• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obligacje za 55 mln zł pozwolą zmodernizować 21 składów SKM

Piotr Weltrowski
28 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012. Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012.

W piątek SKM podpisze umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, na mocy której wyemituje obligacje warte 55 mln zł. Te pieniądze zostaną wydane na modernizację 21 jeżdżących po Trójmieście kolejek.



Każdy, kto śledzi poczynania trójmiejskiej SKM, czytając informację o obligacjach może mieć wrażenie deja vu. Nic w tym dziwnego - praktycznie identyczna informacja pojawiła się w mediach w sierpniu zeszłego roku. Wówczas jednak ostatecznie obligacji nie wyemitowano.

Dlaczego? Kolej miała wtedy problem z terminowym uzyskaniem pełnego wkładu własnego potrzebnego do zrealizowania wartego około 351 mln zł projektu rozwoju SKM w Trójmieście. W jego ramach planowano nie tylko zmodernizować kolejki, ale też wyremontować część torów i przystanków między Gdańskiem Głównym a Rumią, oraz wybudować całkowicie nową stację - Gdańsk Śródmieście.

Pieniądze się znalazły, jednak za późno. Cała procedura związana z przetargiem na modernizację kolejek, a co za tym idzie także emisja mających zapewnić dodatkowe środki obligacji, została przesunięta w czasie.

Dobre choć to, że SKM nie wyszła na tych zawirowaniach finansowo najgorzej. Wcześniej kolejki miały zostać zmodernizowane przez Newag za 139 mln zł. Do kolejnego przetargu stanęło więcej oferentów, złożono też tańszą - wartą 129 mln zł - ofertę. Składy ostatecznie modernizować będzie nie Newag, a Konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole oraz Skoda Polska.

Nie ma więc przeszkód, aby wreszcie wyemitować obligacje.

W zmodernizowanych kolejkach powinno być więcej przestrzeni czy więcej miejsc siedzących?

- Wart podkreślenia jest fakt, iż jesteśmy pierwszym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, który dokona emisji obligacji korporacyjnych bez posiadania długoletniej umowy przewozowej na 10 lub więcej lat - podkreśla Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Program zakłada emisję obligacji długo- i krótkoterminowych, maksymalnie na okres dziewięciu lat. Bank BGK będzie pełnił funkcję agenta emisji oraz gwaranta objęcia obligacji.

Jak zmienią się, dzięki pozyskanym w ten sposób środkom same kolejki? Pasażerowie z pewnością najbardziej odczują zwiększenie powierzchni wewnątrz wyremontowanych pociągów. Kolejki będą też dysponować lepszymi parametrami: lepszym przyśpieszeniem i większą mocą hamowania. W zmodernizowanych składach pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana.

Miejsca

Opinie (219) 6 zablokowanych

  • niech najpierw pasazerowie umyja pachy (16)

    • 287 14

    • Przy okazji pach resztę ciała też można umyć, nie zapominajmy o tym!

      • 61 1

    • Taki reanimowany trup nigdy nie bedzie jednoprzedzialowym pocaigiem dlugosci 100 metrow

      Zobaczcie jak wyglada XXI wiek bez pana Gluszka: youtube.com/watch?v=X1ocv8p27V4

      • 6 7

    • (2)

      bobra i luloka też niech myją

      • 21 0

      • śmierdzi bo ogrzewanie ma dwa warianty OFF i ON na 40stopni...
        po zatym jak coś co już tyle lat jeździ ma nie śmierdzieć

        • 10 2

      • Bobra trzeba umyć i dobrze wyczochrać :D

        • 1 0

    • święta racja - nie jeższę skm'ką bo nie mogę znieść tego smrodu (4)

      jw

      • 1 7

      • Dziwnym trafem, jak przestałaś/eś jeździć, smród jakby się zmniejszył... (3)

        • 20 2

        • to dziwne, bo (2)

          to dziwne, bo nie jeździłem nigdy - za każdym razem smród pasażerów z korytarza uniemożliwiał mi wejście. Ale skoro już mniej śmierdzi to może po prostu zacząłeś myć dżonego, co?

          • 4 6

          • Wstyd się przyznać, co? ;D

            • 2 1

          • Dżonego czy luloka?

            • 0 0

    • (3)

      czytaj, sprzedamy polowe udzialow (w zyskach tez) zeby mozna bylo wyremontowac kilka wagonow...a ja sie pytam czy tak malo zarabia SKM ze az trzeba sprzedawac udzualy na remonty?

      • 3 2

      • A co... (1)

        ...myslisz, że pasażerskie przewozy aglomeracyjne przy utrzymaniu własnej infrastruktury, to taki lukratywny interes?

        • 5 0

        • nie bedziesz mial z czego dolozyc do emerytow lub do przedszkoli to zrozumiesz ze firm ktore przynosza zyski sie NIE SPRZEDAJE

          • 0 1

      • gościu czy Ty wiesz co to są obligacje?!

        • 3 0

    • umyj se luloka!

      śmierdzi Ci ptak!

      • 1 2

    • HAHA Dobre "wyemintuja obligacje warte 55mln" To Skm musi bawić się w obligacje? Zamiast przeznaczać część zysku na rozwój??? 55mln to jakiś żart!! I jeden wielki szwindel. Na co idą ogromne zyski z skmki??
      Powiem tak skm to super pomysł świetnie działająca komunikacja ale chyba najgorzej zarządzana ze wszytskich komunikacji w naszym mieście. Klienci skmki są poprostu robieni w &%^*uja.

      • 1 0

  • (32)

    To się nazywa wywalanie kasy na reanimację trupa.

    • 117 31

    • (28)

      tylko zdaje się ta modernizacja polega praktycznie na całkowitej renowacji, łącznie z jednostką napędową.

      • 14 5

      • To co zostanie starego z tych cudów techniki? (19)

        • 6 1

        • (14)

          zdaje się ze niewiele, a skoro tak i w dodatku jest to znacznie tańsze to nie widzę powodu aby przepłacać

          • 6 9

          • mylisz się obłędnie - to nie jest znacznie tańsze od nowego (13)

            to jest tylko trochę tańsze...

            • 10 6

            • (12)

              na szybko sobie policzyłem. modernizacja tych 21 składów ma kosztować 130mln. to wychodzi około 6mln za skład. chcesz mi powiedzieć że za podobne pieniądze kupisz nowy?

              sprawdziłem na szybko. Warszawa w zeszłym roku zakontraktowała zakupi 6 składów... za 200 mln. to jest mniej więcej 30mln za nowy skład.

              6mln a 30mln to nie jest "trochę taniej"

              • 12 5

              • jak sie kupuje 6 składów to za 30 mln/szt. (11)

                jak by się zamówiło 30 składów to cena zjedzie do 20 mln/szt a kto wie czy i nie do 15 mln/szt. jak się otworzy maksymalnie SIWZ.

                • 6 9

              • (10)

                hehe, jasne, im wyższe zamówienie tym niższa cena, jednak jak widać tutaj inwestycję na 130mln trzeba finansować obligacjami więc twoje przykłady są czysto akademickie. przy zamówieniu na 30 składów i cenie 20mln za skład dalej mamy inwestycję na poziomie 600mln. skąd chcesz wziąć różnicę między 130 a 600mln?

                a nawet jeżeli cena zejdzie do 15mln to dalej jest to ponad 2 razy więcej niż modernizacja. to nie jest mało.

                • 8 5

              • ta SKM to jedna wielka paranoja taki jeżdżący skansen byłego systemu. Kasy biletowe czynne w dzień, automaty niedziałające w zimę i jedyna możliwość zakupu biletu u "kierownika pociągu"...
                Na większość peronów dostać się mogą jedynie w pełni sprawni obywatele a jak się już dostaną to muszą bacznie uważać by nie wpaść w dziurę między peronem a pociągiem ( przecież jak się nie zauważy problemu to on nie istnieje) to samo z wózkami (bo przecież kobiety siedzą w domach wychowując dzieci)
                Rozkład jazdy układany pod widzimisię "prezesa" a nie realiów życia codziennego (takie 2 wagoniki o 4 rano w Sobotę jak obywatele wracają z "potańcówek" sprzyjają bliższym kontaktom międzyludzkim)
                itd....
                Cieszmy się naszym żywym muzeum :))

                • 14 2

              • Nie zamawia sie od razu takiej ilosci skladow bo nie jestesmy Arabia Saudyjska (8)

                Wystarczy wymieniac flote tak jak z autobusami. Sukcesywnie. Na 6 by starczyli i te 6 by jezdzilo w godzinach szczytu po 3 w kazda strone. Szansa trafienia spora!

                • 1 3

              • (2)

                Pat, ale jeżeli kasę przeznaczysz na nowe składy to nie będzie na modernizację. Zyskasz 6 składów a pozostale nie będąc remontowane wypadnie z obiegu. Krótko mówiąc odejdzie 15 składów z użytku

                • 3 3

              • (1)

                Chcesz mi powiedzieć ,że skmki nie stać na nowe składy??? Wierzysz w te głodne kawałki ,że firma przewożąc 20% społeczeństwa Trójmiasta nie ma pieniędzy na skład??? Frajer jesteś , te 600mln to tez cena z kosmosu i ostateczna kwota była by sporo niższa ale nawet gdyby i tak było to skmsę i tak na to stać gdyby nie była drenowana od środka z kasy.

                • 2 1

              • "Chcesz mi powiedzieć ,że skmki nie stać na nowe składy??? Wierzysz w te głodne kawałki ,że firma przewożąc 20% społeczeństwa Trójmiasta nie ma pieniędzy na skład??? Frajer jesteś"

                A ty panie nie-frajer wiesz w ogóle co to jest rentowność? ktoś może przewozić nawet 90% społeczeństwa, to nie jest tożsame z tym że na tym zarabia, albo że zarabia dużo.

                więc aby twierdzić że SKM stać na nowe składy musiałbyś udowodnić że przewożąc te 20% mieszkańców trójmiasta zarabia na tym odpowiednie pieniądze.

                a jak znam kondycję finansową państwowych spółek to albo ledwo wychodzi na zero albo jest na minusie i to już po uwzględnieniu subwencji z budżetu.

                krótko mówiąc twierdzisz że SKM stać na nowe składy bo żeś sobie tak wymyślił i basta.

                no ale to ja jestem frajer...

                • 1 2

              • (4)

                dokladnie, jakos autobusy kupują nowe a nie modernizują,
                po za tym gdzie są pieniądze za bilety, przecieżzarabiają codziennie ;>

                • 3 1

              • (2)

                autobus a skład to trochę co innego. pociągi z definicji sa wieloletnie. nie wyciągaj przykładów z kapelusza tylko licz. nowy skład to wydatek na poziomie 20-30 mln. modernizacja starego to 6mln. w tym przypadku ma to sens.

                tabor autobusowy czy tramwajowy z tego co pamiętam taniej było wymienić na nowy niż modernizować stary.

                a co do pieniędzy za bilety - oni jeszcze kasę z budżetu dostają. przychody sa spore ale i wydatki też. zapewne w znacznej częsci przez niegospodarność i przerosty zatrudnienia, ale to norma w państwowych spółkach.

                i z tego samego powodu bronię pomysłu modernizacji. to jest po prostu o wiele bardziej ekonomiczne i to jest jakąś jaskółką gospodarności. oczywiście wymuszoną - bo na nowe składy ich po prostu nie stac.

                • 2 2

              • pierd.. nie solisz (1)

                tramwaje są liczone na tyle samo lat co pociągi. Przestan się tu produkować namiętnie i usprawiedliwiać tę z gruntu złą decyzję

                • 2 0

              • tą z gruntu złą decyzję to trzeba udowodnić że jest zła a nie od góry zakładać że z gruntu taka jest.

                fakty są takie że modernizacja taboru tramwajowego była bardziej kosztowna niż wymiana, a w przypadku pociągów jest na odwrót.

                a jak jestes taki mądrala to wyciągnij portfel i dorzuć brakujące kilkaset milionów na wymianę taboru

                • 0 1

              • autobus po 15 latach to złom np taki Solaris one już po 8 wygladają i nadają się na złom ale pociągi mają żywotność jak statki na 50 lat i więcej

                • 2 1

        • pasażerowi

          nie myjący się

          • 1 1

        • ze starych wagonów zostaje tylko... (2)

          ...ostoja i szkielet pudła częściowo z poszyciem, czyli blachą zewnętrzną. Czyli ogólnie mówiąc konstrukcja wagonu, do którego sa wkładane nowe podzespoły i wyposażenie. Łącznie z systemami napędowymi, bezpieczestwa i komfortu.

          • 4 1

          • To skąd ta różnica pomiędzy kosztem modernizacji a zakupem/budową nowego pociągu? (1)

            To żelastwo jest tyle warte?

            • 2 1

            • Stąd, że jak jest nowy to trzeba wszystko odpowiednio ustawić. W starym wstawiasz coś w miejsce czegoś. Przy okazji zostaną jeszcze stare izolatory itd.

              • 1 1

      • Nie zmienisz malych wagonikow w duze wagony, polaczone ze soba.... (7)

        Korzysci? Ogromne bezpieczenstwo. W razie pozaru czy innych sytuacji, mozna uciec do tylu skladu, 100 metrow i ocalic zycie : youtube.com/watch?v=X1ocv8p27V4

        • 3 2

        • (5)

          ok, a teraz policz ile taki skład kosztuje. 30 mln? tutaj za 130mln masz 21 zmodernizowanych składów. jakbyś chciał kupić nowe to z tej kwoty ile będziesz miał? 4? 5?

          ile takich wypadków się zdarzyło że ucieczka na koniec składu uchroniła ludzi od pożaru? i ile z nich miało miejsce w metrze? bo w przypadku naziemnych pociągów o wiele lepszym sposobem ratunku będzie ucieczka na zewnątrz.

          bo to twoje rozwiązanie jest mocno naciągane. jak masz godziny szczytu to skład będzie zatłoczony więc nikt sobie ot tak nie przebiegnie na koniec składu.

          • 3 6

          • Milo ze sie wlaczasz dyskusje ze mna i kulturalnie. (4)

            Około 20 mln zł za 1 nowiutki, długi na 100 metrów skład. Energooszczędny, cichy, szybki. Lepiej za te 130 mln kupić 6 nowiutkich składów i za kilka lat kolejne ( a przeciez to jest dofinansowanie UE) niz remontowac 21 starych, ktore i tak beda drastycznie odstawac parametrami, ekonomika i awaryjnoscia od nowych.

            • 5 1

            • 6 a 21 (3)

              Kupić 6 nowych zamiast modernizowac 21 starych. To oznacza, że na tory wyjedzie o 15 składów mniej. W pociągach już teraz jest tłok. Jak sądzisz jak długo wytrzyma te 6 nowych, kiedy wsiądzie do nich tyle ludzi ile dzisiaj wsiada do 21?

              • 5 3

              • Przeciez najblizsze 5 lat jezdzilby i te starte (2)

                Ale nowych by przybywalo. Co roku dokupic SKM, wchodzac jako udzialowiec, 2 nowe sklady to nawet miasto Gdansk stac z budzetem 2.5 mld zlotych, a co dopiero Trojmiasto.

                • 5 2

              • 2 składy rocznie to przez najbliższe 5 lat jest 10 składów. a wyremontowanych ma być 21. to znaczy że zakładając iż wszystkie te 21 składów może jeździć przez najbliższe 5 lat, 11 po 5 latach wypadnie z obiegu

                poza tym ciekawe skąd wytrzaśniesz te 40-60 mln rocznie na 2 składziki. miasto ma dać? a niby z jakiej racji? myślisz że nasze miasta mają za dużo wolnych środków aby dotować obce spółki?

                bo jeżeli miasto wyda np 20 mln na skład SKM to tych 20 mln nie wyda na co innego. Nie wyremontuje ulicy, chodnika, placu zabaw. to się nazywa koszt alternatywny

                • 1 3

              • człowieku a wiesz że to nie jest twoje widzimisię ile lat będą jeźfziły stare składy tylko ich kilometry?Na kolei jest przepis wagon lokomotywa czy elektryczna jednostka ma trafić albo na złom albo na naprawę rewizyjną bądź główną takie są przepisy.Dlaczego na SKMce spadła częstotliwość?Bo składom EW58 pod koniec lat 90 skończyły się kilometry i musieli powiedzieć naprawa lub odstawka dlaczego pozbyli się najnowszych EW60tek z 1992 roku po 9 latach używania?Kilometry i odstawili a potem oddali wypatroszone kolejom mazowieckim a teraz jeżdżą jak złoto nasze EW58 też takie będą.Po 2 składy rocznie a potrzeba ok 60 no to gratuluję zanim kupisz ostatni nowy to te stare będą miały już ze 20 lat i same będą wymagać napraw

                • 2 1

        • i o takie kolejki mi chodzi a nie jakaś modernizacja PRLowska ...

          • 0 1

    • Taki trup nigdy nie bedzie jednym przedzialem przez 100 metrow jak ponizej

      tutaj: youtube.com/watch?v=X1ocv8p27V4

      • 2 2

    • A

      trup zawsze będzie już tylko trupem !!!

      • 3 2

    • Jedna piąta....

      .....zmodernizowana :-))))).Jak już to 1/50 ta bo w pozostałych wymieniono jedynie siedzenia i czasem okna.....dziadostwo !!!!!

      • 0 0

  • załosne (3)

    a gdzie nowe pociagii?
    Warszawa modernizuje a 3city położy
    nową farbę na rdzę

    • 114 18

    • Widzę, że nie mogłeś powstrzymać się od autoreklamy i podbicia swojej stronki ;)

      • 1 8

    • I TAK BEDZIEMY JEZDZIC NIMI JESZCZE PRZEZ 40 LAT

      załosne

      • 5 1

    • wez kup nowy to bedziemy jezdzic nowymi skladami

      • 2 1

  • Jestem ciekaw... (2)

    ...jak będzie z rentownością i spłacalnością tych obligacji za kilka lat. Nawet przy gwarancji bankowej.

    Generalnie bardzo popieram inicjatywy modernizacji taboru, zastanawiam się jednak ile czasu minie zanim nowe kolejki zostaną zdewastowane. SKMką w Trójmieście jeździ niestety dużo bydła.

    • 38 7

    • nie życzę sobie wyzywania od bydła łosiu

      • 0 7

    • a jak myślisz kto będzie jeździł SKM, ci najlepiej zarabiający? :)

      • 1 0

  • a dlaczego nie nowe mamy XXI w??? (22)

    tylko w 3Mieście takie kwiatki. No ale szwagier musi mieś kontrakt.

    • 55 9

    • (21)

      może dlatego że nowe jest o wiele droższe? a zmodernizowane stare wcale nie jest takie złe?

      serio, osoba niezorientowana w temacie może pomyśleć że jedzie w miarę nowoczesnym składem, a nie zmodernizowanym starym. nie widzę powodu aby przepłacać

      • 5 7

      • Porownaj te wagoniki do S-Bahn Frankfurt, jeden przedzial przez 100 metrow (20)

        Do tego odlos silnikow z kosmosu: youtube.com/watch?v=X1ocv8p27V4

        • 5 5

        • sprawdzałeś ile kosztuje ten frankfrcki skład?

          I masz pomysł jak sfinansowac podobny zakup w Gdańsku?

          • 4 1

        • (18)

          któryś już raz zamieszczasz to samo i nie rozumiem za bardzo na co liczysz? jasne że taki skład jest lepszy od zmodernizowanych "trupów" ale o ile droższy? jak mnie nie stać na ferrari to chociaż sobie chociaż wyremontuję hondę bo tupanie nóżką że ja chcę ferrari nic nie da. albo kasa jest albo nie ma.

          • 5 1

          • Żeby było smieszniej... (15)

            ...te składy we Frankfurcie to tabor z lat 60-ych i 70-ych, po wielu modernizacjach.... Tabor u nas jest.... młodszy.

            • 3 1

            • To nie jest prawda co napisales. Stu procentowa nieprawda. (2)

              Jezdzi kilka modeli. Zupelnie nowe i troche starszych odswiezonych. Mieszkam to wiem.

              • 0 1

              • No OK. (1)

                Na fotkach widac od zewnątrz składy starszych typów. Nie upieram się, że nie ma nowych, ale skoro potwierdzasz, że stare odświezone kursują, to najwidoczniej tak własnie się robi i to w krajach znacznie od Polski bogatszych. W Berlinie wagony z lat 20-ych wycofano po 7 dekadach eksploatacji. Modernizacja taboru, który ma ok. 25 - 30 lat (a tak jest w trójmieście) to nie żaden wstyd, dziadostwo tylko normalne postępowanie z taborem kolejowym.

                • 5 0

              • Te stare sa o niebo lepsze niz nasze SKM ale i tak sa wycofywane

                Jeden za drugim. Ten nowy BR 423 jest popularny wszedzie.

                • 0 0

            • Piszesz nieprawde (8)

              Najstarsze jezdzace sa zbudowane w 1971 i jest ich niewiele: en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_420

              • 0 2

              • juz nie mowiac ze roznica techniczna miedzy naszym zlomem SKM w ktorym wypadaja drzwi (5)

                a tym S-Bahn z 1971 jest kolosalna. niemiecki jest komfortowy.

                • 2 1

              • a polskie po gruntownej modernizacji... (4)

                ... to nie jest kolosalna różnica w stosunku do tych niezmodernizowanych? Toz tam tylko ostoja i konstrukcja pudła zostaje...

                • 3 0

              • Ale nie zmienisz wagonikow w 1 dlugi CICHY sklad, z klima, PRZESTRZENIA (3)

                i switnym zawieszeniem. Sa wyzsze, szersze wewnatrz.

                • 2 2

              • To tylko kwestia zakresu tej modernizacji.

                Technicznie t jest jak najbardziej możliwe.

                Zresztą nie ma przepisu, że jedna wielka przestrzeń jest lepsza niż przedziały, ja akurat wolę mniejsze przestrzenie. A teorie o ucieczce w razie pożaru sa łagodnie mówiąc naciągane. Po pierwsze trudno się biega w tłoku, po drugie kiedy ostatni w jakimś pociągu wybuchł pożar?

                • 2 1

              • ja tez wole przedziały niż jedną wielką przestrzeń. zimą jest cieplej, a jak wejdzie jakiś śmierdziel to śmierdzi jeden przedział a nie pół pociągu

                • 0 0

              • chłopie zawieszeniem?Przecież wózki są nowe tak więc o co chodzi?Cichość jazdy pociągu zależy też od torowiska po jakim jedzie.Tory SKMki są miejscami mocno wytłuczone trzeba gigantycznych inwestycji w sieć żeby nie zrywała się sieć ma na najstarszym odcinku 60 lat poza miejscami gdzie ją zmieniano słupy podstacje potem perony szyny podkłady podsypki miliardowe koszty

                • 0 0

              • W trójmieście... (1)

                ...najstarsze są z przełomu lat 70-ych i 80-ych. I jest ich już bardzo niewiele.

                • 3 0

              • To co jezdzi przypomina kolej z Afryki

                Moga byc i z 1995, ale jakie to zlomy sa. rozwiazania sa w nich jak z PRL.

                • 2 1

            • Produkowane do 2007 roku w najnowszej wersji (2)

              en.wikipedia.org/wiki/DBAG_Class_423

              • 0 1

              • Ale tam widac na zdjęciach serię 420. (1)

                A nie tylko najnowsze 423.

                • 0 0

              • Jest nieduza ilosc tych starszych z 1971

                Ale w wiekszosci juz nowe. Dodam, ze te starsze sa o wiele, wiele, wiele lepsze niz nasze najnowsze.

                • 3 0

          • hahaha, hondę... jasne, ty to porównaj do syrenki a nie hondy (1)

            i sens remontu zaczyna być mocno wątpliwy

            • 0 2

            • Nawet jeśli...

              ....to nadal brak kasy na Ferrari. Pozostaje remont Syrenki.

              • 3 0

  • A co przerwą między peronem a wyjściem z pociągu ? (15)

    to jest dopiero chore :/. Tak ciężko zmienic konstrukcję drzwi lub zaprojektować dodatkowy stopień ?

    Tłumaczenie że kolejki kursują też na peronach dalekobieżnych to totalne olewactwo i plucie w twarz pasażerom.

    TROJMISTO.PL nagłośnijcie ten temat póki nie jest za późno !!!!!

    • 90 10

    • Wpadniesz i Panie w pałacu ZUSu będą miały po problemie!

      Tylko nie wpadnij przed uzyskaniem wieku emerytalnego bo to będzie dywersja!

      • 15 0

    • kup sobie kawałek dykty płyta osb-2cm powinna wystaczyć (2)

      przyklej do niej kawał gumy co byś się nie poślizgnął i pierdyknij sobie ten 30 cm trap za kazdym razem jak będziesz miał problem z wejściem do pociągu!

      na krawęznik tez pewnie nie wejdziesz?

      • 4 22

      • ale ty denny jesteś, jak ta cała SKM (1)

        pewnie jej pracownik szczebla wyższego

        • 20 1

        • Koryto pełne to co mu się dziwisz?

          • 8 0

    • oficjalnie w projekcie nazwano to "pomost dla niepełnosprawnych"

      • 4 0

    • ten kraj jest dziki i tyle

      • 2 0

    • Byłam ostatnio w NY... (8)

      ... i tam jakoś o dziwo wszystkie perony, nawet na najmniejszych stacyjkach metra są dopasowane wysokością do kolejek. Co więcej, na tych stacjach gdzie jest przerwa między kolejką a peronem, wysuwa się metalowe przedłużenie peronu, tak, że dosuwa się pod same drzwi. Można? Można jak widać. I to są rozwiązania naprawdę stare, sprzed wieeelu lat.

      • 5 0

      • A mówią, że bardzo awaryjne są te platformy wysuwane. (7)

        Po prostu za komuny nie myślano o niepełnosprawnych. Stąd perony są najróżniejsze. W dawnych czasach w USA tak, bo jedyny prezydent, który rządził więcej niż dwie kadencje miał polio.

        • 0 0

        • Może i awaryjne (3)

          ale przynajmniej są. Teraz kolejne perony w 3mieście są remontowane więc mogliby je znormalizować i od razu dostosować do wysokości kolejek. Podobnie kolejki mają przejść remont, więc to idealny moment aby wprowadzić w tej kwestii konieczne poprawki.

          • 2 1

          • Czyli jak EW58? Wysokie są wszystkie perony od Wejherowa "głównego" do Gdańska Głównego.

            Poza nimi, w drodze do Słupska i Tczewa, niewiele. Może żadne. Zdarzało się, że dalekobieżne pociągi zatrzymywały się na bliskobieżnych peronach. Przepraszam, ale Twoja propozycja nie jest uniwersalna. Zbyt wielu na tym straci, zbyt mało zyska.

            Powiedzieli raz, że w nowych autobusach nie ma automatycznych platform, tylko ręczne, bo tak się psuły od kurzu, że jakby ich nie było, nikt nie zauważyłby różnicy. Więc kierowca musi robić osobiście.

            • 0 1

          • (1)

            SKMka jest zobligowana przestrzegać przepisy kolejowe a tam są podane skrajnie pociągów itd perony SKMki muszą być dopasowane nawet do przejazdu przez nie pociągów towarowych wojskowych eszelonów czy pociągów ratunkowych itd to nie jest czyjaś fantazja tylko polskie przepisy kolejowe

            • 0 1

            • Jak w Korei Północnej

              wszystki ważne oprócz człowieka/pasażera

              • 1 1

        • akurat za komuny to jeździły stare składy, które miały odstep ledwie PARU cm... (2)

          przestancie pisac PIERDOŁY, kosciól i prawica zrobiła wam wode z mózgu - ten wymysł z DZIURĄ to jest wymysł naszego kapitalizmu

          • 4 1

          • A kto tu zachwala tą czy inną doktrynę polityczną?

            Mówię tylko, że bariery dla niepełnosprawnych są niepoprawne politycznie dopiero od niedawna. A w Stanach dłużej.

            • 0 0

          • ta dziura to wynik wymysły zarządu SKM, który chce się wozić po wygnaniowach

            typu Słupsk czy inny Lębork. A tam perony wysokości przystanków tramwajowych.

            • 1 0

  • Najpierw potrzeba zmian społecznych. (4)

    Kolejką jedzie się z tłumem który nie mył pach i pup od tygodni. Wietrzenie nie wystarczy!
    Zresztą podobnie jest w wielu liniach autobusowych w Gdańsku.
    Wsiadasz do autobusu jadacego z Orunii lub Osowej 210 no i rzut na taśmę. Co gorsze to już przechodzi z pokolenia na pokolenie! Dzieci śmierdzą starymi trampkami i skarpetkami bezdomnego, młodzież ma kurtki śmierdzące tanimi perfumami wymieszanymi z brudem domowo szkolnym w okrasie smrodu psa tatowych gaci i maminej torby na zakupy nie zmienianej od 1989.

    Zakup akcji z których środki przeznaczone są na wymianę tapicerki to czyste frajerstwo. Po co komu udziały w 30 letnich wagonach które powinno się wyzłomować!

    • 64 12

    • tam nie powinno być tapicerki

      bo to się robi siedlisko syfu and smroodu

      • 16 1

    • u tiebia jest kakaja to problema (2)

      • 1 1

      • problema net (1)

        spirita net
        kołchoza net
        radiacja da

        • 5 0

        • kolejka w srodku powinna byc odporna na szlauch zeby mozna bylo wymyc ten caly syf, tak samo w autobusach.

          • 2 0

  • CZY DZIURA POMIĘDZY SKM A PERONEM ZNIKNIE? Czy wkońcu zrobią SKM-ki tak żeby KAZDY mógł skorzystać ??? (3)

    • 72 5

    • TO JEST ŁAMANIE WSZELKICH PRAW

      PASAŻERA, INWALIDY, INWALIDY NA WÓZKU, MATKI Z MAŁYM DZIECKIEM NA RĘKU LUB MAŁYM DZIECKIEM W WÓZKU, LUDZI LĘKAJĄCYCH SIĘ WYSOKOŚCI - OTCHŁANI POD ICH NOGAMI
      TO HORROR NIEWYOBRAŻALNY W INNYCH MIASTACH ZACHODNIEJ EUROPY.
      TO STWARZANIE ZAGROŻENIA ŻYCIA
      TO KPINY Z LUDZI!!!
      CZAS Z TYM SKOŃCZYĆ

      • 16 4

    • dokladnie (1)

      wlasnie co do tego rowniez mam watpliwosci. Nie wiem jakim cudem nie zamkneli SKM biorac pod uwage niebezpieczenstwo a poza tym dyskryminacje osob na wozkach, osob starszych i matek z dziecmi. Jakis czas temu znajoma mi opowiadala, ze przyjechali do niej znajomi z Australii (starsi ludzie) w Gdansku do tej dziury wpadl starszy pan a w Sopocie starsza pani - oczywiscie stluczona noga - na szczescie tylko tyle. Moja kolezanka w liceum wpadla w te dziure tak nieszczesliwie, ze pol roku miala problemy z noga. a ja raz widzialam sytucje gdzie babcia z wnuczkiem wysiadali i mlody, ok 3-latek wpadl w te dziure i zawisl na reku starszej pani, gdyby nie jakis mlody koles, ktory wyciagnal chlopca z opresji, mogloby sie zle skonczyc.

      • 2 1

      • Ci ludzie stanowią mikry odsetek pasażerów. Więc ich problem jest mało istotny.

        Twoi znajomi, koleżanki itp. to łamagi. Kto pozwala 3 latkowi samemu wsiadać?

        • 0 1

  • po co??? (14)

    nie lepiej kupić nowe?

    • 47 8

    • (13)

      drożej wyjdzie

      • 3 3

      • (11)

        To kupić mniej, ale nowe.

        • 5 2

        • Jeszcze mniej? (2)

          Uważasz że teraz jest zbyt luźno w wagonach i można zmniejszyc ich liczbę?

          • 2 0

          • (1)

            Zmniejszyć o liczbę zakupionych nowych. Stare eksploatować tak długo, aż znajdzie się kasa na kolejne zakupy.

            • 0 0

            • Stare mozna eksploatowac tylko do terminu rewizji.

              Bez remontu nie zostana dopuszczone do ruchu. A na remont kasy nie bedzie po zakupach nowych wagonów. Do modernizacji idą własnie te najbardziej zuzyte, które i tak wymagaja remontu. Jeśli nie pójda to i tak nie będą jeździć

              • 2 0

        • (7)

          wolisz mieć 4 nowe składy zamiast 20 totalnie odnowionych?

          • 0 0

          • totalnie to masz coś z głową (3)

            bronisz tej decyzji jakbyś maczał w tym palce... albo twój portfel by miał zyskać

            • 1 4

            • (1)

              haha, już wychodzi mentalność polaka. jak ktoś się z kimś nie zgadza to skorumpowany, sprzedawczyk, agent, zdrajca ple ple ple.

              no i typowy prostacki argument ad personam. ja przedstawiam jakieś argumenty, przykłady, wyliczenia. a ty machasz ręką i bez podania kontrargumentów zarzucasz mi że ja coś z tego mam. to śmieszne i niepowazne.

              widać pisowska mentalność już odcisnęła swoje piętno

              • 3 0

              • skonczcie z tym Pisem ... media zrobily z was idiotow i na tym jedziecie

                trzeba ok. na argumenty ale uczciwie i bez watpliwosci , a ze tak nie jest to niestety rzeczywistosc nas czegocs nauczyla ...

                • 0 0

            • wystarczy się przejechać tym odnowionym rodzynkiem i tymi czterema starszymi jeżeli będą miały takiego kopa jak EN71 o45 to zmienią rozkład skrócą czasy przejazdu a chyba o to chodzi prawda?Skrócić czas z Wejherowa do Gdańska o 15 czy więcej minut.

              • 0 0

          • lepiej (2)

            wyemitowac wiecej obligacji i kupic tylko nowe. Przy okazji wyremotowac siec.

            • 2 1

            • Po wyemitowaniu....

              ...nalezy jeszcze je sprzedac. A tu pojawia się pytanie, w którym momencie powstanie bariera popytu

              • 0 0

            • hehehe, zdaje się że ty myślisz o obligacjach w kategorii jakiejś szkatuły bez dna z której można w razie potrzeby sobie ot tak wyjąć pieniądze. człowieku, to jest dług. to się spłaca z odsetkami. i naprawdę to nie jest tak hop siup pożyczyć PÓŁ MILIARDA złotych, bo po pierwsze trzeba mieć od kogo, po drugie im wyższa kwota pożyczki tym wyższe odsetki a tym samym większy wpływ na płynność finansową spółki. tutaj była gimnastyka aby pożyczyć 55mln a ty mówisz aby ot tak sobie wyemitowali obligacji na 10 razy większą kwotę?

              • 1 1

      • i co z tego

        i tak na siebie zarobią .

        • 0 0

  • "Wart podkreślenia jest fakt, iż jesteśmy pierwszym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, który" (23)

    nie kupił ani jednego nowego pociągu tylko remontuje stare trupy.
    Dziadostwo do kwadratu.

    • 86 5

    • (15)

      też mi się kiedyś wydawało że to dziadostwo ale po przemyśleniu sprawy zadaje sobie pytanie - po co kupować nowe skoro da się wyremontować stare? A to wyremontowanie to nie tylko machnięcie farbą ale nawet wymiana jednostki napędowej.

      czy naprawdę dla pasażera jest aż taka różnica między nowym a zmodernizowanym starym? gdzie jest ta różnica uzasadniająca o wiele większy wydatek?

      • 6 3

      • nie ma, nie aż tak dużo wyższy (2)

        • 1 1

        • (1)

          łatwo policzyć że koszt modernizacji jednego składu wynosi około 6mln złotych. to ile kosztuje nowy że nie jest aż tak dużo wyższy?

          • 1 0

          • Ostatnio...

            W czasie ostatniej pyskówki, to jest tego, dyskusji, na temat SKM, była mowa że nowy kosztuje 20 mln.

            • 1 1

      • przestań się tu trollu podlizywać skmowi (2)

        gdyńskie dziadostwo zalewa trójmiasto swoją nieudolną polityką finansową i techniczną

        • 6 3

        • (1)

          najpierw kolega może sprawdzi czym jest trolling i kim jest troll. jakbyś nie zrozumiał definicji to podpowiem: oponent automatycznie nie jest trollem.

          a potem jak już kolega przyswoi sobie czym jest trolling to może zanim mnie zacznie oceniać poczyta inne moje wypowiedzi o naszej SKM - 95% moich wypowiedzi na ten temat jest krytycznych w stosunku do SKM

          • 2 0

          • no to jesteś hajterem czy jakoś tak

            • 0 1

      • A po co kupować nowe samochody? (6)

        Policja niedawno wyprzedawała Polonezy. Każdy mógł kupić i wyremontować. Taniej no i różnicy między wyremontowanym a nowym przecież nie widać. :/

        • 3 3

        • Róznicy między samochodem i pociągiem tez nie widzisz? (4)

          Zwłaszcza w kwestii ich długowieczności, trwałości i ceny?

          • 2 3

          • Madry kupi 6 nowych 100 metrowych jednoprzedzialowych, energooszczednych skladow (3)

            a glupi bedzie remontowal wagoniki z 1970 roku do ktorych trzeba wskakiwac.

            • 2 3

            • (1)

              tak, zamiast wyremontować 21 składów kupić 6. tzn że pasażerowie pozostałych 15 składów dalej będą jeździć coraz to bardziej rozklekotanymi wagonami bydlęcymi

              • 1 0

              • Nie będą.

                Bo tym 15 składom kończy się termin rewizji i one wcale na tory nie wyjadą. Bo nie będzie kasy nawet na podstawowe remonty, a cóż dopiero mówić o modernizacji.

                Ludzie z 21 składów bedą musieli się po prostu zmieścic w 6 składach. Powodzenia....

                • 3 0

            • Ciekawe...

              ...jak ci mądrzy, którzy już teraz ledwo mieszczą się w 21 składach wejda do składów... sześciu.

              • 1 0

        • przykład zupełnie nietrafiony. starych samochodów się generalnie nie modernizuje bo koszt modernizacji jest większy niż zakup nowego. tutaj jest inaczej

          • 2 0

      • (1)

        prawie, robi wielką różnice, te wszystkie modernizowane pociągi, tramwaje i autobusy nie zdają próby czasu i tyle, po chwili znowu bedzie trzeba remontować ...

        • 0 1

        • ale niby co? przecież ze starych pociągów to zostanie jedynie szkielet, napęd, elektronika, buda, wszystko będzie nowe.

          • 1 0

    • Nie ma żadnej różnicy między zmodernizowanym składem, a nowym. A skoro nie ma różnicy, po co przepłacać? (6)

      W zmodernizowanym właściwie każda część jest nowa. Każda, oprócz szkieletu. A szkielet jest długowieczny. Pojazd szynowy sam w sobie powoli się zużywa. Szkielet pozwala tylko na małą swobodę w w wyborze kształtu zewnętrznego. Stąd nos nie jest tak wysunięty jak w w Warszawskiej SKM.

      To, de facto, nowe pojazdy.

      • 0 0

      • Nie ma żadnej róznicy między odpicowaną pięćdzisiecioletnią lampucerą (5)

        a super zgrabną osiemnastoletnią laską.
        Co wybierasz?
        Stary satyr sam zajmie się swoim kapucynem.

        • 4 2

        • Abstrahując od grubiaństwa, które mnie zatkało.

          Masz absolutną rację. Tej pierwszej nie prosisz o dowód... No i doświadczenie...

          • 1 2

        • (1)

          odpicowana lampucera jest dalej lampucerą.

          tylko zmodernizowany skład to wymiana praktycznie wszystkich części. więc daruj sobie te przykłady bo one nic nie wnoszą

          • 2 1

          • Widziałem te dwa pierwsze zmodernizowane składy które już jeżdżą i nimi miałem okazję jechać,

            Miałem okazję jeździć też elfami.
            Powiem tak,tylko ślepy i głuchy nie widzi różnicy.
            Ty daruj sobie te wychwalanie remontów tych starych trupów.
            No chyba że tam pracujesz a wujek wygrał przretarg.

            • 2 1

        • (1)

          a w wyścigu równoległym na przyspieszenie z tymi elfami czy flirtami wiesz że nasza EN71 045 by szła tak samo jak nie szybciej?Ma taki sam rozruch podobne parametry trakcyjne to się liczy przyspieszenie kop żeby zaraz za stacją miała 70 tkę na liczniku wtedy z Gdyni do Sopotu pojedzie się 5 czy 8 minut krócej a na całej trasie zyska się ponad 20-25 minut oszczędności bez zwiększania maksymalnej prędkości.

          • 0 2

          • wszystko ma takie same super,

            tylko ciekawe jak oba pociągi będą wyglądały za 30 lat,
            elfy będą stare a te mega stare

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane