• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają remonty kolejek SKM. Za rok co druga na torach będzie już zmodernizowana

Piotr Weltrowski
10 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów. Jeden ze zmodernizowanych już wcześniej składów.

Pierwsza zmodernizowana SKM-ka wyjedzie na tory w styczniu, kolejne 20 do 10 lipca 2013 roku. W czwartek przewoźnik podpisał w tej sprawie umowę z polsko-czeskim konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole i Skoda. Inwestycja pochłonie 129 mln zł.



Czy SKM dobrze robi, rezygnując z przedziałów typu metro?

Koszt zakupu jednej nowej kolejki równa się kosztom modernizacji aż trzech składów, trudno się więc dziwić, że SKM, chcąc podnieść standard przewozów, decyduje się na modernizację pociągów, a nie zakup nowych.

Dziś trójmiejski przewoźnik posiada 64 kolejki. Po 10 lipca 2013 roku, gdy do dyspozycji spółki będą wszystkie oddane teraz do remontu składy, co druga kolejka wyjeżdżająca w trasę będzie już zmodernizowana.

- Wyremontowane zostaną całe pojazdy. W kolejkach pojawią się nowe okna, nowe ławki, nowe kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring - wylicza Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Zmodernizowane zostanie też "serce" każdego składu - nowe silniki dostarczy Skoda. Dzięki temu kolejki będą osiągać prędkość do 120 km/h. Znacznie szybciej każda z nich rozpędzi się też na krótkim dystansie. Poza tym, pociągu zużywać będą o 30 proc. energii mniej niż obecnie. Będą też mniej hałaśliwe.

Pierwsze zmodernizowane kolejki na trasę między Gdańskiem a Wejherowem wyjadą już za kilka miesięcy, nie później niż na początku przyszłego roku. Nie będzie w nich przedziałów typu metro, które budziły spore kontrowersje wśród pasażerów.

- Takie przedziały pojawiły się w jednym z wcześniej wyremontowanych składów, nasi pasażerowie nie zaakceptowali jednak tego rozwiązania - mówi Lignowski.

59 proc. kosztów modernizacji kolejek pokryje dotacja unijna. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

Jeszcze kilkanaście miesięcy temu wydawało się, że pierwsze zmodernizowane składy jeździć będą jeszcze przed Euro. Ostatecznie nie udało się jednak wcześniej zamknąć finansowania projektu.

- Żałujemy, że tak się stało, ale świat się ani nie zaczyna, ani nie kończy na Euro. To tylko przystanek. Ważne jest to, że dzięki modernizacji wszystkich nas czeka zmiana jakościowa usług SKM - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Miejsca

Opinie (170) 4 zablokowane

  • remont skm-ek to tak.......

    ...jak by starą babe umalowac i ubrac w ciuchy nastolatki lub jak by smierdzacego trupa ubrac w garnitur i zaprosic do pana prezydenta budynia...........

    • 2 3

  • Remontami kolejek to się EWC zajmuje a nie jakaś firma z Czech !

    • 1 1

  • Moze wtedy (1)

    Gdy dojdzie do tragedii gdzie będzie kilka ofiar wtedy władze pomyślą

    • 0 4

    • Do jakiej tragedii?

      Na cym a polegac ta tragedia?

      • 2 0

  • Tylko nie montujcie tych krzeseł do analmasażu (1)

    są straszne!!!
    na tym się nie da siedzieć.
    Jak mawiał pewien koń: to jest gejowska propaganda!!!

    • 6 0

    • Ja ja lubie

      • 0 3

  • a

    A czy wymienią wreszcie tych chamskich kanarów z Renoomy?

    • 2 1

  • Jakie kontrowersje?!

    TAK! dla przedziałów typu metro! SKM nie jeździ tak często jak metro, nie jeździ tak punktualnie jak metro, nie jest taka czysta jak metro, to niech chociaż w środku metro udaje

    • 1 3

  • Niepełnosprawny nawet nie wsiądzie samodzielnie do tej kolejki (pudrowanego trupa) (6)

    a co dopiero skorzysta z WC ;) Legendarna dziura między pokładem a peronem utrudnia życie pasażerom z wózkiem dziecięcym, walizką, starszym osobom, każdemu zimową porą szczególnie. Nowoczesne składy odwiedzające okolicznościowo Trójmiasto pokazały zalety moderny peronów.

    • 4 2

    • Świat się nie składa tylko z niepełnosprawnych, namolny nudziarzu. (5)

      30 cm pseudoprzepaść jest niczym dla 99%. Ich interes jest ważniejszy. A jeśli nie, dyskryminujesz ich z powodu pełnosprawności.

      • 3 2

      • pełnosprawni też maja problem z wsiadaniem i wysiadaniem (2)

        Remonty peronow SKM powinny byc dostosowane do sprawnego wsiadania i wysiadania wszystkich pasażerów. I tych sprawnych i tych niepełnosprawnych jak i tych najmniejszych w wozkach czyli dzieciach. Ich rodzice musza wykonac nielada akrobacje, by wnieść wózek z dzieckiem do pociagu,chyba,że znajdzie sie życzliwa dusza i pomoże. Kolejki SKM powinny być tak jak metro dostosowane do peronu i takie dawno,dawno temu były. Może warto,by osoby decyzyjne zapoznały sie z historią kolejki SKM.Warto pomyśleć przed wydaniem pieniedzy na jak długo ten "makijaż" wystarczy? Warto pomysleć o opinii turystów krajowych i zagranicznych,którzy głowami kręcą jak przychodzi im korzystać z SKM . Jako pasażer płacący za przejazdy oczekuję BEZPIECZNEGO wsiadania i wysiadania do i z kolejki SKM. A tak swoją drogą,to ciekawe kto dopuścił te niebezpieczne składy do użytku?

        • 2 4

        • Pełnysprawny, który nie potrafi pokonać 30 cm, powinien chodzić z papierową torbą na głowie.

          Sam się wstydzę za nich, jak pomyślę o takich ciapciakach. Skutkiem ubocznym tego czego postulujesz, byłoby odcięcie od świata ludzi, którzy mieszkają kawałek za Wejherowem. Skazanie ich na wegetację. Do której i tak im niewiele brakuje. Gdyby chociaż mieli drogę ekspresową... Wielu ma cierpieć, bo niewielu jest tutaj formalnie pełnosprawnymi, ale de facto łamagami? Nie dyskryminuj wielu z powodu ich pełnosprawności. Nie są sprawcami cudzej niepełnosprawności. A co za tym idzie, dłużnikami takich osób. Interes większości jest istotniejszy niż mniejszości. Logiczne? To takie straszne poświęcenie, zrobić 30 cm? Gorsze niż dojeżdżać z miejscowości tuż za Wejherowem do cywilizacji? Gdyby byli bogaci, kupiliby domy tutaj. A na razie muszą tam cierpieć. Mają jeszcze bardziej z powodu gwiazdorzących niezdar?

          Składy dopuściła komuna.

          • 1 1

        • nie masz pojęcia o czym mówisz.

          Od samego początku było założenie, że linia SKM i równoległy do niej fragment linii Gdańsk - Stargard Szczeciński mogły być wykorzystywane przez wszystkie pociągi w sytuacjach awaryjnych. Dlatego wszystkie perony MUSZĄ spełniać normy skrajni (jednakowej w całej Europie). Te "niebezpieczne składy" są dopuszczone do ruchu, ponieważ również SPEŁNIAJĄ wszelkie normy - choćby nie wiem jak nam się nie podobały. Problem w tym, że są to składy dostosowane do peronów niskich i wysokich, mają stopnie, które pozwalają wsiąść do nich na przykład w Pruszczu, albo w Luzinie. Ta uniwersalność jednak kosztuje - zmniejszony komfort wsiadania z wysokich peronów.

          Owszem, dawniej kursowały tu berlińskie wagony bez stopni, przeznaczone wyłącznie do wysokich peronów. Tylko, że wtedy linia SKM była jedyną elektryczną w regionie, te pociągi nie wyjeżdżały nigdzie poza podstawową sieć. Zapewnia Cię że nie wsiadłabyś do nich z niskiego peronu.

          Obecnie - żeby faktycznie wagony bez stopni mogły sprawnie obsługiwac SKM - nalezałoby ich kupic JEDNOCZEŚNIE kilkadziesiąt. Masz na to kasę?

          • 3 0

      • będzie miał nogę w gipsie, służbowego laptopa w ręku śliską zimą albo wnuka w wózku to zrozumiesz (1)

        Ale jak się na tym wychowałeś i świata nie znasz to się nie dziwię a taką opinię.

        • 0 1

        • Jeśli, nie daj Boże, tak zgłoszę się do kierownika pociągu.

          Prawdopodobieństwo, że mi pomoże, wynosi 99%. Pozostałym zagrożę telefonem do telewizji. Będą chodzić jak w zegarku.

          • 0 0

  • Zlikwidować kolejki, wprowadzić drezyny

    • 1 0

  • Z "kibla" bata nie ukręcisz

    • 2 2

  • Dokładnie

    Zawsze mnie zastanawiało co za cudak je zaprojektował.
    Półgodzinna jazda z Gdyni do Gdańska to jak wyrok śmierci.

    Te czerwone plastikowe były ok

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane