• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ryanair grozi zamykaniem połączeń w Polsce

Arnold Szymczewski
14 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
30 proc. połączeń z gdańskiego portu lotniczego wykonuje firma Ryanair. 30 proc. połączeń z gdańskiego portu lotniczego wykonuje firma Ryanair.

Prezes linii lotniczych Ryanair Michael O'Leary napisał list do premiera Mateusza Morawieckiego. Pisze w nim m.in., że propozycja Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w sprawie podniesienia stawek dla linii lotniczych wskazuje na "oderwanie od rzeczywistości branży przewozów lotniczych". Prezes Ryanaira nie wyklucza zamykania połączeń do i z Polski. Dla Portu Lotniczego Gdańsk może to oznaczać spadek połączeń aż o 30 proc.



Gdyby Ryanair ograniczył swoję działalność w Polsce:

Jeszcze tydzień temu informowaliśmy w artykule pt. "Lotnisko: najlepszy miesiąc w roku, ale ruch to 65 proc. w stosunku do 2019" o coraz lepszych wynikach gdańskiego portu lotniczego.

Dziś możemy mówić o czarnych chmurach, które pojawiły się nad połączeniami przewoźnika Ryanair m.in. do Barcelony, Goteborga, Wiednia, Mediolanu czy Paryża.

O tym, że lotniska boją się konsekwencji podniesienia opłat dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej o 70 proc. pisaliśmy pod koniec sierpnia w artykule Bilety lotnicze będą droższe.

"Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest oderwana od rzeczywistości"



Tymi słowami prezes Ryanaira Michael O'Leary komentuje w liście do premiera proponowane podwyżki usług PAŻP. Niektóre z nich mają wynosić nawet 70 proc.

Poniżej treść listu:

- Polskie opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej były niekonkurencyjne w porównaniu do innych krajów europejskich jeszcze przed wybuchem epidemii Covid-19. W 2019 roku średnia opłata za korzystanie ze służb w terminalach europejskich wynosiła 166 euro, podczas gdy analogiczna opłata na polskich lotniskach regionalnych to aż 181 euro.

Dlatego propozycja PAŻP, aby podnieść opłaty za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej w polskich regionalnych portach lotniczych o nawet 70 proc., przy jednoczesnym zwiększeniu opłat trasowych o 26 proc., wskazuje na oderwanie PAŻP od rzeczywistości branży przewozów lotniczych, która została zdziesiątkowana przez pandemię.

Takie proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych.

Zobacz pełną treść listu O'Leary'ego do premiera Morawieckiego

Prezes Ryanaira wzywa polski rząd do zbadania podwyżek cen i podjęcia interwencji



Michael O'Leary jest oburzony zaproponowanymi stawkami przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej i wzywa polski rząd do zbadania proponowanych podwyżek cen i podjęcia interwencji w celu ochrony polskiej sieci połączeń lotniczych.

Prezes Ryanaira Michael O'Leary: - Proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych. Prezes Ryanaira Michael O'Leary: - Proponowane podwyżki będą podwójnie szkodliwe dla polskiej sieci regionalnych połączeń powietrznych, nakładając najwyższy w Europie handicap kosztowy na regionalne porty lotnicze w stosunku do głównych lotnisk stołecznych.
- W zakresie, w jakim PAŻP potrzebuje dodatkowych środków na skutek epidemii Covid, takie finansowanie powinno zostać zapewnione przez właściciela, jak ma to miejsce w Niemczech, Grecji i innych krajach. Finansowanie przez właścicieli zapobiega nadmiernemu obciążeniu linii lotniczych, które już ponoszą ogromne koszty inwestycji w przywracanie ruchu lotniczego poprzez oferowanie biletów po obniżonych cenach - pisze O'Leary.
Michael O'Leary z jednej strony słynie z ekspresyjnych i nie zawsze wyważonych wypowiedzi. Z drugiej strony wielokrotnie udowadniał, że jest w stanie posunąć się daleko, by obniżyć koszty funkcjonowania kierowanej przez siebie linii.

Port Lotniczy w Gdańsku boi się spadku połączeń o nawet 30 proc.



Połączenia irlandzkiego przewoźnika oferowane z lotniska w Gdańsku stanowią 30 proc. wszystkich lotów.

Mowa tutaj o siatce połączeń z Gdańska do: Aarhus, Alicante, Barcelona-Reus, Belfast, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kijów-Boryspol, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Odessa, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Santorini, Sztokholm-Skavsta, Vaxjo, Walencja, Wiedeń, Wrocław, Zadar.

- Część z tych połączeń została uruchomiona niedawno i to nad nimi wisi największa groźba likwidacji - mówi Agnieszka Michajłow, rzecznik prasowy lotniska w Gdańsku.
Michael O'Leary do premiera Mateusza Morawieckiego.

Miejsca

Opinie (549) ponad 20 zablokowanych

  • Uff, nie trzeba będzie z publicznych pieniędzy samorządu Pomorza dotować cwanych Irlandczyków (2)

    których model biznesowy polega na szantażowaniu zakompleksionych regionalnych włodarzy, że ich region straci znaczenie, jeżeli nie będą mieli kontaktu ze światem dzięki skrzydlatym ptakom Ryanaira, który łaskawie ląduje, gdy mu się za to sowicie zapłaci publicznym groszem. A prezesi lotnisk stracą swojego złotego bożka - czyli statystyki przewożonych pasażerów.
    Jakoś w innych krajach Ryanair lata i nie pisze listów do premierów, a jak się nie opłaca, to niech pan O'Leary zmieni branżę.

    • 33 22

    • W samo sedno

      • 9 4

    • O czym ty piszesz?

      Za podwyżkę 70% i tak zapłacą pasażerowie, nie linie lotnicze, nie ważne jaka linia to jest.

      • 11 3

  • Czy pan prezes Ryanair nie wie, że

    Polska to gołotyłek, który tonie w długach i rozdaje pieniądze, więc jak nie zapłacicie większych opłat, to Polacy nigdzie nie wylecą, a jak zapłacicie to będziecie musieli podwyższyć ceny biletów, więc jakaś część nie poleci, no może jak odłożą bon turystyczny, 500+, kredkowe i emerytury dziadków.

    • 20 17

  • (3)

    Jest jeszcze OLT Express

    • 14 10

    • Się śmiejesz... (1)

      A tu zaraz powstanie nowy OLT Express. Od poprzedniego będzie się tylko różnił tym, że 'narodowy'. I ciągnąć go będzie liną Obajtek.

      • 13 3

      • A pchał słońce z zegarkiem )

        • 7 6

    • Błyszczysz swoją odp.jak najjaśniejsza gwiazda na niebie

      • 0 0

  • Jak zwykle babol w artykule... (3)

    Do Paris Beauvais od lat podróżuję Wizzair a nie Ryanair. Oczywiście nie zmienia to całego kontekstu, ale jednak nadal jest to błąd.

    • 33 12

    • (2)

      Ryanair do PB lata od października

      • 6 0

      • ale to dopiero 11 miesięcy (1)

        a on "od lat podróżuje"...

        • 4 1

        • hej specjalyści tzn "specjalsi" :))))))))))))))

          oskarżający rząd od wszelakiej czci i wiary :))))))))))) jakież to miało być izolowanie Polski w UE itd itd, o rzekomym krachu finansowym itd itd mówiąc... ustami lewandowskiego :))))))))))) jak to konta VAT na kontach formowych miało wydrenować 23% kapitału z rynku... OMG... teraz wielkiej maści specjalyści z 3miasto będą podejmować temat rynku lotniczego - chyba pan Bąk udzielił "porady"... WOW - dzięki tej jakże dogłębnej analyzie i jakiemuś listowi od jakiegoś pana dowiedziałem się że zatrząsł się cały rynek przewozów w PL... OMG :))))))))))))))))

          • 2 2

  • Jak mu za drogo , to niech się przenosi do niemiec

    mamy przecież lotnisko w Berlinie.

    • 17 12

  • Seszele malediwy mauritius to są kierunki

    A nie jakas tam popelina zmywakowa

    • 13 13

  • Po co komu tanie loty?

    Jest taki, co nigdy za granicą prywatnie nie był, a pół narodu go uwielbia! Siedzieć z d... w kraju!

    • 23 4

  • LOT ma asa w rękawie i zatka tę dziurkę po RyanAir. (3)

    • 14 12

    • Lot to bankrut... (2)

      • 11 3

      • za nierządów tfuska ! (1)

        • 2 8

        • ...LOT dostał wtedy pomoc publiczną i tylko dlatego jeszcze żyje.

          • 1 1

  • Nie on to inni (2)

    Ktoś poleci jest popyt to i będzie podaż

    • 13 9

    • a zapłacę ja, ty, Pan i Pani

      a jak przeczytałeś ze zrozumieniem to będzie sporo...
      ".....70 proc., przy jednoczesnym zwiększeniu opłat trasowych o 26 proc"

      • 3 2

    • Przy takich opłatach wszyscy będą pchać się dzrzwiami i okanmi

      • 1 1

  • rasizm

    ''Dziś możemy mówić o czarnych chmurach, które pojawiły się nad połączeniami przewoźnika Ryanair m.in. do Barcelony, Goteborga, Wiednia, Mediolanu czy Paryża.''

    • 9 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane