- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (315 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (435 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary (6 opinii)
- 4 Auto wjechało w pieszych i w budynek (281 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (67 opinii)
- 6 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (114 opinii)
Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę
Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.
- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.
Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki oraz obecny budynek Tristaru ), to teraz budynki mają zostać nietknięte.
- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.
Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką , gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.
- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.
W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego , rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) , skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) , rejon akademików PG , Park Królewskiej Doliny , skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków , skrzyżowanie z ul. Wagnera , rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego , rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ . To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.
Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.
Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową to ok. 263 mln zł.
Miejsca
Opinie (302) 5 zablokowanych
-
2012-10-12 14:30
Tramwaj
Jakby planiści pomyśleli to zrobiliby jak w Krakowie, gdzie tramwaje w centrum zostały puszczone podziemnym tunelem, wyglada prawie jak metro a jakie funkcjonalne. Sprawa do przemyślenia. Pozdrawiam !
- 6 2
-
2012-10-12 14:26
porażka
ludzie przecież można się przejść kawałek od grunwaldzkiej do placu komorowskiego, po co w wąską ulicę z kamienicami wciskać jeszcze tramwaj ...
nie mówiąc o ludziach którzy nie potrafią obecnie jeździć na skrzyżowaniu grunwaldzkiej z miszewskiego jak dodacie tory kolejne to już wieczny korek będzie i nieład...- 5 5
-
2012-10-12 14:18
ciasna Wyspiańskiego
Pytanie zasadnicze ! Jak tam zmieścić 2 tory i jeszcze samochody ? Już teraz jest koszmarny tłok, szczególnie odkąd zamknięto przejazd ul. Leczkowa w kier. Hallera.
- 4 2
-
2012-10-12 13:40
Dla mnie to dziwne .. na calym swiecie wykorzystuja tunele i wiedukty !!! (2)
aby nie pogarszac komunikacji w miastach ( wiem ze drozej ale mozna nieco dluzej a porzadnie i nie klac w korkach ) a u nas sredniowiacze ...
- 5 7
-
2012-10-12 14:06
(1)
Średniowieczne podejście to jest właśnie tworzenie kolejnych ułatwień dla ruchu indywidualnego. Nie jest możliwe stworzenie miasta przyjaznego dla aut, gdyż same parkingi zajęłyby dwukrotnie tyle przestrzeni.
- 4 2
-
2012-10-12 14:10
jest i tak robia na swiecie w miare mozliwosci i kompletnie nie o parkingi tu
chodzi , ciekawe tyle minusow - urzednicy i zieloni szaleja jak zawsze ...
- 2 3
-
2012-10-12 13:32
i tak to spiepsza
a kosztowac bedzie majatek
- 1 4
-
2012-10-12 08:33
ECS (4)
"Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł. "
Cena podobna nie ?- 21 2
-
2012-10-12 10:26
ECS nie jest budowany za pieniądze miasta. (3)
Jeśli coś krytykujesz, najpierw sprawdź, czy masz rację :)
- 4 10
-
2012-10-12 13:29
sorry kolego ale się mylisz:
"ECS będzie kosztował gdańszczan ok. 104 mln zł."
Informacja z trojmiasto.pl z 17 maja 2010, godz. 06:00
Skoro będzie nas tyle kosztował, to czemu nie było referendum w tej sprawie !!!- 6 1
-
2012-10-12 11:36
Europejskie Centrum Solidarności Gdańsk:
Termin realizacji: X 2010 - X 2013
Wykonawca: Polimex Mostostal S.A.
Koszt robót budowlanych: 157 881 583,32 zł
Wartość Projektu: 229 115 075,41 zł brutto
Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej: 107 043 601,61 zł brutto
Dlaczego kłamiesz?- 2 1
-
2012-10-12 10:29
A za czyje pieniądze?
- 5 2
-
2012-10-12 13:22
Najpierw tramwaj na Morenę i do Słowackiego
Niech się wezmą za generalny remont Mostu Sienniciego najpierw i zbudowanie linii tramwajowej na Morenę i do Słowackiego
- 7 0
-
2012-10-12 13:22
propozycja
pomysł fajny, ja bym sobie jeszcze pomarzyła o przedłużeniu linii tramwajowej na ul. Hallera aż do deptaka na molo przy Jana Pawła II i dalej do Wojska Polskiego. Na JPII narobili tyle świateł i jeszcze będą koło szpitala, że nie da się jechać.Tramwaj by ułatwił życie no i byłoby połączenie tej części Zaspy do Wrzeszcza.
- 6 1
-
2012-10-12 13:19
Będą tworzone nowe linie tramwajowe, a inne czekają już 15 lat na remont.
- 9 1
-
2012-10-12 13:17
Taka linia tramwajowa jest OCZYWISTOŚCIĄ !! A wschodnia cześc ul Wyspiańskiego to budynki w KOSZMARNYM stanie technicznym !
Podobnie, jak i po stronie zachodniej, więc wyburzenie ich przyniesie tylko korzyści.
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.