- 1 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (83 opinie)
- 2 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (203 opinie)
- 3 Remont przed budową Drogi Zielonej (139 opinii)
- 4 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (359 opinii)
- 5 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (291 opinii)
- 6 Oszukane "30 stopni" w majówkę (44 opinie)
Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł
Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.
Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.
Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.
Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni i szpitalu Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu .
Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.
Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego oraz w ciągu ulic: Do Studzienki , Miszewskiego i Wyspiańskiego .
- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.
Miejsca
Opinie (264) ponad 10 zablokowanych
-
2015-09-08 16:59
zarąbiste (2)
w końcu jakaś mądra koncepcja i do tego bez wyburzeń ładnych budynków, tak trzymać, jedynie ten tramwaj przez Kościuszki trochę słaby, lepszy byłby przez Jana Pawła
- 21 15
-
2015-09-08 17:12
do Jana Pawła jest jeden mały problem
własność terenu. Nieliczni developerzy zdają sobie sprawę z tego, ile można oszczędzić oddając fragment terenu pod linię tramwajową - można dokładnie tyle samo powierzchni nie uzbrajać w parkingi (bo zawsze jakieś będą, ale dla wielu ludzi KM jest wygodniejsza)
- 6 1
-
2015-09-09 00:28
m.in. szkoła do wyburzenia
To nie jest wariant bez wyburzeń. Takiego w zasadzie nie ma. Dlatego też BRG w planie w DO Studzienki tramwaju nigdy ne wpisało.
- 0 0
-
2015-09-08 17:02
tramwaj przecina jezdnie, rondo za rondem (2)
na końcu bez ronda, tramwaj w tunelu, estakada chyba dla jaj, świateł pewnie ze 300 - tak się nie planuje ruchu w XXI wieku. Czy nasi genialni planiści znają słowo "bezkolizyjność"? I czy może wiedzą, że tramwaj nie musi jeździć zgodnie z kształtem ulicy, a już na pewno nie musi pomiędzy dwoma nitkami jezdni - przesunięcie torowiska poza światło jezdni to 30% tańsza inwestycja, nie mówiąc o tym, że łatwiejsza.
- 10 30
-
2015-09-08 21:10
Poza światło jezdni... (1)
W miejsce czyjego domu? Twojego?
- 5 0
-
2015-09-08 22:58
Jeżeli tramwaj ma jeździć w "świetle" drogi ot już lepiej puścić tamtędy więcej autobusów zamiast wydawać pieniądze na bezużyteczną, czyli niewiele lepszą od zwykłej drogi infrastrukturę.
- 2 4
-
2015-09-08 17:07
jestem za
nawet ciekawie to wygląda
- 16 4
-
2015-09-08 17:07
Panie dyrektorze, tu jest jezioro...
a to nie nie nie, to nie, nie... a nie, dobrze, to jezioro damy tutaj, a ten niech sobie stoi w zieleni
- 25 6
-
2015-09-08 17:07
No jestem pod wrażeniem
może wreszcie będzie można powiedzieć "mądry polak przed szkodą"
Nie będzie kolejnej Nowej Słowiackiego z tunelami i ekranami akustycznymi.- 26 8
-
2015-09-08 17:13
Cymbały nie potrafiły przewidzieć konieczności II tunelu dla pieszych pod Podwalem Grodzkim (4)
a teraz wymyślają jakieś niestworzone historie
a to tunel pod Pachołkiem
a to nowa Politechniczna
a to znowu GPW Gdańsk Południe Wrzeszcz
a mnie się zdawa że to GPW należy odczytywać jako Grabież Wielkich Pieniędzy /GWP- 16 24
-
2015-09-08 17:20
(3)
Przy dworcu powinno być szerokie przejście naziemne! Kierowcy i tak sobie stoją w korkach już teraz, więc im będzie bez różnicy.
- 10 7
-
2015-09-08 17:32
(1)
Uwierz mi, że zrobi różnicę. Tunel był najlepszym rozwiązaniem i wielka szkoda że aktualnie jest zamknięty
- 3 11
-
2015-09-08 17:35
Uwierz mi, że wywalono już tyle milionów w błoto, a w centrum Gdańska nie ma jak przejść na drugą strone ulicy przez zepsute windy i ich brak na przystanku tramwajpwym, na którym ludzie wpadaja na siebie.
- 13 4
-
2015-09-08 19:04
tu nie chodzi o przejscie takie czy owakie
tylko o brak zdolności przewidywania. Wszak Podwale Grodzkie było remontowane za grubą kasę ledwie 10 lat temu
więc co tu mówić o jakichś planach na 30 lat do przodu
Cymbały i tyle- 2 1
-
2015-09-08 17:14
Podoba mi się! (1)
BRG wstyd!
- 15 8
-
2015-09-09 00:30
A dlaczego?
Myśmy już takie warianty po za odnogą do Myśliwskiej i na Suchanino rysowali. Nawet taki co Królewską Dolinę tramwaj na estakadzie przecinał w skos. Wtedy się nie podobały koszty. Teraz są super :) Śmieszne jak punkt widzenia się politykom zmienia.
- 5 1
-
2015-09-08 17:17
skoro nie możecie się zdecydowac jak nowa politchniczna ma wyglądać
to może jednak w tym czasie machniecie tę Nową Świętokrzyską?
- 18 9
-
2015-09-08 17:18
Od zbiornika retencyjnego Wileńska lepiej chyba pierwotną trasą w kierunku Carrefora i sądu (4)
Żeby zjechać na Brętowo (PKM) to trzeba było spory wiadukt tramwajowy budować.
Tymczasem różnica poziomów pomiędzy Swissmedem a blokami na Wileńskiej (Piecki) jest jeszcze większa i nie widzę tam opcji by zniwelować tak duże pochylenie.- 11 5
-
2015-09-08 17:27
(3)
no to po to jest tam tramwaj w tunelu. Nie dość, że będzie ciszej, to jeszcze szybki przejazd.
- 12 3
-
2015-09-08 17:33
Tunel tu, tunel tam... masakra (2)
Ten tunel by chyba musiał się kończyć przy rondzie Jaśkowa/Wileńska
- 4 8
-
2015-09-09 00:13
Dokładnie, albo nawet od razu gdzieś na poligonie (1)
- 2 0
-
2015-09-09 18:11
Niedługo będzie można przejść ze złotej karczmy na piechotę na morene ;) Po chodniku
- 0 0
-
2015-09-08 17:30
Dziur na ulicy nie potraficie załatać, a planujecie takie cuda na kiju!
- 16 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.