• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszył przetarg na projekt i budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Naskręt
22 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Do 29 października firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargu na projekt i budowę 33-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej, która połączy dwiema jezdniami Chwaszczyno z Południową Obwodnicą Gdańska. Czy ogłoszenie pół roku wcześniej niż planowano przetargu oznacza, że szybciej pojedziemy ekspresówką przez Kaszuby?



Czy Obwodnica Metropolitalna odciąży ruch na Obwodnicy Trójmiasta?

Gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S6, na odcinku od Węzła Gdańsk Południe do Chwaszczyna, gdzie połączy się z także planowaną Trasą Kaszubską.

Budowa 33-kilometrowej drogi wstępnie ma pochłonąć ok. 3 mld zł

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze zadanie obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową 201. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową 229.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudową Węzła Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Drogowcy nie chcą marnować czasu

Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Obwodnicy Metropolitalnej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 4,7 mln zł firma Multiconsult Polska.

- Na wiosnę też powinniśmy zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową obwodnicy. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
W ten sposób drogowcy zyskają ok. sześć miesięcy. W teorii oznacza to, że budowa powinna ruszyć pół roku wcześniej. W praktyce poszerza to margines ewentualnych opóźnień, spowodowanych np. odwołaniami.

Wykonawcę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta poznamy w drugiej połowie przyszłego roku. Będzie on miał maksymalnie nieco ponad trzy lata (37 miesięcy) na opracowanie dokumentacji technicznej i wybudowanie 33-kilometrowej ekspresówki wraz z obwodnicą Żukowa. Dlatego droga powinna być przejezdna pod koniec 2019 r.

O wyborze wykonawcy zdecyduje w 90 proc. cena. Pozostałe 10 proc. zostanie podzielone po równo na termin realizacji i okres gwarancji.

Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu

Układ drogowy wokół Trójmiasta. Układ drogowy wokół Trójmiasta.
Idą wybory, ruszyły przetargi?

Ogłoszenie przetargu na Obwodnicę Metropolitalną zbiegło się z ogłoszeniem przetargów na budowę kilku innych dróg w całej Polsce, m.in. ekspresowej S7 na odcinku Warszawa-Grójec i od granicy województwa małopolskiego do Krakowa. W sumie od piątku rząd zamierza zrealizować siedem nowych odcinków dróg w całej Polsce. Nawet oficjalna strona GDDKiA informuje o tym tytułem Wysyp przetargów na nowe drogi krajowe

Drogowcy przekonują, że pojawienie się ogłoszeń o przetargach nie ma związku ze zbliżającymi się wyborami. Światłem zielonym dla ogłaszania przetargów miało być niedawne uchwalenie przez rząd "Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015 - 2023".

Miejsca

Opinie (159) 1 zablokowana

  • S 6?

    Nie bardzo rozumiem czemu obwodnica bedzie nosiła oznaczenie S6 skoro jest naturalnym przedłużeniem trasy S7. Ale po dziwnym oznaczeniu trasy S8 pod łodzią to już mnie średnio dziwi

    • 0 0

  • A po wyborach unieważnienie przetargu na budowę z powodu brakow formalnych i gitara (11)

    Samo życie

    • 95 69

    • Nie ma braków formalnych

      wszystko jest przygotowane od dawna, czekano na finansowanie. Teraz jest zaklepane.
      W następnych dniach będzie jeszcze więcej przetargów.

      • 0 0

    • (9)

      Przestań narzekać... ani w przypadku tunelu, ani pomorskiej kolei metropolitalnej, ani kilkunastu innych inwestycji tak się nie stało. Dlaczego teraz tak ma być?

      • 40 10

      • (3)

        Bo już raz było to przerabiane jak minister Polaczek z nadania prezesa wstrzymał wszystkie inwestycje drogowe szukając domniemanych przekrętów

        • 17 2

        • (2)

          ..... a nie było takich? Straszcie nadal ludzi, to nic nie powstanie , bo nie będzie miał kto robić przekrętów :)

          • 4 9

          • (1)

            nie o walki a o zbyt wysoka cene za 1km autostrady chodzilo. sad uznal, ze nie byla zawyzona, a po wyroku i straconym czasie cena wzrosla jeszcze bardziej + zostalo zaplacone odszkodowanie dla z tego co pamietam GTC albo SKANSKA.

            • 7 0

            • jasne..

              No tak bo sądy są w Polsce bardzo obiektywne, tak jak NIK.

              • 0 0

      • (4)

        Bo zmieni sie partia rzadzaca

        • 28 11

        • i nie bedzie niczego :) (3)

          • 24 3

          • Aj tam, zaraz niczego! (2)

            Przybędzie nam pomników "sami wiecie kogo" :)

            • 22 6

            • (1)

              Voldemorta?

              • 10 1

              • Vadera

                • 8 0

  • "Niech się mury pną do góry ..." (3)

    Jak mawiał klasyk :)

    • 33 7

    • Klasyk mawial,

      jeszcze jakos plyne,ale kra nademna zamarza !

      • 0 0

    • (1)

      tu chodzi o to, żeby był przejazd, a nie żeby mur coś blokował

      • 8 0

      • Przez "mury" autor miał na myśli ekrany akustyczne.

        - Nie martw się kolego, będziesz ich miał w nadmiarze!

        • 4 0

  • żenada (3)

    Tutaj wszystko jest metropolitalne, kolej, obwodnica a prawda jest taka, że za 100 lat nie będzie tu metra.Jakie trzeba miec kompleksy żeby tak wszystko nazywac, przecież to zwykła wiocha jest w poruwnaniu do metropolii.

    • 6 7

    • święta racja to są zwykłę kompleksy

      "metropolitalna" obowdnica łaczy Straszyn z Chwaszczynem a obwodzi jedynie Żukowo.prawdziwa metropolitalna obwodnica powinna łączyć Włądysławowo z Tczewem przez Kartuzy

      • 0 0

    • Z lekcji języka polskiego to chyba uciekałeś?

      • 0 1

    • Metro metropolii nie czyni. W Warszawie też wiocha rządzi.

      • 2 1

  • Niepotrzebna nikomu dojazdówka do nieistniejącej Trasy kaszubskiej

    Mam nadzieję że PiS o ile wygra wybory zablokuje jej budowę choćby na złość platformerskiemu Pomorzu i z dobrodziejstwem dla oszukanych mieszkańców Kolbud i Żukowa.

    • 1 4

  • (16)

    91 tysięcy za metr drogi? wow! koszt budowy trzykrotnie wyższy niż obwodnicy olsztyńskiej, którą uważałem za "rekordzistkę". i koszty budowy oczywiście kilkukrotnie wyższe niż na Zachodzie mimo, że pracownicy dostaną 1/5 tego co tam.

    • 92 33

    • jakby kłaść asfalt/beton na podłoże ubite itd.. to było by taniej (4)

      zakładają że tyle będzie to kosztować, natomiast ile będzie w ofertach to tego nie wiadomo..

      ale problem polega na tym, że jest to system zaprojektuj i wybuduj.. zatem wykonawca bez żadnej dokumentacji musi założyć ile to będzie kosztować.. ma tylko dostarczoną koncepcje od zamawiającego z przebiegiem trasy i ilością obiektów inżynieryjnych (mostów etc.).. wykonawca musi coś założyć.. błędem jest natomiast, że zamawiający nie zleca w pierwszej kolejności wykonanie projektu.. dobrze wykonany projekt, pozwala zaoszczędzić kupę pieniędzy, jeżeli jest oczywiście dobrze zrobiony.. i tu znowu kłania się nasze śmieszne prawo - tańsza oferta wygrywa.. zatem, jeżeli wykonawca przytnie cenę lub jak kto woli wypnie się i zaniży ofertę, w trakcie wykonywania inwestycji szuka oszczędności.. a więc np nie zleca odpowiednich badań gruntowych, nie daje odpowiedniej ilości podbudowy gdzie trzeba a mniejszej gdzie nie jest wymagana, później zapadają się drogi, bądź są uskoki w najazdach.. nie robią odpowiednich badań, gdzie są wymagane ekrany akustyczne, a gdzie lepiej nasadzić zieleń tudzież wykonać nasyp zamiast pakować grube miliony w poliwęglan..
      i tak można mnożyć i mnożyć listę potencjalnych problemów.. tak więc poczekajmy na ostateczną cenę i zakończenie inwestycji, a wtedy będziemy znali cenę za 1m2..

      pozdrawiam

      • 33 6

      • to nie problem prawa, tylko zamawiających

        NIC nie stoi na przeszkodzie aby cena nie była kryterium dominującym, ale jak jest to tyłek kryty i może następną kadencję się utrzymam na stołku...

        • 1 0

      • (2)

        trzeba dodac że w trakcie budowy, konsorcjum które wygrało ma prawo składać poprawki. Czyli jak w miejscu gdzie powinno byc twardo a jest miekko to zleceniodawca musi dać kasę. W Polsce nie wygrywa najtańsza oferta, bo tak działo u nas prawo.

        • 3 5

        • właśnie dlatego tłumaczę (1)

          że powinny być gotowe projekty dróg aby były przetargi bez przewałów robione.. jak to mówił Kononowicz z którego się tak wszyscy śmiali "zimą będą robić plany".. tyle tylko, że znowu wydłuży to cały proces legislacyjny.. decyzja środowiskowa ile zajęła czasu?! przegięcie to jest niestety..
          i znowu trzeba by było kolejnych urzędników zatrudniać.. ach..

          • 4 3

          • ależ ja sie z Panem w pełni zgadzam :)
            Podałem tylko to co sie dzieje na wielkich budowach.

            Po minusach widać że kierownikom budowy oraz podwykonawcom sie to nie spodobało :P

            • 1 1

    • Bo ta droga będzie złotem wyłożona (3)

      Średni koszt budowy autostrady w Hiszpanii (raczej mają tam większe górki niż u nas) wynosi 6.69mln EUR, w Polsce to już 9.61mln EUR. Za to metropolitarna będzie budowana za 21.64mln EUR/km. Tyle że faktycznie, u nas ceny nieruchomości z d... wzięte.

      • 2 4

      • Bo droga będzie trwała (2)

        Głębokość przemarzania gruntu w Polsce w założeniach projektowych od 0,8 m na zachodzie kraju do 1,4 m, średnio 1 m w Hiszpanii w założeniach 0. Taka mała różnica. Podobnie ma się sprawa nośności gruntów, w Hiszpanii wystarczy zebrać humus -tam gdzie jest (a w dużej części kraju nie ma), u nas często trzeba wymienić grunt do 10 m, albo palować. Kolejna różnica to ilość przeszkód wodnych. Przy porównaniu z Niemcami, to warto nadmienić, że od 17 lat nie powstała tam autostrada na nowym terenie, tzn. albo powstała w miejsce innej drogi, albo w miejsce ekspresówki, poprzednie zresztą powstawały na gruntach zakupionych wiele lat wcześniej. Głębokość przemarzania w byłym RFN to średnio 0,5 m -także o połowę mniej niż u nas.

        • 7 1

        • Dzięki za wyjaśnienie

          To może jeszcze mnie oświecisz, dlaczego na Litwie, gdzie głębokość przemarzania wynosi 1-1.5m koszt km autostrady wynosi 4mln EUR? Dlaczego koszt nowej autostrady między Moskwą a St. Petersburgiem wynosi 17.2mln EUR/km, pomimo, że Rosja jest strasznie skorumpowana i uznawana za jedno z państw o najdroższych autostradach? I dlaczego na Białorusi koszt kilometra autostrady wynosi 2.69mln EUR? Czyżby na Pomorzu panowały tak skrajne warunki geologiczno-klimatyczne, że koszt budowy jest wyższy niż w Rosji?

          • 3 0

        • Ludzie nie rozumieją..

          tak jak potownuja budowę metra w wawie do tej w NY.. kopanie w litej skale a piaskach zmieszanych z gruzami i bóg wie jakimi instalacjami...

          • 1 1

    • dolicz koszt wykupu gruntu...to są bardzo duże koszty (3)

      • 25 10

      • wykup gruntu chyba nie miałeś do czynienia ze specustawą

        • 3 1

      • bo na zachodzie grunta są darmowe

        • 7 2

      • Polska to nie USA. u nas właściciel nie może podawać kwot z "kosmosu". Jeśli się niedogada to jest coś takiego jak przywłaszczenie, która ma zapobiegać budowie drogi.

        • 12 8

    • Tyle, że obwodnica olsztyńska idzie przez pola

      • 4 1

    • Trudny teren z gorkami

      • 4 3

    • G.... wiesz marianku.

      • 19 10

  • jak tak patrzę na tę mapę

    to jest trochę bez sensu. Jeżeli tranzyt ma potraktować tę drogę jako obwodnicę i skrót na Szczecin, to po co ona sie tak mocno zbliża do Gdyni, żeby potem znów się oddalać. Do Gdyni to powinna być jakaś odnoga a sama droga powinna dalej kierować się w stronę Lęborka. Dla jadących z Gdańska do Gdyni, czy odwrotnie ta droga i tak jest nieprzydatna bo za bardzo idzie na około aż przez Żukowo.

    • 4 1

  • Panie Macieju...

    Jak pan myśli - kiedy zaczną budować trzecią obwodnicę tej drugiej obwodnicy istniejącej już obwodnicy ?

    • 3 0

  • (4)

    Bez nowej kielnienskiej i tunel pod pacholkiem ta droga jest bez sensu, nie mówiąc o leborskiej...

    • 31 98

    • tunjel srunel za 100 mln (1)

      • 3 6

      • za 2 miliardy kolego

        ...

        • 0 2

    • widziałeś co się dzieje na samej obwodnicy trójmiasta ? jechałeś nią kiedykolwiek z rana albo po południu - bez wypadku w godzinach szczytu za Osową to dzień dla miast stracony, a w tym czasie jedyną alternatywą jest przejazd przez miasto

      a ty mówisz o jakichś dojazdówkach do centrum Gdańska ?

      • 12 3

    • A co z ul. Lęborską niby?Gdzie ona do obwodnicy?

      • 8 1

  • Kupiłem sobie dom na wsi (Banino) a teraz będę otoczony dwoma obwodnicami (3)

    już lotniska wystarczająco denerwuje a do tego jeszcze jedna ekspresówka :-/

    • 12 8

    • Trzeba było sprawdzić co powstanie wokolicy (1)

      • 2 3

      • Mpzp zawsze można zmienić, wiesz?

        • 1 0

    • a co? Najtaniej było? To teraz nie marudź! Trzeba było przewidywać, ze aglomeracja się rozwija...

      • 9 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane