• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower metropolitalny ruszy z opóźnieniem

Maciej Korolczuk
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne. Wszystkie rowery w systemie będą miały wspomaganie elektryczne.

System Roweru Metropolitalnego Mevo miał się pojawić w Trójmieście i na Pomorzu najpóźniej do niedzieli 18 listopada. Ale się nie pojawi. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej Gdański Obszar Metropolitalny) opóźnienie wyniesie nawet 3 tygodnie.



Czy zamierzasz korzystać z roweru metropolitalnego?

Umowa z firmą Nextbike, która miała dostarczyć 14 pomorskim gminom ponad 4 tys. rowerów elektrycznych została podpisana w drugiej połowie czerwca. Zakładała ona, że 30 proc. z nich (ponad 1,2 tys. rowerów) pojawi się na ulicach Trójmiasta i pozostałych gmin najpóźniej w ciągu pięciu miesięcy.

I choć od kilku tygodni na ulicach zaczęły pojawiać się charakterystyczne stojaki będące elementem całego systemu, to terminu wyznaczonego na 18 listopada nie uda się dotrzymać.

O tym, jak duże wyzwanie czeka dostawcę jednośladów słyszeliśmy już w dniu podpisania umowy.

Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu. Stojaki roweru metropolitalnego pojawiły się w Trójmieście kilka tygodni temu.
- Nie boimy się wyzwania budowy tak dużego systemu, mamy już doświadczenie w sporych systemach roweru publicznego i roweru elektrycznego, chociaż na pewno połączenie jednego z drugim będzie dla nas wyzwaniem. To największy system od czasu podpisania umowy na warszawskie Veturilo w 2016 roku - mówił przed wakacjami Marek Pogorzelski z firmy Nextbike.
Obawy, że system ruszy z opóźnieniem niestety się potwierdziły. Jak wyjaśnia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (dawniej GOM) przyczyną opóźnień są m.in. problemy z budową stacji postojowych.

- Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało znaczących prac administracyjnych i formalno-prawnych. Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje rowerowe, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie 14 gmin. Tymczasem rynek wykonawców jest bardzo trudny, ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych, w ramach projektów europejskich i braku wolnych rąk do pracy - mówi Michał Glaser, Dyrektor Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
O systemie roweru metropolitalnego MEVO

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażonych w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Stawki za wypożyczenie roweru:

  • jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej niż 10 gr za minutę
  • abonament miesięczny będzie wynosił maksymalnie 10 zł
  • abonament roczny będzie w cenie nie wyższej niż 100 zł
  • oba rodzaje abonamentu będą zawierały 90 minut bezpłatnego wypożyczenia roweru każdego dnia jego trwania, a każda kolejna minuta będzie kosztowała nie więcej niż 5 gr.


Rower będzie można wypożyczyć za pomocą aplikacji w smartfonie lub przez jego zbliżenie do terminala w rowerze, przy pomocy Karty Mieszkańca, karty bankomatowej, kredytowej oraz innych nowoczesnych kart z funkcją zbliżeniową. Takim identyfikatorem może być również bilet miejski lub karta biblioteczna. Dla identyfikacji konieczna będzie rejestracja przez internet. Wypożyczyć rower będzie można przytykając do niego na przykład kartę, a na końcu podróży zamykając tylko blokadę.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (399) 10 zablokowanych

  • Na zimę opony z kolcami chyba będą. (1)

    A co z ubezpieczeniem w przypadku wypadku ?

    • 3 2

    • AX E

      OC oraz dostosowanie prędkości do warunków na drodze. Mało?

      • 1 0

  • Dziadek Mróz

    Spokojnie. Poczekajcie jeszcze trochę, a zamiast rowerów podstawią eko-renifery.

    • 3 0

  • Nawet 3 tygodnie czyli do 9 grudnia (3)

    Zgodnie z umową "za każdy rozpoczęty dzień niefunkcjonowania całego systemu kara wyniesie co najmniej 100 tys. zł" . Czy to oznacza że Nextbike zapłaci karę w wysokości co najmniej 2 100 000 zł?
    Na co zostaną przeznaczone te środki?
    Czy autor byłby łaskaw podrążyć ten wątek?

    Tak naprawdę to guzik mnie obchodzi, że ten wykonawca nie daje rady. To jest ich ryzyko. Wygrali przetarg bo zgodzili się na takie warunki. Co mnie obchodzi że nie mają ludzi do pracy???

    • 21 2

    • Jeżeli zwłoka jest niezależna od wkonawcy, (2)

      a tu mamy problem z szybkim wydaniem decyzji administracyjnych to kary nie będzie...

      • 3 1

      • (1)

        To po co te tłumaczenia o braku rąk do pracy? Poza tym mieli 5 miesiecy na wszystko o zaczeli stawiac stojaki dopiero w październiku.

        • 2 0

        • coś tu nie gra, gdyby chodziło o jakieś stojaki to uruchomiliby na tych, które już są... ale pewnie jest jakiś inny problem

          • 2 0

  • Skomplikowane (3)

    Jak z tego korzystać?

    • 11 2

    • (2)

      oj tam korzystać :)

      te fanaberie formalne to nic w porównaniu z tym - że np bierzesz rower i jedziesz do pracy. Niedaleko pracy masz też stację bazową do parkowania - bo przecież do rowu go nie wrzucisz - należność liczy ci się za czas od wyjęcia do włożenia :)

      i dzieje się otóż tak dziwna przykrość - że na taki sam pomysł jak ty wpadło jeszcze parę osób z twojego biurowca :) - wszystkie miejsca zajęte i nie masz gdzie go odstawić :)
      Czas leci, jesteś już spóżniony do roboty - i jedziesz jak d**il po mieście szukając wolnego stojaka :)

      po pół godzinie poszukiwań (bo wszędzie zajęte) - dostrzegasz wreszcie kątem oka wolne stanowisko, po czym na twoich oczach ładuje się na nie jakaś gruba Kaśka zostawiając swój :)

      a ty - tak czy inaczej - szukasz jakiegoś środka transportu żeby wreszcie do tej roboty na 11-tą jakoś dotrzeć :)

      • 10 5

      • (1)

        nawet jak nie ma miejsca to można zostawić rower gdziekolwiek za dodatkową opłatą więc nigdzie nie trzeba się szamotać w poszukiwaniu miejsc poza tym te rowery będą miały elektrozamek więc raczej nie będą potrzebowały być bezpośrednio do stojaka przypinane jak zwykły rower...

        • 2 1

        • Nawet jakby nie miały, to w Warszawie w takiej sytuacji rowery są przypinane jeden do drugiego i można normalnie oddać. Bardziej prawdopodobnym problemem może być, to że roweru nie będzie na stacji, z której chciałbyś/abyś odjechać...

          • 2 0

  • To będzie elektryczny niewypał (10)

    Może mam złe przeczucia, ale uwazam, że 100% elektryków to strzał w stopę. Kolejnym strzałem tym razem w kolano jest brak ładowania na stacjach postojowych. Baterie mają być wymieniane przez serwis, no fajnie ale ile taki rower będzie miał zasięgu w ruchu miejskim przy średniej prędkości około 15-20km/h (czyli przy działającym wspomaganiu) - jak to będzie 60km to będzie dobrze - przy takim założeniu bateria starczy na 3-4h, to pewnie krócej niż będzie trwało ładowanie. Przy dużym zainteresowaniu, potrzebna będzie wymiana baterii kilka razy na dobę, ale w praktyce jezeli bateria ma byc wymieniana przy 20% naładowania, czyli jeszcze częściej, zorganizowanie sprawnej wymiany tych baterii będzie bardzo trudne... a jazda ~35kg rowerem bez wspomagania nie będzie chyba zbyt przyjemnym doświadczeniem. Chyba szkoda, ze nie będzie rowerów bez wspomagania

    • 29 10

    • “elektryki” ... trzeba parkować w specjalnych stacjach dokujących (1)

      "W gdańskiej flocie roweru miejskiego 10 proc. pojazdów stanowić będą “elektryki”, które będzie trzeba parkować w specjalnych stacjach dokujących, umożliwiających ładowanie akumulatorów."

      • 0 2

      • Co to za bzdury? Chyba jakieś plany sprzed kilku lat. Aktualnie realizowany jest projekt w 100% elektryków, bez stacji dokujących, z wymianą baterii przez serwis

        • 1 0

    • Spokojnie (7)

      Wiesz co? Nie jestem już młódką a jak do tej pory to zrobienie 40 km (i więcej) bez wspomagania jest dla mnie super frajdą. Wspomaganie elektryczne powinno być tylko pod górkę. Więc powinno starczyć mocy.

      • 3 9

      • Niestety (4)

        Jazda rowerem to przyjemnosc, ale bie 30 kilogramowym.

        • 10 1

        • Naprawdę? (3)

          A tyle ma ważyć? :)

          • 1 6

          • (2)

            W specyfikacji zamówienia miał chyba 36 kg...

            • 2 0

            • da radę (1)

              rowery publiczne zwykłe ważą około 22-23 kg i jazda nimi to nikła przyjemność; ale jeśli dodamy wspomaganie (które samo w sobie waży około 7kg), to zupełnie nie odczuwa się dużej wagi roweru. A przenosic po schodach chyba nikt tego nie zamierza.

              • 1 1

              • Ten wątek dotyczy jazdy z rozładowana baterią.

                • 2 0

      • Wspomaganie ma być do 25km/h... ale jak to rozwiążą programowo, w sensie jaka moc przy jakiej prędkości to nie wiem. Jeżeli po płaskim będzie ciężej jak rowerem bez wspomagania to bez sensu to wspomaganie

        • 1 0

      • Męczyć się tym 30kg klocem nawet po płaskim to masakra bez wspomagania.

        • 11 1

  • Można się było spodziewać (1)

    W Orłowie budowa ścieżki rowerowej rozgrzebana od ok. miesiąca, w innych miejscach to samo.

    • 4 1

    • a co to kurna ma wspólnego z MEVO ?

      • 0 0

  • Lemigoza żydowska wybrała kiłę.
    I wszystko się wali.

    • 2 2

  • Czekaliśmy kilka lat (10)

    Poczekamy jeszcze 3 tygodnie, to nie problem.

    • 157 42

    • ale po co uruchamiać to na zimę? (4)

      Ja wiem, ze nie ma złej pogody na rower, jest tylko nieodpowiednie ubranie...ale umówmy się, tym rowerem jedzie sie do pracy a nie na wycieczkę do lasu.

      • 14 3

      • Żeby był mały ruch do testów.

        • 1 0

      • A ta elektryka to przetrwa taką zimę ze śniegiem bez szwanku? (2)

        • 8 1

        • A passata złomujesz po zimie?

          • 1 0

        • co za pytanie !

          dziwne zadajesz ..., bo kogo to obchodzi ?.

          • 2 2

    • no i właśnie ...

      kretynem się jest od urodzenia , tego nie można się nauczyć ..prawda ?!.

      • 0 0

    • Haha to trzeba było kupir rower niedorajdy

      • 0 1

    • Mają teraz 5 lat na obietnice (1)

      Możecie nas teraz pocałować w d...

      • 17 4

      • Na wiosnę będą

        Wtedy kolejne wybory

        • 6 1

    • za 3 tygodnie bedą kolejne 3 tygodnie

      • 11 4

  • morena (5)

    zalosne bylo zabrac mieszkanca parking pod domem na morenie (ul.wilenska) by postawic te stacje postojowa na te rowery.Gdzie mieszkancy maja parkowac pod wlasnym domem? Trzeba bylo wygospodarowac gdzie indziej teren. Wezcie pod uwage ile jest tu mieszkan a jak maly parking. Bezmozgi...

    • 8 9

    • (1)

      U mnie na osiedlu też zabrali miejsce parkingowe. Tu się zgodzę. Mogliby znaleźć inne miejsce bo samochody parkuja już po chodnikach.

      • 5 1

      • a jak by nie było stojaka to by nie parkowali na chodnikach?

        • 3 0

    • greg (1)

      bo tu nie chodzi o mieszkancow, tylko o to, zeby niemcy mogli zarabiac

      • 4 1

      • niemiec twoj wrog, szable czysc i na konia wsiadaj

        • 0 0

    • ale ktorego mieszkanca parking zabrali? niech sie sadzi, wlasnosc rzecz swieta

      • 3 2

  • Ścieżki rowerowe (5)

    Nie wiem po co komu rower jak ścieżką rowerową nie idzie przejechać nie sprząta na od początku jesieni wygląda jak wysypisko śmieci zgniłe na warstwie one liście patyki i inne odpady zagrażają życiu i zdrowiu każdego kto się odważy jechać na rowerze dziwię się że tak duże miasto nie dba o ścieżki rowerowe

    • 6 4

    • (4)

      to jedz jezdnią. masz do tego prawo

      • 2 2

      • (3)

        Za jazdę ulicą gdy obok jest ścieżka dostaje się mandat.

        • 2 2

        • (2)

          nieprawda. proponuje w całosci przestudiowac przepisy, a nie powoływać sie tylko na jakiś urywek.

          • 0 1

          • (1)

            Nie znalazłem tego w kodeksie a mandat dostałem. Gdzie to jest zapisane? Jak wiesz to pomóż.

            • 3 0

            • no jak ddr jest nieprzejezdna czyli nie umożliwia ci jazdę w obranym kierunku to oczywiste ze możesz poruszać się jezdnią

              • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane