• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rosyjskie paliwo kupisz w Trójmieście za 4 zł. Klienci? Lekarze, policjanci, taksówkarze

Maciej Naskręt
8 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Aktualnie najczęściej przewożonym towarem przez granicę między Polską i Obwodem Kaliningradzkim nie są papierosy lub alkohol, a paliwo. Aktualnie najczęściej przewożonym towarem przez granicę między Polską i Obwodem Kaliningradzkim nie są papierosy lub alkohol, a paliwo.

Wcale nie musimy jechać ponad 100 km do Obwodu Kaliningradzkiego, by kupić tańszy olej napędowy rosyjskiego pochodzenia. W Trójmieście możemy dostać paliwo za ok. 4 zł, czyli ponad złotówkę tańsze niż na lokalnych stacjach paliw. Udało nam się porozmawiać z przemytnikiem oleju napędowego z Rosji.



Czy kupiłbyś od "mrówek" paliwo z Rosji?

Poprosiliśmy jednego z gdańskich taksówkarzy, by pomógł nam dotrzeć do osób rozprowadzających paliwo z Rosji. Poszukiwania dostawcy zajęły mu dwie godziny, co tylko potwierdza, jak łatwo można zakupić rosyjskie paliwo w Trójmieście.

Z dostawcą umówiliśmy się na parkingu przy jednym z gdańskich centrów handlowych, położonym nieopodal Obwodnicy Trójmiasta. Telefonicznie, na prośbę dostawcy, podaliśmy markę naszego samochodu, kolor, silnik i numery tablic rejestracyjnych.

Na sklepowym parkingu zjawiliśmy się o wskazanej godzinie. Zatrzymała się przy nas ok. 10-letnia niemiecka limuzyna na polskich tablicach rejestracyjnych. Marki pojazdu nie ujawniamy, ale do jego baku można wlać prawie 95 litrów paliwa. Dostawca poprosił nas, byśmy zjechali ze sklepowego parkingu na boczną - szutrową - drogę.

- Ile potrzebujecie paliwa? - pyta dostawca, Polak.
- A ile kosztuje litr oleju napędowego? - pytamy.
- 4,40 zł, zawsze złotówkę mniej niż na trójmiejskich stacjach - mówi dostawca. - Czasem mam po 4 zł, gdy chcę się paliwa szybko pozbyć, ale to nie teraz - dodaje.

Przypomnijmy, że od maja 2012 r. mieszkańcy Obwodu Kaliningradzkiego, województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego mogą przekraczać granicę polsko-rosyjską na zasadzie tzw. małego ruchu przygranicznego. Nie potrzebujemy już wiz, więc wzrósł ruch osób i ilość przewożonych towarów - w tym paliwa. Cena oleju napędowego w Rosji wynosi obecnie 3,13 zł za litr. Różnica 1,30 zł na litrze pozwala dostawcom zarobić.

- W zeszłym roku straciłem pracę, więc postanowiłem zarobić na moje utrzymanie. Nie jest źle, bo można zyskać od 2 do 3 tys. zł miesięcznie - mówi nam dostawca.

Straż graniczna i celnicy pracujący na przejściach granicznych z Obwodem Kaliningradzkim w ostatnim czasie wypowiedziały wojnę tzw. "paliwowym mrówkom". Mogą oni teraz tylko raz dziennie, a nie wielokrotnie jak dotychczas, przekroczyć granicę z pełnym bakiem paliwa i jednym kanistrem.

To nie przeszkadza w robieniu cichego biznesu. - Jeden raz wjadę do obwodu, tankuję bak pod korek i wlewam paliwo do 15-litrowego kanistra. Potem gdy wracam do Trójmiasta, już w Polsce - kawałek za granicą - kupuję kilka kanistrów po 3,50 zł za litr oleju właśnie u sprawdzonych "mrówek". Cała wyprawa zajmuje mi ok. cztery godziny - opowiada dostawca.

Maciej Naskręt: Nie budzi Pan swoim zachowaniem podejrzeń na granicy?

- Raczej nie, bo zanim wjeżdżam do Rosji masuję [poprzez dodanie obciążenia] wskaźnik poziomu paliwa, w efekcie czego wskazuje on pełen bak. W rzeczywistości w zbiorniku znajduje się wtedy pięć litrów ropy. Na granicy do Rosji nikt mną się nie interesuje, celnicy myślą, że mam pełen bak i tak to sobie odnotowują. Natomiast przy wyjeździe z Rosji mówię, że wjechałem z pełnym bakiem i trochę dolałem paliwa pod korek dla siebie.

Kto kupuje u Pana paliwo?

- Wszyscy. Wśród kupców jest lekarz, policjant i standardowo taksówkarze. Nie brakuje też mechaników. Mam stałych odbiorców, kanistry dowożę im często przed dom. Część osób zamawia też czasem papierosy i alkohol.

Ale wielu z polskich kierowców twierdzi, że rosyjskie paliwo jest po prostu nic nie warte.

- To ciekawe. W Rosji twierdzą bowiem odwrotnie. Wielu mówi: "nie kupuj paliwa w Polsce, rosyjską ropę potrafią przerabiać tylko rosyjskie rafinerie, Polacy nie są w tym najlepsi".

Przewóz paliwa to zajęcie tymczasowe, czy już na stałe? Będzie się Pan tym trudnił?

- To zależy od cen paliwa w Polsce. Jeśli te poszybują do góry - rząd dołoży kolejny podatek - wtedy ja w tym biznesie zostaję, bo zarobię jeszcze więcej.

Opinie (384) ponad 10 zablokowanych

  • Gdzie

    A gdzie to? Na parkingu auchan?

    • 1 0

  • 506076320

    potrzebuje ON

    • 6 0

  • Nie ma to jak dziennikarska rzetelność ... (7)

    "Mogą oni teraz tylko raz dziennie, a nie wielokrotnie jak dotychczas, przekroczyć granicę z pełnym bakiem paliwa i jednym kanistrem."

    od początku wprowadzenia małego ruchu przygranicznego, wjazd był możliwy tylko raz na 24 h...Teraz jest limit wjazdów - max, 10 w miesiącu....

    Lepiej róbcie ten research :)

    • 199 6

    • (3)

      jak sie cos komentuje to trzeba cos o tym wiedziec--kierowca moze 10 razy w miesiacu--ale samochod moze i 100 razy dziennie--przepis dotyczy kierowcy ,a nie samochodu--tak trzeba robic ten research.

      • 12 2

      • (2)

        Ale żeby samochód wjechał, musi być zarej na właściciela, lub musisz mieć upoważnienie od notariusza!
        Nie pisz bzdur jak nie masz pojęcia o czym piszesz!

        • 4 9

        • widzę że kolega nieobyty teraz nie musisz mieć żadnego upoważnienia,możesz jechać autem wujka kazia z nowej wólki koło zgorzelca i nie płaci się na wjezdzie tylko na wyjezdzie z rosji, poza tym nadal obowiązuje limit raz na dobę,ale po 10 wjazdach w miesiącu każdy następny czyli 11,12 itp jest clone paliwo tzn celnik wystawia ci kwit "cło do zapłaty za paliwo"

          • 0 0

        • Co nie zmienia faktu, że samochód może wjechać

          • 7 0

    • Chyba, że ma stałą wizę wjazdową

      • 2 0

    • (1)

      Czytałem ,że jak w łape 100rubli się daje to codziennie mozna wjeźdzać...

      • 18 6

      • Bez 100 rubli nie wjezdzasz :)) taka prawda

        codziennie możesz wjezdzać, ale wtedy trzepanko masz gwarantowane :)

        • 25 0

  • Co tydzień tankuje na Shellu i Orlenie po 4zł/l (2)

    Taki jest dla mnie koszt netto po wrzuceniu paliwa w koszty. Nie wiem więc dlaczego np taksówkarze kupują takie paliwo

    • 4 8

    • nie każdy jest VATowcem i nie każdy może go odliczyć

      a taksówkarze w przeważającej liczbie są na ryczałcie i co za tym idzie wogóle nie wrzucają paliwa w koszty, nawet nie przechowują faktur.

      • 2 0

    • BO FAKTUR NIE WYSTAWIAJA I KOSZTÓW NIE MAJA JAK ODLICZYC

      TERAZ WIESZ

      • 2 0

  • Rosja i Norwegia

    A gdyby ciągali paliwo z Norwegi to tez byście płakali ze złe i niedobre? Ze padają wtryski, silniki itd?
    Zastanówcie sie trochę, poczytajcie a potem piszcie.
    Norwegowie i Rosjanie maja najlepsze paliwa!!!
    Dla reszty niedowiarków, pojedzcie na granice i zobaczcie czym przyjeżdżają do Polski Rosjanie! Albo wystarczy pojechać w weekend na parking jakiegoś centrum handlowego... Ale sory, oni pewnie tez maja żółto zielone rury wydechowe :D bez komentarza

    • 7 0

  • przemyt paliwa ze wschodu (1)

    Moja firma używa kilku aut za wschodnią granicą. Wszystkie mają zielono-żółte rury wydechowe od wewnątrz. To siarka. Auto nie wytrzymuje długo więc muszę je co jakiś czas sprzedawać. Za wschodnią granicą nasi kierowcy mogą paliwo kupić jedynie na Shellu, ale i to nic nie pomaga. Widzę ciągle te mrówki i dziwię się, zę to jeszcze istnieje. Już kiedyś pisałem - jeden bak na miesiąc. Skąd właściciel starego Passata ma pieniądze na więcej niż 100 litrów miesięcznie. A tu się chwalą, ze ograniczyli wyjazdy do jednego dziennie, to jakieś kpiny. Wystarczy, że za każdy przejazd przez granicę powyżej czterech miesięcznie "turysta" zapłaci po 100 zł i już będzie spokój. Taki ryczałcik

    • 0 8

    • To jest ograniczanie swobody obywatela (...) Zielono żółta rura? Hahaha co za koleś... Następny znawca haha i to ze ktoś jeździ starym autem znaczy ze nie ma kasy? (...) a może po prostu woli jeździć starym ale swoim niż płacić kredyt za nowsze na pokaz? I brać kolejny kredyt na naprawę jak w nowszych sie coś z******

      • 2 1

  • Ej matoly!

    Ale wy wszyscy matoly jesteście, żal! Niedawno wszystkie media trabily ile stacji w Polsce nie spełnia norm!! Poszukajcie kretyni i zobaczcie jaki syf lejecie z pl stacji.
    Matoly nie chcecie to nie lejecie ruskiej i o co ta cała dyskusja internetowi napinacze, skoro i tak 3/4 z was nigdy ruskiej nie próbowało a znają sie wszyscy!
    Żal was ludzie małej wiary i skapego intelektu! Internetowi frustraci hahaha

    • 5 2

  • tankowałem tak

    kiedyś brałem od kolesia, który trzymał wszystko w garażu na blokowisku. przed jego garażem stał 10-ciopiętrowy blok, kiedy zaczął lać z plastikowego kanistra, spytałem zaniepokojony czy się nie boi bo jesteśmy na widoku, a on nie przerywając - oni wszyscy u mnie tankują.

    • 3 0

  • zobaczycie za jakiś czas (2)

    co wam na to silnik i inne elementy układu paliwowego powiedza ;))) matoły i cwaniaki, nie wierze ze gosc stracił prace i wział sie za nielagal !!!!

    • 3 3

    • nie wierzę w jakieś większe szkody w silniku itd (1)

      Ruscy też jeżdżą takimi samymi samochodami i jakoś jażdżą

      • 2 0

      • problem jest tylko w sprzedawcy

        • 2 0

  • a jam golfa III w TDI ku............ (1)

    • 1 1

    • nie ma się czym chwalić

      N wioskach wszyscy pozamieniali maluchy na Golfy

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane