• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ryanair obrażony na Okęcie, Rębiechowo cierpi

Michał Stąporek
15 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Samoloty Ryanair latają z Rębiechowa na Okęcie od 30 października 2016 r. Szefowie linii właśnie poinformowali, że w marcu przestaną obsługiwać to połączenie. Samoloty Ryanair latają z Rębiechowa na Okęcie od 30 października 2016 r. Szefowie linii właśnie poinformowali, że w marcu przestaną obsługiwać to połączenie.

Informacja o wycofaniu się Ryanaira z lotów między Warszawą i Gdańskiem zelektryzowała mieszkańców Trójmiasta. Na ile to realna groźba, a na ile jedynie strategia negocjacyjna?



Do Warszawy najczęściej podróżujesz:

Informacje o tym, że od marca przyszłego roku irlandzki przewoźnik Ryanair przestanie obsługiwać połączenia Warszawa - Gdańska i Warszawa - Wrocław podał w czwartek rano branżowy portal Fly4Free.pl. Powodem jest spór, jaki ten przewoźnik toczy od dawna z zarządem lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Okęcie, które notuje niespotykane wcześniej wzrosty liczby obsługiwanych pasażerów, zaczęło niskokosztowych Irlandczyków traktować po macoszemu. Jak się to objawia? Samoloty przewoźnika ustawiano na płycie postojowej tak daleko, że pasażerowie spędzali kilkanaście minut w autobusach lotniskowych by się do nich dostać.

Konflikt na lotnisku w Warszawie...

- Z początkiem lipca Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze [PPPL - red.] zaczął nas przesuwać na stanowiska położone tak daleko od terminalu, że czas przejazdu autobusem do samolotu wynosił 20 minut. A ponieważ są to trasy o charakterze biznesowym, do tego realizowane po trzy razy dziennie, była to dla nas sytuacja nie do zaakceptowania - mówi w rozmowie z portalem fly4free.pl Juliusz Komorek, dyrektor ds. regulacyjnych i prawnych Ryanaira.
Irlandczycy poskarżyli się na tę sytuację Komisji Europejskiej. Ich zdaniem zarząd PPL wykorzystuje do walki z linią swoją dominująca pozycję na rynku i nie traktuje wszystkich partnerów na tych samych zasadach. Zarząd Okęcia częściowo się ugiął i przyznał Ryanairowi nieco bliższe miejsca postojowe. To jednak nie usatysfakcjonowało Irlandczyków, którzy ogłosili likwidację swoich połączeń z Okęcia.

...rykoszetem uderza w Rębiechowo

W efekcie warszawskiego sporu, ucierpi gdańskie Rębiechowo i pasażerowie z Trójmiasta. Od 30 października 2016 r. Ryanair obsługuje bowiem trzy połączenia za stolicą dziennie (wcześniej były to dwa połączenia dziennie z podwarszawskim Modlinem) i miesięcznie przewoźni na tej trasie ok. 25 tys. osób.

Pozostają oczywiście połączenie realizowane przez LOT, których jest od 3 do 5 dziennie, ale ceny biletów na nie rzadko wynoszą mniej niż 200 zł, podczas gdy z Ryanairem można znaleźć połączenia nawet za kilkadziesiąt złotych.

Odzwierciedlają to wyniki obu przewoźników. Jak podaje Iwona Tomczyńska, zastępca kierownika działu analiz ekonomicznych i marketingu lotniska, w okresie od listopada do końca lipca na trasie Gdańsk - Warszawa z usług Lotu skorzystało 179 tys. pasażerów, a Ryanaira 235 tys.

A może to tylko groźba?

Sęk w tym, że agresywne negocjowanie ze swoimi partnerami biznesowymi to dla Ryanaira chleb powszedni. Linia bardzo często wykorzystuje swoją silną pozycję w biznesie i stawia zarządy portów lotniczych pod ścianą. Ba, nawet całe państwa! Latem tego roku szef Ryanaira Michael O'Leary ogłosił, że jeśli szybko nie zostanie uregulowana współpraca Wielkiej Brytanii i UE po tzw. Brexicie, to on zlikwiduje wszystkie połączenia z wyspą i wszystkie samoloty przeniesie na kontynent. W zeszłym roku linie straszyły, że zlikwidują zimowe połączenie do Grecji, gdyż tamtejsze porty pobierają - zdaniem szefostwa linii - zbyt wysokie opłaty lotniskowe. Tymczasem połączenie te wciąż funkcjonują.

Rębiechowo podchodzi do sprawy poważnie

W nieoficjalnych rozmowach pracownicy lotniska przyznają, że tym razem jednak Ryanair może swoje groźby zrealizować.

- Znam ich od dawna i wiem kiedy negocjują, a kiedy mówią serio. PLL utrudniał im życie w Warszawie, by zrobić miejsce dla LOT-u, więc nie sądzę, żeby wycofał się ze swoich decyzji. A obecna sytuacja jest dla Irlandczyków nie do zaakceptowania, niezgodna z ich polityką. Powrót do latania do Modlina nie wchodzi w grę. Po pierwsze, tam też nie ma wiele miejsca. Po drugie: biznesowi klienci nie będą latali na lotnisko tak oddalone od centrum. Myślę, że stracimy większość pasażerów, którzy latali na tej trasie.

Miejsca

Opinie (229) 5 zablokowanych

  • Można sobie pomyśleć że Ryanair (1)

    dostaje bliższe miejsca na innych lotniskach. Tak nie jest. Londyn Stansted: kilkanaście minut na piechotę plus podróż pociągiem by dojść do celu.
    Nie podoba się to niech nie robi łaski i nie obsługuje połączeń.

    • 1 3

    • A wiesz o czym piszesz?

      do samolotu dowożą cię pociągiem na Stansted?

      • 2 0

  • taniej

    18.08.2017 lot w obie strony 3 osoby koszt 272 zl z opcja rezerwacji miejsc. Dodać dojazdy do i z lotnisk -komunikacja miejska 40 zl .Bilety kupione w czerwcu .To jednak taniej niż PKP w promocji.

    • 2 2

  • Ryanair dobrze robi, brawo, trzeba być twardym jak się prowadzi biznes.

    • 5 1

  • W Rębiechowie nie ma lotniska. Co najwyżej w gdańskiej dzielnicy Matarnia.

    Ta firma też nie ma w nazwie Rębiechowa. Równie dobrze można pisać, że Rudniki cierpią.

    • 0 0

  • Bzdury

    Tą linia zawsze ma jakis problem to samo było w norwegi na ryge kasa i nic wiecej

    • 2 0

  • no i zlikwidowane od listopada

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane