• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka obsłuży Pomorską Kolej Metropolitalną. Złożyła jedyną ofertę

Maciej Naskręt
29 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM. Takimi składami pojadą pasażerowie na linii PKM.

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Co może być problemem po otwarciu linii PKM?

W piątek przed południem w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego otwarto tylko jedną ofertę złożoną w przetargu na obsługę połączeń kolejowych w Trójmieście. O zamówienie walczyła tylko Szybka Kolej Miejska.

Przewoźnik zaproponował, że będzie wozić pasażerów, zarówno po trasie SKM, jak i PKM, za 68,8 mln zł. Samorząd województwa zarezerwował na ten cel 68,1 mln zł.

Jakie usługi będzie pełnił przewoźnik? Zamówienie składa się z obsługi dwóch linii.

Pierwsza z nich to powstająca linia PKM z Gdańska Głównego do Gdyni, Kartuz i Kościerzyny przez port lotniczy. Rozruch tych połączeń zaplanowano na 1 września.

Druga linia to trasa z Wejherowa przez Gdynię Główną i Gdańsk Główny do Tczewa. To część, po której poruszają się dzisiaj pociągi SKM. Kontrakt ma obowiązywać tutaj jednak dopiero od 13 grudnia 2015 r.

Przetarg obejmował także obsługę połączeń regionalnych na trasie z Gdyni do Słupska i Ustki. Kontrakt dotyczy obsługi połączeń od połowy grudnia. Samorząd na ten cel zapisał kwotę 17,5 mln zł. Wpłynęły dwie oferty. Pierwsza od Przewozów Regionalnych na kwotę 13,750 mln zł, druga od PKP SKM w Trójmieście warta 13,101 mln zł.

Wszystkie kontrakty obejmują okres do końca 2016 roku.

Teraz komisja przetargowa sprawdza złożone oferty, a ewentualne rozstrzygnięcie zamówienia powinno nastąpić w ciągu dwóch-trzech tygodni.

Przebieg linii PKM w Gdańsku. Przebieg linii PKM w Gdańsku.
Kolejka z Wrzeszcza do Rębiechowa co 15 minut i nowe składy

Samorząd województwa pomorskiego po podpisaniu umowy przekaże przewoźnikowi na obsługę zadania aglomeracyjnego łącznie 13 pojazdów spalinowych, w tym pięć dwuczłonowych i osiem trójczłonowych. 10 z nich, tych najnowszych, trafi na nową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Pociągi mają tam kursować średnio co ok. 15 minut. Z Wrzeszcza będzie można pojechać nie tylko do centrum Gdyni przez Osowę co 30 minut. Część składów w podobnym czasie zapewni połączenie z Kartuzami i Kościerzyną. Dokładny rozkład pociągów będzie już negocjował wybrany w przetargu przewoźnik wraz ze spółką PKP PLK. Dlaczego właśnie z tą firmą? Bowiem to w jej tory wpina się linia PKM we Wrzeszczu i Osowej.

Dodajmy, że samorząd województwa planuje wprowadzić taryfę za przejazd pociągiem PKM, która obowiązuje dzisiaj na torach SKM. To oznaczałoby, że podróż z Osowy do centrum Gdańska będzie kosztować 3 zł.

Prowadzone są też odbiory kolejnych spośród wspomnianych 10 składów spalinowych, które obsłużą pasażerów na linii PKM. Firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz za dostarczenie 10 pociągów ma dostać 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Pierwszy skład miał być gotowy w grudniu 2014 r., a ostatni w maju 2015 r. Termin dostawy przesunięto najpierw na wniosek zamawiającego, potem zaś wykonawcy. 20 kwietnia samorząd województwa odebrał pierwszy skład. Trwa procedura odbioru kolejnych składów.

Miejsca

Opinie (109) 1 zablokowana

  • w pierwszym roku kursy co 15 min (1)

    po roku zapewne co 30 minut, następne lata jako kolej turystyczna.
    Kto wspaniały wymyślił, żeby nie robić przystanku na Zaspie, tylko na Strzyży, gdzie jest tylko kupa domków jednorodzinnych i każdy ma samochód.
    Poza tym jeżeli ta kolej ma służyć wożeniu na lotnisku to cienko to widzę.
    Żaden rodak jadący z rodziną do Tunezji nie zniesie hańby, którą byłyby dla niego podróż z bagażami PKMką.

    • 7 4

    • Przystanek na Strzyży ma ogromne zanczenie z punktu widzenia studentów. Poza tym tuż obok przystanku znajduje się pętla tramwajowa, co wyłącznie potwierdza, że PKM ma na celu zintegrowanie istniejącego już sysytemu komunikacji miejskiej. Kolejny przystanek na Zaspie nie ma żadnego uzasadnienia. SKM jest na tyle przepustowa, że wystarcza do obsługi mieszkańców.

      • 4 1

  • co 15 min. nawet za gęsto, warto zamiast dać nocne i wczesnoranne

    jesli ta kolej ma zmienić przyzwyczajenia komunikacyjne, to musi być przede wszystkim dostępna - bez nerwowości czy zdążę i wejdę na ostatni wieczorny skład.

    • 6 0

  • Czy to oznacza, że PKM wpuszczą na tory SKM i da się tym dojechać do centrum? W końcu miałoby to jakiś sens....

    • 1 2

  • Ja czegoś tu nie rozumiem. Trójmiasto pl mówi że linia pkm zaczyna się w Gdańsku Gł. a piszecie o odjazdach pociągów z Wrzeszcza czy w końcu do diabła możecie sprecyzować skąd ta kolej będzie ruszać bo jest tu wiele niejasności

    • 13 1

  • Firoga

    Wreszcie pokazano. Gdzie jest. Rębiechowo. Zawsze było matarnia firoga potem gminażukowo i rębiechowo

    • 2 0

  • Mhm. (11)

    Czyli stworzono spółkę PKM, pewnie z prezesami, rzecznikami i cała masą innych niepotrzebnych osób, żeby zlecić obsługę całej linii SKM?! Sprytne.

    • 166 22

    • (5)

      Spółkę PKM założono do budowy infrastruktury kolejowej i zarządzania nią. SKM natomiast jest przewoźnikiem kolejowym i będzie realizować przewozy po linii PKM. To zasadnicza różnica!
      Obecnie raczej dąży się do oddzielenia działalności zarządcy od przewoźnika kolejowego - tak się stało np. w PKP PLK.

      • 28 4

      • (4)

        Ale nie stało się tak z SKM, która posiada też linię kolejową.

        • 10 2

        • (1)

          Rozdzielenie tych funkcji to pewnie kwestia czasu. Wiadomo, że od chwili wprowadzenia przepisów do chwili wykonania jest jakiś czas przejściowy. Reguluje to bodajże IV pakiet kolejowy.

          • 4 0

          • dokłądnie !! mówi się o roki 2017 coś o tym wydzieleniu...

            Podobno dla SKM to nie bd jakiś większy problem, bo i tak prowadzą oddzielną księgowość dla przewozów i infrastruktury. tyle ze wtedy pewnie by powstała "Grupa SKM" z 2 spółkami. :) A tak będzie wydzielona Infrastruktura i przerzucona do PKM, czyli zarządcy infrastruktury. W takim wypadku będzie zarządzać dwoma liniami, a w przyszłości może będzie coś przejmować od PLK :) (np. linia Lipusz - Bytów które chyba jest od nich przejęta za długi czy coś.. )

            • 4 0

        • (1)

          To może być krok w strone wyciagniecia SKM z PKP i stworzenia jednego przewoznika regionalnego na Pomorzu.

          • 13 2

          • oby

            już dawno można było to zrobić

            • 7 0

    • Aktualnie spolka PKM jest spolka powolana TYLKO do wybudowania linii kolejowej (2)

      To, co sie stanie z nia po wybudowaniu - nie wiem.

      Na pewno sprawili sie dobrze.

      • 12 2

      • Będą jak BIEG stworzony do wybudowania stadionu (1)

        czyli zostaną po wsze czasy stołki
        ---
        A po co niby wybudowano w Matarni takie piekne biura?

        • 9 6

        • Budynek, który stoi w Matarni to Lokalne Centrum Sterowania, które służy do obsługi ruchu pociągów. Będzie się tam mieściło również Centrum Utrzymania i Diagnostyki. Cytat z Wikipedii "Mówiąc w skrócie, LCS pozwala prowadzić ciągły nadzór w czasie rzeczywistym nad ruchem pociągów z jednego miejsca obsługi (nastawni), zlokalizowanej w dowolnym miejscu danego okręgu sterowania lub poza okręgami sterowania, w Centrum Obszarowym."

          • 6 1

    • pewnie miało być inaczej, ale cytując Hannę G-W "Bhonek musi spiehdalać", a za nim część "PrzestraszOnych"

      • 13 18

    • nie znam sie dlatego wypowiem sie;)

      • 23 10

  • No i fajnie. (3)

    Trochę szczęścia w nieszczęściu. Życzę w miarę szerokiej integracji taryfowej, rozwoju obydwu linii i życzliwego podejścia do pasażera. Mimo że SKM to jeszcze czasami beton, to jednak ma potencjał i wierzę, że da się to naprawić, a w przyszłości doczekamy się dwóch pełnoprawnych zelektryfikowanych linii SKM S1 przez główny korytarz miasta i S2 z Gdyni do Gdańska przez Rębiechowo ;)

    • 71 4

    • (2)

      W przyszłości...dobre! Po to wydano miliard złotych, żeby wszystko spaprać organizacyjnie.

      • 7 6

      • Oczywiście że fajnie byłoby mieć wszystko od razu. (1)

        Ale niestety choć byśmy chcieli, to się nie da. Polityka, gospodarka, pieniądze, rządzący itp. Jest dobrze, jest duży potencjał na rozwój, miejmy nadzieję, że się uda. Pozdro

        • 4 6

        • napisz jednym słowem..

          OLEWACTWO!!! Typowo gdańskie... ;//

          Kolejkę na EURO 2012 zaczęli budować (podpisem na umowie) 2 miesiące przed turniejem!! A samą budowę już po zakończeniu ;)

          Mieli 3 lata na dogadanie się i zrobienie "megatrudnego" projektu unijnego dot. karty elektronicznej dla wszystkich przewoźników.. No ale cuż widać ZA MAŁO CZASU!!!

          A co najśmieszniejsze? podstawy tego systemu już istnieją !! Gdańsk, Gdynia i Wejherowo emitują już elektroniczne karty (sam się dziwie jak to się stało, że są we wspólnym standardzie !!). Są karty, teraz tylko zakupić kasowniki i dodatkowy sprzęt.. Unia da na to pieniążki z wieeelką chęcią (w końcu kto by nie chciał inwigilować społeczeństwa :))

          No a jak już i tak było by wiadomo kto gdzie jeździ, i jak wyglądają potoli ruchu to wtedy dogadać się kto ile bierze i jak się rozliczać żeby było sprawiedliwie... w końcu teraz mamy zasadniczo tylko szacunki, a rzeczywistośc jednak może być zupełnie inna.. )

          • 8 2

  • Walka sama z sobą

    "O zamówienie walczyła tylko Szybka Kolej Miejska."
    Z kim w takim razie "walczyła"? Może czasem chwilę pomyśleć przed bezmyślnym sięganiem po militarne analogie?

    • 10 0

  • A będzie kawa i ciastka

    A będzie kawa i ciastka ?

    • 4 1

  • Osowa > Gdańsk Główny > Osowa

    Na jednym bilecie

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane