• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa gigantycznego skrzyżowania w Letnicy

Michał Stąporek
22 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch. Tu powstanie nowoczesne skrzyżowanie, które ma usprawnić ruch.

W poniedziałek rusza budowa jednego z największych miejskich skrzyżowań w Polsce - węzła drogowego, który połączy ul. Marynarki Polskiej z Trasą Słowackiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Szykują się spore zmiany w ruchu.



To będzie jedno z nielicznych w Trójmieście skrzyżowań trzypoziomowych. Nie wszystkie z nich są udane, o czym świadczy choćby popularny na gdańskiej Zaspie żart, że połączenie al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska jest jedynym na świecie "kolizyjnym skrzyżowaniem trzypoziomowym". W Letnicy jednak nie będzie niebezpiecznej, trudnej do pokonania i szpecącej okolicę kładki dla pieszych. Tu przechodnie zostaną wysłani pod ziemię.

- Na węźle możemy wyróżnić trzy poziomy. Na poziomie terenu znajdzie się rondo i ul. Marynarki Polskiej. Na poziomie -1 znajdą się bezkolizyjne przejścia dla pieszych. Najniżej, bo na poziomie -2, pobiegnie Trasa Słowackiego - opisuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek z miejskiej spółki GIK.

Ponieważ z założeń wynika, że węzeł będzie przyjmować wyjątkowo duży ruch aut, szczególnie z uwzględnieniem jadących i wracających z portu TIR-ów, obie główne drogi, czyli Trasa Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej skrzyżują się bezkolizyjnie. Zmierzająca do węzła od zachodu Trasa Słowackiego prowadzona jest w głębokiej wannie żelbetowej. Prostopadła do niej ul. Marynarki Polskiej pobiegnie na nasypie wyniesionym ok. 1 m nad okolicę.

Na tym najwyższym poziomie skrzyżowanie zostało zaprojektowane w formie ronda. Taki typ (i imponujący rozmiar - średnica zewnętrzna wyniesie bowiem 130 m!) został wymuszony koniecznością podłączenia do ronda ulic Wielopole i Uczniowskiej.

Na nowym węźle powstanie siedem obiektów inżynierskich: dwa tunele pieszo-rowerowe w ciągu ul. Marynarki Polskiej nad Trasą Słowackiego, dwa wiadukty drogowe, dwa wiadukty techniczne dla instalacji, jeden wiadukt tramwajowy.

Tuż przy węźle powstaną nowe, w pełni zadaszone, przystanki tramwajowe o łącznej długości 90 m. Na tle innych gdańskich przystanków będą wyróżniały się wyjątkową konstrukcją i urodą. Ich wygląd nawiązuje do najważniejszego budynku w okolicy, czyli stadionu piłkarskiego PGE Arena Gdańsk. Podpora przystanku wzorowana jest na dźwigarach trzymających dach stadionu, a jego zadaszenie nawiązuje do faktury i koloru fasady stadionu. Przystanki zaprojektowali architekci Katarzyna SchulzBłażej Bącalski, którzy w 2009 r, jeszcze jako studenci PG, wygrali konkurs organizowany przez miasto.

Budowa węzła potrwa półtora roku i będzie on gotowy dopiero pod koniec 2013 roku.

Wszystko to wymaga zmian w ruchu, które zostaną wprowadzone w poniedziałek, 23 lipca, ok. godz. 19.

- ulica Marynarki Polskiej w miejscu prac zostanie zawężona do jednego pasa ruchu;
- zamknięty zostanie wlot z ulicy Marynarki Polskiej w ulicę Uczniowską i Starowiejską. Dojazd do ulicy Uczniowskiej i Starowiejskiej możliwy będzie ulicami Marynarki Polskiej - Wyzwolenia -Letnicką - Starowiejską lub ulicą Szklana Hutą do ul. Marynarki Polskiej;
- wyjazd z ulicy Wielopole w kierunku centrum możliwy będzie objazdem poprzez Marynarki Polskiej.


Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., ale mogą być opóźnienia. Wykonawca: po wycofaniu się Hydrobudowy Polska, prawdopodobnie OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (152) 1 zablokowana

  • Wielkie, drogi, anachroniczne i niepotrzebne

    Ale kasę uda się wyprowadzic i na nie i na tunel. Uda się zatruć ujęcia wody na Zaspie jak obok przebiegac będzie droga zielona. A gdańszczanie cieszą sie choć nie wiedzą że będą musieli bulić za wodę w butelkach zamiast straszynianki z kranu i spłacać kredyty gminy podatkiem katastralnym i innymi wyjątkowo wysokimi podatkami.

    • 3 5

  • czyli trasa Droga Zielona - Hallera - Uczniowska (czerwony most) - Marynarki Polskiej - ZAMKNIĘTA ??? (2)

    • 2 1

    • Co Ty byś chciał zamykać.

      Nie ma czego zamykać. Na tej trasie perz się rozrósł, a za to ni4 ma żadnego śladu prowadzonych prac. Od czasu euro trawy osiągneły już chyba z metr wysokości.

      • 0 1

    • Nie zamknieta, przeciez przejazd bedzie

      • 1 0

  • 3us najnizszy !

    • 0 1

  • No to można zacząć...

    ...obstawiać na jaką wysokość będzie zalewać ten poziom -2 przy ulewnych deszczach (zanim system odwadniania nie zadziała prawidłowo - vide: tunel pod Monciakiem, przy Sheratonie) :-P

    • 6 2

  • Dokończcie rozpoczęte. (3)

    Kiedy skończycie Słowackiego we Wrzeszczu? Oddacie do użytku estakadę i wiadukt nad torami ?? Kiedy skończycie stary odcinek Słowaka ?? Tu, od początku Euro2012, NIKT NIC nie robi !!

    • 11 3

    • To nie urzednicy, a firmy budowlane musza się wziąć do roboty. (1)

      A tą budowę budują akurat inne firmy budowlane, więc nie stękaj.

      W pracy też tak stękasz, a przepraszam trzeba ją mieć. Ty stękasz bo jej nie masz.

      • 2 2

      • ??

        • 0 0

    • Jak się nic nie robi?
      To chyba dawno tam nie byles.

      Poza tym przestancie wiecznie stękać. Jak wam zle to wyp**** do buszu gdzies

      • 3 3

  • 885 mln zł

    to jest trochę pieniędzy... a czy ta firma Obrascon... ma zgłoszonych w umowie podwykonawców? Czy też zgarnie wszystkie pieniążki dla siebie, zostawi niezapłaconych podwykonawców i w odpowiednim momencie ogłosi upadłość pozostawiając rozbebeszony plac budowy?

    • 4 4

  • kasa (1)

    czy może mi ktoś logicznie wytłumaczyć (albo podać najlepiej linka) w jaki sposób stać Gdańsk na takie inwestycje? Jaki kredyt na to zaciągnięto, kiedy będzie spłacony i ogólnie jak wygląda biznes plan tego typu inwestycji?

    • 12 6

    • Nie zadawaj trudnych

      pytań.

      • 3 0

  • A kiedy na tym skrzyzowaniu stanie Człowiek? (2)

    • 11 15

    • człowiek

      nie żyje

      • 1 4

    • Miś stanie.

      Taki na miarę naszych możliwości!

      • 7 0

  • MARATON? (3)

    A co z maratonem rolkarskim, który będzie jechał tą pod koniec sierpnia?

    • 9 42

    • (1)

      a co mało dróg rowerowych kalesoniarze

      • 15 10

      • problemem nie jest za mało dróg rowerowych

        ale za dużo działań podporządkowujących miasto komunikacji samochodowej. Wpuszczanie pieszych w tunel to nie jest dobry pomysł na miasto.

        • 11 10

    • objazdem pojedzie

      ale za dwa lata będzie można zorganizować na rondzie.

      • 12 1

  • Słowackiego dokonczcie.

    • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane