- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (74 opinie)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (147 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (110 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Obligacje za 55 mln zł pozwolą zmodernizować 21 składów SKM
W piątek SKM podpisze umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, na mocy której wyemituje obligacje warte 55 mln zł. Te pieniądze zostaną wydane na modernizację 21 jeżdżących po Trójmieście kolejek.
Dlaczego? Kolej miała wtedy problem z terminowym uzyskaniem pełnego wkładu własnego potrzebnego do zrealizowania wartego około 351 mln zł projektu rozwoju SKM w Trójmieście. W jego ramach planowano nie tylko zmodernizować kolejki, ale też wyremontować część torów i przystanków między Gdańskiem Głównym a Rumią, oraz wybudować całkowicie nową stację - Gdańsk Śródmieście.
Pieniądze się znalazły, jednak za późno. Cała procedura związana z przetargiem na modernizację kolejek, a co za tym idzie także emisja mających zapewnić dodatkowe środki obligacji, została przesunięta w czasie.
Dobre choć to, że SKM nie wyszła na tych zawirowaniach finansowo najgorzej. Wcześniej kolejki miały zostać zmodernizowane przez Newag za 139 mln zł. Do kolejnego przetargu stanęło więcej oferentów, złożono też tańszą - wartą 129 mln zł - ofertę. Składy ostatecznie modernizować będzie nie Newag, a Konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole oraz Skoda Polska.
Nie ma więc przeszkód, aby wreszcie wyemitować obligacje.
Program zakłada emisję obligacji długo- i krótkoterminowych, maksymalnie na okres dziewięciu lat. Bank BGK będzie pełnił funkcję agenta emisji oraz gwaranta objęcia obligacji.
Jak zmienią się, dzięki pozyskanym w ten sposób środkom same kolejki? Pasażerowie z pewnością najbardziej odczują zwiększenie powierzchni wewnątrz wyremontowanych pociągów. Kolejki będą też dysponować lepszymi parametrami: lepszym przyśpieszeniem i większą mocą hamowania. W zmodernizowanych składach pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów.
Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana.
Miejsca
Opinie (219) 6 zablokowanych
-
2012-03-28 22:56
SKM niech ma infrę - jakiś progres jest a tabor wpuszczą nowy z zewnątrz, dziś flota SKM Trójmiasto jest pudrowanym skansenem (1)
... i wstydem w skali kraju prawdę mówiąc. EN57 (i pochodne) jest najdłużej na świecie produkowanym pojazdem szynowym ;)
- 2 1
-
2012-03-28 23:38
Tabor!
"Flota" to wszystkie pojazdy inne niż lądowe.
- 0 0
-
2012-03-29 19:24
Skm trójmiasto
Niech lepiej kupią nowe skm.Modernizacja jednej wyniesie prawie tyle co jedna nowa.
- 0 0
-
2012-07-04 11:19
kupcie nowe pociągi , a nie remontujecie stare gruchoty ..
+ z niebieskimi siedzeniami lepsze !- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.