• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa linii tramwajowej na Morenę

Maciej Naskręt
26 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Prace przygotowawcze pod budowę linii tramwajowej na Morenę.


Ruszyły prace przy budowie 3,6-kilometrowej linii tramwajowej z Siedlec na Morenę w Gdańsku. Niebawem ruszy przebudowa instalacji podziemnych. Całość ma być gotowa pod koniec września 2015 r.



Od kilku dni osoby poruszające się wzdłuż ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańskaul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku mogą dostrzec pracujące w świetle wspomnianych ulic maszyny budowlane. To początek prac związanych z budową linii tramwajowej z Siedlec w kierunku Moreny. Inwestorem jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne. Natomiast wykonawcą została niedawno firma Budowlano-Drogowa MTM, która o zamówienie ubiegała się wspólnie z firmą Rajbud. Inwestycja pochłonie 116 mln zł.

- Aktualne prace przy budowie linii prowadzone są w zależności od warunków atmosferycznych. Została już wycięta część drzew przy Pętli Siedlce, trwają też prace ziemne praktycznie na całym odcinku planowanej linii - wyjaśnia Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Do tej pory wykonawcy udało się odsłonić pas przyszłego torowiska między jezdniami, począwszy od budowanej stacji PKM Brętowo do wysokości ul. Bulońskiej i niewielki kawałek nieopodal stacji paliw Neste. Co ciekawe, grunty organiczne pochodzące z pasów zieleni, na którym zaprojektowano linię tramwajową, nie są wywożone na składowisko poza miasto. Wykonawca gromadzi je w odległości kilkuset metrów - na pasie zieleni przy ul. Bulońskiej.

Przed wykonawcą teraz mozolne prace związane z przebudową sieci podziemnych. Jeśli tej zimy nie będzie trzaskających mrozów, z pewnością uda się wykonać założenia.

Nowa linia z Siedlec na Morenę przebiegać będzie od Pętli Siedlce wzdłuż ul. Kartuskiej przez ul. Nowolipie, ul. Rakoczego aż do przystanku PKM Brętowo, na którym pasażerowie będą mogli wsiadać do kolejki w kierunku lotniska lub Wrzeszcza. W późniejszym etapie budowa linii tramwajowej obejmie także odgałęzienie od ul. Rakoczego do ul. Bulońskiej (rejon ul. Myśliwskiej).

Czy mieszkańcy m.in. Moreny skorzystają z nowej linii tramwajowej?

Inwestycja przewiduje przebudowę istniejącej pętli tramwajowej Siedlce na kolejny już w Gdańsku węzeł przesiadkowy tramwaj-autobus. Linia pobiegnie wzdłuż ul. Kartuskiej i pomiędzy jezdniami ul. Nowolipie - Rakoczego. Na nowej trasie pojazdy zatrzymają się na przystankach: Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska, Kolumba oraz PKM Brętowo.

Przystanek PKM Brętowo będzie stanowić nietypowe zwieńczenie trasy w postaci torów odstawczych, gdzie motorniczy będzie kończył bieg podobnie jak pociąg i zmieniał kabinę, aby po przejechaniu rozjazdów między torami powrócić w kierunku Siedlec.

Nowością będzie też utworzenie wspólnego przystanku tramwajowo-autobusowego Warneńska. Z jednej platformy korzystać będą zarówno autobusy poruszające się po specjalnie przygotowanym torowisku, jak i tramwaje. Ułatwi to znacznie przesiadki pomiędzy tymi środkami transportu.

Niewątpliwie jednak najważniejszym obiektem, który należy zbudować, by mówić o połączeniu tramwaju z koleją, będzie estakada, którą pobiegnie właśnie budowana linia tramwajowa. Przeniesie ona ruch tramwajów nad jezdnią ul. Rakoczego w kierunku Niedźwiednika i równolegle wepnie się w przystanek PKM Brętowo.

Planowany termin zakończenia budowy nowej linii tramwajowej to 30 września 2015 r. W tym czasie powinny już kursować składy pociągów PKM.

Miejsca

Opinie (204) 4 zablokowane

  • Wszystko cacy, tylko co z Łostowicką? (6)

    W Gdańsku brakuje dwóch (przynajmniej) odcinków łączących istniejące już torowiska: na Łostowickiej (linia PKM - Chełm - Łostowice) i na Kościuszki (szybkie połączenie Wrzeszcz-Zaspa). Szczególnie to pierwsze byłoby potrzebne. Trochę też dziwi to, że nie przewidziano torów wzdłuż nowej Słowackiego (choć to pewnie z powodu PKM).

    • 70 10

    • Chyba raczej kolejkę górską, a nie tramwaj (1)

      Przestańcie wymyślać linię na Łostowickiej, bo jest ona nie realna. Po pierwsze nie ma gdzie jej ulokować, a po drugie kąt nachylenie Łostowickiej powodowałby to, że tramwaj przez skrzyżowanie leciałby niczym pocisk.

      Zaplanowane natomiast są trasy przez :
      - Nową Warszawską - Północną Bulońską
      - Nową świętokrzyską, Południową Bulońską i Pn Bulońską

      A także duży węzeł tramwajowy przy skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej i Jabłoniowej.

      • 0 0

      • Też mi podróż tramwajem z Chełmu na Morenę przez Jasień. To znacznie dłużej niż przez Gdańsk Główny. Dodam jeszcze że w kierunku Moreny jest większe nachylenie niż na Łostowickiej

        • 0 0

    • Aż się prosi o kilkaset metrów linii tramwajowej (1)

      na ulicy łostowickiej, łączącej Chełm i Siedlce.

      • 4 1

      • Prosi to się świnia ;)

        Nie ma tam miejsca, a nachylenie bardziej odpowiednie pod kolejkę górską niż tramwaj. Hawla ma mniejsze nachylenie, a tramwaje już tam dają ekstremalne wrażenia z jazdy i każdy czeka kiedy pierwszy tramwaj podskoczy niczym skoczek ze skoczni ;).

        • 0 0

    • Otóż to...

      Szkoda, że nie ma debaty na ten temat i rzetelnej informacji. Chyba jedyne "ale" to taki, czy faktycznie nachylenie Łostowickiej jest zbyt duże dla tramwajów, które są w nowej flocie.
      Do twojej listy bym dodał tramwaj wzdłuż Kołobrzeskiej do Hallera. Ten pomysł niestety już zaprzepaszczono likwidując przeznaczoną ku temu rezerwę...
      Apeluję do redaktorów portalu, aby podjęli ten temat, sądzę że dla wielu ciekawy a całkowicie i niezrozumiale przemilczany.

      • 3 1

    • Jak najbardziej

      Linia na Łostowickiej powinna być. Byłoby to połączenie Chełmu i Łostowic z Siedlcami i PKM na Brętowie. Ożyła by też pętla Chełm Witosa. A tak z Chełmu na Morenę tramwajem trzeba będzie jeździć przez Gdańsk Główny.
      Natomiast tramwaj z Wrzeszcza na Zaspę mógłby poruszać się po nowej Kościuszki . Teraz by się tam dostać trzeba jechać przez Oliwę lub przez Wreszcz Dolny

      • 12 0

  • tramwaj na osową (1)

    szkoda że nikt nie pomyślał aby zbudować linię tramwajową na Osową

    • 0 2

    • Będziesz miał PKM

      Póki co tramwaju nie mają też dzielnice przed Osową. I nie sądzę, aby zwykły tramwaj doszedł na Osowę kiedykolwiek.
      Osowa jest oddalona od reszty miasta, więc macie PKM i to jest dużo lepsze rozwiązanie.

      • 1 0

  • łże psie syny urzędow z um

    Sami tu wpisują brednie! I klikają poparcie dla bzdetów szefa.

    • 0 1

  • Tranwaj?

    Po co na Morenę Tranwaj skoro komunikacja miejska jest tak dobrze rozwinięta.rąbane Polskie Matoły

    • 3 4

  • może by "schody"na Rakoczego najpierw wyremontowali! (1)

    puki jest miejsce na zrobienie objazdu bo potem będzie ciężko. Poza tym komu potrzeba tam tramwajów? Pewnie światła będą wstrzymywać ruch i tworzyć korki bardzeij jak na Havla.

    • 3 2

    • Zerknij na zmiany to zrozumiesz po co.

      Dzięki budowie linii tramwajowej zostanie też wreszcie kompletnie zmienione to tragiczne skrzyżowanie z Bulońską. Po drugie tramwaj umożliwi wreszcie co niektórym zrezygnowanie z samochodu, a to spowoduje zmniejszenie korków.

      Co do Havla to korki tam są dużo mniejsze niż te co były przed wybudowaniem tej ulicy na starej Łódzkiej. Obecnie korkuje się głównie tylko na skrzyżowaniu Havla-Świętokrzyska, ale jest to normalne, bo Świętokrzyska nie jest wstanie przyjąć tak dużego ruchu.

      • 0 0

  • Wszystko super (2)

    Tylko żeby nie było jak na chełmie że tory się wygną każdy w inną stronę. Totalna fuszerka. Mam nadzieję że tu tak nie będzie

    • 54 13

    • wygięte tory

      Drogi internauto,
      Masz jakiekolwiek pojęcie o temperaturach układania nawierzchni torowej?
      O odprężaniu toru?
      Jeśli nie - a jestem tego pewny - to poczytaj.
      A jak nie umiesz czytać - to siedź cicho i nie pisz bzdur dla publiczności.

      • 2 0

    • pisałem to samo, to mnie zwyzywali

      będzie tanio. jest albo tanio albo szybko albo dobrze. do tego biednego nie stac na tanie rzeczy. kto tanio płaci ten dwa razy płaci. ale polaki nic się nie uczą ns błędach.

      • 6 8

  • (2)

    Tępe pisowce po co narzekacie ? Nie było tramwaju źle ! Będzie źle ! Jak sie nie podoba to won z polski!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 10 11

    • tępy peowcu

      jako mniejszosc narodowa morda w kubeł!!! jak sie nie podoba to won do izraela.Polska to nie twój kraj mośku !!!

      • 0 6

    • przy czternastym wykrzykniku pewnie doszedłeś

      • 6 1

  • niech się lewactwo zastanowi !!

    tramwaj jezdzi na prad a skąd jest prąd ? z elektrowni weglowej. jak europejskie lewactwo dopnie swego to prad bedzie w Polsce drozszy cztery razy niż teraz.więc pytam się po co to się buduje ? nie lepiej autobusy ?

    • 3 5

  • tramwaj

    Ludzie wam nic nie pasuje Buduja zle Nie buduja tyz zle a poszli na piechotę w pi......u!!!

    • 7 1

  • Pięknie, ale obok na ul. Piecewskiej wyrwy w jezdni nikogo nie obchodzą (7)

    tam można rozwlić samochód bardzo szybko, dziwi mnie że autobusy jeżdżą tam jak wariaty i pewnie co chwila się psują

    • 82 23

    • czytelniczka (1)

      spokojnie maja ja remontować przy okazji tej budowy.

      • 2 5

      • niestety

        ale ta droga nie jest uwzględniona podczas tej budowy - nie wiem skąd takie informacje...

        • 4 0

    • piecewska nie (1)

      piecewska nie jest najważniejszą do remontu

      bo można pojechać rakoczego - nie jest to wielki objazd

      • 4 13

      • no i pieszo można chodzić, wtedy się auta nie rozwali

        • 8 3

    • (1)

      Piecewska jest drogą osiedlową i to LWSM Morena jest odpowiedzialna za stan nawierzchni

      • 10 18

      • KŁAMSTWO !

        Piecewska nie jest drogą osiedlową, nie odpowiada za nią LWSM Morena tylko ZDiZ - po co rozpowszechniach brednie głupcze?

        • 23 3

    • niech się mieszkańcy tych dwóch rojów tym martwią

      • 5 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane