• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ki zmodernizuje Newag. Za 139 mln zł

Piotr Weltrowski
24 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście. Obecnie zmodernizowanych jest jedynie 20 proc. kolejek jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska rozstrzygnęła we wtorek przetarg na modernizację 21 kolejek. Jeszcze przed Euro 2012 wyremontuje je firma Newag SA z Nowego Sącza. Inwestycja pochłonie 139,2 mln zł.



Co jest największą zmorą starych składów SKM?

Do przetargu zgłosiła się także firma Pojazdy Szynowe PESA SA z Bydgoszczy, która jednak chciała za modernizację 21 składów blisko 193 mln zł. - Wybraliśmy ofertę firmy Newag SA. Jeśli nie będzie odwołań od tej decyzji, umowa na modernizację pociągów powinna zostać podpisana w ciągu dwóch miesięcy - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Zaraz później rozpocząć ma się modernizacja składów. Sam remont nie powinien być odczuwalny dla pasażerów, bo kolejki będą modernizowane małymi partiami, tak, aby liczba kursujących codziennie pociągów nie zmniejszała się. Odczuwalne mają być za to jego efekty.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana. Tak jak w tych właśnie SKM-kach, w składach, które będą modernizowane przez Newag, także pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów. Stare-nowe kolejki będą też wyposażone w wagony typu "metro".

Modernizacja pociągów będzie się odbywać w ramach projektu "Rozwój SKM w Trójmieście". Łącznie pochłonąć ma on aż 351 mln zł. W tej chwili SKM ma zagwarantowane unijne wsparcie inwestycji w postaci dofinansowania na kwotę ponad 131 mln zł (nie jest wykluczone, że kwota ta będzie o 11 mln zł większa). Mimo to pieniędzy na cały projekt brakuje.

- Działamy, używając języka kolejowego, dwutorowo. Na finiszu znajdują się rozmowy dotyczące finansowania projektu poprzez emisję obligacji na kwotę do 70 mln zł - dodaje Głuszek.

Cały projekt, oprócz modernizacji 21 składów, obejmuje także budowę linii światłowodowej i układu sterowania ruchem kolejowym, budowę przystanku Gdańsk-Śródmieście oraz (zakończone już, trwające lub planowane) remonty kilku przystanków SKM (m.in. Sopot, Sopot Wyścigi, Wrzeszcz, Politechnika, Żabianka i Wzgórze Św. Maksymiliana).

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • MASAKRA ........... (5)

    Za takie pieniądze SKM mogłoby kupić nowe składy a nie remontować stare rzęchy ..... nie wiem kto na to pozwolił, ale to jest jakiś mega przekręt .... w innych miastach, bądź podobnych firmach zakupiono by nowe składy.... weźmy chociaż SKM w Warszawie ........tam kupują nowe ...., a w Gdańsku się remontuje ..... śmichu warte .... !!

    • 43 31

    • Nie ma żadnej różnicy między nowym składem, a wyremontowanym.

      To tak jakbyś miał do wyboru kupić dwa identyczne, ale różniące się ceną wielokrotnie.

      • 0 0

    • porównaj z Poznaniem

      Wcale nie jest tak, że "w innych miastach" kupują na pęczki nowe składy i w ógle "ach! och!". Na przykładzie poznańskich tramwai z lat 60-tych widać, że często są w duuuużo lepszym stanie niż nasze np. z lat 70-tych ("105-ki").

      Po pierwsze: remontując uzdatni się więcej składów niż kupując nowe. Po drugie: "wyrzucić i kupić nowe" to typowo konsumpcjonistyczne podejście!

      • 1 0

    • akurat SKM jest firmą z Gdyni

      i pasuje do niej jak ulał - ściema i udawanie

      • 4 9

    • nie wiesz co piszesz.
      z modernizacja kosztuje mniej niż zakup nowych składów.

      • 5 3

    • Niby a za jakie???

      Za 350mln kupilbys 15 nowych skladów. I co dalej?
      Żadenj modernizacji peronów, systemu sterowania, nie wspomne o budowej nowego przystanku i wydłuzeniu lini.
      Warszawska SKMka dostaje kasę od urzędasów.

      Naszej SKMce nikt kasy na to nie chce dać i nawet jesli przejmie ja Urz. Marszalkowski to watpie zeby cos wiecej dali.

      • 19 3

  • NARZEKACIE JAK STARE PIERNIKI

    Zamiast ciągle narzekać, byście się cieszyli, że coś się ruszyło ku dobremu..... marudy...

    • 0 2

  • Niech już nic nie ulepszają

    jak były stare SKMki to byłu wygodne kanapy, a teraz siedzenia plastikowe jak w metrze, gdzie każdy na każdego się patrzy i się obciera.

    • 1 2

  • Po jakiego grzyba ?

    jw po co remontować stację SOPOT?!
    tam już chyba wszystko jest zrobione!
    W Gdyni stoczni przydałaby się nowa kładka nad torami, bo ta co jest rdzewieje i robi się dziurawa ...

    • 2 1

  • kupić nowe niz modernizować

    • 1 2

  • porównajcie SKM Trójmiasto - SKM Warszawa (nie mówie o Metrze) (5)

    jak wyglądają nasze trójmiejskie składy kazdy widzi. Wystarczy jechać do Warszawy by zobaczyć, że można ładnie, nowocześnie i wygodnie.
    U nas nawet po remoncie, to i tak w dalszym ciągu zwykłe pociągi, w żaden sposób nie przypominające komunikacji miejskiej. Beznadzieja. Nigdzie w cywilizowanej Europie, tam gdzie jest komunikacja miejska kolejowa, nie wygląda to tak badziewiasto jak u nas. Czy nikt tego nie widzi? Zamisat marnować kase na kolejne remonty starych gruchotów, nie lepiej odkładać kasę i powoli kupować zupełnie nowoczesne składy?

    • 19 4

    • nie bądź taki EUROPEJSKI

      Polecam się przejechać metrem w Londynie (skoro już się tak oglądamy na "cywilizowaną Europę). Jeżdżą tam i nowiutkie składy metra i te ewidentnie starsze - modernizowane i zadbane - w pełni zdatne do użytku!! Podobnie np. "stare" tramwaje w Poznaniu.
      Sprzęt tego rodzaju to nie laptop by mówić, że po paru latach jest "beee" i kupować co rusz nowy (jak niektórzy robią np. z telefonami)

      • 0 0

    • A widziałeś jak wyglądają składy wypożyczone od SKM Trójmiasto, może i Warszawa ma parę nowych składów, z czego część to i tak modernizacje, ale ma ich zdecydowanie za mało skoro pożyczają składy od SKM Trójmiasto. A co do czystości tych super nowych składów to tutaj też mógłbym się kłócić gdzie lepiej wyglądają.

      • 0 0

    • (2)

      A jak wygladaja tamtejsze przystanki?
      Syf i grzyb. Moi znajomi z Wawy byli ostatnio w szoku jak zobaczyli nasze modernizowane.
      I po raz kolejny SKM Warszawa dostala pieniadze od urzedasow na swoje nowe skladny. W 3city SKMka nie nalezy do samorzadu i nie moze liczyc na takie wsparcie.

      • 1 1

      • cudowne przystanki w Trójmieście (1)

        rzeczywiście cudowne! Wspaniałe! Najładniejsze w Polsce, być może w Europie. Ach ta estetyka i mała architektura. Najchętniej nie wsiadałbym do jadącej kolejki, tylko kontemplował piękno naszych przystanków. A te zmodrnizowane? Zwłaszcza Sopot, który miał być absolutnym arcydziełem? Naprawdę - wszyscy nam zazdroszczą. Sam nawet sobie zazdroszczę, że mogę z nich korzystać.

        Koleś - polecam jakiś wyjazd za granicę, do cywilizowanego kraju. Porównaj - zrozumiesz! Bez komentarza...

        • 3 3

        • Cudowne wieczne malkontenctwo

          Zjeździłem pół europy a koleją zajmuję się też od kilku lat.Stwierdzam jedynie fakty, że u nas zostały konkretne pieniądze przeznaczone na modernizacje peronów. Dasz 2-3 razy więcej kasy to bedą może jak na Zachodzie.A SKM W-wa ma infrastróktóre w ciemnej pupie.

          • 0 1

  • po co te szroty MODERNIZOWAĆ - czy w Polsce wszystko musi być klepane odmalowywane ? (3)

    kiedy nowe fabrycznie składy !? SKMowycy zacznijcie w końcu myśleć o przyszłości / z takim myśleniem właśnie jesteśmy dzikim krajem u nas sie wszystko stare odklepuje - SKM baza stara odpicowna , LOT samoloty stare nowe wnetrza , INTERCITY baza stara odmalowane wagony - W POLSCE nigdy nie będzie normalnie

    • 8 1

    • wiocha to bedzie EURO z angielskojezycznym personelem

      • 0 0

    • POLSKA TO DZIKI KRAJ

      • 0 0

    • RACJA W 100 %

      • 0 0

  • Zmodrnizowano 20%? To znaczy, że wszystkich kolejek SKM jest 20? (3)

    Bo o ile wiem, tak jak na zdjęciu, wygląda tylko pięć zestawów.

    • 0 2

    • (2)

      A co Ty modernizację skladów kojarzysz tylko po "gębie"? To powodzenia!!!

      • 0 1

      • (1)

        to może te w których wymieniono siedzonka pięć lat temu a na ścianach została okladzina a"la mebloscianka z lat osiemdziesiątych też zalicza się do odnowionych?
        to ja dziękuję.....

        • 0 0

        • Dodaj do tych pięciu ezt. EN57-1107, EN71-046/048/051

          • 0 0

  • jedna wielka rdza na całej SKM (4)

    kiedy w końcu zmiana systemu hamulców?

    • 10 0

    • Oerlikon

      Co Ci nie pasuje w Oerlikonie?

      • 0 0

    • te głupki tego nie rozumieją, nowe perony już są brudne od osadu (2)

      pewne pokolenie musi umrzeć by było lepiej

      • 5 1

      • spytam serio (1)

        • 0 0

        • jest jakaś inicjatywa albo protest

          żeby z tym syfem zawalczyć? co zrobić żeby zmuśić?

          • 0 0

  • Powoli do przodu...

    Ja proponuję scenariusz tick tack, czyli zamiast remontu 30 wraków zakup 5 nowych rakiet i remont ~20 starych.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane