• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: drugi tor do Wejherowa zapewni więcej połączeń

Michał Sielski
5 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W ubiegłym roku zakończył się remont SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Na kolejną modernizację w Gdyni poczekamy jeszcze długo. W ubiegłym roku zakończył się remont SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Na kolejną modernizację w Gdyni poczekamy jeszcze długo.

W tym roku na pewno nie będzie remontu przystanków SKM w Gdyni, ale przewoźnik zaczyna przygotowywać dokumentację, by zbudować drugi tor do Wejherowa. Dzięki temu więcej pociągów pojedzie do Gdyni.



Podróżujesz pociągami SKM?

Dwa tory Szybkiej Kolei Miejskiej kończą się obecnie w Rumi Janowie. Dalej prowadzi już tylko jedna linia, więc część pociągów jeździ po torach dalekobieżnych. W związku z tym nie mogą kursować zbyt często, a nawet te, które teraz są w rozkładzie, muszą dopasowywać się do pociągów dalekobieżnych, nierzadko czekając po kilka minut na stacji, by mogły one przejechać. Rozwiązaniem tej sytuacji ma być budowa drugiego toru.

Dla korzystających z SKM na co dzień sformułowanie "drugi tor" może być nieco dziwne, przecież kolejki jeżdżą po dwóch, a obok są jeszcze kolejne tory. Ale tylko jeden z nich jest trasą SKM. Gdy powstanie drugi, którego operatorem będzie ta spółka, rozkłady będzie można układać bez konieczności kompromisów z innymi przewoźnikami.

- Złożyliśmy projekt o dofinansowanie Unii Europejskiej do studium wykonalności, związanego z planowaną budową drugiego toru SKM z Rumi Janowa do Wejherowa. Wiele osób z tzw. "Małego Trójmiasta Kaszubskiego" pracuje w Gdyni i konieczna jest budowa drugiego toru, aby zwiększyć przepustowość odcinka Gdynia Główna - Rumia Janowo - Wejherowo, a tym samym ilość kursujących tam pociągów - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Po otrzymaniu studium SKM będzie mogła zacząć myśleć o projekcie i budowie. Procedury mogą jednak potrwać nawet dwa lata. W tym czasie mogłyby być modernizowane gdyńskie przystanki SKM. Wiele z nich jest bowiem w opłakanym stanie.

Ostatni z wyremontowanych przystanków w Gdyni to SKM Wzgórze św. Maksymiliana. Prace były możliwe dzięki dofinansowaniu spółki z budżetu Gdyni. W tegorocznym budżecie Gdynia planuje przeznaczyć kolejny 1 mln zł na wkład w SKM.

- To nasz solidarny wkład w funkcjonowanie spółki. Jednak jest to zbyt mała kwota, by myśleć o remoncie kolejnego przystanku. Zdajemy sobie sprawę z tego, że teraz SKM czeka duża inwestycja w tabor, a dopiero po Euro 2012 przyjdzie czas na podsumowanie i kolejne plany. Oczywiście poczekamy, ale pamiętajmy, że potrzeby Gdyni są duże i w porównaniu do np. przystanków w Gdańsku, jesteśmy daleko w tyle - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

SKM tłumaczy, że gdańskie przystanki były remontowane w pierwszej kolejności właśnie ze względu na zbliżające się piłkarskie mistrzostwa Europy.

- Pierwsze założenia do przygotowywanych projektów na okres finansowania lat 2007-2013 zakładały rewitalizację m.in. przystanków w Gdyni Chyloni i Orłowie. W momencie kiedy pozyskaliśmy informacje, że na planowane pierwotnie inwestycje nie będą przeprowadzane konkursy, związane z dofinansowaniem UE, jedynym sposobem uzyskania funduszy unijnych było wpisanie na listę projektów indywidualnych. Przygotowano zatem kompleksowy projekt, dostosowany do wytycznych w budowie niezbędnej infrastruktury w miastach, gdzie odbędą się mecze Euro 2012 - wyjaśnia Marcin Głuszek.

Sporą inwestycją jest też budowa nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. Dlatego rewitalizacja gdyńskich przystanków możliwa będzie najprawdopodobniej dopiero w 2014 roku. Ruszą wtedy kolejne unijne konkursy. Wcześniej możliwe jest jedynie wykorzystanie ubogiego funduszu kolejowego, albo kolejna solidna dotacja miasta, przeznaczona na konkretny przystanek.

Miejsca

Opinie (182) 6 zablokowanych

  • Panie Głuszek - czy pan wie co się dzieje w pana haziajstwie?

    Jaki drugi tor do Wejherowa?
    Od Rumi do Wejherowa są już dwa tory?
    Chyba pan nie jeździ SKM - z resztą jak większość tuzów kolejowych nie jeździ pociągami ...
    Raczej dobudujcie drugi tor Gdyni Stoczni do Rumi i dogadajcie się z PLK w zakresie zabudowy sbl /chyba wie pan co to znaczy?/ od Rumi do Wejherowa

    • 1 1

  • Te pociągi na zdjęciu (4)

    to kursowały już wtedy jak Gruza kręcił "Wojnę domową". Jak długo jeszcze?

    • 8 2

    • Wszystko ma swoje plusy i minusy. Na przykład kręcisz film Czarny czwartek i nie musisz szukać po muzeach, tylko wypożyczasz kolejkę jeżdżąca codziennie i zmieniasz tylko detale:)

      • 2 0

    • jak spłacimy Euro (1)

      jak zburzymy piramidy Boba

      • 1 1

      • odwal się od Gdańska. SKM jest z Gdyni

        w Gdańsku są nowe tramwaje i SKM jest zbędna

        • 1 5

    • No akurat wtedy to jeszcze nie kursowały.

      Wtedy u nas kursowały berlińskie składy na 800 V

      • 3 2

  • SKM (7)

    Cytat z artykułu.: konieczna jest budowa drugiego toru, aby zwiększyć przepustowość odcinka Gdynia Główna - Rumia Janowo - Wejherowo, a tym samym ilość kursujących tam pociągów. Czy ja dobrze rozumiem treść tej informacji? Przecież tam są DWA tory, dodatkowo położony jest tor dla pociągów dalekobieżnych. Dopiero do stacji Rumia trakcja przechodzi w dwa tory.Więc prawdopodobnie chodzi o położenie dodatkowego TRZECIEGO toru.

    • 8 3

    • nie, przeczytaj ze zrozumieniem (6)

      SKM ma JEDEN tor, więc zanim zbudują trzeci, musi powstać drugi

      • 1 4

      • Kłopot w tym... (2)

        ...że to zostało dopisane do artykułu już po zamieszczeniu tych komentarzy. Zresztą cały ruch na tym odcinku odbywa się w sposób standardowy dla JEDNEJ linii DWUTOROWEJ: każdy tor przeznaczony jest do jazdy w określonym kierunku, a nie, że po jednym torze jeżdżą pociągi SKM, a po drugim inne pociągi. Wszystkie pociągi jeżdżą obydwoma torami.

        • 3 1

        • nie ma to znaczenia (1)

          nie zrozumiałeś prostego tekstu, przykre...

          • 0 3

          • którego tekstu nie zrozumiałem?

            • 1 0

      • Niby gdzie...? (2)

        SKM miała JEDEN tor na linii do Nowego Portu.

        A między Rumią i Wejherowem są DWA tory, z których OBYDWA sa wykorzystywane przez SKM i wszystkie inne pociągi. Tam nie ma podziału na tory SKM i dalekobiezne, i po tych dwóch torach nie kursuje "część" pociągów SKM, tylko WSZYTKIE.

        • 7 2

        • wiesz lepiej niż dyrektor SKM, gratuluję :) (1)

          :D

          • 1 4

          • no to widać jakich dyrektorów ma SKM...

            pewnie nigdy nie jeździli swoimi pociągami

            • 6 0

  • ZA stadion na Euro były by nowe przystanki i nowy tabor a za Centrum Solidarności (2)

    100 warsztatów rzemieślniczych.Po Euro na stadion w W-wie wróca Wietnamczycy a do Gdańska co?Chyba,że bazar z Elbląskiej przeniosa do Euro areny.Zmieni się nazwa Euro bazar.

    • 35 13

    • odwal się od inwestycji za pieniądze Gdańska

      niech się ta pasożytka wreszcie wykosztuje na coś nie tylko PRowego i liżącego d@ władzom. Za 20 mln rocznie na reklamę siebie i swojej bzdurnej polityki, można by wymienić w Gdyni te dziadowskie autobusy sprzed 15 lat. Albo wyremontować przystanki SKM w Gdyni na północ od Głównej.

      • 7 4

    • tak tak

      wstrzymamy wszystkie inwestycje, żeby Gdynia, gdzie nic się buduje a która i tak pasożytuje na SKM, miała wygodne wagony i ładne przystanki. Już sie robi....

      • 9 6

  • Stare autobusy, stare składy SKM a bilety wciąż drożeją. (1)

    Jak to jest cena baryłki ropy najdroższa była w 2008 r. następnie ropa taniała a ceny wciąż idą do góry a przecież to paliwo jest głównym składnikiem podwyżek.
    Ktoś tu próbuje manipulować.

    • 55 7

    • raczej pensje zarzadu

      • 5 0

  • Nieścisłość (1)

    Michał Sielski niestety nie zna się zupełnie na tym co pisze. Tory linii SKM biegną do Rumi nie do Rumi Janowo. Linia 250 kończy się na semaforach stacji RUMIA. Janowo jest przystankiem.

    "Rozwiązaniem tej sytuacji ma być budowa drugiego toru" - jeżeli już to budowa TRZECIEGO TORU względnie jednego toru drugiej linii, tak jak to ma miejsce np. na odcinku Gdynia Główna - Gdynia Chylonia.

    • 7 1

    • wiesz lepiej niż dyrektor SKM, gratuluję :)

      haha

      • 0 4

  • Wiele osób z tzw. "Małego Trójmiasta Kaszubskiego"

    Jeszcze im było mało to se przypisali Gdańsk jako stolice :) Kaszub nie człowiek :D

    • 3 15

  • Bardzo dobrze

    im bardziej rozbudowana SKM, tym lepiej. A po Kolei Metropolitalnej czas na uruchomienie linii Żukowo - Straszyn - Pruszcz - Gdańsk Gł. Iluż ludzi dojeżdżałoby wygodnie, zamiast korkować drogi...

    • 9 1

  • BRAVO - To jest bardzo słuszna koncepcja.

    Ale dlaczego tak poźno?

    • 8 2

  • To nic nie da

    bo problem to nie tory, tylko brak taboru. Chodzi po porostu o wyciągnięcie dodatkowej kasy i zapewnienie skm dopływu pieniądza przez kilka lat. A potem pan głuszek przeniesie się do Warszawy, gdzie nikt go nie zna i zacznie pracę w innej spółce pkp.

    • 19 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane