• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM ogłasza przetarg na modernizację składów. Tym razem się uda?

Piotr Weltrowski
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji. Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji.

Rozpoczyna się kolejne podejście SKM do modernizacji części swojego taboru. Poprzednie było nieudane, bo wykonawca - firma Tabor Szynowy Opole - w trakcie prac złożyła wniosek o upadłość i nie dokończyła inwestycji.



Czy przepisy dotyczące zamówień publicznych utrudniają realizacje inwestycji?

Rozpisany właśnie przetarg potrwać ma do 22 lipca. Jeżeli znajdzie się wykonawca i podpisana zostanie z nim umowa, to będzie on miał 13 miesięcy na remont składów. To ważne, bo inwestycja jest realizowana przy udziale środków unijnych, które należy wydać w okresie rozliczeniowym, czyli do końca 2014 roku.

- Przedmiotem zamówienia jest wykonanie modernizacji 15 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57 z możliwością zwiększenia ilości modernizowanych składów do 21 sztuk - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Poprzedni przetarg dotyczył 21, a nie 15 składów. Skąd ta rozbieżność? Odpowiedź jest prosta: remont sześciu składów został już wcześniej rozpoczęty przez Tabor Szynowy Opole (jeden ze składów jest już prawie całkowicie wyremontowany) i SKM wciąż liczy na to, że firma dokończy ich modernizację. Jeżeli nie uda się do tego doprowadzić, wówczas zajmie się nimi nowy wykonawca.

W marcu, kiedy zapadła decyzja o tym, że konieczny będzie kolejny przetarg, przedstawiciele SKM zapowiadali, iż tym razem będą chcieli się zabezpieczyć przed sytuacją, w której wykonawca przerywa prace w związku ze swoimi problemami finansowymi.

I faktycznie, w specyfikacji nowego przetargu znalazły się podpunkty dotyczące sytuacji finansowej oferentów: żeby przystąpić do przetargu, trzeba mieć określoną płynność finansową w ostatnich latach i albo nie być firmą zadłużoną, albo też mieć bardzo niski wskaźnik zadłużenia. W specyfikacji poprzedniego przetargu takich zapisów nie było.

Modernizacja składów SKM to inwestycja wyjątkowo pechowa. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na inwestycję. Rozpisano kolejny przetarg, który wygrało konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała, bo prace przerwano.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

Skąd w ogóle pomysł, aby zespoły trakcyjne modernizować, zamiast kupować nowe? Kluczem są koszty: za pieniądze potrzebne na zakup nowego składu wyremontować można aż trzy starsze składy. Remont pociągów polegać ma m.in. na zamontowaniu w nich nowych okien, siedzeń oraz kabin WC. Składy zyskać mają też akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Po remoncie kolejki mają być też - dzięki nowym silnikom - szybsze i bardziej oszczędne, a także - dzięki monitoringowi - bezpieczniejsze.

Miejsca

Opinie (106) 1 zablokowana

  • Ice osc (1)

    dawaj mnie tu nowe składy z pewnościom przyjebie burnera na cisowej

    • 5 6

    • Icuś

      Już jadą po ciebie, też będą psikać, ale pieprzem po twojej elewacji facjatą zwanej.
      Obstawiam ze twoje dzieciństwo lekkie nie było, w patologiach lekko nie jest. Wrzuciłes film po miesiącu, ale niestety miejski i kolejowy monitoring dłużej przechowuje nagrania, także widać twoich kolesi na peronach. Gostek co na krosie prze galerię jechał też myślał że go nie złapią.

      • 5 0

  • Wyremontowane wystarcza na krocej niz nowe! (3)

    To tak jak z nowym samochodem. Jak go tylko wyremontujesz to za jakis czas trzeba znowu cos wymienic. Lepiej kupic mniej a nowe niz bardzo stare remontowac.

    • 64 3

    • Gdyby kupili nowe to by nie mogli podwyzek biletow robic co drugi miesiac :) (1)

      Oni maja taka filozofie !!! A tak to i podlubac wiecznie mozna przy starych i sie ciagle psuja wiec Prezes wspanialy moze mnozyc koszty w nieskonczonosc bo ksiegowa moze ciagle pisac ze trzeba sruby wymieniac i cos naprawiac . A tak to co ? Nowy by jechal idealnie i by sie blyszczal i jak tu koszty mnozyc skoro by nic sie nie psulo 30 lat :) Nowe sa nieprzydatne dla SKM bo ani by dotacji panstwa nie bylo a tak to wiecznie do koryta splywa szmal bo sie caly czas cos psuje. Nowa filozofia :) '' Tylko stare nas odnowi '' :)

      • 9 2

      • EZT

        Większość EN57 w Trójmieście została wyprodukowana w 1988r. a okres eksploatacji każdego zespołu trakcyjnego przewidziany jest na 50 lat, dlatego właśnie modernizują te tabory.

        • 0 0

    • skm

      dziwne SKM Trójmiasto naprawi składy SKM Warszawa, a na swoich nie potrafi. chyba,że po drodze ktoś musi zarobić

      • 4 1

  • uczepili się tych kolejek i przez ostatnie (2)

    60lat nic się nie zmieniło !!!!! oddać te trupy na złom i kupcie nam coś normalnego-nowego. My też chcemy jeździć ładnymi kolejkami, a nie całe życie starocie wiecznie modernizowane.
    Duże fiaty też mozna było modernizować przez kolejne 100 lat !!!!!!!

    • 80 3

    • To nie modernizacja......... (1)

      .........Tylko zwykły lifting wizualny !
      Napchali trochę elektroniki, wywalili ścianki przedziałowe i wymienili siedzenia (na mniej wygodne w dodatku), reszta to zwykły poczciwy EN57 z lat 60-tych.
      Taka prawda niestety.

      • 11 1

      • EN57

        większość EN57 jeżdżących po Trójmieście jest z 1988...

        • 0 0

  • a klimatyzacja?

    • 0 0

  • schody schody schody

    przed chwilą w TVP Info mówili że SKM łaskawie zaczęła kombinować czy nie zrobić drewnianego schodka w pociągach w związku z różnymi wysokościami peronów w linii trójmiejskiej, linii słupskiej i linii tczewskiej, a także czy nie DOGIĄĆ torów do peronów...

    BO UNIA EUROPEJSKA TO WYMUSZA

    no tak. cargo, czyli bydło pasażerskie nieważne, ważne są wytyczne urzędołów. rzygać się chce.

    • 0 0

  • Zaraz zaraz.... (1)

    Niedawno czytałem, że SKM naprawiała czy modernizowała kolejki dla jednego z miast w Polsce. Dlaczego w takim razie musi jakieś przetargi kombinować, które same w sobie kosztują zamiast wziąć się do roboty?

    • 2 0

    • dokładnie tak jest

      SKM stanęła do przetargu na modernizację ETZ-ETÓW innej polskiej firmy kolejowej.
      Jak to możliwe ??? Nie wiem

      • 1 0

  • Nie miał bym przeciwko modernizacji zamiast kupowania nowych nic przeciwko, gdyby nie jedneo ale.

    Modernizacja nie rozwiązuje podstawowego problemu tych składów, mianowicie niewielkiej liczby drzwi na wagon. dla pociągu miejskiego na wagon tych rozmiarów najlepiej gdyby były 4 pary a nie 2 wejść.

    • 5 0

  • Przecież wystarczyło się skonsultować (4)

    z trójmiejskim wybitnym specjalistą od szybkich kolei i lotnictwa. Szkolonego w Chinach za pieniądze podatników. Ten specjalista nazywa się J.Bąk.

    • 43 8

    • Ręce precz od Bąka !!! (3)

      Rękę podniesioną na Bąka władza odrąbie

      • 17 2

      • Odrąbie (2)

        Bąkowi czy uczciwym ludziom ???????

        • 10 1

        • (1)

          To jest analogia do słynnego cytatu z Gomułki.

          • 2 0

          • Nie z Gomułki tylko z Cyrankiewicza

            • 1 0

  • Kalkulator modenizacji (1)

    Modernizacja? Kto tak kalkuluje. Nowe pojeżdzą może i 30 lat, a zmodernizowane 10. Nowe i tak trzeba kupić, predzej czy później. Modernizacja nic nie da, to tylko odświerzenie. Zabraknie nawet klimatyzacji, co już jest standartem.

    • 4 0

    • jak widać - jednak standardem nie jest:)

      • 0 0

  • 6 LAT (2)

    6 lat trwa już ogłaszanie przetargu. 6 KUR*A LAT !
    Sam zaraz złoże oferte

    • 14 0

    • składaj

      jakby co to ci pomogę - mam młotek, spawarkę i płynność finansową

      • 0 0

    • nie, nie składaj! bo wygrasz jeszcze, upadniesz i kolejne 3 lata w plecy ...

      nie, nie, proszę nieeeeeee

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane