• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

Krzysztof Koprowski
12 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej.

Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.



Chodzi o projekt tzw. ul. Nowej Politechnicznej, która byłaby elementem połączenia między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.

- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.

Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki zobacz na mapie Gdańska oraz obecny budynek Tristaru zobacz na mapie Gdańska), to teraz budynki mają zostać nietknięte.

- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.

Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.

Na jakim odcinku ul. Nowej Politechnicznej powinna powstać linia tramwajowa?

Dalszy przebieg samej ulicy jak i tramwaju to poszerzona ul. Do Studzienki kosztem wszystkich zabudowań po wschodniej stronie zobacz na mapie Gdańska (eksponując tym samym budynki PG), a następnie równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska. Dalsza rezerwa terenowa jest doskonale widoczna na zdjęciach satelitarnych i obejmuje fragment pod istniejącą estakadą w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z również planowaną ul. Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska.

- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.

W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) zobacz na mapie Gdańska, rejon akademików PG zobacz na mapie Gdańska, Park Królewskiej Doliny zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z ul. Wagnera zobacz na mapie Gdańska, rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ zobacz na mapie Gdańska. To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.

Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.

Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska to ok. 263 mln zł.

Miejsca

Opinie (302) 5 zablokowanych

  • budować a nie obiecywać

    • 1 0

  • Propozycja: Tunel tramwajowy pod Grunwaldzką

    Myślę, że tunel od Miszewskiego do ul. Do Studzienki Grunwaldzką rozwiązałby w jakiś sposób uciążliwość tego skrzyżowania. Oczywiście byłoby drożej i trudniej podczas budowy; no ale efekt końcowy na pewno na plus.

    • 5 1

  • Patrzę na załaczoną mapke i widzę tylko planistyczny chaos komunikacyjny

    Zupełny brak realnych koncepcji, zastąpiony pobożnymi życzeniami. Czyli po naszemu, po staremu, po Gdańsku.
    P.S. System komunikacyjny (tramwaj, autobus)należy organizować od podstaw, a nie łatać dziury...

    • 2 0

  • co to zazwa "nowa politechniczna" ? (1)

    nowa bulonska, nowa politechniczna, nowa kosciuszki ... po co robic taki balagan w nazwach? bedzie stara politechniczna i nowa , jak zapomnisz dopisac nowa to list dojdzie na ta stara?

    • 3 1

    • to nazwa techniczna "przejściowa" na czas do końca realizacji.

      • 3 0

  • tory (2)

    a na wymianę torowiska na Stogi nie ma pieniędzy.
    Wstyd jak się traktuje tą dzielnicę.


    na wymianę torowiska na Stogi nie ma pieniędzy;

    • 10 3

    • wstyd, jak ta dzielnica traktuje tramwaje! (1)

      jw

      • 1 1

      • A jak? Bo mieszkam tam, codziennie korzytstam z tramwajów i nic się nie dzieje. A zaznaczam, że stan techniczny torowiska, tramwajów, czętotliwość kursowania wołają o pomstę do nieba.

        • 0 0

  • (10)

    A może najpierw wyremontować całą trasę na Stogi? Czy może ma się rozlecieć?

    • 117 27

    • Przecież trwa przetarg. (1)

      Więc remont się odbędzie.

      • 7 5

      • Tak. Może za dwa lata. Remont całych DWÓCH kilometrów. Kiedy remontu wymaga torowisko począszy od Armii Krajowej do Stogów Plaży. Teraz.

        • 0 0

    • A co to te Stogi???

      • 1 1

    • po co tam tramwaj, zabic te stogi dechami (2)

      • 5 10

      • W czoło się puknij.. (1)

        .. czemu ludzie mieszkający na Stogach czy Przeróbce są gorsi? Bo mają tam mieszkanie? No sorry!

        • 10 1

        • Tak.

          • 2 4

    • remont trasy na Stogi

      nie, z czasem zamknąć. Na Orunię (Dolną) też kiedyś był tramwaj... Walczcie o swoje bo niestety część dzielnic jest spychana na dalszy plan

      • 12 0

    • najwyraźniej czekają aż się rozsypie

      potem umyją i wytrą ręce i powiedzą. trudno chcieliśmy ale nie wyszło. my z wyspy Stogi powinniśmy ogłosić niepodległość od Budyniowa i wziąć sprawy w swoje ręce. pamiętajcie Budyniowo porzuciło wyspę Stogi i Dolne Miasto

      • 4 1

    • ma sie rozleciec! (1)

      • 13 7

      • ona się rozlecie

        razem z tym waszym budyniem

        • 5 5

  • Dawny gdański łącznik Berlinki (3)

    Planowana trasa tramwajowa przebiegnie w miejscu, gdzie Niemcy projektowali gdański łącznik autostrady tzw. Berlinki. Na tym odcinku wykonali w czasie II w.ś. sporo prac ziemnych widocznych do dziś.

    • 1 0

    • Nastroj polityczny sie zmienil i teraz autobahny ciagną na poludnie i poludniowy wschód. Z korzyscią dla Gdańska? Nie.

      • 0 0

    • co ty bredzisz (1)

      • 1 2

      • facet napisał prawdę

        w miejscu skrzyżowania Grunwaldzkiej z Bohaterów Getta miał powstać węzeł końcowy autostrady Gdańsk-Berlin. Wykonano wszystkie konieczne prace ziemne. Dodatkowo przewidywano uruchomienie tramwaju Wrzeszcz-Siedlce z odgałęzieniem na Migowo.

        • 1 0

  • w tamtych rejonach

    jeżdżą autobusy, wypadaloby najpierw wyremontowac Stogi :)

    • 4 0

  • Najwyższy czas połączyć linią tramwajową ( po ul. Grunwaldzkiej) Gdańsk z Sopotem (1)

    i jednocześnie poprzez trolejbus z Gdynią. Takiego połączenia bardzo brakuje.

    • 8 0

    • Najwyższy czas połączyć linią .......

      Była linia autobusowa 101,przemianowana potem na A ,ale z powodu nierentowności została zamknięta.Mało ludzi z niej korzystało.

      • 0 0

  • (3)

    Nie bardzo rozumiem po co miałyby powstać "rozjazdy torowe we wszystkich relacjach" na skrzyżowaniu planowanego nowego torowiska z Grunwaldzką? Tramwaje niech jadą wyłącznie na wprost (najlepiej na dwóch poziomach z przystankami przesiadkowymi.

    • 15 3

    • rozjazdy mają mieć zastosowanie głównie dla wjazdu/zjazdu tramwaju z linii (1)

      oraz jako przejścia awaryjne

      • 0 0

      • Takie przejście nie tylko awaryjne jest niedaleko - na skrzyżowaniu al Zwycięstwa z ...nie pamiętam, przy Operze.

        • 0 0

    • A po kiego diabła?

      Czy na Stogach mieszka jakiś wiceprezydent?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane