• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nie zajmie lokali PKP na dworcu w Gdyni

Patryk Szczerba
1 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pasażerowie podczas remontu dworca podmiejskiego w Gdyni będą korzystać z kontenerowego tymczasowego budynku. Pasażerowie podczas remontu dworca podmiejskiego w Gdyni będą korzystać z kontenerowego tymczasowego budynku.

W trakcie remontu dworca podmiejskiego SKM w Gdyni pasażerowie będą musieli korzystać z tymczasowego obiektu. Pojawił się pomysł, by wykorzystać do tego celu stojące od ponad dwóch lat puste lokale na dworcu głównym należące do PKP. - Są one za małe, a rozwiązanie byłoby niewygodne dla pasażerów - przekonuje SKM.



Dworzec to dobre miejsce na prowadzenie lokalu usługowego?

W lutym podpisana została umowa na wykonanie prac w ramach przetargu pod nazwą "Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z remontem dworca podmiejskiego i peronów na stacji Gdynia Główna".

Wartą 62,3 mln zł inwestycję zrealizuje konsorcjum T4B i MAXTO Technology.

Przez pierwszych 14 miesięcy trwać będzie opracowywanie projektu. Potem rozpoczną się prace budowlane, które muszą się zakończyć do 31 marca 2023 roku. Zabytkowemu budynkowi zostanie przywrócony wygląd z czasów jego powstania, czyli z 1959 roku.

Dworzec tymczasowy przez rok



W trakcie robót pasażerowie będą musieli korzystać z tymczasowego dworca. Potrwa to około roku.

Część z nich zaczęła pytać, czemu nie wykorzystać lokali w pasażu dworca głównego należącego do Polskich Kolei Państwowych, które od dawna stoją puste.

Rozkład SKM Trójmiasto


Zwrócili na to także uwagę czytelnicy w naszym Raporcie.

10:26 17 LUTEGO 21

Tymczasowy dworzec SKM w kontenerze zamiast w lokalach dworca PKP (8 opinii)

Po latach zmagań SKM Trójmiasto wybrało projektanta remontu i wykonawcę samego remontu Dworca Podmiejskiego.  I tu ciekawostka - pod dworcem powstanie kontenerowy dworzec na czas prac, choć obok są puste od 3-4 lat lokale pod arkadami.

Jak się okazuje, jedna spółka PKP zarządzająca dworcem dalekobieżnym, nie dogadała się z inną spółką PKP - SKM Trójmiasto, by ta druga na czas remontu swojego dworca, mogła korzystać z jej nieużytkowanej infrastruktury, zapewne płacąc za to.  Jak informuje sama SKM "Był rozważany taki pomysł (skorzystania z lokali pod arkadami). Nie wiemy, dlaczego nie został zrealizowany."
Zobacz więcej
Po latach zmagań SKM Trójmiasto wybrało projektanta remontu i wykonawcę samego remontu Dworca Podmiejskiego.  I tu ciekawostka - pod dworcem powstanie kontenerowy dworzec na czas prac, choć obok są puste od 3-4 lat lokale pod arkadami.

Jak się okazuje, jedna spółka PKP zarządzająca dworcem dalekobieżnym, nie dogadała się z inną spółką PKP - SKM Trójmiasto, by ta druga na czas remontu swojego dworca, mogła korzystać z jej nieużytkowanej infrastruktury, zapewne płacąc za to.  Jak informuje sama SKM "Był rozważany taki pomysł (skorzystania z lokali pod arkadami). Nie wiemy, dlaczego nie został zrealizowany."
Zobacz więcej


Przedstawiciele PKP tłumaczyli nam kilka miesięcy temu, że nie ma chętnych na wynajem powierzchni. Zdradzili przy okazji, że czynsz podstawowy za wynajem lokalu wynosi 50 zł za m kw. miesięcznie. Dodatkowo konieczne jest uiszczenie opłaty marketingowej, która wynosi 4 zł / m kw. za miesiąc.

Lokale w pasażu dworca na razie pozostają niewynajęte. Lokale w pasażu dworca na razie pozostają niewynajęte.

Powierzchnia i wygoda pasażerów decydujące



Pandemia trwa i nie zanosi się na to, żeby lokale mogły zostać wynajęte w najbliższym czasie. Porozumienie między SKM i PKP mogłoby ożywić przestrzeń, ale taka opcja nie wchodzi w grę.

- W obiekcie kontenerowym ujętym w koszcie inwestycji będą co najmniej trzy stanowiska kasowe, okienko gdzie m.in przyjmowane są reklamacje oraz pomieszczenie dla Straży Ochrony Kolei. Pomieszczenia w łączniku pomiędzy budynkami Dworca Podmiejskiego i Dworca Głównego nie spełniają naszych oczekiwań. Dyskwalifikuje je chociażby to, że są zbyt małe, trzeba by też ponieść niemałe koszty ich adaptacji - tłumaczy Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Zdaniem SKM byłoby to także niewygodne dla pasażerów.

- Tymczasowy dworzec stanie tuż przy wejściu głównym do budynku Dworca Podmiejskiego, przy głównym ciągu, którym podróżni idą na peron. Z łącznika niewielu z nich by korzystało, gdyż ci, którzy idą na peron SKM przez budynek dworca głównego, mogą kupić bilety w kasach, które się w nim znajdują. Poczekalnia także będzie dostępna w tym budynku - wyjaśnia Złotoś.

Przenosiny kasy na stacji SKM Wzgórze



Przy okazji SKM informuje o przenosinach kasy na stacji SKM Wzgórze. W weekend podróżni wsiadający na Wzgórzu św. Maksymiliana bilety będą mogli kupić u kierownika pociągu, a od poniedziałku w kasie kontenerowej ustawionej przy wejściu do tunelu od al. Zwycięstwa.

Kasa zacznie funkcjonować od poniedziałku. Kasa zacznie funkcjonować od poniedziałku.
Przenosiny przedstawiciele SKM tłumacza zawiłą sytuacją własnościową, związaną z budynkiem, gdzie sprzedawali do tej pory bilety. Przypomnijmy, że ponad dwa lata temu informowaliśmy, że PKP S.A. planowało rozebrać należący do firmy budynek kas biletowych. Kłopot w tym, że przez obiekt przebiega granica działki. Wydający w tym wypadku zezwolenie urząd wojewódzki nie pozwolił na rozbiórkę, bo PKP SA nie dostarczyła zgody pozostałych właścicieli terenu.

Docelowo kasy SKM na Wzgórzu mają się znaleźć w tunelu.

Opinie (77) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Jaka płacą taka współpraca :] $£

    • 10 3

  • (1)

    Niewynajęte lokale...Pewnie czynsz zaporowy...wolą trzymać horrendalne stawki i pustostan niż obniżyć i dać pracę sklepikarzom.

    • 61 4

    • Niestety

      Dokładnie tak, jakiś czas temu byłem zainteresowany tym miejscem ale cena była kompletnie z kosmosu, nierealna i nierynkowa i wiem, że dużo więcej osób się odbiło od drzwi miłych pań od wynajmu. Więc tak jak mówisz, lepiej żeby stało puste i gniło niż Polak miał zarobić hehe

      • 2 0

  • Oczy mi łzawią (16)

    kiedy idę przez Gdynię. Krzywe chodniki, zniszczone ulice i tynk odpadający ze ścian wielu (nie wszystkich) budynków.
    Nie, nie jestem trolem Horały. Jestem rodowitym mieszkańcem tego miasta i serce mi pęka jak jest zaniedbane.

    • 107 8

    • No nie wiem (10)

      Akurat budynki wyglądają spoko i większość jest wyremontowana. Zreszta - własność prywatna. Ale chodniki - masz w dużej części racje

      • 22 1

      • Ale chodniki są krzywe przez parkujące na nich samochody (8)

        • 11 7

        • patrz - świeżo wyremontowana 10-lutego, a samochody już się pchają na chodnik (1)

          mimo iż nie ma tam miejsca do parkowania. A chodnik nie jest z gumy i nie jest przeznaczony dla samochodów

          • 7 2

          • ostatni w Gdyni nic nie jest przeznaczone dla samochodów.Zwłaszcza parkingi, bo te są likwidowane.

            • 4 2

        • to prawda, ale chodniki sa po prostu źle robione (5)

          jesli przewiduje się wjeżdżanie samochodów (a często tak jest) to robi się chodnik na odpowiednim podkładzie, np z betonu

          a w Gdyni zwykle kostka jest kładziona jak za PRLu na piachu

          • 4 1

          • ale nie przewiduje się wjeżdżania samochodów na chodniki, bo to jest chodnik (4)

            to jest właśnie myślenie z PRLu - zróbmy chodnik tak, aby samochody mogły na nim parkować

            • 2 3

            • urzedasy czesto zmieniają zdanie (3)

              poza tym ja czesto widzę nawet nie samochody osobowe, ale jakieś serwisowe półciężarówki (cięższe), wieć to nie jest tak, że chodnik jest obliczany na uniesienie jedynie przechodnia

              jesli chodnik ma być w wersji 'lekkiej' to nalezy go skutecznie oddzielić od samochodów - słupkami (okropnymi) lub jakimis wazonami dla zieleni, skoro straż miejska nie chodzi i nie daje wysokich manadatów za nieprawidłowe parkowanie, a policja tradycyjnie ma to w 4 literach

              no i skoro narodowi, katoliccy Polacy maja prawo i innych głębiej niż cokolwiek

              • 4 1

              • chodnik na 10-lutego jest właśnie oddzielony od samochodów, ale kierowcy mają to w 4 literach (2)

                Inna kwestia jest taka, że samochody serwisowe niszczą chodniki, bo zamiast jechać ulicą i przystawać przy ulicy, to muszą jechać chodnikiem.

                • 0 1

              • jak na razie to 10 lutego jest w 'budowie'

                trudno powiedzieć jak to bedzie wygladało później, po oddaniu

                a samochody - radzę to sprawdzić, wjeżdżają tylko tam, gdzie są specjalnie obnizone krawęzniki, wiec może to maja jednak być miejsca parkingowe, i nie nie sprawdzałem jaki znak drogowy jest na początku

                • 0 1

              • Jacek

                Nie muszą.

                • 0 0

      • Mieszkaniec 60+

        Budynki są spoko tylko do 1 piętra dalej ślady po kulach z 1945 roku.

        • 0 0

    • No ale... tak przecież głosowała większość mieszkańców.. Może tak lubią, albo... może nie widzimy, gdzie te inwestycje są? (ja tez nie widzę, ale to nie znaczy, że ich nie ma)

      • 3 2

    • co ma do tego ten pajac horała od pola baranów?

      chyba że powiązanie przez niejaką senator/poseł i działaczkę narodową z PIS - ktrólowa pierza, która przed wytransferowaniem kasy na Cypr dostała dofinansowanie na remont willi na Kamiennnej Górze

      • 2 0

    • Przejedź się kilka razy kolejką na Kamienną Górę - mi to poprawia od razu humor

      Ha ha

      • 2 0

    • jesteś potomkiem słoików. Rodowici to byli indianie w ameryce.

      • 3 1

    • Gryzoń

      Jaki prezydent takie miasto :) Tu się niestety nic nie zmieni, widać to po ostatnich ru***ach gdzie branża gastro leży i kwiczy a miasto kasuje parkingi i miejsca parkingowe żeby jeszcze dobić tych którym udało się przetrwać pandemię. To miasto się robi noclegownią wakacyjną dla Warszawki a dla mieszkańców pozostają do podziwiania piękne biurowce

      • 0 0

  • Tymczasowy (5)

    Znając SKM i ich talent organizacyjny, to ten dworzec tymczasowy może zostać z nami na stałe. Tak jak tymczasowe menele, które na gdyńskim dworcu stały się stałym i nieodzownym elementem infrastruktury. ;)

    • 34 11

    • Skm Wzgórze, to dopiero komedia. (3)

      Gdynia nie tylko nie buduje, ale nawet nie potrafi zburzyć... Budowany za miliony węzeł komunikacyjny na Wzgórzu, co zresztą ostatnio trojmiasto.pl przypominało, będzie teraz przyozdobiony na długie miesiące kontenerem jak na targowisku w Burakowicach Dolnych. Ale powiedzmy sobie szczerze - zasługujemy na to. Jakie wybory, takie miasto.

      • 9 5

      • To nie teren miasta. (2)

        Tam jest teren PKP i prywatny.

        • 6 0

        • do trolli nie dociera że SKM to PKP a nie spółka miejska

          • 2 3

        • Tego się już nie da czytać / słuchać...

          Gdynia nigdy za nic nie jest odpowiedzialna. Wszystko należy do kogoś innego, kto inny podjął decyzję. Wydawać zgodę na kolejne deweloperskie zabudowy zawsze mogą. Zadaniem miasta jest również skuteczne mediowanie w tego rodzaju sytuacjach, a nie tylko stwierdzanie: to nie my, to nie nasza sprawa... Odpowiadają za wizerunek Gdyni.

          • 7 1

    • i to dokładnie pod oknami SOK

      • 2 0

  • Takie rzeczy tylko w Polsce (1)

    Dwie siostrzane spółki się dogadac między sobą nie mogą. Już nie wspomnę o tym, ze pkp sobie życzy kosmiczne pieniądze za te srednio atrakcyjne lokale i woli by stały puste niż obniżyć cenę.

    • 43 6

    • Kasa, kasa, kasa

      A niby po co podzielono PKP na mniejsze spółki? Dla zysków każdej osobno.

      • 1 0

  • PKP to państwo w państwie i nikt tego nie próbuje zmienić (6)

    Nikt niczym się nie przejmuje, czy lokal jest wynajęty czy też nie, ważne że do pensji co miesiąc każdy zatrudniony w PKP dostaje dodatek nazywany deputat węglowy. Obecnie wynosi on około 269 zł co miesiąc nie ważne że mieszkasz w bloku z centralnym ogrzewaniem, ważne że Ci się należy.

    • 29 13

    • Deputat węglowy? (2)

      A co na to Zielona Gretta? ... A tak na poważnie to piszesz chyba o czymś co było w zamierzchłym PRLu i już dawno się skończyło...

      • 4 7

      • Problem w tym że się nie skończyło.

        • 9 3

      • nie skończyło

        znajomy z Wielkopolski mieszka w mieszkaniu kolejowym i ma piece kaflowe zamiast ogrzewania centralnego czy na gaz

        • 0 0

    • A jakie ma to znaczenie jak się to nazywa? (1)

      Jest to jedna ze składowych pensji. Dla mnie może się nazywać nawet deputat bananowy, byle kasa na koncie się zgadzała. A zarobki w PKP do wysokich nie należą, dobrze zarabiają tylko grube ryby z wysokich stanowisk.

      • 8 1

      • Deputat węglowy to 164 zł brutto.

        Poza tym, zapraszam do składania CV na pracownika PKP. Zobaczysz jaki tu dobrobyt.

        • 12 0

    • deputat

      Deputat od zawsze wynosi 164zl a nie 269.

      • 5 0

  • Prawda jest taka...

    ... że prędzej się Korea Północna z Południową dogadają niż dwie spółki z grupy PKP ze sobą

    • 52 1

  • PKP nie dogadało się z PKP

    Takie absurdy tylko w naszym chorym kraju!

    • 37 9

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Akurat działania SKM uważam za rozsądne . Po co dodatkowo płacić za te pomieszczenia? Przecież koniec końców płacimy za to my pasażerowie.

    • 29 11

    • no nie wiem SKM=PKP pomieszczenia należą do PKP (4)

      • 4 5

      • jesli 3 niedouczonych nie wie, to niech się dowie, zamiast bezmyslnie minusować (2)

        • 1 6

        • (1)

          Chyba sam masz braki wiedzy w temacie. To są różne spółki należące do jednego holdingu (Grupa PKP).

          • 4 1

          • no i co z tego?

            to lepiej wynająć po obnizonej cenie czy płacić za kontener?

            przecież nie jest za darmo

            a wiem o czym mówię, bo to że ktos wymyśla sobie jakies ceny z kosmosu (a decyduje w Bydgoszczy), nie znaczy że to ma jakiekolwiek uzasadnienie

            te lokale dzięki polityce podnoszenia się z kolan stoją puste - wszystkie, a jeden dwa NIGDY nie były wynajete od samego początku

            • 1 1

      • Dobry człowieku

        SKM wchodzi w skład Grupy PKP, w skład której wchodzi też PKP S.A.

        • 4 0

    • Czyli uważasz... (3)

      ... że tymczasowy kontener i jego postawienie są za darmo? :D Brawissimo! Wygrałaś/łeś talon na czipsy - do odbioru w kontenerze, jak tylko go postawią...

      • 4 2

      • Czytamy ze zrozumieniem... (2)

        W obiekcie kontenerowym ujętym w koszcie inwestycji....

        • 0 1

        • (1)

          rozumiem że w koszty inwestycji jesli wpisze się kontener za 100.000 to będzie taniej, niz gdy w koszty inwestycji wpisze się wynajem za 100.000

          co się dziwić, że ten kraj jest taki jaki jest - syfiasty

          • 0 2

          • Jak się tobie w tym kraju nie podoba to w ...j parchu na Madagaskar

            • 0 1

    • Niedasiństwo i niechcemisiostwo, jakośtobędzictwo i lewa nie wie co robi prawa w czystej formie

      • 0 1

  • postępowanie przetargowe na remont dworca trwa już kilka lat (2)

    Dworzec kontenerowy tymczasowy musiał być ujęty w przetargu, gdyż nie ma pewności czy nagle nie znajdzie się jakaś firma która wynajmie puste lokale pkp.
    Nie da się teraz wykreślić budowy tymczasowego dworca

    • 11 3

    • Nie. (1)

      SKM toczyło rozmowy z PKP w tej sprawie - niestety nie doszło do porozumienia. Czytałeś artykul?

      • 3 3

      • Czytałem..

        W przeciwieństwie do ciebie że zrozumieniem. Był rozważany taki pomysł... to nie oznacza, że były rozmowy. To, że się spółki nie dogadały sugerował komentujący cytowany przez portal. Podejrzewam, że SKM rozważyła temat i doszła do wniosku, że bez sensu płacić za coś za co już raz zapłaciła i to jeszcze w słabym miejscu. Jak było naprawdę,wiedzą pewnie tylko sami kolejarze.

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane