• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzysta dziękuje kierowcy trolejbusu

Michał Sielski
10 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Pan Maciej niemal codziennie dojeżdża rowerem z Redłowa do centrum. Pan Maciej niemal codziennie dojeżdża rowerem z Redłowa do centrum.

Zazwyczaj opisujemy konfliktowe sytuacje pomiędzy kierowcami, pieszymi i rowerzystami. Tym razem jednak do naszej redakcji dotarła pochwała, którą do gdyńskiego ZKM oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej wysłał gdyński rowerzysta.



Jesteś uprzejmy na drodze?

Pan Maciej jest mieszkańcem Redłowa i do pracy w centrum Gdyni dojeżdża zazwyczaj rowerem.

Jak każdy, kto korzysta z tego środka lokomocji, na co dzień zmaga się z różnymi zachowaniami kierowców, pieszych czy też innych rowerzystów. Krótko mówiąc: trzeba mieć oczy dookoła głowy, a i to nie zawsze pomaga.

Dlatego postanowił docenić pozornie niewielki gest kierowcy gdyńskiego trolejbusu i wysłał podziękowania do ZKM i pracodawcy jednego z kierowców.

Oto jego treść:

Proszę przekazać słowa uznania za bezpieczną jazdę kierowcy linii nr 27, który prowadził trolejbus 8 stycznia 2020 r. ok. godz. 18:30 ul. Stryjską w kierunku Kaczych Buków.

O tej porze poruszałem się rowerem pasem ruchu dla rowerów, ulicą Stryjską od ronda Brzeskiego do skrzyżowania z al. Zwycięstwa. Za mną, niemal od samego początku pasa ruchu dla rowerów, jechał trolejbus linii nr 27. Kierowca, mimo że miał swój pas ruchu, zaniechał manewru wyprzedzania i poruszał się za mną z prędkością ok. 20 km/h do przystanku przy SKM Redłowo.

Niby nic nadzwyczajnego, ale niestety niechlubnym zwyczajem w tym miejscu jest to, że pojazdy komunikacji miejskiej regularnie wyprzedzają rowerzystów na tym odcinku, mimo że uzysk czasowy z takiego manewru to nie więcej niż pięć sekund. Zaznaczę, że wyprzedzając rower, należy zachować odstęp wynoszący co najmniej metr, również gdy wyprzedzany rower porusza się sąsiednim pasem ruchu, co w tym miejscu jest w zasadzie niewykonalne.

Przypuszczam, że prowadzą państwo szkolenia dla kierowców, stąd proszę o zapisanie nagrania z monitoringu i w miarę możliwości wykorzystywanie go jako przykład dobrego współistnienia różnych użytkowników ruchu drogowego. Jeszcze raz chylę czoła przed kierowcą.

Osobne pasy wygodne i bezpieczne dla rowerzystów



Pan Maciej jechał pasem rowerowym na ul. Stryjskiej, który powstał w ramach pierwszej edycji gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego. W zeszłym roku w Redłowie wymalowano podobne pasy na ul. Legionów.

Ułatwienia dla rowerzystów w Redłowie.



- Pasy ruchu dla rowerów są świetnym, tanim rozwiązaniem w miejscach, gdzie jezdnia jest szeroka i brakuje miejsca na separowaną drogę dla rowerów. Może podobny projekt w innym miejscu pojawiłby się w tegorocznym Budżecie Obywatelskim? - komentuje pan Maciej, mieszkaniec Redłowa.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    co to jest pas dla rowerów?

    • 2 2

    • zdałbyś uczciwe prawko to byś wiedział.

      • 2 0

    • (1)

      to co widzisz na obrazku patafianie

      • 1 0

      • Pytanie od...

        Rowerzysty, więc po co mu prawko ?

        • 0 0

  • Osobne pasy wygodne i bezpieczne dla rowerzystów,bzdura kompletna to najgorsze rozwiazanie i ostateczne gdy brak miejsca (12)

    Jak niema miejsca to tylko w ostateczności stosowane.Nie jest ani wygodne ani bezpieczne a już w szczególności jest szkodliwe dla zdrowia . Niech sobie w bija w te puste łby ze rowerzysta wdycha wtedy 100 razy więcej spalin niż np. pieszy idący obok chodnikiem! Dla pirata drogowego to żadne przeszkody by go rozjechać.

    • 2 6

    • W Holandii 82% infrastruktury rowerowej to pasy w jezdni. Podobnie w Danii (6)

      Dlaczego? Bo po takim czymś jeździ się szybko wygodnie i bezpiecznie.
      Dla pirata to też nie problem rozjechać rowerzystę na chodniku ( kto widział akcje z białym passatem ten wie o co chodzi )

      Różowe esy floresy na chodnikach to rozwiązanie znane tylko z Polski. Na całym świecie zrezygnowano z tego badziewianego rozwiązania już w latach 90.

      • 2 1

      • (2)

        " Szybko wygodnie i bezpiecznie " tak szczególnie dzieci lub w deszcz, śnieg lub po zmroku.

        • 1 4

        • (1)

          dzieci mają obowiązek jazdy po chodniku, nawet jak obok jest wydzielona trasa rowerowa.

          w deszcz, śnieg lub po zmroku też jest bezpieczniej bo rowerzystę widać i nie wyskakuje jak ninja gdzieś z za krzaków .

          • 2 2

          • O czym bredzisz ?

            "w deszcz, śnieg lub po zmroku też jest bezpieczniej bo rowerzystę widać i nie wyskakuje jak ninja gdzieś z za krzaków" no właśnie w tym problem że wogóle was nie widać! Tym bardziej w deszcz czy po zmroku, żałujecie 5 czy 10 zł na odblask, tyle w sumie kosztuje być widocznym na drodze i tyle chyba nie jesteście warci...

            • 0 0

      • W Królestwie NIderlandów 47% przejazdów rowerowych odbywa się w tzw. ruchu mieszanym (2)

        po jezdni, po których poruszają się także samochody. Wiele ulic w miastach tego kraju to ulice z pierwszeństwem dla rowerów, po których kierowcy mogą się poruszać jako "goście", jadąc tak, by nie zakłócać poziomu komfortu i bezpieczeństwa jazdy rowerzystkom i rowerzystom. Dzięki temu m.in. piesi czują się tam także bardzo bezpiecznie.

        • 1 0

        • (1)

          dokładnie. warto też dodać że piesi czują się tam bezpiecznie bo nie tworzy się tam "chodników rowerowych". Chodnik to chodnik, przestrzeń dla rowerów to przestrzeń dla rowerów. Nigdy to nie jest jedno i to samo

          • 0 0

          • Zapomnieliśmy dodać

            Że transport jest tam lepszy niż u nas i lepsza pogoda, no i że zarabia się 10 euro na godzinę...

            • 0 0

    • (3)

      to ciekawe palancie a na chodnikowej ścieżce co chwila ktoś wchodzi pod koła co chwila jakiś bezmózg tarasuje przejazdy co chwila jakiś d**il rozglądający się tylko w lewo wymusza pierwszeństwo rzeczywiście pasy na jezdni są gorsze

      • 1 1

      • (2)

        Nie ma czegoś takiego jak chodnikowa ścieżka gamoniu. DDR to nie tor wyścigowy, jeżdżę wiele lat codziennie do pracy po DDR i w nikogo nie wjechałem, wystarczy patrzeć i myśleć co się robi.

        • 1 2

        • jest coś takiego jak chodnikowa ścieżka i nie ma to nic wspólnego z DDR.

          jak się jeździ na dziecięcym rowerku biegowym z zawrotną prędkością 5kmh to rzeczywiście problemu nie ma.

          Dla normalnego roweru i dla normalnych prędkości to się po prostu nie nadaje.

          • 1 0

        • jeżeli umiesz czytać przeczytaj sobie definicję DDR teraz sobie odpowiedz czy malowana kreską na chodniku ścieżka spełnia te wymogi

          • 1 0

    • W Londynie polikwidowano chodnikowe drogi rowerowe

      na rzecz pasów i jest bardzo dobrze. Na pasie jesteś wid,iany przez innych użytkowników jezdni, nie musisz pokonywać setek krawężników, na drodze z pierwszeństwem masz pierwszeństwo, a jadąc prosto przez skrzyżowanie z sygnalizacją, stajesz najwyżej na 1 światłach a nie na 3, jak to ma często miejsce na "ścieżkach". Wdychane spaliny nie są 1000 razy bardziej stężone w odległości 1m niż 2 metry, a jak ddr idzie przy krawężniku to jedyna różnica to 15 cm w górę. Pasy i śluzy to jest najlepsze rozwiązanie, pod warunkiem, że na pasie nie zalegają kamyki.

      • 0 0

  • Przewidywalna jazda. (1)

    Czyli transparentna i spokojna a nie szarpanie wozem od lewej do prawej bo jeden samochód wyprzedzę.A w szczególności fajnie by było gdyby jadący na rondzie byli przewidujący.Jadę na rondzie mam włączony lewy kierunek a gdy chcę zjechać z ronda wcześniej mam włączony kierunek lewy a nie wtedy gdy już opuściłem rondo - to już za późno,wtedy ten kierunek w ogóle nie jest potrzebny bo w jakim celu ?Informuję że już zjechałem z ronda - to bezsens.

    • 2 1

    • lewy kierunek na rondzie to sobie w oko wsadź dzbanie.

      • 4 1

  • To ja też korzystając z okazji podziękuję tym, ktorzy mogli mnie przejechać, a tego nie zrobili.

    • 6 0

  • Każdy ma swoją optykę.. (5)

    Dobrze jest jak wszyscy użytkownicy drogi są uprzejmi dla siebie wzajemnie. Dobrze jest gdy kierowca autobusu tak zaplanuje manewr aby nie ochlapać pieszych czy rowerzystów.
    Zastanawiam się tylko czy jadący rowerem, jak każdy inny kierujący, nie jest obowiązany jechać jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu ?
    Czy szerokość wydzielonego pasa dla rowerów, jak i ścieżki rowerowej jednokierunkowej, nie musi przypadkiem wynosić min. 1,5 metra - wiec wydaje się, że bez większego problemu kierowcy mogą wyprzedzać rowerzystów.
    Po co wydzielono na pasy dla rowerów na Legionów, skoro na najbliższej równoległej ulicy, czyli na Al. Zwycięstwa jest zbudowana solidna i wydzielona ścieżka rowerowa?

    Sam mieszkam na Redłowie przy Legionów i poza zimą również korzystam z roweru. Widzę ilu rowerzystów korzysta z pasów rowerowych na Stryjskiej (bardzo, bardzo mało) a widzę też jak zwężenie przez te pasy jezdni wpływa na kierowców próbujących omijać stające na 2 przystankach autobusy. Przystanki są tam narysowane na części jezdni..

    • 2 4

    • NA Redłowie mieszkasz? (1)

      to chyba od niedawna

      • 3 0

      • Na Redłowie kupił mieszkanie

        to tam mieszka

        • 0 0

    • mówimy w Redłowie

      w Redłowie lub na Płycie Redłowskiej

      • 2 1

    • (1)

      dlaczego na legionów zbudowano pasy?A Legionów pacanie po co istnieje jako osobna ulica?Przecież kawałek niżej jest piękna szeroka aleja zwycięstwa mniej więcej podobny poziom d**ilizmu w tym słowotoku

      • 2 1

      • pacanie, d**ilizmu itd...

        wykreśl takie słownictwo ze swego słownika bo bedziesz dostawał minusy

        • 0 0

  • Faceci są w większości uprzejmi, ale panie za kierownicą to inna historia. (3)

    Są wredne, nie przepuszczą pieszego na przejściu. I piszę to jako kobieta - kierowca od 10 lat.

    • 7 5

    • (1)

      Niestety też to zauważyłem. Przy jeździe na suwak czy wyjeździe z bocznej ulicy z reguły facet wpuści. Kobieta siedzi na zderzaku temu przed nią... :/

      • 4 2

      • nie gadaj głupot budując stereotypy

        • 0 3

    • jako kobieta, od 10 lat z prawem jazdy, nie zgadzam się z Tobą

      • 2 0

  • To nie kultura

    Tylko blokowanie ruchu

    • 6 9

  • Rowerzyści to zakały zarówno na jezdniach jak i chodnikach. Ta rzecz jest bezsporna. (4)

    • 11 11

    • (3)

      Zgadzam sie zero przestrzegania przepisów!

      • 1 1

      • (2)

        a 40 tys wypadków rocznie kosztujących budżet ponad 50mld złotych powodują ..... no kto....Kierowcy.

        • 0 2

        • około 3000 trupów rocznie
          a dawniej 5-6 tysięcy rocznie

          to jest rzeź, to jak wojna
          a my przywykliśmy, pozwalamy im, bo oni to
          my

          • 0 1

        • zacięła się płyta?

          • 3 0

  • czekam na list z przeprosinami od kuriera GLS

    a co pana Macieja, to widzę, że ma sakwę przy rowerze
    powinien w niej wozić bombonierkę lub mały bukiet i następnym razem wręczyć panu/pani kierowcy

    • 4 1

  • (2)

    a ja bym tylko prosila, aby rowerzysci poruszajacy sie tym pasem w godzinach rannych, uzywali oswietlenia. Jezdze tamtedy codziennie, w kierunku Witomina okolo 7.30, gdy jeszcze jasno nie jest. Wielokrotnie mijam rowerzystow jadacych w strone Alei Zwyciestwa bez jakichkolwiek swiatel, jedna pania na damce mijalam juz kilakrotnie, Zdajcie sobie sprawe, ze jestescie prawie niewidoczni

    • 12 1

    • (1)

      inna sprawa, że w godzinach porannych w Gdyni bardzo szybko gasną latarnie, ale widać miasto musi oszczędzać na wszystkim

      • 0 0

      • Szczególnie

        Na bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów oraz dzieci o tej porze.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane