• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Najnowszy artykuł na ten temat Obwodnica Metropolitalna: kiedy ruszy budowa?
Droga wykonana w technologii betonowej.
Droga wykonana w technologii betonowej. mat. polskicement.pl

Nawierzchnia planowanej Obwodnicy Metropolitalnej zostanie wykonana z betonu. Zmiana technologii ma sprawić, że pierwsze naprawy ekspresówki powinny nastąpić najszybciej 20 lat po jej oddaniu do ruchu. Wybór nawierzchni betonowej nie spotęguje kosztów budowy, a ma być bezpieczniej.



Czy drogi betonowe powinny być standardem?

Zobacz wyniki (1482)
Władze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziały podczas targów w Kielcach pn. "Drogi Betonowe", że co trzecia droga powstająca w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 będzie miała nawierzchnię betonową. Częściowe odejście od dotychczasowej technologii - dróg asfaltowanych - jest możliwe dzięki zrównaniu się cen asfaltu z cementem, a także rozwojem w Polsce technologii wykonywania dróg betonowych.

Najbardziej znaną dotychczas drogą szybkiego ruchu zbudowaną przez polskich inżynierów o nawierzchni betonowej był odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko. 106-kilometrowa autostrada 1 grudnia 2011 r. połączyła Polskę z siecią autostrad niemieckich. Prawie 600 km autostrad i dróg ekspresowych, które zostały zbudowane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach to jednoznaczny dowód na to, że potrafimy budować nie tylko w technologii asfaltowej.

Nie powinno być drożej

Wielu kierowców, mimo otwartych nowych autostrad i ekspresówek w Polsce, z zazdrością spogląda na niemieckie autostrady, na których nie tylko można jechać samochodem "tyle ile fabryka włożyła pod maskę", ale też bez ryzyka, że zaraz wpadnie się w dziurę czy też w poślizg, jadąc w wypełnionej wodą koleinie. To właśnie dzięki bardzo trwałym nawierzchniom betonowym tak bardzo przez polskich kierowców chwalone są niemieckie drogi.

Ma się to zmienić, przynajmniej częściowo i to w województwie pomorskim. Teraz ekspresowa droga z nawierzchnią betonową zgodnie z założeniami GDDKiA ma powstać także tutaj. W technologii tej będzie wykonana 33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna.

- Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton - mówi Robert Marszałek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Gdańsk.

Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.

Na zdjęciu widać, jak bardzo kolorystycznie różni się nawierzchnia betonowa od asfaltowej. Na dwujezdniowej drodze jest pierwsza (jasna) nawierzchnia. Natomiast na wiadukcie ułożono (ciemniejszy) asfalt.
Na zdjęciu widać, jak bardzo kolorystycznie różni się nawierzchnia betonowa od asfaltowej. Na dwujezdniowej drodze jest pierwsza (jasna) nawierzchnia. Natomiast na wiadukcie ułożono (ciemniejszy) asfalt. mat. polskicement.pl
Długa żywotność drogi betonowej

Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. - Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat - mówi Robert Marszałek.

Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt.

Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.

Betonowa nawierzchnia jezdni przez minimum 20 lat nie wymaga napraw.
Betonowa nawierzchnia jezdni przez minimum 20 lat nie wymaga napraw. mat. polskicement.pl
Oszczędności na oświetleniu, liczba wypadków maleje o ok. 18 proc.

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA widzą jednak więcej korzyści z budowania obwodnicy z betonu. - Drogi w tej technologii są zdecydowanie bardziej jasno-siwe. Dlatego nie musimy ich oświetlać tak intensywnie, jak jest to w przypadku dróg, których nawierzchnię stanowi masa bitumiczna. To są znaczące oszczędności - mówi Marszałek.

Ponadto jasna nawierzchnia betonowa wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Łatwiej dojrzeć na nich przeszkodę, poprawia się widoczność. Badania w krajach Europy Zachodniej pokazują, że liczba zdarzeń maleje o ok. 18 proc. w stosunku do drogi, która posiada praktycznie czarną nawierzchnię.

Nie ma też obaw o hałas. Ostatnia wierzchnia warstwa betonu jezdni jest zacierana w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy samochodów. Do tego jest ona bardzo szorstka, co sprawia, że jest podobnym nośnikiem dźwięków spod kół jak droga asfaltowa.

Wizualizacja korytarza, którym pobiegnie Obwodnica Metropolitalna


Obwodnica Metropolitalna za ok. 3 mld zł

33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna ma odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta i usprawnić podróże po Kaszubach.

Ten odcinek trasy S7 będzie zaczynać się w Chwaszczynie, na skrzyżowaniu z planowaną Trasą Kaszubską (S6). Dalej, w kierunku na południe, ekspresówka ominie od wschodu Miszewo i Żukowo. Na północ od wsi Przyjaźń powstanie węzeł w kształcie koniczyny, umożliwiający zjazd na Obwodnicę Żukowa, która powstanie w ramach tej samej inwestycji. Nowa obwodnica dotrze do Lublewa i Borkowa w gminie Kolbudy, gdzie połączy się z Południową Obwodnicą Gdańska i Obwodnicą Trójmiasta. Szczegółową mapę można pobrać ze strony internetowej inwestycji.

Na wbicie pierwszej łopaty przy budowie Obwodnicy Metropolitalnej mieszkańcy i kierowcy będą musieli jeszcze poczekać. Inwestycja będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj", czyli tak, jak wszystkie inwestycje w naszym województwie. Przewidujemy, że prace budowlane uda się rozpocząć w 2018 r. i potrwają do 2020 r. Droga ma kosztować ok. 3 mld zł.

Opinie (180) 2 zablokowane

  • Nie powinno być drożej? (18)

    To asfalt podrożał, czy cement staniał?

    • 75 15

    • ktośpo prostu usiadł z kalkulatorem (3)

      i wyciąga wnioski

      • 27 0

      • (2)

        pewnie stażysta

        • 19 3

        • Pewnie nie powiedzieli mu...

          Pewnie nie powiedzieli temu stażyście, że się nie da :)

          • 5 1

        • z pewnością znajomek

          • 0 2

    • Asfalt podrożał (3)

      Podczas boomu budowlanego dróg popyt na asfalt bardzo wzrósł, dlatego można teraz postawić na beton

      • 9 2

      • Nie powielaj propagandowych bzdur (2)

        W Polsce są trzy-cztery firmy, które mają doświadczenie i sprzęt do tej roboty - chodziło o wykoszenie konkurencji. A jak się nie da technologią, to wykosi pod pretekstem formalnym, jak to miało miejsce ostatnio koło Ostródy, wykosili w majestacie prawa dwie firmy, byleby ich ukochany Budimex dostał zlecenie. Dlaczego Skanska wycofała się z dużych przetargów drogowych? Bo wiedzieli, gdzie idzie wałek i nie zamierzali w tym uczestniczyć.
        Dla zamydlenia oczu ściemnia się o kosztach budowy i głośno krzyczy o trwałości nawierzchni, nikt lub ;prawie nikt nie daje wyliczenia kosztów naprawy takiej jezdni z betonu. Dlaczego Niemcy przez tyle lat remontowali odcinek berlinki do Kołbaskowa? Bo ich nie było stać na takie wydatki.

        • 8 13

        • czyli szwagier nie ma sprzętu do lania betonu powiadasz :)

          • 10 1

        • akurat na niemieckich autostradach to beton beton i jeszcze raz Beton

          nawet jak asfalt - to też pod spodem jest Beton
          - tylko tego Betonie nie rozumiesz

          • 0 0

    • Chodzi też o to żeby nie tworzyc nadmiernego popytu na jeden rodzaj materiału (2)

      Wg obecnaj propozycji rozlozy sie na asfalt i cement. M.in. skumulowanie zakupów było powodem kłopotów finansowych wykonawców przy poprzednich budowach.

      • 7 1

      • (1)

        Perły mądrości przed wieprze.

        • 2 0

        • poPiSy gooru mundrości wszelakich matołuszka

          • 0 0

    • Beton jest bardziej podatny na kapilarne przenikanie wody i przemarzanie. W Niemczech klimat jest trochę łagodniejszy niż u nas. Zobaczymy jak betony przetrwają fale mrozów.

      • 2 5

    • Niech se jest drożej.
      Oby tylko nie byl to beton typu autostrad w Czechach ze podskakujesz caly czas na łączeniach :)

      No i opony szybciej sie ścierają, ale ... O
      Cos za cos

      • 2 1

    • a od kiedy cement się wydobywa z kopalni??
      Do "książków" panie redaktorze...

      • 2 0

    • A jakie to ma znaczenie?

      Po prostu zeby sie do czegos przyczepic?

      • 1 0

    • dlatego cement (1)

      Dlatego że, cementownie sprzedane Turkom i Francuzom.

      • 0 0

      • a asfaltownie Niemcom i Kaszubom

        • 0 0

    • nie, - PiS poprostu nie planuje swoich rządów aż tak długo

      a po PiS choćby potop

      • 0 0

  • Panie Macieju proszę nie mydlić oczu. (8)

    "Najbardziej znaną dotychczas drogą o nawierzchni betonowej był odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko"

    Czyżby na pewno? Wiele osób uważa, że to "Berlinka" wybudowana ponad 70 lat temu jest najbardziej znaną drogą betonową w kraju.

    • 269 11

    • (1)

      W tekście wyraźnie jest napisane, że chodzi o drogę zbudowaną przez polskich inżynierów, a berlinka przez owych zbudowana przecież nie była...

      • 36 1

      • przez Polskich inżynierów nie, ale z pewnością przez Polaków

        • 4 0

    • Szczególnie odcinek

      Czersk - Chojnice :)

      • 13 1

    • Jaka berlinka? (2)

      Berlin - Krolewiec czy np. Berlin - Wrocław - (Katowice)? Każdy region ma swoją berlinkę.

      • 14 3

      • najlepszy był odcienek Tczw Malbork... (1)

        nigdzie tak zawieszenie nie dostawało po tyłu jak na tym krótkim 20km odcinku...
        Zawsze jak tamtędy jeździłem, myślałem sobie, chyba nigdy nie doczekam się nowej nawierzchni tutaj... kilka dni później jadąc drugi raz patrze i nie wierzę, prawie 20km nowego asfaltu w tydzień.

        • 13 0

        • widać Polllll yyy y Chińczyk potrafi

          • 0 0

    • Pan Maciej to ogólnie lubi ściemniać

      Tak samo jest z tym Borkowem. Gdyby cośkolwiek doczytał, to by się dowiedział, że to jest gmina Pruszcz Gdański.

      • 8 0

    • a18

      i jaka wytrzymyałą od hitlera do dzisiaj

      • 0 2

  • (6)

    20 lat na wytrzymałość tej drogi to absurd!

    • 12 92

    • piszesz cokolwiek byle w treści było słowo "absurd"....

      żeby choć trochę nie wyglądało, że to dobry pomysł...

      • 35 3

    • Nie znam sie, to się wypowiem

      • 23 1

    • (1)

      Do remontu głównego na pewno wytrzyma 20 lat, ale wcześniejszej występuje zjawisko, wygładzenia jezdni. Szorstka nawierzchnia gwarantująca przyczepność, wygładza się pod wpływem dużej ilości przejeżdżających po niej pojazdach. Co powoduje że o wiele łatwiej na takiej nawierzchni o poślizg. Dlatego wcześniej trzeba przywrócić, odpowiednią fakturę jezdni, poprzez ponowne "uszorstkowienie".

      • 1 1

      • dobrze gdybyś sobie mózg wyszorstkował...

        a potem się wypowiadał...

        • 4 4

    • W jakim sensie absurd? (1)

      Jeśli w niedoszacowaniu, to zgoda ;). Betonówki mogą bez naprawy wytrzymać nawet i ponad 30 lat, więc te 20 to bardzo ostrożny osąd.

      • 2 0

      • Berlinka Pruska wytrzymała 70lat !!!!

        po prostu na Polaka trzeba bata !!! i wtedy nawet On dobrze zrobi ;)))

        • 0 0

  • Związkowcy z Lotosu już szykują opony do spalenia. (7)

    Kto teraz asfalt od nich kupi?

    • 88 11

    • cement (1)

      Cementownie sprzedane Turkom, Francuzom i Duńczykom..

      • 9 2

      • Przecież jedyną cementownią w PL była Cementownia Wejherowo...? Czy się mylę?

        • 1 14

    • i czyje to wina

      wina Tuska

      • 0 2

    • LOTOS buduje EFRA (1)

      EFRA - spowoduje ze produkcja asfaltow w Gdańsku zadadniczo zmaleje bo asfalt to mniej oplacalny produkt.

      • 1 0

      • zapominacie

        że każdy wykonawca sam produkuje sobie warstwy bitumiczne w tzw. otoczarniach przenośnych i zlokalizowanych przy budowach. Kupuje się ewentualnie komponenty do produkcji masy. I nie jest to żaden asfaltto co się układa na drodze i się go nie "leje" bo ma konzystencję stałą. Poza tym pod warstwą ścieralną leży też beton , ale asfaltowy . Zajrzyjcie naspierw do internetu, gdzie wskazane są warstwy drogi , a potem się wypowiadajcie.

        • 1 0

    • w Polsce i tak budowali drogi z chińskiego

      Ten z lotosu był za drogi

      • 0 0

    • chamstwo

      Czy zaprosili tez na palenie opon eksperta od tego niejakiego Guzikiewicza?

      • 0 0

  • Firma da gwarancję 20 lat na beton i upadnie jak Wakoz. (6)

    Właściciel otworzy nowa firmę pod inną nazwą. A zapłacimy my, wyborcy PO.

    • 54 67

    • Chyba wy :)

      • 9 4

    • Tak będzie (2)

      do czasu, gdy ludzie zrozumieją, że bycie "Panem Prezesem" w Polsce to koszt 5000 PLN i praktycznie zero odpowiedzialności. Przeciętny Jan Kowalski prowadzący działalność gospodarczą będzie bardziej odpowiedzialny za wykonaną przez siebie pracę niż pan prezes Sp. z o.o.

      • 9 5

      • chyba ci się ilość zer nie zgadza (1)

        • 7 5

        • Kiedyś było

          50000 PLN. teraz jest 5000 PLN :) plus grosze za rejestrację.

          • 5 0

    • Masz rację powinno być wszystko państwowe firmy, jak za komuny! Państwowe przecież zawsze pracuje najsprawniej i bez kolesiostwa.

      • 10 2

    • My, wyborcy prawicy również zapłacimy za Was.

      • 0 0

  • Szkoda, że akurat ta droga ma być z betonu gdyż w obecnie proponowanym przebiegu jeat to kolejna bezensowna inwestycja. (7)

    Co to za Obwodnica Metropolitalna kończąca się w połowie metropoli? Z dużych inwestycji w naszej okolicy jedyną sensowną jest Trasa Słowackiego wraz z tunelem.

    • 27 71

    • Tunel tak

      Jednak czesc miejska tzw. "alei" Zolnierzy Wykletych to skandal. Wstyd, ze taka droga powstala w tej czesci miasta.

      Mozna bylo zbudowac aleje, przyjazna zarowno kierowcom, jak i mieszkancom. Teraz przyjazna jest tylko przejezdnym.

      • 4 6

    • Dalej będzie trasa kaszubska

      • 6 2

    • Nie będzie się kończyć w połowie (3)

      Przed wkopanie pierwszej łopat pod OM zostanie zakończona TK czyli właśnie przedłużenie OM. Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitarna pozwoli na ominięcie nie tylko Trójmiasta, ale także tak zwanego małego trójmiasta.

      Ogólnie wreszcie wywalimy cały transport tranzytowy idący na zachód poza nasze miasta.

      • 10 2

      • To jednak trochę to potrwa. (2)

        "13 marca 2015, 14:26
        Coraz bliżej do budowy Trasy Kaszubskiej. Za rok koncepcja"

        • 1 1

        • Ale i tak Trasa Kaszubska powstanie przed

          obwodnicą metropolitalną, bo ta ostatnia jest w jeszcze wcześniejszym stadium.

          • 1 0

        • Co poradzisz że Gdańskie GDDiKA i RDOŚ działają jak ślimaki.

          W Szczecinie umieli szybko przygotować dokumenty i drogi są już w przetargach np. S6

          • 0 0

    • tk

      z trasa kaszubska masz pełna przeciez ktos to planuje

      • 0 0

  • Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat. (6)

    Niemcy wiedzieli o tym, w roku 1933, kiedy rozpoczęli budowę tzw. "berlinki".

    • 99 3

    • łatwo się narazić

      Po co pisać uszczypliwości, skoro się nie rozumie, że zdecydowana większość autosytrad na świecie jest z asfaltobetonu ?

      • 5 8

    • W POlsce nadal niepotrafią drogi wybudowacraz a dobrze!!Ale koszty naturalnie drozej niz zagranicą (2)

      • 3 7

      • Wyraz "leming" odmienia się przez przypadki (wołacz: "Lemingu!"), a "nie" z czasownikiem pisze się osobno. (1)

        A "koszty" mogą być "wyższe", a nie " droższe". Droższy może być materiał, lub roboczogodziny.

        • 7 1

        • roboczogodziny mogą być droższe (nie droższy) ;-)

          • 0 0

    • Wykonawcy tej inwestycji wytyczą nowe standardy technologiczne

      nie zdziwię się, że jak budowa zostanie zakończona, to okaże się, że drogę wykonano z G*betonu i zamiast do jazdy będzie nadawała się do skucia ;).

      • 6 2

    • No kryteria wyboru mogłybyć różne...

      Niemcy nie mieli dostępu do ropy naftowej. Na przykład w razie ew. wojny byłby kłopot
      remontować asfaltowe drogi

      • 4 1

  • Skoro gwarancja jest na 2 lata, to po co "trwałość" na 20-30 lat? (1)

    Koszty społeczne i finansowe naprawy nawierzchni betonowych będą ogromne. Widać jednak, że konferencja była udana i decyzje zapadły. Brawo.

    • 14 39

    • ...

      Jedź za zachodnią granicę i uświadom wszystkich o swoim odkryciu.
      Że tez od tylu lat mogli żyć w błędnym przekonaniu i źle budować drogi.

      • 14 2

  • Betonowa nawierzchnia ma to do siebie... (4)

    ...że błyskawicznie weryfikuje wszelkie niedociągnięcia układu jezdnego w samochodzie. Za to jest trochę niższe zużycie paliwa.

    • 34 1

    • (1)

      Myślę, że to się sprawdzi.
      Tak czy siak ta droga jest potrzebna, ale ludzie z Chwaszczyna mają przekichane.

      • 4 7

      • Wiel dróg jest potzrebnych.

        Na pewno bardziej jest potrzebny trzeci i czwarty pas na istniejącej obwodnicy.

        • 21 12

    • zużycie paliwa na betonie jest wyższe z uwagi na większą szorstkość (1)

      • 5 8

      • to weź kredyt

        i zmień opony na mniej podatne na szorstkość :D

        • 6 1

  • (3)

    Jak ropa była droga i mieliśmy swoje cementownie to robili autostrady z asfaltu, teraz jak ropa tania i cementownie sprzedane to będą robić z cementu, to jest wbrew logice i zdrowemu rozsądkowi.

    • 143 11

    • (1)

      a "Misia" oglądałeś ?

      • 14 3

      • tamto to była komedia, a tu niestety rzeczywistość

        • 7 1

    • Logika tu jest i to sensowna.

      Podobnie było z hutami, które kupił Arcelor Mittal na kilka miesięcy przed ponad 2 krotnym wzrostem cen stali.
      GPRD zostało sprzedane Skanskiej na niecały rok przed uruchomieniem funduszy unijnych na infrastrukturę m.in. drogową.
      Takie przykłady można mnożyć.

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.