• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają remonty kolejek SKM. Za rok co druga na torach będzie już zmodernizowana

Piotr Weltrowski
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka wyjedzie na tory w styczniu, kolejne 20 do 10 lipca 2013 roku. W czwartek przewoźnik podpisał w tej sprawie umowę z polsko-czeskim konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Skoda. Inwestycja pochłonie 129 mln zł.



Czy SKM dobrze robi, rezygnując z przedziałów typu metro?

Koszt zakupu jednej nowej kolejki równa się kosztom modernizacji aż trzech składów, trudno się więc dziwić, że SKM, chcąc podnieść standard przewozów, decyduje się na modernizację pociągów, a nie zakup nowych.

Dziś trójmiejski przewoźnik posiada 64 kolejki. Po 10 lipca 2013 roku, gdy do dyspozycji spółki będą wszystkie oddane teraz do remontu składy, co druga kolejka wyjeżdżająca w trasę będzie już zmodernizowana.

- Wyremontowane zostaną całe pojazdy. W kolejkach pojawią się nowe okna, nowe ławki, nowe kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring - wylicza Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Zmodernizowane zostanie też "serce" każdego składu - nowe silniki dostarczy Skoda. Dzięki temu kolejki będą osiągać prędkość do 120 km/h. Znacznie szybciej każda z nich rozpędzi się też na krótkim dystansie. Poza tym, pociągu zużywać będą o 30 proc. energii mniej niż obecnie. Będą też mniej hałaśliwe.

Pierwsze zmodernizowane kolejki na trasę między Gdańskiem a Wejherowem wyjadą już za kilka miesięcy, nie później niż na początku przyszłego roku. Nie będzie w nich przedziałów typu metro, które budziły spore kontrowersje wśród pasażerów.

- Takie przedziały pojawiły się w jednym z wcześniej wyremontowanych składów, nasi pasażerowie nie zaakceptowali jednak tego rozwiązania - mówi Lignowski.

59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu wydawało się, że pierwsze zmodernizowane składy jeździć będą jeszcze przed Euro. Ostatecznie nie udało się jednak wcześniej zamknąć finansowania projektu.

- Żałujemy, że tak się stało, ale świat się ani nie zaczyna, ani nie kończy na Euro. To tylko przystanek. Ważne jest to, że dzięki modernizacji wszystkich nas czeka zmiana jakościowa usług SKM - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Miejsca

Opinie (170) 4 zablokowane

  • bravoooo!!! (6)

    To na Euro na pewno zdążą!!!! 3mam za nich kciuki! ;)

    • 53 58

    • NIE ZDONŻOM

      NA EŁRO

      • 13 4

    • (3)

      No przecież napisali ze przed euro nie zdąża głąbie...

      • 3 11

      • (2)

        Gdyby PiS żondził to by tak nie było. Jusz dawno mjeliby śmy kilka linji metra, a tak to komuna.

        • 6 6

        • nabijanie się z kogoś lepszego od tego który teraz żądzi jest nietaktowne

          • 0 6

        • ta

          mielibysmy i kosmodrom i regularne połaczenia lotnicze do smolenska

          • 13 0

    • hej mlody junaku porzyc smutek strach, przeciez na tym piachu za 30 lat, poplynie...JAKIE TO AKTUALNE NAWET DZIS...

      • 0 0

  • Wreszcie będę jeździł przyzwoitą kolejką (2)

    na skórzanych fotelach

    • 16 32

    • i z piłką na siedzisku

      do stymulacjii

      • 0 0

    • xyz

      chyba se żartujesz ja dzis by dojechac do pracy na godz.8 miałam wybór dlbo jechać skm o godz. 7.00 z wrzeszcza do sopotu albo o 7.48 pierwsze odpadło bo zbyt zimno na plaży drugie dotarłam spóżniona. To nie tylko chodzi o tych pracujacych są jeszcze studenci, którzy jeżdzili kolejką o 7.37 i byli w sopocie na czas - szkoda kasy na bilet miesieczny ,gdy jedziesz jak w krowiaku

      • 0 0

  • (4)

    a ja lubie te stare koleki, maja swoj urok, z zmodernizowanych nie da sie wysiedziec bo siedziska sa takie twarde

    • 63 19

    • (1)

      a stare kolejki nie mają twardych siedzeń ?

      • 6 5

      • nie, mają kanapy

        • 0 0

    • twarde (1)

      trza mieć miekką d..ę !

      • 0 0

      • dlatego ja zawsze zanim wsiądę do kolejki to odcinam sobie pośladki.

        • 0 0

  • znając moje szczęście będę jeździł tą pierwszą.... (2)

    • 37 1

    • nom

      ja też mam wrażenie że te zmodernizowane to zawsze jadą w przeciwną stronę:/

      • 9 1

    • to się czeka tak długo aż przyjedzie zmodernizowana!

      • 2 1

  • Reanimacja trupa!!!! (22)

    Przecież te składy to pamiętają lata 60-te, co trochę je pomalujecie, wymiencie siedziska i dalej beda sie psuć notorycznie!!!!
    To skandal, czas zakupić nowy tabor !!!!
    Tylko po co, lepiej do kieszonki nie?!! A motłoch wozić złomem co nie spełnia zadnych norm!!!

    • 85 60

    • "pamiętają lata 60-te" szczególnie te wyprodukowane w latach osiemdziesiątych... (10)

      Nie pisz bzdur! Na całym świecie pociągi się remontuje i używa przez dziesięciolecia.

      To nie wiek taboru SKM jest problemem, jak na pojazdy szynowe nie jest wcale aż taki duży, awaryjność też nie jest znacząco większa niż nowszych, bardziej skomplikowanych, konstrukcji.

      Podstawową wadą obecnie eksploatowanych składów jest to, że powstały z myślą o ruchu podmiejskim a nie aglomeracyjnym.

      • 34 8

      • (9)

        Zgadza sie.... po modernizacji w zasadzie ze starych kolejek zostanie jedynie buda. Wszystko poza szkieletem zostanie wymienione na nowe wiec w czym problem?

        • 18 3

        • (5)

          ... ktora dalej po staremu bedzie rezonowala :) Przeciez to sa technologie jeszcze z lat 50-tych. To tak jakby do Zuka dac silnik z Ferrari, mozna, ale po co...

          • 9 18

          • nieśmiertelne porównanie wagonów kolejowych... (1)

            ...z samochodem.



            Równie dobrze możesz porównywać zamek krzyżacki z drewnianym s****zem na podwórku. Albo pełnomorski statek z pontonem.

            • 21 3

            • owszem mam porownanie

              bo aktualnie mieszkam w Austrii i jezdze tutejszymi SKM-mi..... i tu nawet nie ma co porownywac. Budy zrobione z laminatow, cicho tak ze mozna szeptem rozmawiac, dobre zawieszenie.... szkoda, bo chcialbym aby bylo tak w Gdansku!

              • 2 2

          • ale silnik jest tu najważniejszy jakoś nie widzę żeby w tych wyremontowanych 5 składach coś rezonowało poki co rozkład nie pozwala wykorzystać ich mozliwości ale ta ostatnio zrobiona ma takiego kopa że ludzie stojący z trudem stoją na nogach jak mocno przyspiesza

            • 1 1

          • Bzdura (1)

            Skoro silnik nowy to i sterowanie silnikiem nowe. Jak sobie wyobrażasz sterowanie silnikiem asynchronicznym "po staremu"?

            • 2 0

            • Asynchronicznym??? Na prąd stały 3 kV. Ciekawostka

              • 0 2

        • problem w tym że z malucha (2)

          mercedesa nie zrobisz !!!! Nasi zasługują wreszcie na coś nowego a nie całe życie modernizacje

          • 2 4

          • Złe porównanie

            Pasażer patrzy na kolejkę przez pryzmat wygodnych siedzeń, dobrego grzania czy ładnych okien. Pociąg to głównie silnik i elementy mechaniczne oraz automatyczne - one mogą jeszcze służyć wiele lat, jeśli będą dobrze serwisowane i odnawiane. Elementy typu siedzenia, okna etc. można bez problemu wymienić i jestem pewien, że koszty całej akcji ( 128 milionów złotych ) wystarczyłby może na kupno kilkunastu kolejek a przecież cała reszta musi jeździć.

            • 2 0

          • Jak byś nie wiedziała że są modernizowane i podjechał by właśnie taki po modernizacji na 100% byś pomyślała że nowy! Bo niby nowy czym by się różnił on zmodernizowanego?

            • 0 0

    • i tak i nie (8)

      niestety wymiana taboru kosztuje gigantyczne pieniadze, ale jakby ktos mnie zapytal, czy wymienic caly tabor na nowy, czy zbudowac ECS..... odpowiedz jest chyba jasna. Jaki pozytek mieszkancy beda mieli z ECS a jaki pozytek by mieli z nowych, niskopodlogowych, klimatyzowanych, cichych, bezpiecznych i bezawaryjnych kolejek.... BRAWO BUDYN!!!

      • 16 12

      • a dlaczego budyń ma fundować kolejki całemu trójmaistu i okolicom? (2)

        • 15 16

        • a dlaczego NIE? (1)

          • 10 10

          • Może dlatego, że SKM nie jest własnością Gdańska?

            • 13 1

      • (3)

        ECS jeśli będzie dobrze zarządzany może być wielką atrakcją turystyczną. Dobrym przykładem jest Świebodzin, który przed budową pomnika był mało znanym powiatowym miastem a teraz jest znany głównie z pomnika. ECS w Gdańsku może spowodować, że turyści będą w Gdańsku dzień dużej co spowoduje, że wykupią jeden nocleg więcej, jeden obiad więcej i kilka biletów na tramwaj.

        • 17 12

        • (2)

          a jaki to pozytek dla mieszkancow?

          • 6 12

          • (1)

            Głodują, co by historii uczyć więcej i mniej nowocześnie. A jak widać z powyższego wpisu, leży i kwiczy nauka ekonomii. może gdyby choć jakieś podstawy ekonomii (no i funkcjonowania państwa) wykładano w szkołach, to nie byłoby pytań o korzyści dla mieszkańców wynikające z napływu turystów.

            • 3 3

            • warszawska cholota, tez mi pozytek. z****ne plaze itp itd

              • 1 3

      • jaką prywatną spółkę, gdzie miasto ma 15%, Gdańsk ma jeszcze zasponsorować?

        jełopie od budyni, wrzeszczeć to potraficie i narzekać, ale rozumieć - już nic.

        • 8 0

    • A wiesz ile kosztuje nowy skład? Chyba nie, poza tym większość pociągów ma dobre silniki i szkoda dawać dobre, jeżdżące składy na żylety.

      • 1 2

    • za te pieniądze można było kupić pięć nowych składów

      skazując te stare na złomowanie, bo i tak wymagały naprawy rewizyjnej. SKM dobrze robi.

      • 4 1

  • te kolejki to wstyd Trójmiasta - bród i smród (5)

    popatrzcie na mazowieckie koleje, tam się chce

    • 67 14

    • Nie, nie...

      Brodem się można przeprawić. Przez rzekę. Brodząc po kolana w wodzie. Verstehen Sie oder nichts?

      • 4 2

    • Uważasz, że to kolejarze zmrodzą...

      ...i brudzą (a nie bródzą) w wagonach?

      • 5 2

    • 90% dużych firm ma siedzibę w Warszawie, tam płaci podatki...

      ... kadra zarządzajaca osiagajaca wysokie zarobki też w połowie siedzi w Warszawie. Dlatego Wawa i Mazowsze mają najwięcej szmalu. I nic nie zmieni Janosikowe Robinhoodowe czy inawet Rumcajsowe.
      Dlatego tam mogą szaleć i kupowac nowe składy.
      S(z)koda tylko że remont będzie robiła czeska firma a nie polska, potem padają firmy np ZNTK Łapy. Co gorsza Skoda w dziedzinie szynobusów to dno. Swego czasu Poznań kupił od nich kilka tramwajów - głownie stały w zajeżdniach i były naprawiane. Pewnie ich nie wyrzucili bo ktos by beknął ale szybko sie wycofali z dalszych biznesów (i to mimo tego że na kontrakcie miał korzystac tez HCP). Spodziewam się że po remoncie będą się psuły częściej niż teraz. Lepiej żeby były ładniejsze i połowa stała na bocznicy? Chyba nie. Może więc trzeba było powoli systematycznie ale wymieniać tabor na nowe np PESY

      • 0 2

    • co Ty kobieto pieprzysz za farmazony (1)

      w mazowieckim jeżdżą jeszcze gorszy złomy, a konduktor ucieka po przedziałach żeby go łysi kibicie nie pobili. Przestań pierdoły w internet wpisywać.

      • 0 0

      • ciekawe, ciekawe..

        jeżdżę często Kolejami Mazowieckimi, nie zauważyłem gonitw łysych za konduktorem. Ale teoria ciekawa.

        • 0 0

  • Zdrowe Podejście do EURO ! To tylko impreza która minie i długi zostaną....

    Dobrze gada ten Mieczysław Struk ;-)

    • 45 2

  • Czy dalej wsiadanie i wysiadane z "kolejek" będzie popisem ekfilibrystycznym? (9)

    szczególnie dla osób niepełnosprawnych.
    Jednak widzę że SKM uwielbia reanimację trupa.
    Czy WC w "kolejkach" będą wyposażone w obieg zamknięty czy fizjologia poleci na tory?
    Czy uczyniono cóś aby zwiększyć przepustowość przy wsiadaniu i wysiadaniu - czy nadal pozostaną 2 pary drzwi na wagon?
    120 km/h - po co skoro pomiędzy Gdańskiem a Chylonią jest max 70 km/h.
    Przedział typu "metro" - niewypał - tego nie ma nawet berliński S-bahn...

    • 58 11

    • SKM - szybka kolej MIEJSKA (6)

      Zamiast skupić się na obsłudze aglomeracji SKM na siłę ma ambicje jeżdżenia w ruchu regionalnym - w dodatku tym samym taborem. W efekcie i jedno i drugie im nie wychodzi. dlatego nie pasuje im zakup nowego taboru (bo musieliby się określić - albo do wysokich albo do niskich peronów, dlatego nie likwidują słynnej dziury między peronem a wejściem i dlatego nie pasuje im układ siedzeń typu metro (akurat to jest kontrowersyjne).
      Generalnie te pojazdy nie powinny w ogóle dostać homologacji do obsługi wysokich peronów, a Unia Europejska nie powinna dać złotówki na ich modernizację, która nie zakłada umożliwienia wsiadania niepełnosprawnym i kobietom z wózkami (dla "świętego spokoju" ma być jakaś rampa pro forma), zaś marszałek województwa powinien tak dobrać warunki przetargów, aby SKM jeździła od Wejcherowa po Gdańsk, zaś poza tymi odcinkami inna firma (Arriva, PKP PR czy np Koleje Pomorskie).

      • 26 5

      • Słuszna uwaga - SKM jakby zapomniała o znaczeniu swojej nazwy

        Obsługuje cały region i sobie z tym nie radzi.
        Z resztą rozkład jazdy - szczególnie na odcinku Gdańsk - Gdynia Chylonia - co to jest? ani to cykl ani częstotliwość.
        Pamiętam jak na początku SKM rozbijała się nawet po Malborkach, Iławach, Elblągach, były zapędy nawet na Olsztyn...
        Myślę że gdyby ktoś w SKM ruszył mózgownicą i zamówił typowy tabor dla wysokich peronów - SKM mogłaby z powodzeniem obsługiwać ciąg Wejherowo - Gdańsk - Tczew, a nie rozmieniać się na drobne. Obecne jeżdżenie po Lęborkach i Słupskach - to głupota.
        Teraz wywali się kupę kasy w reanimację po to żeby odfajkować - "zrobione".

        • 19 2

      • Niesłuszna uwaga. Ludzie, którzy nie mogą sobie poradzić z pokonaniem 30 centymetrów stanowią skromny odsetenienieneczek (4)

        pasażerów. Więc ich interes jest do tego proporcjonalny.

        Miej litość dla ludzi mieszkających za Wejherowem. Zginą marnie, bez SKM. Gdyby chociaż mieli obwodnicę... I z SKM pracodawcy zabijają ich śmiechem, gdy pytają gdzie mieszkają. Nie dowierzają, że da się mieszkać tam, a pracować tu.

        Lębork zginie bez SKM. Słupsk może sobie poradzi. Stwierdzam, że ludzie którzy straciliby na tym mają przewagę liczebną, nad ułomnymi. Dyskryminujesz ich z powodu pełnosprawności.

        • 5 6

        • Stary Satyrze - z całym szacunkiem, ale SKM winna wrócić do swojej pierwotnej funkcji (3)

          Szybka Kolej Miejska,
          wcześniej pierwszy raz użyte określenie dla Stadtschnellbahn w Berlinie /ok roku 1927-28/.
          Ta kolej winna spełniać funkcje obsługi aglomeracji a nie regionu /w Niemczech mamy RE - Regionalbahn/.
          Powinna być to kolej - jak wcześniej wspomniałem - o specyficznym taborze, zapewniającym szybką wymianę podróżnych, przystosowanym do obsługi odległości międzyprzystankowych rzędu 1,0 - 2,0 km, z maksymalnym przyspieszeniem i opóźnieniem hamowania, etc.
          Natomiast obsługę Lęborka i Słupska powinna zapewnić kolej regionalna - tabor o innych parametrach, z większą ilością miejsc siedzących /wagony piętrowe/ o prędkościach rzędu 120 km/h.
          Tutaj pole do popisu dla PKP i władz samorządowych - w końcu w urzędzie marszałkowskim siedzi jakiś "spec" od transportu - niech ruszy czachą, zamiast pierdzieć w stołek ...

          • 17 2

          • Póki tego nie ma, nie skazuj na wegetację wielu, by zadowolić niewielu. (2)

            To że są pełnosprawni, nie znaczy że to niższej kategorii ludzie. Nie są winni kalectwa tej skromnej liczby jednostek niepełnosprawnych. Nie karaj ich za niepopełnione przez nich zbrodnie. Nie są ich dłużnikami. Nędzne 30 cm.

            • 5 7

            • Stary Satyrze - znów z całym szacunkiem (1)

              Nie skazuję ludzi na wegetację !!!
              Staram się jedynie zaproponować sensowne rozwiązanie dla wszystkich

              • 0 1

              • To będzie sensowne, jeśli zafundujesz nieszczęśnikom za Wejherowem alternatywę.

                Póki co, niech niepełnosprawni z miną gwiazd rocka zgłaszają się do kierownika pociągu. Jeśli ktoś nie wie, jest w pierwszym wagonie. To ten facet, który wychyla się sprawdzić, czy wszyscy już wsiedli i wysiedli. Czasami kobieta. Ma mundur i w ogóle. Co w tym takiego trudnego? Nawet jeśli z powodu jakiejś choroby nie może mówić, kierownik raz dwa połapie się o co biega.

                Dobrze wiesz, że wygnańcy mieszkający za Wejherowem dostaną jakąś obwodnicę lub alternatywną SKM, dopiero po sześciu wojnach światowych.

                • 0 0

    • jak kiedys stwierdził rzecznik, SKM jest bezpieczna, do 'dziury' wpada jedynie pare osób rocznie

      :))))))))))))))))0

      • 16 0

    • Chłopie, przeczytaj jeszcze raz co napisałeś i zobacz jakiego durnia z siebie zrobiłeś hahaha
      kompletny brak wiedzy na jakikolwiek temat poruszony w powyższym artykule !!!

      • 1 5

  • marnie (3)

    Bydgoszcz z Toruniem, mimo że nie są tak zwartą aglomeracją jak 3miasto tworzą swoją SKMkę - kupują 7 nowoczesnych pociągów, a kilkanaście modernizują - w standerdzie klimatyzacja i WIFI.

    • 37 3

    • A ile płacą za...

      ...utrzymanie infrastruktury? Ile wymieniają torów, sieci trakcyjnej, ile budują i remontują peronów?

      • 3 3

    • właśnie - Bydgoszc i Toruń

      a nie spółka-córka PKP, w której samorząd nie ma nawet pakietu kontrolnego? (a Gdynia ma mniejsze udziały niż w lotnisku Rębiechowo)

      • 1 0

    • tylko 7 o jaka bieda u nas potrzeba nie 7 a 67 pociągów

      • 3 0

  • skm (9)

    Cale szczescie ze nie musze wozic sie tym reliktem PRL-u. Wagony bydlece a w nich smierdzacy motloch. Do roboty nieroby to moze kiedys dorobicie sie auta z klimatyzacja i nie bedziecie narzekac ze skm smierdzi.

    • 20 82

    • Dlaczego obrażasz elektorat PO?

      kto cię do tego upoważnił?

      • 9 10

    • Dziękuję Ci bardzo

      Jestem nauczycielką i być może uczyłam Cię czytać i pisać. I po 25 latach nadal nie stać mnie na samochód. Jeżdżę SKM-ką, nie śmierdzę i ciężko pracuję. Oby los nie nauczył Cię pokory.

      • 31 6

    • A wtedy ty buraku będziesz siedział w swojej klimatyzowanej puszce w korku pokonując 2 km/h zasmradzając miasto i trując wszystkich dookoła

      • 23 1

    • Leczmy się (2)

      Widzę że autem przedłużasz kompleksik ale proponuję do urologa zamiast obnażać swoją beznadzieję na forum.

      • 11 1

      • Nie wiem kto to, ale na pewno nie lubi być pikselem na łasce i niełasce niegospodarnych urzędasów. (1)

        Za to w samochodzie jest szefem wszystkich szefów. Żadnych lumpów, dzieci, kanarów, kieszonkowców... Chyba, że zdecyduje inaczej. Taki urok posiadania własnej przestrzeni. Ruchomej :-)

        • 2 1

        • Co to jest pasożyt

          Szefem możesz być na swoim kiblu. Autem poruszasz się wśród innych. Warto o tym pamiętać.
          Tymczasem pociąg to popularny i pożyteczny środek transportu w europie zachodniej .
          Tego trzeba się uczyć.

          • 0 0

    • ty za to stoisz w korku/// inteligencie. (2)

      • 0 1

      • Kilkanaście minut w korku to nic przy kilkunastu sekundach pośród (1)

        kieszonkowców, kanarów, dzieci, zboczeńców... Nie ma ich w samochodzie, chyba że zdecydujesz inaczej. To wolność. W pociągu jesteś pikselem.

        • 1 2

        • nikt ciebie nie lubi

          a ci którzy mówią, że jesteś fajny, to za plecami twymi się z ciebie śmieją

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane