• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja w komunikacji miejskiej na południu Gdańska

Krzysztof Koprowski
15 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11. Po uruchomieniu nowej trasy tramwajowej, na pętli Chełm Witosa będą zawracać wyłącznie tramwaje linii 11.

Już za kilka tygodni mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska skorzystają z nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy ul. Świętokrzyskiej. Prezentujemy schemat nowej organizacji ruchu autobusowego oraz tramwajowego.



Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf. Schemat przebiegu linii autobusowych i tramwajowych w rejonie nowego węzła przesiadkowego. Kliknij w grafikę lub  tutaj , aby pobrać plik pdf.
Do nowej pętli, której oficjalna nazwa będzie brzmieć "Łostowice Świętokrzyska" docierać będą trzy linie tramwajowe: 2, 6 oraz 7. Linia 11 jako jedyna będzie kończyć bieg na pętli Chełm Witosa. Pętla na Chełmie zostanie "zdegradowana" i utraci także większość połączeń autobusowych - tu dojadą zaledwie dwie linie autobusowe: 108 oraz 156 (obecnie korzysta z niej osiem linii autobusowych).

- Linia 2 będzie kursować z częstotliwością co ok. 10 minut. Szóstka będzie jeździć tak jak obecnie, czyli co 10 minut w szczycie i 20 poza nim. Linia 7 będzie obecna na torach przez cały dzień z taką samą częstotliwością jak 6 (obecnie kursuje tylko w szczycie). Jedenastka będzie natomiast pojawiać się na przystankach co ok. 20 minut - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jak oceniasz pomysł węzłów przesiadkowych tramwaj - autobus?

Zgodnie z zapowiedziami ZTM, z nowej pętli tramwaje w godzinach szczytu będą odjeżdżać z częstotliwością aż co 3 min 20 sekund. Podróż do dworca głównego zajmie ok. 20 minut. Na pętli, oprócz parkingów samochodowych oraz rowerowych, pojawi się się także punkt obsługi klienta, gdzie będzie można np. przedłużyć ważność karty miejskiej. Na nowej trasie zainstalowany zostanie na razie tylko jeden biletomat - przypuszczalnie na przystanku Cebertowicza lub Cieszyńskiego. Poza pętlą nie będą także zamontowane wyświetlacze SIP-u.

Do nowej pętli skrócone zostaną linie: 155 (obecnie jeździ do pętli Chełm Witosa), 275 (Jana z Kolna), 213 (Jana z Kolna), 255 (Chełm Witosa) oraz 295 (Chełm Witosa). Dodatkowo na pętle zajeżdżać będą autobusy linii: 175, 256, 162 oraz 262. Na liniach 113, 156 oraz 213 zostaną zwiększone częstotliwości kursowania. 156 będzie dodatkowo zajeżdżać na Ujeścisko. Natomiast linia 254 będzie kursować na przemian z 162, co sprawi, że na wspólnym odcinku autobusy będą się pojawiać na przystankach co ok. 7 minut.

- Przy konstrukcji tras linii autobusowych, wzięliśmy także pod uwagę sytuacje awaryjne. Z tego powodu nie skróciliśmy całkowicie wszystkich linii autobusowych do nowej pętli i takie linie jak: 175, 254 czy 256, nadal będą dojeżdżać do centrum - dodaje Zomkowski.

Prezentowany schemat nie jest jednak ostateczny. Zarząd Transportu Miejskiego będzie jeszcze przeprowadzać badania marketingowe. Czeka również na opinie radnych osiedli. Być może pojawią się zmiany, lecz będą to już raczej kosmetyczne korekty. Uruchomienie nowej trasy tramwajowej planowane jest na maj br., choć urzędnicy po cichu liczą, że uda się wcześniej zakończyć prace budowlane.

Miejsca

Opinie (414) 6 zablokowanych

  • Tak się zastanawiam (2)

    Po co ten tramwaj skoro po remoncie na "Nowej Łódzkiej" (al. Havla) nie ma korków? Nie byłoby taniej gdyby dalej śmigały autobusy?

    • 0 8

    • nie karmic trolla

      • 0 0

    • chyba w nocy nie ma tam korków ;-)

      • 0 2

  • Panie Prezydencie.

    zmiencie tramwaje i tory tam gdzie potrzeba im zmian

    • 1 1

  • nie rozumiem autora artykułu.

    jaka rewolucja. o co chodzi? czy nie było wiadomo od początku, że pętla na chełmie bedzie pełnić rolę awaryjnej i stanie się praktycznie bezużyteczna.

    • 2 2

  • (6)

    Skrócić 256! Żeby nie stał w korkach na Takcie św. Wojciecha!

    • 4 10

    • (5)

      Skrócić i jednocześnie zwiększyć częstotliwość.

      • 2 3

      • to se wysiadz na swojej 'petli' i jedz do centrum przez poludnie, ujescisko i chelm (4)

        Twoj czas podróży i komfortu rzeczywiście się skróci

        • 5 2

        • (2)

          Wolę jechać po torach i omijać baranów w samochodach, którzy tworzą korki.

          • 2 1

          • przecież 256 zajeżdża na pętle

            Wtedy się przesiadasz na tramwaj i masz to co chciałeś. A ci co chcą jechać dalej mogą jechać. I tak wilk syty i owca cała.

            • 1 0

          • Zwłaszcza, że tych korków nie ma (na Havla)

            • 1 0

        • a jak stanie tramwaj to niczym nie dojedziesz do Gdańska ...

          • 1 2

  • po to budujemy linie TRAMWAJOWE aby tych samych ulic (równoległych to tramwajowych) autobusy nie tarasowały!

    prawda?

    • 3 1

  • Czym żyje Gdańsk, a czym Gdynia ?

    Jak widać na portalu Gdańsk nowymi połączeniami komunikacyjnymi, Gdynia guanem psim na plażach.

    • 3 0

  • A na przeróbkę kiedy coś puszczą? (5)

    Najgorzej skomunikowane dzielnice gdańska,typu przeróbka,stogi,kiedy remont mostu siennickiego kiedy tramwaje na niego wjeżdżają jadą około 15km/h

    • 13 6

    • do przeróbki

      są tuskowe autostrady

      • 1 1

    • (3)

      No to napisze jeszcze raz: Przeróbka to 4.816 mieszkańców podczas gdy Chełm: 45.704 mieszkańców. Sumując północno-zachodni Gdańsk: Przeróbka + Stogi + Krakowiec-Górki + Wyspa + trochę na wyrost Rudnik = 23.833, a przykładowo Chełm + Ujeścisko-Łostowice + Orunia-sw.Wojciech-Lipce = 79.368. Dziwią cię więc priorytety?

      • 8 1

      • Przeróbka to przemysłowe serce Gdańska.

        chcecie się od niej odciąć ? port północny, naftoport, centrum kontenerowe, fosfory tereny po znteku i stogi, najpiękniejsza plaża w Gdańsku. ale już zawlaszczana przez port. Gdańsk ustawia się niestety tyłem do morza, wlazi pomiędzy górki. po co ? niedługo mieszkańcy stolicy kaszubów będą wyjeżdżać nad morze do krynicy.

        • 2 5

      • (1)

        Napewno nie,w weekend jest się cieżko dostać się gdzie kolwiek,tramwaje jeżdżą jak chcą,spóźniają się,bardzo często nie przyjeżdżają,ja straciłem już raz pracę przez komunikację miejską jeżdżącą przez Przeróbkę,a na 6 rano w weekend do pracy nie dojedziesz ponieważ będziesz musiał wstać 2,5h przed pracą po to by być na czas,111 dopiero grubo po 5 rano.

        • 0 3

        • straciłeś robotę boś jełop pijak i na pewno złodziej jak każdy POLAK

          • 2 4

  • 213? (3)

    a dlaczego niby 213 będzie dojeżdzać tylko do pętli na świętokrzyską? przecież ludzie chcą jeździć czasami na orunie!!! linia 213 ma zupełnie inną trasę do dworca niż tramwaj:/ nie jedzie przecież przez chełm tylko przez orunie...nie obczajam, bzdura jakaś:/

    • 16 4

    • przecież ludzie chcą jeździć czasami na orunie!!! (2)

      To niech jeżdżą 113, którego trasa w/g zamieszczonego schematu wcale się nie zmieni.

      • 5 3

      • (1)

        tak ale dlaczego ktoś kto chce dojechać jedną komunikacją, jednym autobusem ma sie sto razy przesiadać, jak może wsiaść w 213 i poprostu jechać do samego gdanska? to utrudnianie zycia!!

        • 2 3

        • Przecież twórca tego wątku pisał o dojeździe na Orunię, nie do dworca. O co zatem chodzi? Jeśli ktoś bardzo lubi widok Traktu o poranku, zawsze może na Oruni przesiąść się na któryś z autobusów jadących do dworca...

          • 2 0

  • CZekamy na tramwaj na Morenie !

    jest dogodny teren dla nowych torowisk !

    • 4 0

  • no i dobrze na rate kredytu za mieszkanie ledwo wystarcza nie wspominajac o samochodzie ktory juz dawno sprzedali teraz nowobogatcy z mieszkaniem na nowym osiedlu zaczna jezdzic tramwajami

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane