• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obligacje za 55 mln zł pozwolą zmodernizować 21 składów SKM

Piotr Weltrowski
28 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012. Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012.

W piątek SKM podpisze umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, na mocy której wyemituje obligacje warte 55 mln zł. Te pieniądze zostaną wydane na modernizację 21 jeżdżących po Trójmieście kolejek.



Każdy, kto śledzi poczynania trójmiejskiej SKM, czytając informację o obligacjach może mieć wrażenie deja vu. Nic w tym dziwnego - praktycznie identyczna informacja pojawiła się w mediach w sierpniu zeszłego roku. Wówczas jednak ostatecznie obligacji nie wyemitowano.

Dlaczego? Kolej miała wtedy problem z terminowym uzyskaniem pełnego wkładu własnego potrzebnego do zrealizowania wartego około 351 mln zł projektu rozwoju SKM w Trójmieście. W jego ramach planowano nie tylko zmodernizować kolejki, ale też wyremontować część torów i przystanków między Gdańskiem Głównym a Rumią, oraz wybudować całkowicie nową stację - Gdańsk Śródmieście.

Pieniądze się znalazły, jednak za późno. Cała procedura związana z przetargiem na modernizację kolejek, a co za tym idzie także emisja mających zapewnić dodatkowe środki obligacji, została przesunięta w czasie.

Dobre choć to, że SKM nie wyszła na tych zawirowaniach finansowo najgorzej. Wcześniej kolejki miały zostać zmodernizowane przez Newag za 139 mln zł. Do kolejnego przetargu stanęło więcej oferentów, złożono też tańszą - wartą 129 mln zł - ofertę. Składy ostatecznie modernizować będzie nie Newag, a Konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole oraz Skoda Polska.

Nie ma więc przeszkód, aby wreszcie wyemitować obligacje.

W zmodernizowanych kolejkach powinno być więcej przestrzeni czy więcej miejsc siedzących?

- Wart podkreślenia jest fakt, iż jesteśmy pierwszym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, który dokona emisji obligacji korporacyjnych bez posiadania długoletniej umowy przewozowej na 10 lub więcej lat - podkreśla Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Program zakłada emisję obligacji długo- i krótkoterminowych, maksymalnie na okres dziewięciu lat. Bank BGK będzie pełnił funkcję agenta emisji oraz gwaranta objęcia obligacji.

Jak zmienią się, dzięki pozyskanym w ten sposób środkom same kolejki? Pasażerowie z pewnością najbardziej odczują zwiększenie powierzchni wewnątrz wyremontowanych pociągów. Kolejki będą też dysponować lepszymi parametrami: lepszym przyśpieszeniem i większą mocą hamowania. W zmodernizowanych składach pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana.

Miejsca

Opinie (219) 6 zablokowanych

  • Siedzenia bokiem ustawić, będzie zdecydowanie lepiej.

    • 1 5

  • dla mnie SKM to największy syf - bangladesz komunikacyjny (4)

    co dadzą 21 nowe składy ? i tak będa wozili nas 40 letnimi trumnami odmalowanymi i poskrecanymi - JEDEN WIELKI SYF

    • 15 3

    • Żaden z nich nie ma 40 lat. (2)

      Skąd te mity?

      • 1 4

      • Wystarczy zobaczyc jak wygladaja (1)

        Przypomimaja technike z 1950.

        • 1 0

        • ale są młodsze niż 1950 rok.Za granicą jeżdżą starsze pociągi i nikt tego tak nie przeżywa

          • 0 1

    • "bangladesz komunikacyjny" dobre

      slowo bangladesz pasuje tez do wielu innych rzeczy w naszym pieknym kraju :)

      • 4 0

  • to jest jakiś żart na prima aprillis?? (1)

    Przecież te składy pamiętają jeszcze Gomółkę?!!!
    Myślą,że zamalują rdze farbą, zamontują nowe siedziska i cacy?!!
    Trzeba kupić nowe wagony a nie zdezelwoane wiecznie remontować, niedawna katastrofa nic nie nauczyła kolesi na kolei?!!!

    • 9 4

    • One nawet Gierka nie pamiętają.

      To, że to stara konstrukcja, to nie znaczy, że równie stare egzemplarze.

      Nie kojarzę ŻADNEJ katastrofy kolejowej spowodowanej wiekiem taboru.

      • 4 0

  • Zobaczcie linki ktore zacytuje wewnatrz wiadomosci (2)

    Taki remontowany trup nigdy nie bedzie jednoprzedzialowym pociagiem od poczatku do konca, jak to sie dzis produkuje.

    • 2 1

    • Nowoczesny sklad jednoprzedzialowy przez caly pociag - S-Bahn Frankfurt (1)

      youtube.com/watch?v=X1ocv8p27V4

      • 0 3

      • Gluszek, ksiegowa i prezes zaglosowali na nie

        Bo nikt normalny nie jest przeciwko S-Bahn model BR 423 z 2007 roku

        • 0 0

  • A HAŁAS?! (1)

    Tyle ulepszeń, a czy wpadli na to, żeby zredukować głośność pracy składów? Przecież pociągi huczą niemiłosiernie, z trudem słyszę muzykę z odtwarzacza, choicaż słuchawki są DOuszne! O hałas jakoś nikt się nie martwi?!

    • 2 2

    • hałas to mały pikuś w porónaniu do wielkiej dziury pomiędzy pociągiem a peronem, braku klimy i 2 bocznymi drzwiami na wagon

      nie wspominam o innych mankamentach

      • 3 0

  • Kto kupi te obligacje?! (1)

    Glupi?

    • 6 0

    • może Gdynia się na coś przyda wreszcie i wykupi znaczną część tego?

      w końcu to spółka na jej terenie i obsługuje wzdłuż całe miasto

      • 3 0

  • To na co idzie kasa z biletów? (4)

    Za co my pasażerowie płacimy? Czyżby bilety były jeszcze za tanie żeby raz na 20 lat wymienić skład/kilka składów?

    W Stuttgardzie przed wejściem do muzeum kolei stoi lokomotywa pociągu typu TGV i pod nim tabliczka że pochodzi ze składu wycofanego z użytkowania w latach 70-tych(!!!).

    A u nas byznesmeny od 20 lat nie potrafia odmalować kilku 30 letnich składów...
    Żenada panowie....

    • 8 4

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Naprawdę wydaje ci się...

      ...ze jakikolwiek przewoźnik kolei aglomeracyjnej jest w stanie utrzymac się z samych biletów?

      • 0 0

    • hehehe - bilety to pokrywają max 30 % kosztów bieżacego utrzymania

      widać ze tu wypowiadają sie fachowcy maruderzy

      • 2 0

    • bilety?Popatrz koleś ile ulg jest na kolei myslisz że z tych biletów są kokosy?A co myślisz że prąd nic nie kosztuje?Że PLK nie trzeba płacić za korzystanie z linii między Rumią a Wejherowem?

      • 0 2

  • PREZESUNCIU KOCHANIUTKI ! A GDZIE JEST NASZ SZMAL NA MODERNIZACJE ODKLADANY Z PODWYZEK BILETOW OD 30 LAT ! (1)

    Nie wiesz kochaniutki ? czy moze prezes je przekrecil lub krasnoludki. Bo jak krasnoludki to mozesz trafic do okratowanej budki !!!!!!!!!!!!!! ROZLICZYC PREZESUNCIOW WSZYSTKICH I SZMALUSZEK SIE ZNAJDZIE NA KOLEJECZKI !!!! W POLSCE TO NALEZY WSZYSTKO ZA RYJ WZIAC I CWANIAKOW ŁANCUCHAMI PRZYKUC ZANIM NIE POWIEDZA GDZIE BRANY LATAMI SZMAL I MIESO IM NA KIJU PODAWAC TO PO MIESIACU WSZYSTKO BEDZIE WIADOMO . A NIE AKCYJKI SOBIE WYMYSLAJA BO ZNOWU IM MALO>

    • 10 1

    • Naprawdę komus sie wydaje...

      ...że rozliczenie prezesów spowoduje nagłe pojawienie się kilkuset MILIONÓW złotych?

      • 1 1

  • A może zaczeli by częściej kursować.

    Zamiast wydawać kasę na renowację, gadające perony itp.

    • 2 0

  • Pan Prezydent Adamowicz udaje, ze to nie jego działka (4)

    SKM popelnia karygodny blad reanimujac trupy, zamiast dokupowac sukcesywnie nowe sklady, nawet jak by mialy wolniej jezdzic przez 5 lat.

    • 3 2

    • SKM jest spółką z Gdyni (3)

      do ogoniastych pretensje

      • 3 1

      • Trójmiasto dopłaca ciężką kasę do tego bajzlu (2)

        Tory sa aż do Pruszcza. Źle działają? Wypowiedzieć im umowę na dzierżawę torów i powołać inną spółkę, ktora uszanuje pasażerow.

        • 0 0

        • tak byłoby najlepiej

          ale do tego trzeba silnej ręki i walnięcia pięścią w stół. a nie ...

          • 2 0

        • Miedzy Gdańskiem Głównym i Pruszczem nie ma zadnych torów należących do SKM.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane