Fakty i opinie

stat

Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Najnowszy artukuł na ten temat

Dobre wieści ws. Obwodnicy Metropolitalnej

Droga wykonana w technologii betonowej.
Droga wykonana w technologii betonowej. mat. polskicement.pl

Nawierzchnia planowanej Obwodnicy Metropolitalnej zostanie wykonana z betonu. Zmiana technologii ma sprawić, że pierwsze naprawy ekspresówki powinny nastąpić najszybciej 20 lat po jej oddaniu do ruchu. Wybór nawierzchni betonowej nie spotęguje kosztów budowy, a ma być bezpieczniej.



Czy drogi betonowe powinny być standardem?

tak, to świetne rozwiązanie drogowe 70%
tak, ale tylko na tych drogach, gdzie porusza się tranzyt 22%
nie, ale dobrze, że uczymy się tej technologii 5%
nie, to rozwiązanie nie na nasze warunki m.in. ekonomiczne 3%
zakończona Łącznie głosów: 1482
Władze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziały podczas targów w Kielcach pn. "Drogi Betonowe", że co trzecia droga powstająca w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 będzie miała nawierzchnię betonową. Częściowe odejście od dotychczasowej technologii - dróg asfaltowanych - jest możliwe dzięki zrównaniu się cen asfaltu z cementem, a także rozwojem w Polsce technologii wykonywania dróg betonowych.

Najbardziej znaną dotychczas drogą szybkiego ruchu zbudowaną przez polskich inżynierów o nawierzchni betonowej był odcinek autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko. 106-kilometrowa autostrada 1 grudnia 2011 r. połączyła Polskę z siecią autostrad niemieckich. Prawie 600 km autostrad i dróg ekspresowych, które zostały zbudowane w Polsce w ostatnich kilkunastu latach to jednoznaczny dowód na to, że potrafimy budować nie tylko w technologii asfaltowej.

Nie powinno być drożej

Wielu kierowców, mimo otwartych nowych autostrad i ekspresówek w Polsce, z zazdrością spogląda na niemieckie autostrady, na których nie tylko można jechać samochodem "tyle ile fabryka włożyła pod maskę", ale też bez ryzyka, że zaraz wpadnie się w dziurę czy też w poślizg, jadąc w wypełnionej wodą koleinie. To właśnie dzięki bardzo trwałym nawierzchniom betonowym tak bardzo przez polskich kierowców chwalone są niemieckie drogi.

Ma się to zmienić, przynajmniej częściowo i to w województwie pomorskim. Teraz ekspresowa droga z nawierzchnią betonową zgodnie z założeniami GDDKiA ma powstać także tutaj. W technologii tej będzie wykonana 33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna.

- Koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest teraz porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej. Kiedyś tańszy był asfalt, dlatego chętniej go stosowano. Wraz ze wzrostem jego rynkowej wartości w grę wchodzi właśnie cement, na bazie którego powstaje beton - mówi Robert Marszałek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Gdańsk.

Nie byłoby też problemów z dostępem do cementu. Na terenie kraju znajduje się 12 mld ton tego kruszcu. Obecnie jednak w czynnych zakładach wydobywczych jest ponad 4,1 mld ton złóż. Gdyby teraz załadować ten cement do wagonów kolejowych i zestawić z nich pociąg to okrążyłby on 28 razy obwód Ziemi.

Na zdjęciu widać, jak bardzo kolorystycznie różni się nawierzchnia betonowa od asfaltowej. Na dwujezdniowej drodze jest pierwsza (jasna) nawierzchnia. Natomiast na wiadukcie ułożono (ciemniejszy) asfalt.
Na zdjęciu widać, jak bardzo kolorystycznie różni się nawierzchnia betonowa od asfaltowej. Na dwujezdniowej drodze jest pierwsza (jasna) nawierzchnia. Natomiast na wiadukcie ułożono (ciemniejszy) asfalt. mat. polskicement.pl
Długa żywotność drogi betonowej

Co najważniejsze, żywotność dróg z nawierzchnią betonową jest nawet dwukrotnie dłuższa. - Nawierzchnie asfaltowe projektuje się na okres 20-letni, a betonowe na 30-letni. Obecnie pierwsze prace naprawcze na nawierzchni asfaltowej należy wykonywać po upływie 10-15 lat. Potem jezdnia nadaje się do gruntownego remontu. W przypadku dróg betonowych pierwsze prace remontowe na nawierzchni realizowane są najszybciej po upływie 20 lat - mówi Robert Marszałek.

Nawierzchnia betonowa przede wszystkim nie ulega koleinowaniu, co sprawia, że jest ona idealna na drogi, po których porusza się tranzyt.

Problemy jednak pojawiają się przy remontowaniu drogi. Jakie? By naprawić betonową drogę, trzeba ją po prostu wyburzyć. Nie ma innej możliwości. Natomiast w przypadku dróg asfaltowych wystarczy, że wjedzie frezarka i zerwie część jezdni po czym za nią przejedzie rozściełacz z asfaltem. Trzeba odczekać dzień i na nowy asfalt mogą wjechać samochody. W przypadku drogi betonowej jej "schnięcie" trwa znacznie dłużej.

Betonowa nawierzchnia jezdni przez minimum 20 lat nie wymaga napraw.
Betonowa nawierzchnia jezdni przez minimum 20 lat nie wymaga napraw. mat. polskicement.pl
Oszczędności na oświetleniu, liczba wypadków maleje o ok. 18 proc.

Władze gdańskiego oddziału GDDKiA widzą jednak więcej korzyści z budowania obwodnicy z betonu. - Drogi w tej technologii są zdecydowanie bardziej jasno-siwe. Dlatego nie musimy ich oświetlać tak intensywnie, jak jest to w przypadku dróg, których nawierzchnię stanowi masa bitumiczna. To są znaczące oszczędności - mówi Marszałek.

Ponadto jasna nawierzchnia betonowa wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Łatwiej dojrzeć na nich przeszkodę, poprawia się widoczność. Badania w krajach Europy Zachodniej pokazują, że liczba zdarzeń maleje o ok. 18 proc. w stosunku do drogi, która posiada praktycznie czarną nawierzchnię.

Nie ma też obaw o hałas. Ostatnia wierzchnia warstwa betonu jezdni jest zacierana w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy samochodów. Do tego jest ona bardzo szorstka, co sprawia, że jest podobnym nośnikiem dźwięków spod kół jak droga asfaltowa.

Wizualizacja korytarza, którym pobiegnie Obwodnica Metropolitalna


Obwodnica Metropolitalna za ok. 3 mld zł

33-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna ma odciążyć istniejącą Obwodnicę Trójmiasta i usprawnić podróże po Kaszubach.

Ten odcinek trasy S7 będzie zaczynać się w Chwaszczynie, na skrzyżowaniu z planowaną Trasą Kaszubską (S6). Dalej, w kierunku na południe, ekspresówka ominie od wschodu Miszewo i Żukowo. Na północ od wsi Przyjaźń powstanie węzeł w kształcie koniczyny, umożliwiający zjazd na Obwodnicę Żukowa, która powstanie w ramach tej samej inwestycji. Nowa obwodnica dotrze do Lublewa i Borkowa w gminie Kolbudy, gdzie połączy się z Południową Obwodnicą Gdańska i Obwodnicą Trójmiasta. Szczegółową mapę można pobrać ze strony internetowej inwestycji.

Na wbicie pierwszej łopaty przy budowie Obwodnicy Metropolitalnej mieszkańcy i kierowcy będą musieli jeszcze poczekać. Inwestycja będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj", czyli tak, jak wszystkie inwestycje w naszym województwie. Przewidujemy, że prace budowlane uda się rozpocząć w 2018 r. i potrwają do 2020 r. Droga ma kosztować ok. 3 mld zł.

Opinie (180) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.