• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez Trójmiasto: przyjemność czy groza?

Michał Sielski
6 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jak jeździć rowerem po Trójmieście? Według niektórych najbezpieczniej drogami rowerowymi, według innych ulicami, a rowerzystów wciąż można spotkać także na chodnikach. Sprawdziliśmy, jak szybko, legalnie i bezpiecznie przejechać rowerem przez Trójmiasto. Nie ma co ukrywać - tak moglibyśmy pracować codziennie...



Zdarza ci się jeździć rowerem po ulicach?

Od początku zakładaliśmy, że nie będzie to materiał z tezą. Nie planowaliśmy, że pokażemy braki w infrastrukturze rowerowej czy postawy rowerzystów lub kierowców. Nie chcieliśmy udowadniać niczego sobie ani innym - przekonywać, że rower to idealna recepta na korki czy może chwilowa moda i lans. Po prostu - przejechaliśmy od granicy Trójmiasta w Gdyni do kolejnej w Gdańsku.

Jakie wnioski? 45 km pokonaliśmy bez większego problemu, bezpiecznie i szybko. Na niektórych fragmentach - ale tylko niektórych, bo jechaliśmy już po porannym szczycie - znacznie szybciej niż samochody czy pociągi SKM. Ale po kolei:

Kiedy rowerzyści mogą jeździć po ulicy?

W ustawie jest jeszcze kontrowersyjny zapis dotyczący tego, że droga dla rowerów powinna być wyznaczona dla kierunku, w którym porusza się rowerzysta. Niektórzy interpretują to tak, że powinna ona znajdować się po prawej stronie ulicy, co potwierdza kilka wyroków sądów z całej Polski. W naszym kraju nie obowiązuje jednak prawo precedensowe, więc jeśli ktoś nie ma czasu na dyskusje z policjantami albo wizyty w sądzie, powinien zastanowić się, czy nie wybrać podróży DDR także wtedy, gdy jest ona po przeciwnej stronie jezdni.


Gdynia: wjeżdżamy ulicą

Od strony Rumi wjechaliśmy do Trójmiasta ulicą - dwupasmową drogą nr 6. To jedyny legalny sposób, bo ciąg pieszo-rowerowy zaczyna się tam po lewej stronie dopiero po kilkuset metrach. Oczywiście można z niego skorzystać, ale nie trzeba, co wyjaśniamy powyżej. To nie droga rowerowa, poza tym rowerzystów (i kierowców) jadących w kierunku Gdyni nie informują o niej żadne znaki. Żadne też nie zabraniają im jechać jezdnią.

W gruncie rzeczy nie musieliśmy też wjeżdżać na drogę dla pieszych i rowerów po naszej prawej stronie na Cisowej, bo nie jest ona drogą rowerową z punktu widzenia znowelizowanej w 2011 roku Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Przede wszystkim musiałaby być ona oznaczona znakiem C-13 (Droga dla rowerów), znakami poziomymi, być konstrukcyjnie oddzielona od jezdni i chodnika oraz mieć minimum 2 metry szerokości. Cztery lata temu istniał przymus jazdy także drogą dla rowerów i pieszych, ale po nowelizacji zniknął z ustawy. Asfaltowa droga w Gdyni większość nowych warunków spełnia, ale nie wszystkie, więc rowerzyści mogą praktycznie przez całą długość ul. Morskiej w Gdyni jechać ulicą. I niektórzy z tej możliwości korzystają, bo jest to szybsze i często bezpieczniejsze, ale my wybraliśmy opcję drogi dla rowerów i pieszych - jak większość cyklistów, którzy wybierają wolniejszą jazdę.

Bezpieczeństwo? Licz na siebie, a nie innych

Wbrew pozorom drogi wydzielone z chodnika często nie są jednak bezpieczniejsze dla rowerzystów. Poruszający się ulicą - jeśli tylko jadą zgodnie z przepisami i właściwie sygnalizują wszystkie manewry - są znacznie lepiej widoczni, bo bez przerwy są uczestnikami ruchu drogowego. Rowerzyści wybierający DDRiP jadą wzdłuż jezdni, a ich droga czasem je przecina, więc nie zawsze są dostrzegani przez kierowców. Tłumaczenie, że mają zielone światło, pierwszeństwo przejazdu itd. na niewiele się zda podczas wypadku. A przejazdy rowerowe przez jezdnie to miejsca, w których do kolizji rowerzysty z samochodem dochodzi zdecydowanie najczęściej. Warto więc w ich okolicy zwolnić i zachować czujność, czyli po prostu się rozejrzeć - nawet jeśli mamy pierwszeństwo i zielone światło. Przekonaniem, że mieliśmy rację utraconego w wypadku zdrowia na pewno nie odzyskamy.

Oczywiście wszyscy kierowcy powinni stosować się do zasad ruchu, ale doskonale wiemy, jak to wygląda w naszym kraju. Trójmiasto nie jest wyjątkiem - jedne z najbardziej liberalnych w Europie przepisów w zakresie mandatów za wykroczenia sprawiają, że często przepisy są lekceważone. Zarówno przez kierowców, jak i pieszych i rowerzystów - których także spotkaliśmy jadących przez przejścia dla pieszych, pod prąd na jednokierunkowym pasie rowerowym w Orłowie zobacz na mapie Gdyni czy lewą stroną drogi rowerowej w Gdańsku. Rowerzyści w Trójmieście nie są święci - są po prostu odbiciem ogółu społeczeństwa.

Infrastruktura dla domyślnych

Duńskie Aarhus - miasto wielkości Gdyni. Tu pasy rowerowe wyznaczone są w jezdni lub obok niej. Nikt nie sugeruje, że miejsce rowerzystów jest na chodniku. Duńskie Aarhus - miasto wielkości Gdyni. Tu pasy rowerowe wyznaczone są w jezdni lub obok niej. Nikt nie sugeruje, że miejsce rowerzystów jest na chodniku.
Bez wątpienia przejażdżka rowerami przez Trójmiasto była bardzo przyjemna, ale kilka rzeczy warto by zmienić albo chociaż lepiej oznakować. Nie będziemy tu piętnować odpowiedzialnych za brakujące odcinki dróg rowerowych, bo o tym pisaliśmy - i pisać będziemy - wielokrotnie, ale często rozwiązania zaproponowane przez miejskich urzędników są mylące. Jak choćby droga w Sopocie, przy ul. Armii Krajowej zobacz na mapie Sopotu, która częściowo biegnie przy chodniku, potem ulicą i meandruje tak kilka razy. Jak tylko do niej podjechaliśmy, od razu trafił się rowerzysta, który się w tym nie połapał. Zmiany stron, które serwuje nam Gdynia i Gdańsk na głównych drogach, to przy tym nic wielkiego, choć czekanie na światłach czasem po dwie minuty może zirytować nawet cierpliwych.

Osobną kwestią są "punkty teleportacji", czyli koniec drogi dla rowerzystów, z której w żaden legalny sposób nie można zjechać. Jedyne dostępne rozwiązanie to zejście z roweru i jego przeprowadzenie - czasem przez długi odcinek chodnika. Zjazdy z DDR na ulicę to w Trójmieście wciąż rozwiązania, które dopiero zaczynają się przebijać do świadomości odpowiedzialnych za infrastrukturę dla rowerzystów. Podobnie jak pasy w jezdni - stosowane w wysoko rozwiniętych krajach, a u nas wciąż często uważane za "niebezpieczne i kontrowersyjne". Tymczasem gotowe rozwiązania są na wyciągnięcie ręki np. w nieodległej i podobnej klimatycznie Danii. Wystarczy je skopiować.

Przyjemność z jazdy, bo tolerancja rośnie


Mimo niedogodności, cały przejazd upłynął nam miło i bezpiecznie. Nikt na nas nie trąbił, nikt nie chciał rozjechać, kierowcy nas widzieli i ustępowali pierwszeństwa, gdy wynikało to z przepisów, a czasem nawet tylko życzliwości. Z doświadczenia wiemy, że czasem bywa zupełnie odwrotnie, ale warto podkreślić, że wzajemna tolerancja kierowców samochodów i rowerzystów powoli rośnie - i tak trzymać!

Całe Trójmiasto - od granicy do granicy - można przejechać legalnie rowerem w dwie godziny, ale nie będzie to tempo wycieczkowe. Dlatego tych, którzy w dłuższych wypadach nie są jeszcze zaprawieni, zachęcamy do wyboru choćby części trasy. Bardzo malowniczy jest zwłaszcza końcowy odcinek przejazdu z centrum Gdańska w stronę Pruszcza. Jadąc wzdłuż kanału Raduni zobacz na mapie Gdańska, można poznać Gdańsk z zupełnie nowej perspektywy. Urokliwy jest też mijany park w Kolibkach zobacz na mapie Gdyni, więc nawet wzdłuż głównych dróg znajdziemy miejsca, których często z samochodu nie dostrzeżemy. Może warto spróbować?

Rower to bowiem nie tylko środek rekreacji, ale i transportu. Jeśli podróżujecie wzdłuż głównych arterii Gdańska, Sopotu lub Gdyni w godzinach szczytu, dojedziecie nim do pracy czy szkoły najszybciej. Testujemy to codziennie i nie mamy żadnych wątpliwości: szybciej niż samochodem, pociągiem SKM i innymi środkami komunikacji publicznej. I na pewno zdrowiej - zwłaszcza dla sylwetki. Do zobaczenia na trasach!

Opinie (442) 7 zablokowanych

  • Jeżdzę codzienie z Rębowa na Targ Węglowy (2)

    Jeżdzę codzienie z Rębowa na Targ Węglowy ale tylko chodnikiem albo kawałkiem jak są trasy rowerowe. Po ulicy nigdy dzięki życie mi miłe . Słabo jest z drogami rowerowymi na południu

    • 7 4

    • jeździj metr od krawężnika

      czasem jak obserwuję, jak lidzie jad 5 cm od krawężnika, zero miejsca na manewrowanie i jeszcze wystraszeni, bo się kierowcy przeciskają. Jak im robicie tyle miejsca, to się przeciskają!

      Jeszcze lepsze są ofermy, które jeżdżą chodnikami na drogach z ograniczeniem prędkości do 30, albo innych, spokojnych. Paranoja.

      • 6 2

    • skoro boisz się jeździć......

      skoro boisz się jeździć tam gdzie Ci wolno nie wsiadaj na rower!!! chodnik jest dla pieszych!!!!

      • 1 3

  • teraz to luksus jeżdzić rowerem przez miasto...są ściezki..jest już ich trochę..Pamiętam jak do Wrzeszcza djezdzałam do pracy rowerem...to mało wtedy kto jezdził....jechałam po chodnikach,po jezdni...a teraz?..jest swoboda poruszania sie ...bezpieczniej...co nie znaczy ,ze wiele jest jeszcze do zrobienia

    • 5 1

  • interpretacja znaków w artykule wyssana z palca (1)

    radzę tego nie przyswajać, a poczytać raczej interpretacje Miasta dla rowerów.

    • 3 4

    • GDDKiA stwierdziła przy setce podpisów swoich prawników, że warto stawiać A-7 dla rowerzystów przejeżdżających jezdnię

      A-7 można stawiać tylko przed skrzyżowaniami. Przejazd rowerowy skrzyżowaniem nie jest. Tacy prawnicy - zdolni każdy kretynizm podpisać za kasę.

      • 2 0

  • Oczywiście... (1)

    Jest ścieżka rowerowa, ale oczywiście nie będę po niej jechać, bo "to niby jest ścieżka rowerowa, ale tak naprawdę to według jakiegośtam przepisu nie jest". Żenada

    • 4 5

    • wiekszość dróg rowerowych po prostu jest....

      nie po drodze. Lepiej jechać ulicą.

      • 5 2

  • Wrzeszcz - Grabówek

    Kiedyś pokonywałem tą trasę codziennie w drodze do pracy, w dwie strony. Później przesiadłem się na rower + skm, bo jednak oszczędzałem jakieś 20 minut i dużo sił.

    Zdarzało się później, że jak miałem więcej czasu, to jechałem z Grabówka do Wrzeszcza na rowerze i plułem sobie w brodę, że bo od samego wjazdu na Morską słabo się robi. Ulga przychodzi dopiero, jak dojedzie się do Wzgórza.

    Wcześniej mamy źle zaprojektowaną, niebezpieczną i/albo krzywą drogę. Na rowerze szosowym wybierałem ulicę, ale wtedy masz poczucie, jakbyś był intruzem, bo przecież obok jest "droga dla rowerów" (namalowane na krzywym chodniku pasy i oznaczenia, po których chodzą ludzie).

    Gdynia to rowerowy zaścianek, Sopot jest taki sobie, a Gdańsk całkiem daje radę. Tylko więcej kontrapasów, mniej DDR.

    • 10 2

  • A może by tak (3)

    szanowni rowerzyści korzystali jednak ze ścieżek rowerowych, a nie z jezdni? Spowalniają ruch samochodów, stwarzają niebezpieczeństwo na drodze (bardzo często nie mają kasków ani odblasków, wymuszają pierwszeństwo, że o przejeżdżaniu na czerwonym świetle nie wspomnę). Obok biegnie pusta ścieżka rowerowa, ale oni chyba uważają, że są w stanie przegonić samochód...

    • 16 12

    • ok

      Ok
      Ok
      Ok

      • 2 2

    • gdzie np? (1)

      To nie rowerzysty wina że ktoś nie pomyślał i źle wyznaczył drogę rowerową. Nikt nie będzie robił dodatkowych kilometrów, bo tam jest ścieżka. Rowerzysta też człowiek i porusza się po najniższej lini oporu.

      • 8 4

      • po linii najmnijeszego oporu

        • 1 1

  • bezpiecznie?

    morska po ulicy? to ma byc bezpiecznie? kpina

    • 9 3

  • (7)

    nie jestem kierowcą ale często pasażerką i szlak mnie trafia gdy są ścieżki rowerowe a rowerzyści mkną pomiędzy samochodami nie patrząc że rysują kierownicą samochody to część z nich nie zna nawet przepisów ruchu drogowego pytam gdzie w takich sytuacjach jest policja

    • 16 10

    • chyba nie masz też prawa jazdy (2)

      bo wiedziałabyś, że rowerzyści mogą wyprzedzać samochody z lewej i prawej strony

      • 8 4

      • gdzie napisała o wyprzedzaniu z lewej bądź prawej strony?

        nauka ze zrozumieniem czytania

        • 1 1

      • Znać głupie prawo to żaden problem

        Art. 23. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany:
        2) przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość; omijanie pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo może odbywać się tylko z jego prawej strony;

        Gorzej z przestrzeganiem. Wiesz dlaczego?
        Bo kierujący pojazdem jest zobowiązany do jazdy z prawej strony jezdni, dlatego wszyscy kierowcy powinni tak ustawiać się w korku, by rowerzysta nie mógł przejechać z prawej strony - MA ZACHOWAĆ BEZPIECZNY ODSTĘP.

        Przy takim manewrze zawsze winny będzie rowerzysta. Jeśli kierowco policja stwierdzi inaczej, jest bardzo duża szansa, że sąd weźmie w obronę kierowcę.

        Idźmy dalej:
        12. Kierujący rowerem może wyprzedza ć inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.

        A co to znaczy "powoli jadące pojazdy"??? 20 km/h to wolno czy już szybko? A 30 km/h to dla rowerzysty jadącego szosówką z dobrej górki lub z wiatrem to wolno czy szybko?

        Jeśli nie zadbamy myśląc i mając oczy dookoła głowy o własne bezpieczeństwo, chore przepisy za nas tego nie zrobią.

        • 1 0

    • (3)

      Skąd ty możesz wiedzieć kobietko jak jeżdżą rowerzyści skoro sama nie znasz przepisów?

      • 3 2

      • gdzie napisała, że nie zna przepisów? (2)

        • 2 3

        • (1)

          to wynika z tego bełkotu

          • 2 1

          • z twego bełkotu nic nie wynika trollu

            • 0 2

  • LAURELL (1)

    jestem aktywną rowerzystką, od 6 lat mieszkam w Gdańsku choć jestem Gdynianką. Niestety w mieście Gdynia cały czas władze nie widzą problemu braku ścieżek ale za to jest kolejka na Kamienną Górę za 6 mln...

    • 15 2

    • w gdansku tez osiedli na laurach. niewiele sie dzieje

      • 2 2

  • Na mojej trasie jest jedna ścieżka rowerowa i to zapchana przez pieszych

    Na Wielkopolskiej w Gdańsku na zjeździe można osiągnąć rowerem 45km/h. A ścieżka zawsze zapchana wózkami dziecięcymi, matki, babcie, psy. Już nie zwracam uwagi. Ta ścieżka teraz była czyszczona z zarośli, jest dużo zapadnięć i nierówności. Wymaga naprawy. Na Ofiar Grudnia 70 były prace ziemne, po których po partacku wykonano tzw zabruk. Kostka ułożona po pracach wystaje na 3 cm ponad ścieżkę. Teraz już wiem, że fachowcy są na emeryturze, a młodsi za granicą.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane