• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obligacje za 55 mln zł pozwolą zmodernizować 21 składów SKM

Piotr Weltrowski
28 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012. Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012.

W piątek SKM podpisze umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, na mocy której wyemituje obligacje warte 55 mln zł. Te pieniądze zostaną wydane na modernizację 21 jeżdżących po Trójmieście kolejek.



Każdy, kto śledzi poczynania trójmiejskiej SKM, czytając informację o obligacjach może mieć wrażenie deja vu. Nic w tym dziwnego - praktycznie identyczna informacja pojawiła się w mediach w sierpniu zeszłego roku. Wówczas jednak ostatecznie obligacji nie wyemitowano.

Dlaczego? Kolej miała wtedy problem z terminowym uzyskaniem pełnego wkładu własnego potrzebnego do zrealizowania wartego około 351 mln zł projektu rozwoju SKM w Trójmieście. W jego ramach planowano nie tylko zmodernizować kolejki, ale też wyremontować część torów i przystanków między Gdańskiem Głównym a Rumią, oraz wybudować całkowicie nową stację - Gdańsk Śródmieście.

Pieniądze się znalazły, jednak za późno. Cała procedura związana z przetargiem na modernizację kolejek, a co za tym idzie także emisja mających zapewnić dodatkowe środki obligacji, została przesunięta w czasie.

Dobre choć to, że SKM nie wyszła na tych zawirowaniach finansowo najgorzej. Wcześniej kolejki miały zostać zmodernizowane przez Newag za 139 mln zł. Do kolejnego przetargu stanęło więcej oferentów, złożono też tańszą - wartą 129 mln zł - ofertę. Składy ostatecznie modernizować będzie nie Newag, a Konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole oraz Skoda Polska.

Nie ma więc przeszkód, aby wreszcie wyemitować obligacje.

W zmodernizowanych kolejkach powinno być więcej przestrzeni czy więcej miejsc siedzących?

- Wart podkreślenia jest fakt, iż jesteśmy pierwszym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, który dokona emisji obligacji korporacyjnych bez posiadania długoletniej umowy przewozowej na 10 lub więcej lat - podkreśla Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Program zakłada emisję obligacji długo- i krótkoterminowych, maksymalnie na okres dziewięciu lat. Bank BGK będzie pełnił funkcję agenta emisji oraz gwaranta objęcia obligacji.

Jak zmienią się, dzięki pozyskanym w ten sposób środkom same kolejki? Pasażerowie z pewnością najbardziej odczują zwiększenie powierzchni wewnątrz wyremontowanych pociągów. Kolejki będą też dysponować lepszymi parametrami: lepszym przyśpieszeniem i większą mocą hamowania. W zmodernizowanych składach pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana.

Miejsca

Opinie (219) 6 zablokowanych

  • Wiem jedno:

    Będą podwyżki . . . biletów oczywiście

    • 3 0

  • co za kretyn wymyśla poręcze przy siedzeniach...
    ani tam usiąść ani wstać...

    • 4 3

  • Na stronie skm nadal nie potrafia podac liczby kilometrów i ceny za bilet wybranego połaczenia (1)

    Ciekawe ze jeszce z 5 lat temu na stronie skm wybierałes stacje poczatkową i koncową godzine połaczenia i wyswietlała sie cena biletu oraz liczba kilometrów.Obecne mozesz poznac tylko liczbe przystanków :) Kilometry musisz policzyc sobie sam :) i dopiero wtedy moszesz szukac na stronie ceny biletów i sobie sam dopasować wszystko sie zmieniło jak kilka lat temu ajkism mądrala z SKM stwierdził ze trzeba jeszce raz zmierzyc odległosci!!Naturalnie wyniki były takie ze wzrosła cena biletów!! Ale aktualizacja na stronie twa juz kilka lat bez rezulatatów.Zatrudnijcie jakiegos studenta na umowe zlecenie to zrobi wam to w jeden dzień :)

    • 8 0

    • podnosza ceny czesto to im sie nie chce wklepywac danych

      jw

      • 0 0

  • Jak brakuje kasy to zwolnic połowe albo wszystkich nie potrzebych nierobów!! (2)

    Rozrośnięta biurokracja do granic mozliwości!! Jak juz tysiace razy sie okazało to człowiek jest najsłabsze ogniwo poco maszynisci do bsługi składów na tak krutkich trasach!!Pociąg miejski potrafi prowadzic sie sam !!Technika juz dawno na to pozwala to nie autobus!Jedzie po szynach .Zamiast tego zatrudnic ludzi do ochrony pasazerów i mienia przeciwko wandalom!!W kazdym pocioagu jak bedzie ochrona natychmiast skonczy sie wandalizm oraz chuligaństwo!!
    Ostatni wypadek tragiczny znowu udowodnił ze ludzie są nietylko jiepotrzebni ale na dodatek jeszce powodują tragiczne śmiertelne wypadki!!99% wypadków jest z winy człowieka.!!!

    • 2 1

    • (1)

      opowiadasz brednie człowieku SKMka korzysta nie tylko ze swojej linii ale też z linii obsługiwanej przez inną spółkę PKP poza tym gdzie są takie pociągi?Ja czuję się bezpieczniej kiedy wiem że pociąg prowadzi człowiek gdzie baranie ci ludzie mają pracować?Pod most?Bo maszynka sobie poprowadzi?

      • 0 1

      • baranie maja pracowac w utrzymywanie czysosci pociagu i w ochronie mienia i pasazerów!!

        ale dla takiego barana jak ty to zatrudne bo myslenie jest dlaciebie zatrudne dlatego sam nic wymyslec niepotrafisz poza wyzywaniem innych.!!Mnie twoje doznania nieinteresuja mnie interesuje bezpieczeństwo anie czyjes odczucia a 99% wypadków jest spowodowanych przez ludzi !!Takie sa wyniki !!

        • 0 0

  • Przejażdzka niemieckim SKM w Berlinie

    youtube.com/watch?v=BG1u-1w7RCw&t=51

    • 2 1

  • Gdańsk miastem zabytków

    Trójmiasto kocha i szanuje zabytki. W sumie dobra reklama na euro

    • 2 0

  • Zajawka: SKM ma pieniędze na remont kolejek

    No jo. Dyć pieniędze wazne som...

    • 0 0

  • czy SKM nie miał przejść do konsorcjium miejskiego? czemu jest w PKP???

    • 0 0

  • "SKM ma pieniędze" :D

    literówka ale brzmi komicznie:D

    • 0 0

  • Tak marudzicie... (1)

    Ale jakby nie SKM to większośc z Was nie dojechała by do pracy, szkoły, itp, itd... Pewnie zaraz odezwą się ynteligenci, którzy mają po 3 samochody i mają gdzieś SKMki, ale wystarczyło by, żeby 1/4 ludzi codziennie dojeżdżających SKM do pracy, szkoły, studia przesiadło się do samochodów i "wożąc powietrze" spowodowali by jeszcze większe korki na naszych ulicach a dojazd wydłużył by się znacznie :-) SKM w 2011r przewiozła 38,5 mln pasażrów.

    • 2 1

    • apoco samochodem wszedzie tam gdzie jedzie klejka jedzie tramwaj i autobus i mozna tez rowerem dojechac!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane