• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucyjna wizja rozwoju sieci tramwajów za 400 mln zł

Krzysztof Koprowski
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Nowy wariant przebiegu trasy tramwajowej Nowej Politechnicznej.

Tramwaj łączący Wrzeszcz z górnym tarasem miasta, przez tereny Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a następnie istniejącym torowiskiem przez al. Zwycięstwa-Grunwaldzką, które rozwidla się przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu, by stamtąd dotrzeć na Zaspę i Przymorze? Brzmi jak mrzonka, ale taki właśnie wariant zaprezentowano na spotkaniu urzędników z mieszkańcami.



Tak odważnego rozwiązania przedstawionego podczas wtorkowego spotkania dotyczącego ul. Nowej Politechnicznej chyba nikt się nie spodziewał. Koncepcja sporządzona na wniosek miasta przez biuro architektoniczne Alter Polis przy współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego wywraca do góry nogami dotychczasowe wizje lansowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

Zamiast korytarza komunikacyjnego wymagającego wyburzenia wielu budynków, zaproponowano tramwaj z niewielkimi korektami ulic, łączący najważniejsze tzw. generatory ruchu między Moreną (a poprzez dalszy układ tramwajowy całego Gdańska Południe) a Zaspą i Przymorzem. Przystanki po drodze byłyby rozlokowane m.in. przy przychodni zobacz na mapie Gdańskaszpitalu zobacz na mapie Gdańska Swissmed, ogromnym zespole klinicznym i Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska i wreszcie tuż przy wejściu do dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Projekt zakłada m.in. budowę tuneli dla tramwaju, estakady wzdłuż torów kolejowych i wiaduktu nad nimi.

Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej. Projekt przewiduje budowę głównego odcinka z możliwością poszerzenia projektu o dwie odnogi: na Suchanino i do ul. Myśliwskiej.
- Nie ma już Nowej Politechnicznej. Proszę, aby od dziś mówić o projekcie GPW, czyli Gdańsk Południe - Wrzeszcz, bowiem ta nazwa wskazuje, co jest najważniejsze - znalezienie dogodnych rozwiązań łączących bezpośrednio dzielnice południowe z Wrzeszczem i dolnym tarasem - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Ta rewolucja ma pochłonąć ok. 400 mln zł, ale na razie to bardzo wstępne szacunki. Budowa trasy tramwajowej z Moreny w okolice GUM-edu ma pochłonąć ok. 330 mln zł, natomiast budowa odcinka łączącego dworzec we Wrzeszczu z al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (m.in. z estakadą i wiaduktem nad torami kolejowymi obok Galerii Bałtyckiej) - 83-84 mln zł.

Tym bardziej, że przedstawiona koncepcja, zakładające wielowariantowe rozwiązania nie jest jednak ostateczna. To jedna z alternatyw, które są tworzone na potrzeby analizowania przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą dotychczas przewidywano - w dużym uproszczeniu - równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska oraz w ciągu ulic: Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Podkreślmy, że ta prezentacja nie przesądza, która opcja zostanie wybrana i zrealizowana. Wpisuje się ona natomiast w dyskusję o rozwiązaniach i pokazuje więcej możliwości niż dotychczas - dodaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej Wiesław Bielawski.
W środę, w osobnym artykule szczegółowo przedstawimy przebieg trasy oraz więcej informacji na temat nowej wizji ul. Nowej Politechnicznej.

Miejsca

Opinie (264) ponad 10 zablokowanych

  • zarąbiste (2)

    w końcu jakaś mądra koncepcja i do tego bez wyburzeń ładnych budynków, tak trzymać, jedynie ten tramwaj przez Kościuszki trochę słaby, lepszy byłby przez Jana Pawła

    • 21 15

    • do Jana Pawła jest jeden mały problem

      własność terenu. Nieliczni developerzy zdają sobie sprawę z tego, ile można oszczędzić oddając fragment terenu pod linię tramwajową - można dokładnie tyle samo powierzchni nie uzbrajać w parkingi (bo zawsze jakieś będą, ale dla wielu ludzi KM jest wygodniejsza)

      • 6 1

    • m.in. szkoła do wyburzenia

      To nie jest wariant bez wyburzeń. Takiego w zasadzie nie ma. Dlatego też BRG w planie w DO Studzienki tramwaju nigdy ne wpisało.

      • 0 0

  • tramwaj przecina jezdnie, rondo za rondem (2)

    na końcu bez ronda, tramwaj w tunelu, estakada chyba dla jaj, świateł pewnie ze 300 - tak się nie planuje ruchu w XXI wieku. Czy nasi genialni planiści znają słowo "bezkolizyjność"? I czy może wiedzą, że tramwaj nie musi jeździć zgodnie z kształtem ulicy, a już na pewno nie musi pomiędzy dwoma nitkami jezdni - przesunięcie torowiska poza światło jezdni to 30% tańsza inwestycja, nie mówiąc o tym, że łatwiejsza.

    • 10 30

    • Poza światło jezdni... (1)

      W miejsce czyjego domu? Twojego?

      • 5 0

      • Jeżeli tramwaj ma jeździć w "świetle" drogi ot już lepiej puścić tamtędy więcej autobusów zamiast wydawać pieniądze na bezużyteczną, czyli niewiele lepszą od zwykłej drogi infrastrukturę.

        • 2 4

  • jestem za

    nawet ciekawie to wygląda

    • 16 4

  • Panie dyrektorze, tu jest jezioro...

    a to nie nie nie, to nie, nie... a nie, dobrze, to jezioro damy tutaj, a ten niech sobie stoi w zieleni

    • 25 6

  • No jestem pod wrażeniem

    może wreszcie będzie można powiedzieć "mądry polak przed szkodą"

    Nie będzie kolejnej Nowej Słowiackiego z tunelami i ekranami akustycznymi.

    • 26 8

  • Cymbały nie potrafiły przewidzieć konieczności II tunelu dla pieszych pod Podwalem Grodzkim (4)

    a teraz wymyślają jakieś niestworzone historie
    a to tunel pod Pachołkiem
    a to nowa Politechniczna
    a to znowu GPW Gdańsk Południe Wrzeszcz
    a mnie się zdawa że to GPW należy odczytywać jako Grabież Wielkich Pieniędzy /GWP

    • 16 24

    • (3)

      Przy dworcu powinno być szerokie przejście naziemne! Kierowcy i tak sobie stoją w korkach już teraz, więc im będzie bez różnicy.

      • 10 7

      • (1)

        Uwierz mi, że zrobi różnicę. Tunel był najlepszym rozwiązaniem i wielka szkoda że aktualnie jest zamknięty

        • 3 11

        • Uwierz mi, że wywalono już tyle milionów w błoto, a w centrum Gdańska nie ma jak przejść na drugą strone ulicy przez zepsute windy i ich brak na przystanku tramwajpwym, na którym ludzie wpadaja na siebie.

          • 13 4

      • tu nie chodzi o przejscie takie czy owakie

        tylko o brak zdolności przewidywania. Wszak Podwale Grodzkie było remontowane za grubą kasę ledwie 10 lat temu
        więc co tu mówić o jakichś planach na 30 lat do przodu

        Cymbały i tyle

        • 2 1

  • Podoba mi się! (1)

    BRG wstyd!

    • 15 8

    • A dlaczego?

      Myśmy już takie warianty po za odnogą do Myśliwskiej i na Suchanino rysowali. Nawet taki co Królewską Dolinę tramwaj na estakadzie przecinał w skos. Wtedy się nie podobały koszty. Teraz są super :) Śmieszne jak punkt widzenia się politykom zmienia.

      • 5 1

  • skoro nie możecie się zdecydowac jak nowa politchniczna ma wyglądać

    to może jednak w tym czasie machniecie tę Nową Świętokrzyską?

    • 18 9

  • Od zbiornika retencyjnego Wileńska lepiej chyba pierwotną trasą w kierunku Carrefora i sądu (4)

    Żeby zjechać na Brętowo (PKM) to trzeba było spory wiadukt tramwajowy budować.
    Tymczasem różnica poziomów pomiędzy Swissmedem a blokami na Wileńskiej (Piecki) jest jeszcze większa i nie widzę tam opcji by zniwelować tak duże pochylenie.

    • 11 5

    • (3)

      no to po to jest tam tramwaj w tunelu. Nie dość, że będzie ciszej, to jeszcze szybki przejazd.

      • 12 3

      • Tunel tu, tunel tam... masakra (2)

        Ten tunel by chyba musiał się kończyć przy rondzie Jaśkowa/Wileńska

        • 4 8

        • Dokładnie, albo nawet od razu gdzieś na poligonie (1)

          • 2 0

          • Niedługo będzie można przejść ze złotej karczmy na piechotę na morene ;) Po chodniku

            • 0 0

  • Dziur na ulicy nie potraficie załatać, a planujecie takie cuda na kiju!

    • 16 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane