• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka myśli o budowie torów do Tczewa

Maciej Naskręt
2 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pociągi dalekobieżne i kolejki SKM w Trójmieście kursują po odrębnych torach. To bardzo wygodne. Podobnego rozwiązania oczekują u siebie władze samorządów położonych na południe od Gdańska. Pociągi dalekobieżne i kolejki SKM w Trójmieście kursują po odrębnych torach. To bardzo wygodne. Podobnego rozwiązania oczekują u siebie władze samorządów położonych na południe od Gdańska.

SKM-ka niebawem zamówi wstępne studium rozbudowy linii kolejowej w stronę Tczewa. Największym wyzwaniem dla projektantów będzie zaprojektowanie torowiska przez Orunię.



Noc w elektrowozowni spółki SKM na Cisowej.

Trójmiejski przewoźnik zamierza ogłosić przetarg na przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy linii kolejowej nr 250, po której na co dzień poruszają się pociągi SKM, od budowanego przystanku Gdańsk Śródmieście w kierunku Tczewa.

- Chcemy poznać odpowiedź na pytanie: na jakim odcinku i ile torów w kierunku Tczewa można zbudować - mówi Marcin Głuszek ze spółki PKP SKM w Trójmieście.

Zobacz zmodernizowany skład SKM przez firmę PESA.

Największym wyzwaniem dla projektantów będzie zaprojektowanie torowiska przez Orunię. W istniejącym dziś pasie kolejowym jest mało miejsca na budowę kolejnego toru. Niewykluczone więc, że inwestycja będzie przewidywała wyburzenia budynków m.in. w rejonie ul. Przy Torze zobacz na mapie Gdańska, ul. Junackiej zobacz na mapie Gdańska i ul. Zawiejskiej zobacz na mapie Gdańska.

Wstępne studium to efekt działań podjętych przez władze Pruszcza Gdańskiego oraz samorządowców powiatu gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Wraz z pojawieniem się nowego rozkładu jazdy SKM do Tczewa, wystosowali do SKM oraz Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku pismo z postulatem o jak najszybszą budowę nowego toru z Gdańska, przez Pruszcz Gdański do Tczewa - mówi Bartosz Gondek, rzecznik prasowy magistratu w Pruszczu Gdańskim.

Czy budowa przedłużenia linii SKM do Tczewa ma sens?

Jeśli analiza wykaże, że budowa przedłużenia linii kolejowej nr 250 do Tczewa jest zasadna, wtedy samorządy, które postulują o realizację inwestycji będą musiały dokapitalizować SKM-kę. Przewoźnik nie ma bowiem pieniędzy, by samodzielnie realizować tak ogromne przedsięwzięcie. Wszystko wskazuje na to, że będzie to niemały koszt. Szacuje się, że pociągnięcie tylko jednego toru do Pruszcza Gdańskiego będzie wydatkiem rzędu 100-150 mln zł. Dla przykładu budowa ok. kilometrowej dwutorowej linii w centrum Gdańska to wydatek rzędu 66 mln zł.

Budowa nowego toru to konieczność zauważana nie tylko z punktu widzenia południowego regionu Pomorza, ale także innych gmin funkcjonujących w obszarze Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego. Zarówno Tczew, jak również Pruszcz Gdański są ważnymi węzłami przesiadkowymi, skupiającymi ruch osobowy pochodzący z wielu korytarzy transportowych, co potwierdzają strategiczne dokumenty przyjęte lub będące w trakcie opracowywania, przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

- Od dawna postulujemy większe zaangażowanie spółki SKM na południowym kierunku operacyjnym spółki - mówi burmistrz Pruszcza Gdańskiego, Janusz Wróbel. - Mam nadzieję, że wstępne studium będzie pierwszym poważnym krokiem w tym kierunku - dodaje.

Przypomnijmy też, że od 9 marca tego roku w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa po ponad dwuletniej przerwie, wywołanej przebudową linii dalekobieżnej, pojechały pociągi SKM. Połączenie jest realizowane przez siedem dni w tygodniu. Z Trójmiasta do Tczewa i z powrotem wyrusza każdego dnia 16 pociągów. Natomiast od poniedziałku do piątku dodatkowo jedzie osiem pociągów w relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny.

Miejsca

Opinie (91) 3 zablokowane

  • Budowa nowech wiaduktów na odcinku Gdańsk - Tczew

    Ciężkie baty od Centrali PKP w Warszawie dostawali ci, którzy proponowali aby w ramach modernizacji linii E-65 pomiędzy Gdańskiem a Tczewem na budowanych dwupoziomowych skrzyżowaniach zostawić rezerwę pod dodatkowe tory.

    • 7 0

  • ciekawe ile kosztowal 1km dwutorowej linii na przelomie XIX i XX wieku?

    wtedy kiedy byl zloty wiek kolei, gdyby Niemcy nie wybudowali tak gestej sieci kolejowej w tamtym czasie to dzisiaj bylibysmy kolejowa pustynia, a tak przynajmniej jest co wylaczac z ruchu, zamykac, likwidowac i finalnie rozkradac (np. torowiska)

    • 8 0

  • Myśleć każdy może

    jeden lepiej drugi gorzej.

    • 2 0

  • ORUNIA

    Generalnie tylko się cieszyć, jednak:
    1. Czy będą konsultacje społeczne (kiedy; gdzie; i kto będzie je przeprowadzał)?
    2. Czy przeprowadzone będą prognozy ruchu kolejowego? Prognoza ruchu samochodowego w stanie istniejącym i planowanym dla potrzeb zwiększającego się Ruchu Kolejowego - przepustowość np: na Oruńskich Szlabanach
    3. Czy przeprowadzona będzie prognoza dobowego zamknięcia Szlabanów w stanie istniejącym i planowanym dla potrzeb zwiększającego się Ruchu Kolejowego?
    etc.
    Może jest szansa aby Orunia doczekała się alternatywy dla szlabanów (estakady; wiaduktu; tunelu).

    • 2 1

  • źle się dzieje, nie tylko wokół Trójmiasta - Słupsk z ograniczoną ilością pociągów TLK spółki PKP IC, Chojnice...tj. po prostu sabotaż Arrivy RP, PR oraz UMWP !

    • 5 1

  • kaka (1)

    Obojetnie co ale skm czy tramwaj przydałby sie do Tczewa. Pociagów mało zreszta autobusow tez. Dobry pomysł.

    • 8 0

    • autobusy co 20 min z gda i do gda praktycznie przez cały dzień, to mało?

      • 0 0

  • ...mażenie ściętej głowy,zacznijcie najpierw jeżdzić punktualnie ,

    ..zacznijcie sprzątać wagony porządnie ,obniżcie ceny biletów bo przeginka na maxa ........

    • 1 1

  • W samym Tczewie mogły by powstać dodatkowe dwie stacje SKM (3)

    które na pewno były by rentowne. Mam namyśli lokalizację pomiędzy osiedlem Bema a działkami Kasprowicza na Nowym Mieście (bądź pomiędzy Kanonką a Starym Miastem) oraz na wysokości Malinowa i Suchostrzyg. Kto troche zna Tczew to pewnie się zgodzi. Oczywiście kasa, kasa i jeszcze raz kasa dlatego to pobożne życzenia ale pomarzyć można :)

    • 4 0

    • No jasne - Tczew to aglomeracja (2)

      Nawet metro ma tam powstać.
      Planuję się też lotnisko.

      • 0 3

      • ktoś mówi o aglomeracji? (1)

        Taki Sopot to jest metropolia a ma 3 stacje. Poza tym nie znasz sytuacji w mieście więc zamilcz.

        • 1 1

        • Tczew czwarte największe miasto w województwie za Gdańskiem, Gdynią i Słupskiem

          • 1 0

  • SKM kombinuje jak koń pod górkę

    SKM za wszelką cenę nie chce być koleją miejską tylko regionalną

    wycieczkami do Słupska uzasadniają że nie integrują się z ZTM i ZKM
    że inny bilet, że inny system ulg
    inny właściciel, inna otoczka prawna

    Tusku, tylko odgórnie można to zmienić, tylko rząd to może wymusić,
    albo raczej zrobią to Kaczyści, jak przegrasz z kretesem

    abo trzeba będzie użebrać to w Unii Europejskiej, by aż Eurokołchoz zorganizował nam w Trójmieście normalność, wspólny bilet na komunikacje miejską

    wstyd. polaki-nieudaczniki

    • 1 0

  • Budować ! WMG od Sopotu po Tczew / Starogard !

    Tczew za jakiś czas będzie dzielnicą Gdańska. Podobnie jak było np. z Oliwą.

    Gdańsk-Tczew.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane