• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

Krzysztof Koprowski
12 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej.

Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.



Chodzi o projekt tzw. ul. Nowej Politechnicznej, która byłaby elementem połączenia między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.

- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.

Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki zobacz na mapie Gdańska oraz obecny budynek Tristaru zobacz na mapie Gdańska), to teraz budynki mają zostać nietknięte.

- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.

Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.

Na jakim odcinku ul. Nowej Politechnicznej powinna powstać linia tramwajowa?

Dalszy przebieg samej ulicy jak i tramwaju to poszerzona ul. Do Studzienki kosztem wszystkich zabudowań po wschodniej stronie zobacz na mapie Gdańska (eksponując tym samym budynki PG), a następnie równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska. Dalsza rezerwa terenowa jest doskonale widoczna na zdjęciach satelitarnych i obejmuje fragment pod istniejącą estakadą w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z również planowaną ul. Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska.

- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.

W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) zobacz na mapie Gdańska, rejon akademików PG zobacz na mapie Gdańska, Park Królewskiej Doliny zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z ul. Wagnera zobacz na mapie Gdańska, rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ zobacz na mapie Gdańska. To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.

Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.

Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska to ok. 263 mln zł.

Miejsca

Opinie (302) 5 zablokowanych

  • Tramwaj

    Jakby planiści pomyśleli to zrobiliby jak w Krakowie, gdzie tramwaje w centrum zostały puszczone podziemnym tunelem, wyglada prawie jak metro a jakie funkcjonalne. Sprawa do przemyślenia. Pozdrawiam !

    • 6 2

  • porażka

    ludzie przecież można się przejść kawałek od grunwaldzkiej do placu komorowskiego, po co w wąską ulicę z kamienicami wciskać jeszcze tramwaj ...
    nie mówiąc o ludziach którzy nie potrafią obecnie jeździć na skrzyżowaniu grunwaldzkiej z miszewskiego jak dodacie tory kolejne to już wieczny korek będzie i nieład...

    • 5 5

  • ciasna Wyspiańskiego

    Pytanie zasadnicze ! Jak tam zmieścić 2 tory i jeszcze samochody ? Już teraz jest koszmarny tłok, szczególnie odkąd zamknięto przejazd ul. Leczkowa w kier. Hallera.

    • 4 2

  • Dla mnie to dziwne .. na calym swiecie wykorzystuja tunele i wiedukty !!! (2)

    aby nie pogarszac komunikacji w miastach ( wiem ze drozej ale mozna nieco dluzej a porzadnie i nie klac w korkach ) a u nas sredniowiacze ...

    • 5 7

    • (1)

      Średniowieczne podejście to jest właśnie tworzenie kolejnych ułatwień dla ruchu indywidualnego. Nie jest możliwe stworzenie miasta przyjaznego dla aut, gdyż same parkingi zajęłyby dwukrotnie tyle przestrzeni.

      • 4 2

      • jest i tak robia na swiecie w miare mozliwosci i kompletnie nie o parkingi tu

        chodzi , ciekawe tyle minusow - urzednicy i zieloni szaleja jak zawsze ...

        • 2 3

  • i tak to spiepsza

    a kosztowac bedzie majatek

    • 1 4

  • ECS (4)

    "Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł. "

    Cena podobna nie ?

    • 21 2

    • ECS nie jest budowany za pieniądze miasta. (3)

      Jeśli coś krytykujesz, najpierw sprawdź, czy masz rację :)

      • 4 10

      • sorry kolego ale się mylisz:

        "ECS będzie kosztował gdańszczan ok. 104 mln zł."

        Informacja z trojmiasto.pl z 17 maja 2010, godz. 06:00

        Skoro będzie nas tyle kosztował, to czemu nie było referendum w tej sprawie !!!

        • 6 1

      • Europejskie Centrum Solidarności Gdańsk:
        Termin realizacji: X 2010 - X 2013
        Wykonawca: Polimex Mostostal S.A.
        Koszt robót budowlanych: 157 881 583,32 zł
        Wartość Projektu: 229 115 075,41 zł brutto
        Wartość dofinansowania z Unii Europejskiej: 107 043 601,61 zł brutto

        Dlaczego kłamiesz?

        • 2 1

      • A za czyje pieniądze?

        • 5 2

  • Najpierw tramwaj na Morenę i do Słowackiego

    Niech się wezmą za generalny remont Mostu Sienniciego najpierw i zbudowanie linii tramwajowej na Morenę i do Słowackiego

    • 7 0

  • propozycja

    pomysł fajny, ja bym sobie jeszcze pomarzyła o przedłużeniu linii tramwajowej na ul. Hallera aż do deptaka na molo przy Jana Pawła II i dalej do Wojska Polskiego. Na JPII narobili tyle świateł i jeszcze będą koło szpitala, że nie da się jechać.Tramwaj by ułatwił życie no i byłoby połączenie tej części Zaspy do Wrzeszcza.

    • 6 1

  • Będą tworzone nowe linie tramwajowe, a inne czekają już 15 lat na remont.

    • 9 1

  • Taka linia tramwajowa jest OCZYWISTOŚCIĄ !! A wschodnia cześc ul Wyspiańskiego to budynki w KOSZMARNYM stanie technicznym !

    Podobnie, jak i po stronie zachodniej, więc wyburzenie ich przyniesie tylko korzyści.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane