie dalej. Poza tym lepiej tłoczyć się w tramwaju niż w autobusie, bo tramwaj jedzie znacznie szybciej. Decyzja słuszna - zrobić długie trasy tramwajów i dojazdy do tychże tras autobusami.

      • 2 1

      • muszę sie z toba niezgodzić zwróć uwagę że Ci mieszkańcy np jadąc do kina na zakupy na spacer kolacje ipt jadą do gda głównego, teraz zeby skoczyć na spacer na staróke np na godzine będą jechać połtorej godziny, a kolego/koleżanko 90 % ludzi przesiada się zgodzę się z toba ale na SKM???? nikt na kolejny tramwaj!! dlaczego autobusu z oróni górnej nie wprowadzić na trasę 213 to jest raptem 5 przystanków a tak odcina sie ludzi od np konsumpcji, rekreacji itp gdańsk główny straci na tym!!!

        • 0 5

    • Wszystko jest bez sensu jeśli spojrzysz z perspektywy jednej osoby. Dla mnie 90% linii autobusowych w tym mieście nie ma sensu bo JA korzystam tylko z pozostałych 10%. Czy to znaczy że te 90% jest do likwidacji? Ano nie. A co do twojego przykładu to jedni stracili bezpośrednie połączenie a inni je zyskali dzięki dłuższej linii tramwajowej. Coś za coś - zapewniam cie że nikt nikomu na złość nie robi.

      • 2 0

  • SUPER !

    Tylko jak dostać się z osiedla południe do tej pętli ?

    • 0 0

  • Doczekaliśmy się, a ja się za tydzień wyprowadzam z Ujeściska :]

    Tylko sobie pooglądaliśmy jak budowali linię od zeszłego roku :P pfffffffff

    • 0 0

  • (2)

    Szkoda tylko, że jak się likwiduje gimazjum przy Wiekopolskiej to nikt nie pomyśli o bezpośrednim połaczeniu oś. Czter Pory Roku z pętlą na Oruni Górnej.

    • 0 2

    • (1)

      szkoda tylko, że w artykule piszą co innego. 213 będzie dalej jeździł, i to w dodatku częściej, tyle że do pętli. 113 zostaje na dawnej trasie.

      • 0 0

      • No tak bezpośrednie połączenie wszędzie i nalepiej spod domu.

        Zrozum bezpośrednie połączenia nie są ekonomiczne dla ZTM. Dużo łatwiej jest robić węzły przesiadkowe, aby każdy z tego miejsca mógł wybrać dogodny transport w odpowiednim kierunku.

        • 0 0

  • szkoda że nikt nie myśli o drugiej stronie Rębowo, Szadółki

    szkoda że nikt nie myśli o drugiej stronie Rębowo, Szadółki nadal bez jakiejkolwiek komunikacji a osiedli pełno , 174 raz na dwie godziny, bo co drugi kurs tylko do Otomina, 574 ma 8 kursów dziennie , a 156 raz na godzinę

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane