• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczyna się konkurs na projekt Drogi do Wolności w Gdańsku

Katarzyna Moritz
16 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Droga do Wolności zacznie się na placu Solidarności, gdzie stoi pomnik Poległych Stoczniowców i powstaje Europejskie Centrum Solidarności. Droga do Wolności zacznie się na placu Solidarności, gdzie stoi pomnik Poległych Stoczniowców i powstaje Europejskie Centrum Solidarności.

To ma być piękna i elegancka miejska promenada. Zacznie się na placu Solidarności, pobiegnie obok historycznej sali BHP, dotrze do stoczniowego nabrzeża przy moście na wyspę Ostrów. Gdańsk właśnie ogłosił konkurs na zaprojektowanie Drogi do Wolności.



- Promenada ma być atrakcyjną przestrzenią ruchu pieszego łączącą plac Solidarności z pomnikiem Poległych Stoczniowców i ECS-em, z budynkiem sali BHP, a w przyszłości dalej z obiektami Stoczni Gdańskiej i promenadą wzdłuż Motławy. Ma być miejscem spacerów, wypoczynku i wydarzeń artystycznych - zapowiada Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków UM w Gdańsku, a także członek sądu konkursowego, który będzie oceniał propozycje architektów na zagospodarowanie tego terenu.

Droga do Wolności o łącznej powierzchnie ponad 40 tys. m kw zacznie się przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, na wysokości powstającej siedziby Europejskiego Centrum Solidarności i pomnika Poległych Stoczniowców i pobiegnie - po drodze mijając historyczną salę BHP Stoczni Gdańskiej, w której w 1980 r. podpisano Porozumienia Sierpniowe - w kierunku powstającej ul. Nowej Wałowej. Po jej przekroczeniu (obie drogi skrzyżują się na poziomie ziemi, piesi pokonają Nową Wałową po pasach) skieruje się ku stoczniowemu nabrzeżu i mostu pontonowego na Martwej Wiśle.

Jednak nie wszystkie obiekty stojące przy Drodze do Wolności będą miały historyczny i podniosły charakter. Tuż za dawną bramą stoczni, promenada pobiegnie wzdłuż fasady planowanego centrum handlowego Stocznia, które ma zbudować w tym miejscu firma deweloperska TK Development.

Mimo to w opisie konkursu zapisano, że postoczniowa, przemysłowa przestrzeń, strajki, które rozegrały się na terenach Stoczni im. Lenina, "pozwalają na utrzymanie zdecydowanie politycznego charakteru miejsca z odwołaniem do etapów współczesnej historii aż do dni dzisiejszych".

Wzdłuż promenady, poza małą architekturą, lampami i ławkami, mają też stanąć stojaki przynajmniej na 150 rowerów, ale też miejsca do ekspozycji wystaw plenerowych i innych wydarzeń artystycznych jak np. koncerty, spotkania, teatry uliczne, rezerwacja miejsca lokalizacji ewentualnego pomnika.

Projektanci muszą wziąć pod uwagę zachowanie oryginalnej kostki brukowej, uwzględnić ekspozycję dla historycznej Bramy nr 2, uporządkować strefę wejściową od strony ul. Łagiewniki i Jana z Kolna, zaproponować nową lokalizację instalacji "bramy" Grzegorza Klamana.

Konkurs zakłada, że wykonanie pierwszego odcinka promenady (od Placu Solidarności do skrzyżowania z Nową Wałową), wraz z dokumentacją projektową, ma kosztować 8,75 mln zł. Koszt samego projektu nie może przekroczyć 262 tys. zł. Promenada jednak nie powstanie wcześniej niż na przełomie 2015 i 2016 roku.

Czy lubisz przebywać na miejskich promenadach?

Konkurs jest podzielony na dwa etapy. W pierwszym ma powstać studialna koncepcja architektoniczna projektu zagospodarowania promenady, dzięki czemu sąd konkursowy wyłoni najlepsze prace, a ich autorów zaprosi do drugiego etapu, w którym ma powstać już uszczegółowiona koncepcja.

Zwycięzca konkursu będzie się mógł ubiegać o zlecenie na wykonanie dokumentacji projektowej.

Miasto czeka na zgłoszenia do udziału w konkursie do 24 maja, termin dostarczenia pracy w pierwszym etapie mija 23 sierpnia, wyniki poznamy 30 sierpnia w rocznicę wydarzeń sierpniowych. Drugi etap zacznie się 31 października, a wyniki konkursu ogłoszone zostaną 8 listopada tego roku.

Prace oceniać będzie 10-osobowy sąd konkursowy pod przewodnictwem Wiesława Bielawskiego, zastępcy Gdańska do spraw polityki przestrzennej. W skład sądu wejdą także Andrzej Duch, dyrektor wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków UM w Gdańsku, prof. Andrzej Pniewski z ASP w Gdańsku, Andrzej Pągowski - artysta grafik, Basil Kerski, dyrektor ECS, dr Jacek Friedrich, historyk sztuki, Dariusz Chmielewski, Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków, dr Magdalena Staniszkis, architekt (sędzia konkursowy SARP), prof. Ewa Kuryłowicz, architekt (sędzia konkursowy SARP), oraz Ryszard Jurkowski, architekt (sędzia konkursowy SARP).

Opinie (149) 4 zablokowane

  • a ja się pogodzi (3)

    nową wałową z promenadą???
    piesi do tunelu czy auta do tunel???
    tak czy siak skąd kasa na ten tunel???
    czy znów piesi pod ziemię zostaną wepchnięci???

    • 5 1

    • Proponuję kładkę dla pieszych z łagodnymi podejściami (2)

      Może być niska, bo na cholerę tam TIRy wpuszczać

      • 0 1

      • niska?

        wozów strażackich i autobusów tez nie wpuszczać?

        • 0 0

      • kładka hmmm

        lubisz spacery w spalinach i hałasie samochodów??

        to może dla atrakcji zatrudnią tam ludzi krzyczących/ wyzywających (w strojach stoczniowych)milicje i z drugiej strony poprzebieranych milicjantów z pałami i nyskami i włączonymi syrenami petardy i smród palonych opon. Miał byś wtedy drogę do wolności byle szybko stamtąd uciec.

        • 2 1

  • jedna prośba do Szanownej Komisji: (7)

    przegłosujcie Bielawskiego i Ducha

    • 27 5

    • (6)

      Atrakcyjna przestrzeń wg. Ducha:
      Ekrany akustyczne, wielkie wyspy centralne, tunele dla pieszych a jeżeli już jakieś przejście dla pieszych to tylko na skrzyżowaniu i obowiązkowo dwuetapowe. Wszystko to po to, żeby kierowcy nie tracili swojego bezcennego czasu.
      "Panie - przyjedzie 3600 samochodów na godzinę" - przepustowość über alles.

      • 10 4

      • (4)

        Wizja miasta wg Bielawskiego: wieozowce, wiezowce, wiezowce, wiezowce... a sam mieszka w domku w Tczewie.

        • 4 1

        • same wieżowce nie są złe (2)

          wysoka zabudowa mieszkalno-usługowa jest opłacalna, gdyż miasto nie staje się rozrzucone jak gnój po polu. Paryż¸ jedno z najliczniejszych miast Europy zajmuje mniejszą powierzchnię, niż Gdańsk. Takie zagęszczenie ludności pozwala na inwestycje w drogie rozwiązania komunikacyjne (metro) - strumienie pasażerskie wymuszają rozbudowę, jednocześnie, jedna stacja obsługuje rocznie więcej pasażerów, niż cała SKM.

          • 4 1

          • paryż

            w paryżu nie masz wieżowców , z tego co mi się wydaje dzielnica La Defence jest poza granicą Paryża, tj. jest w strefie 2

            • 0 0

          • zgadzam sie

            rozrzucone jak gnoj po polu - ladnie to ujales :)

            • 2 0

        • wiezowce sa OK.

          • 0 1

      • a później wielkie zdziwienie,

        że w mieście tylko duchy

        • 5 1

  • wg zagryzających się solidaruchów ostatnia droga!

    • 0 0

  • po co to?

    A może tak zbudować coś pożytecznego, z czego ludzie będą korzystać z przyjemnością, jakiś Aquapark, deskorolkach, tor wyścigowy dla młodych (i nie tylko) adeptów jazdy sportowymi samochodami, gokartami i innymi, gdzie najbliższy jest w Toruniu lub Koszalinie, coś czego nie ma i brakuje w Trójmieście. Muzeów i zabytków mamy dosyć i dziadki mają co zwiedzać. Pomijam już fakt, że dzieciaki w szkołach nie mają co jeść i może ten fundusz pomógł by im. Uważam że jest wiele innych ważniejszych potrzeb.

    • 0 0

  • Droga pewnie będzie taka sama piękna jak ten cały zardzewiały drapak ESC (10)

    porazka

    • 94 36

    • Mi się on też niezbyt podoba, ale Paryżanie jeszcze po I wojnie światowej nie lubili Wieży Eiffle'a (5)

      • 8 6

      • to jak porównanie obory do placu przed pałacem. (1)

        Wieża była budowana w innej epoce ale rozumiem ze uwazasz ze Polska jest właśnie obecnie w tej epoce co budowa Wieży Eiffle'a .Bo rzeczywiście tak jest wtedy się zgadzam.

        • 5 3

        • No tak, Paryżanie (w tym artyści) uważali, że wieża jest obrzydliwa

          i wstyd mieć coś takiego w pięknym mieście.

          Zatem to raczej wA należy uznać za "oborę". Poza tym, spokojnie. ECS już i tak jest prawie zbudowany. Nie da się tego cofnąć. Czas jedynie pracować nad tym, aby rzeczywiście było w nim życie i jakikolwiek zarobek.

          • 0 0

      • ale wieza w paryzu zarabia na siebie a ECS na pewno nie zarobi na siebie! (2)

        • 8 2

        • Nietylko ze na siebie niezarobi ale bedzie przynosiła straty jak stadion budyniowy pomnik głupoty (1)

          pocieszenie takie ze stadion przynosi 30mln. straty rocznie a ECS pewnie z max 5 mln.Co Budyń nie postawi to przynosi straty !!Tylko ze my za to płacimy nie on!!Żeby jeszcze mieszkańcy z tego korzystali ??? Ale on stawia takie pomniki głupoty ze to wszystko stoi puste!!Wyborcy budynia niech płacą!!

          • 4 2

          • dziwne, że jak budowano stadion to nikt nie narzekał, nikt nie krytykował

            każdy był zachłyśnięty wizją Euro.

            Teraz nagle wszyscy tak anty. Gdzie Wy wtedy byliście? A.. no tak, na meczu.

            • 0 0

    • Żeby nie było tak że cała droga przyjmie koncepcję architektoniczną ECSu i Muzeum II Światowej. Gotowe projekty poddać opinii mieszkańcom np na stronie internetowej miasta. Panom z komisji trzeba podziękować bo już i tak dużo popsuli.

      • 5 3

    • A wszystko to potrzebne jak świni smoking. (1)

      Są znacznie większe potrzeby w naszym mieście.

      • 29 5

      • naturalnie że są ale odkiedy to w Budyniowie spełnia sie potrzeby mieszkańców?

        brakuje przedszkoli cyrki .ale buduje sie stadion za miliard i milionowe koszty utrzymania.Rodzicie proszą o dotacje na sprzęt do ratowania dzieci w szpitalu a Budyń wydaje 0,5miliona na drukowanie encyklopedii Gdańska by rozdać kolesiom.Można tak długo wymieniać.!!

        • 14 1

    • Polecam wstrzymać się jeszcze z oceną, bo elewacja ECS będzie dojrzewać (i mocno jaśnieć) jeszcze trzy lata.

      • 5 4

  • (1)

    czas wprowadzić obowiązkowe zakładowe i szkolne itd. wycieczki do tego przybytku !!!

    • 0 1

    • zapomniec o tym i to szybko

      • 0 0

  • Szkoda Pieniedzy na ta Inwestycje bo Ta Wolnosc i Droga nic mi nie przyniosly

    • 2 2

  • A wszystko to ku chwale Naszej Młodej Demokracji (4)

    • 32 10

    • nie ma wolności ale będzie droga do niej :-) (3)

      • 21 4

      • Spadaj na Białoruś (2)

        • 5 13

        • Czy na Białorusi spadaja samoloty i grasuje seryjny samobójca ? (1)

          i jakie jest bezrobocie

          • 3 1

          • bezrobocie małe bo w takiej "białoruskiej biedronce" pracuje dwa razy więcej osób niż w polskiej - nawet przy szafkach na torby z zakupami z innych sklepów. Niestety efekt jest taki że wszyscy zarabiają mniej bo wszyscy muszą się dokładać do sztucznie stworzonych etatów aby "każdy miał pracę". DO tego dochodzą ceny żywności wyższe niż u nas. CHyba że ktoś chce żyć o chlebie i wodzie. Alkohol też w cenie jak u nas, a sprzęt elektroniczny - oni jeżdżą do PL po takie rzeczy bo u nas taniej.

            • 2 0

  • Ta droga winna się nazywać (3)

    "Drogą do ekonomicznego, gospodarczego zniewolenia i upodlenia narodu polskiego"

    • 26 7

    • Naród nie czuje się "upodlony". (2)

      Tylko lenie odczuwają upodLENIE

      Takie teraz czasy,że skończyło się bumelowanie. Zachwycacie się II RP,ale zapominacie,że wtedy robota wrzała,a nie każdy kombinował,jak najwyższy zasiłek dostać...

      • 4 8

      • głównymi bumelatami byli "bojownicy o wolność", twórcy "Solidarności"

        • 0 0

      • poczytaj troche o II RP i aferach ktore tam mialy miejsce a pozniej bzdury wypisuj.

        • 0 1

  • Odzyskajmy miasta dla ludzi!!!

    dosc juz parkingow i samochodow w centrach Gdyni, Sopotu, Gdańska!!!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane