• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obligacje za 55 mln zł pozwolą zmodernizować 21 składów SKM

Piotr Weltrowski
28 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012. Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012.

W piątek SKM podpisze umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, na mocy której wyemituje obligacje warte 55 mln zł. Te pieniądze zostaną wydane na modernizację 21 jeżdżących po Trójmieście kolejek.



Każdy, kto śledzi poczynania trójmiejskiej SKM, czytając informację o obligacjach może mieć wrażenie deja vu. Nic w tym dziwnego - praktycznie identyczna informacja pojawiła się w mediach w sierpniu zeszłego roku. Wówczas jednak ostatecznie obligacji nie wyemitowano.

Dlaczego? Kolej miała wtedy problem z terminowym uzyskaniem pełnego wkładu własnego potrzebnego do zrealizowania wartego około 351 mln zł projektu rozwoju SKM w Trójmieście. W jego ramach planowano nie tylko zmodernizować kolejki, ale też wyremontować część torów i przystanków między Gdańskiem Głównym a Rumią, oraz wybudować całkowicie nową stację - Gdańsk Śródmieście.

Pieniądze się znalazły, jednak za późno. Cała procedura związana z przetargiem na modernizację kolejek, a co za tym idzie także emisja mających zapewnić dodatkowe środki obligacji, została przesunięta w czasie.

Dobre choć to, że SKM nie wyszła na tych zawirowaniach finansowo najgorzej. Wcześniej kolejki miały zostać zmodernizowane przez Newag za 139 mln zł. Do kolejnego przetargu stanęło więcej oferentów, złożono też tańszą - wartą 129 mln zł - ofertę. Składy ostatecznie modernizować będzie nie Newag, a Konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole oraz Skoda Polska.

Nie ma więc przeszkód, aby wreszcie wyemitować obligacje.

W zmodernizowanych kolejkach powinno być więcej przestrzeni czy więcej miejsc siedzących?

- Wart podkreślenia jest fakt, iż jesteśmy pierwszym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, który dokona emisji obligacji korporacyjnych bez posiadania długoletniej umowy przewozowej na 10 lub więcej lat - podkreśla Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Program zakłada emisję obligacji długo- i krótkoterminowych, maksymalnie na okres dziewięciu lat. Bank BGK będzie pełnił funkcję agenta emisji oraz gwaranta objęcia obligacji.

Jak zmienią się, dzięki pozyskanym w ten sposób środkom same kolejki? Pasażerowie z pewnością najbardziej odczują zwiększenie powierzchni wewnątrz wyremontowanych pociągów. Kolejki będą też dysponować lepszymi parametrami: lepszym przyśpieszeniem i większą mocą hamowania. W zmodernizowanych składach pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana.

Miejsca

Opinie (219) 6 zablokowanych

  • SKM niech ma infrę - jakiś progres jest a tabor wpuszczą nowy z zewnątrz, dziś flota SKM Trójmiasto jest pudrowanym skansenem (1)

    ... i wstydem w skali kraju prawdę mówiąc. EN57 (i pochodne) jest najdłużej na świecie produkowanym pojazdem szynowym ;)

    • 2 1

    • Tabor!

      "Flota" to wszystkie pojazdy inne niż lądowe.

      • 0 0

  • Skm trójmiasto

    Niech lepiej kupią nowe skm.Modernizacja jednej wyniesie prawie tyle co jedna nowa.

    • 0 0

  • kupcie nowe pociągi , a nie remontujecie stare gruchoty ..

    + z niebieskimi siedzeniami lepsze !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane