• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają prace przy wysepce we Wrzeszczu. Światła będą do końca marca

Maciej Korolczuk
26 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze w marcu piesi korzystający z przejścia na wysokości ul. Jesionowej będą mogli bezpiecznie przejść na drugą stronę al. Grunwaldzkiej. Jeszcze w marcu piesi korzystający z przejścia na wysokości ul. Jesionowej będą mogli bezpiecznie przejść na drugą stronę al. Grunwaldzkiej.

W przyszłym tygodniu ruszy długo wyczekiwana instalacja sygnalizacji świetlnej przy jednym z najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych w Trójmieście. Mowa o pasach na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy wysepce we Wrzeszczu. Prace drogowców mają zakończyć się najpóźniej z końcem miesiąca, ale jest szansa, że na skrzyżowaniu zrobi się bezpieczniej nieco wcześniej.



Czy sygnalizacja świetlna w tym miejscu to dobry pomysł?

Sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych przy al. Grunwaldzkiej na wysokości ul. Jesionowej miała pojawić się jeszcze przed końcem 2015 r. Pod koniec roku rzeczywiście wydawało się, że wyczekiwana przez mieszkańców, pieszych i kierowców inwestycja ma szansę powodzenia, bo Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku przygotował projekt, dokumentację oraz materiały.

Co się stało, że z końcem lutego świateł wciąż tam nie ma i nadal dochodzi do groźnych zdarzeń? Kilka miesięcy temu wszystkie drogowe inwestycje przejęła od ZDiZ Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. To wiązało się z "transferem" części pracowników z ZDiZ do DRMG i wypracowaniem nowych procedur, co znacząco wpłynęło na czas realizowanych inwestycji.

Nie ma tygodnia bez incydentu

W czasie gdy tryby w urzędniczej machinie pracowały w żółwim tempie, na feralnym przejściu dla pieszych dochodziło do kolejnych groźnych zdarzeń. Do ostatniego - w środę, o czym informowaliśmy w naszym Raporcie.

O włos od tragedii w tym samym miejscu było dzień później. Jak pisze w liście do redakcji nasza czytelniczka, pani Patrycja, kierowcy nic sobie nie robią z pieszych będących na pasach i widoku innych aut, które zatrzymują się, by ich przepuścić.

- W czwartek jechałam wraz z moim narzeczonym spokojnie prawym pasem. Przed przejściem na wysokości Jesionowej zatrzymaliśmy się, puszczając młodego chłopaka. Nagle zobaczyliśmy pędzącego golfa i przestraszonego bezradnego chłopaka! Samochód jechał środkowym pasem i gdyby nie to, że lewy był pusty, chłopak zginąłby na miejscu. Kierowca golfa, nie próbując nawet hamować, przeleciał przez przejście, trąbiąc na chłopaka. To było straszne. Trudności oraz ryzyko przejścia przez to miejsce jest przeogromne, na pewno tych sytuacji w ciągu dnia jest dużo więcej - pisze nasza czytelniczka.


Statystyki wypadków znacząco wzrosły

O problemie wiedzą też policjanci, którzy zarówno do zarządcy drogi (a więc ZDiZ), jak i inwestora (DRMG) ślą od kilku miesięcy pisma ponaglające, by poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu. W zastraszającym tempie puchną też policyjne statystyki.

W 2014 r. doszło tam do jednego wypadku (1 osoba została ranna) i 6 kolizji.

Rok później wypadków było aż 8 (9 osób rannych) i 7 kolizji (najczęściej dochodzi do najechania na tył pojazdu, który zatrzymuje się, by przepuścić pieszego).

Ponadto, w ubiegłym roku policjanci zatrzymali tam aż 10 kierowcom uprawnienia do kierowania pojazdami, wystawili też 23 mandaty karne za nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu.

Podobny problem na Hallera

Jeszcze do niedawna podobny problem z groźnymi potrąceniami pieszych na pasach występował także na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska, między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po wielu wypadkach drogowcy zdecydowali się tam postawić znaki ograniczające prędkość, wykonali zwężenie jezdni, pojawiły się też separatory utrudniające kierowcom wyprzedzanie w pobliżu przejścia dla pieszych, a przez kilka miesięcy niebezpieczne zachowania kierowców śledziła też kamera, którą jednak zdemontowano i przeniesiono na ul. Piwną.

Na Grunwaldzkiej, która jest główną arterią we Wrzeszczu, podobnych rozwiązań wprowadzić nie sposób. Ale jak ustaliliśmy, wkrótce problem z jednym z najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych zniknie.

- Na początku lutego ogłosiliśmy przetarg na realizację sygnalizacji - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG. - Umowa z wykonawcą, którym została firma Eldro, została już podpisana. Prace mają ruszyć w przyszłym tygodniu i potrwają maksymalnie do końca marca. Wykonawca wykonał już fundament pod słup sygnalizacji świetlnej i według zapewnień dołoży wszelkich starań, aby prace zakończyły się wcześniej.

Opinie (306) 9 zablokowanych

  • DRMG i szanowny panie Wlodzimierzu: (22)

    Mieszkancy sa skazani na Grunwaldzka, bo z racji polozenia Gdanska nie da sie zrobic obwodnicy od strony morza a istniejaca obwodnica jest zbyt oddalona zeby oplacalo sie z niej korzystac przy przejazdach w obrebie paru dzielnic.

    A to co sie wyprawia na Grunwaldzkiej to jakis horror. Fatalna nawierzchnia. Co chwile swiatla powodujace korki. Skrzyzowania po 12 pasow z pieszymi i rowerami na jednym poziomie. Smrod. Halas. I Wypadki.

    Samochodow magicznie nie ubedzie, im bardziej sie rozrasta Gdansk tym centrum musi zniesc wieksze natezenie ruchu. Wiec chyba czas zaczac myslec o gruntownej modernizacji tej ulicy. Przede wszystkim pomoze ruch bezkolizyjny i maksymalna redukcja skrzyzowan. Tam gdzie sie da ruch powinien byc puszczony tunelami/estakadami zeby nie kolidowal z pieszymi i nie byl zatrzymywany w calosci przy wpuszczaniu samochodow z ulic prostopadlych.

    Juz teraz Wrzeszcz tonie w smrodzie, tam az zatyka od spalin samochodow stojacych w korkach. Dolozenie kolejnego skrzyzowania tylko pogorszy sytuacje.

    • 88 40

    • (20)

      Ubędzie, ubędzie. Trzeba tylko usilniej zniechecać, utrudniać, spowalniać i generalnie obrzydzać. W Londynie korki są? Wyłącznie. Tyle, że one nie stoją tylko powoli jadą. I o to chodzi.

      • 10 8

      • To obrzydz wszystkim zycie w tym miescie, niech sie wyniosa. (1)

        Bedziesz miala spokoj w ruinach. A ludzie pojda sie rozwijac daleko od Twoich filozofii spowalniania. Nie kazdemu wystarcza powolna wegetacja.

        • 2 0

        • tyle tylko, ze to bardzo czesto ludzie w tych samochodach raczej powoli wegetuja w domku w Baninie

          czy w mieszkaniu na Szadolkach.

          Ja mam do pracy 5 przystankow tramwajowych. Wracam, pieszo na zakupy do marketu, potem moge skoczyc pieszo na piwo ze znajomymi do baru, albo pospacerowac po miescie - sa jeszcze ladne miejsca, gdzie nie wygraly samochody.

          Nie wiesz, jak zyje sie nie muszac codzinnie dojezdzac kiloemtrow wszedzie i nazywasz to wegetacja. Bardzo nieslusznie.

          • 0 0

      • "usilniej zniechecać, utrudniać, spowalniać i generalnie obrzydzać" (17)

        I do czego to doprowadzi wedlug Ciebie?

        Czy w miescie, gdzie 10km dojazd do pracy bedzie zajmowal godzine bedzie sie zylo dobrze? Czy mieszkancy maja spedzac srednio 20 dni w roku w transporcie?

        Czy zastanowiles sie, ze problemy transportowe powoduja drastyczny wzrost kosztow zycia w danym miescie? Kto niby wedlug Ciebie placi za paliwo dostawczakow i czas kierowcow jak nie koncowy konsument?

        Czy miasto bedzie przyciagalo nowych ludzi i nowe inwestycje jezeli ich normalne funkcjonowanie bedzie niemozliwe bo jakis kuc ze splesnialymi jajami, co w zyciu praca sie nie skalal probuje "usilniej zniechecać, utrudniać, spowalniać i generalnie obrzydzać"?

        • 5 9

        • Jesli jedziesz wzdluz Grunwaldzkiej, to masz do wyboru SKM (12)

          Ale to widac nawet nie przyszlo ci do glowy.

          I stad sa korki, nie od skrzyzowan. Ludzie, ktorzy moga spokojnie przejsc sie 20 minut pieszo, podjechac rowerem (przynajmniej przez pol roku) 5 minut albo wsiasc w tramwaj / SKM wybieraja koniecznie swoj samochod i jada nim sami, w korku. Narzekajac na pieszych, ze to niby przez nich.

          Nie stoisz w korku - tworzysz korek. Pamietaj o tym.

          • 13 7

          • mam tramwaj prawie spod domu, praca 10 min od tramwaju (2)

            aktualnie jeżdżę raz w tygodniu tramwajem (w pozostałe dni tylko samochód, bo muszę jechać do drugiej pracy). na odcinku 5 km głównie wzdłuż grunwaldzkiej tracę w porównaniu do samochodu 10 minut. tramwaj zatrzymuje się oprócz przystanków na każdym skrzyżowaniu na czerwonym. do tego 10 minut na dojście do i z przystanku- łącznie trasę tę równie szybko pokonam rowerem. dolicz losowy czas oczekiwania na tramwaj (wyzerujmy z parkowaniem, choć akurat mam parking prawie pod wejściem do pracy). razy dwa i już mamy 40 minut dziennie stracone w komunikacji miejskiej. to prawie 3,5 godziny w tygodniu siedzenia w tramwaju DŁUŻEJ, niż siedzę w samochodzie. komunikacja miejska w trójmieście jest do bani. nawet na najlepszych trasach.
            pracuję dużo, mam mało czasu dla rodziny. nie stać mnie, by tracić go więcej w komunikacji.

            • 7 1

            • tylko ciekawe, ze pewnie jakby usiadl z toba w samochodzie i wlaczyl stoper

              to wcale bys tak szybko tym samochodem nie jechal.

              Doliczyles ile czasu zajmuje wszystko inne zwiazane z samochodem - tankowanie, mycie, wymiany plynow, naprawy, ubezpieczenia?

              Opcja, ktorej nie chcesz (komunikacja publiczna) jest policzona co do minuty. Ale juz samochod to sie raz kupuje i po prostu jezdzi. Nie trzeba procz czasu od odpalenia do zgaszenia poswiecac nawet minuty na samochod rocznie.

              Podobnie z kosztami - tylko dystans x cena paliwa.

              Oj, jakby swiat byl piekny, gdyby tak bylo.

              • 0 0

            • strasznie zabiegany z ciebie człowiek

              mi godzina dziennie w tę czy we w tę nie robi różnicy - a poza tym czasu na nic nie brakuje, podróżuję KM, śpię po 5-6g/dobę (+45min rano w skm). Ludzie w samochodach zawsze się śpieszą, wiecznie się spóźniają i tracą kupę życia w swoich szybszych od KM samochodach; ja czas powrotu do domu wykorzystuję na czytanie książki, ale w samochodzie sie nie da. Jeśli ktoś jest tak wyrachowany że jedneo przejście wiecej to dla niego taka ogromna strata, to moze tez powinien zrewidowac swoją dietę, przez którą może mógłby skrócić o 2-3 minuty posiedzenie w WC - i bilans byłby wręcz dodatni. Za czym tak gonicie ludzie? bo chyba nie za pieniędzmi - bo to głupota.

              • 3 5

          • Czasami jezdze. (8)

            Ale niestety dla mnie dojazd Siedlce-Oliwa z oddaniem dziecka po drodze do przedszkola to 1h20min komunikacja (zakladajac 100% punktualnosc) lub 25min samochodem.

            Wiec sorry, ale nie bede zyl w komunikacji miejskiej. Jestem mieszkancem tego miasta, place tu podatki, chce co cholery moc normalnie przez nie przejechac!

            • 9 9

            • Zatem razem z tym przejsciem bedzie nie 25 min, a 26 (7)

              Naprawde tak strasznie zmieni sie twoje zycie?

              Natomiast ludzie, ktorzy z niego korzystaja zamiast isc 10 minut pojda 6.

              • 12 6

              • (6)

                Tak, zmieni to moje zycie oraz zycie tysiecy ludzi jezdzacych ta trasa. A konkretniej skroci je o 10h rocznie, ktore kazdy zmarnuje na staniu na swiatlach bo paru pieszych nie moze sie pofatygowac do przejscia kawalek dalej.

                Inna sprawa, ze takie rozwiazanie jak juz wspomniana przelotka pod deptakiem w Sopocie pogodzila by obie strony. Kierowcy jada plynnie dolem, piesi chodza bezpiecznie gora.

                A tak zaczynaja sie bezsensowne wojny pieszych z kierowcami.

                • 6 11

              • rak tez nie myjesz po skorzystaniu z ubikacji - to tez bedzie 10h rocznie! (5)

                Powinienes takze kupic lepszy czajnik, bo tracisz 30h rocznie czekajac na wrzatek!

                • 6 6

              • Mycie rak jest potrzebne a stanie w korku zbedne. (4)

                Wiec nietrafione porownanie.

                I moze sie wydawac, ze 10h to nieduzo. Ale urzedas uszczesliwi swiatlami w kilku innych miejscach i pare dni z zycia wylecialo w roku bez sensu.

                • 3 7

              • moze warto sie przeprowadzic w inne miesjce, jesli interesuja cie takie mikro optymalizacje czasu (2)

                • 2 1

              • Z tych minut zmarnowanych przez urzednicza glupote sklada sie nasze zycie. (1)

                Ja spedzam w roku 20 dni na przeciskanie sie przez idiotycznie zaprojektowane i przeregulowane drogi w Gdansku.

                To jak podatki. Tu od psa, tam od oddychania. I pol pensji poszlo nie wiesz gdzie.

                • 2 2

              • A co z ludzmi, ktorzy straca dziennie z 10 minut przez te swiatla?

                Mam na mysli pieszych. Ich zycie rozumiem ciebie nie interesuje, bo przeciez tylko ty jestes wazny...

                • 0 0

              • mysle, ze mozna w zyciu miec wiecej czasu niekoniecznie szukajac oszczednosci jedno minutowych na pasach dla pieszych

                Mozesz szybciej po schodach chodzic i zyskasz tyle samo.

                Bardzo slaby argument.

                • 1 2

        • (1)

          No jak to do czego doprowadzi? Do tego, że wreszcie gdańszczanie wezmą sprawy miasta w swoje ręce i zbudują sobie metro!

          • 1 2

          • w jakiej relacji mialoby byc to metro?

            Jest SKM i PKM. Zamiast budowac (niepotrzebnie) metro, nalezy zwiekszyc czestotliwosc kursowania lepszego (szybszego i oszczedniejszego) taboru.

            • 3 0

        • zamieszkaj tępaku w centrum to ci spadną koszty życia (1)

          • 4 6

          • z trescia sie zgadzam, z forma nie.

            • 3 1

    • Zobaczcie sobie w Sopocie Grunwaldzka pod Placem Zdrojowym.

      Ten tunel to super rozwiazanie. Ruch plynny, samochody nie kopca w korku. Piesi chodza bezpiecznie.

      Czemu Grunwaldzkiej w Gdansku nie da sie tak bezkolizyjnie zrobic tylko saja tymi swiatlami jak popieprzeni?

      • 15 6

  • Przejście (3)

    Przejście w tym miejscu jest zupełnie zbędne.

    • 134 60

    • (1)

      Jest całkowicie zbędne. Kawałek dalej są inne przejścia. Nie róbcie z pieszych kaleków i na dodatek bezmózgów!

      • 8 2

      • a bezmozgow, bo?

        Poza tym, dlaczego pieszy ma nadkladac tak wiele drogi, aby Janusz jechal szybciej?

        Pieszy moze stracic z 10 minut (w ta i z powrotem pieszo + swiatla to moze zajac tyle wiecej), bo kierowca nie zatrzyma sie na minute.

        To bardzo ciekawe, co mowisz

        • 0 0

    • Skoro ty z niego nie korzystasz to nie znaczy, że jest zbędne...

      • 20 19

  • Nareszcie (6)

    Jeżeli sygnalizacja będzie, oczywiście dzięki Tristarowi, dobrze zsynchronizowana z pozostałymi skrzyżowaniami, to jest to zdecydowanie zmiana na lepsze. Przy tym przejściu nie raz i nie dwa można było zobaczyć sceny mrożące krew w żyłach.

    • 87 35

    • (4)

      Drodzy piesi, nie róbcie z siebie idiotów! Taka skromna prośba ode mnie. Przejście przy galerii i na wysokości dawnej klonowej w zupełności wystarcza normalnemu człowiekowi.

      • 2 7

      • Sam robisz z siebie idiotę. (2)

        Miasta to nie autostrady. Chcesz jazdy bez zatrzymywania się, wynocha na obwodnicę lub tor wyścigowy. Wrzeszcz to centrum miasta.

        • 4 4

        • to prawda ale nie zapominaj, że to też główna ulica trójmiasta, przelotowa (1)

          a nie ulica w centrum spacerowym typu stare miasto czy centralne punkty miast o kształcie wielokąta wypukłego

          • 2 1

          • Drogi przelotowe w srodku miasta nie maja racji bytu

            Gdzie maja MIESZKAC ludzie? Na Szadolkach? Przejazdowie, Elblagu czy Rumii?

            W tan sposob zakladajac, to z racji, ze to logistyczne centrum Trojmiasta proponuje w ogole zlikwidowac wszystkie skrzyzowania i przejscia dla pieszych.

            Przepustowosc musi byc wszak. A ludzie niech mieszkaja gdzie indziej. Tu bedzie po prostu Przelotowo.

            • 0 0

      • A mowisz to jako ktos, kto w tej czesci miasta pojawia sie tylko w samochodzie?

        • 0 0

    • z tego co wiem malo realne aby scena zmroziła krew w żyłach )

      jakie to niby sceny moga zmrozic krew w zylach ? bo czlowiek widzac jakies drastyczne sceny raczej sie poci i wywoluje ciepło w organizmie a nie mrozi . Czy moze dzis cos piłes z alkoholu przed jazda samochodem ? .

      • 0 6

  • bzdura

    przejście jest przy galerii, a jak w tym miejscu dodadzą dodatkowe światła to jedynym rezultatem będą mega korki ,światła będą co 50 m , takiej bzdury to dawno nikt nie wymyślił ,

    • 2 1

  • Przejście do likwidacji albo Grunwaldzka do zakorkowania światłami (2)

    To przejście jest wprost prowokacją do powodowania wypadków. Sam niedawno jadąc tam prawym pasem mało co nie rozjechałem dwóch roztrzepanych dziewczyn, które samochód z lewego pasa przepuścił, a dostawczak ze środkowego całą sytuację oraz samych pieszych - TOTALNIE ZASŁONIŁ (owszem, zaczął zwalniać, ale przecież nie będę na każdy zwalniający obok mnie samochód reagował hamulcem w podłogę...). O tym, co się święci, dowiedziałem się dopiero, gdy dziewczyny śmiejąc się i gadając wyszły zza dostawczaka... prosto pod moje koła... Nawet nie spojrzały. Dopiero pisk moich opon zwrócił ich uwagę. Do tragedii zabrakło 2 metrów. Aż tyle, bo jechałem może z 40 km/h...

    Może i powinienem bardziej wtedy uważać, tak jak nauczony tą sytuacją robię to teraz. Ale skąd specyfikę tego kawałka asfaltu mają znać kierowcy, który rzadko tamtędy jeżdżą, nigdy nie mieli takiej sytuacji, ani nikt im o tym nie powiedział?

    • 5 1

    • oddaj debilu prawo jazdy zanim kogoś zabijesz (1)

      • 0 0

      • Dokładnie, totalnie nie zna podstaw przepisów i nie patrzy na znaki. Na przejściach się nie wyprzedza!

        • 0 0

  • Brawo!!!! (1)

    W końcu !!!! codziennie jeżdżę samochodem i powiem że już nie raz mogło stać sie nie szczęście bo ja jadąc prawym pasem widząc pieszego przepuszczałąm a jadąc trzecim pasem samochód pędził jak szalony i mało brakowało do nie szczęścia i to pare razy tak było dobrze że w końcu ktoś pomyślał o tym żeby zamontować światła!!!!

    • 3 1

    • I przez takich głąbów jak ty są wypadki.! Pieszy powinien poczekać aż 3 pasy bd wolne a samochody ze 100m dalej...

      • 1 0

  • W końcu ! Strach było tam przejeżdżac, coroz wypadki. Na takiej 3 pasowe jezdni z takim natężeniem to jakbyś miał przechodzić przez A1. Lepiej późno niż wcale, ale pomnika nie dostaniecie cienkie zdiz

    • 1 0

  • Kierowcy Golfów załamka

    • 0 0

  • dddd

    swiatla swiatla swiatla switla . w d*pe se je wsadz.......... . zlikwidować to przejście a nie wy deptak z przelotowki gansk gdynia robicie

    • 3 0

  • ddd

    Ta swiatla . Nastepne 20m dalej potem 10 i samochodem do starówki nie dojedziesz w tydzień takie korki beda . Miasto musiało cos zrobić z tym problemem ale byłem pewny ze zlikwiduje to przejście i ludzie beda sie cofac pod galerie ten kawalek a tu taki numer . Skontaktujcie sie z psychologiem . Swiatla postawia . Wariaci

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane