• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obligacje za 55 mln zł pozwolą zmodernizować 21 składów SKM

Piotr Weltrowski
28 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrożona modernizacja SKM-ek?
Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012. Pod koniec 2009 roku zmodernizowano "na próbę" jeden ze składów SKM, wtedy zapowiadano, że ponad 20 kolejnych zmodernizowanych kolejek pojawi się na torach do... roku 2012.

W piątek SKM podpisze umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, na mocy której wyemituje obligacje warte 55 mln zł. Te pieniądze zostaną wydane na modernizację 21 jeżdżących po Trójmieście kolejek.



Każdy, kto śledzi poczynania trójmiejskiej SKM, czytając informację o obligacjach może mieć wrażenie deja vu. Nic w tym dziwnego - praktycznie identyczna informacja pojawiła się w mediach w sierpniu zeszłego roku. Wówczas jednak ostatecznie obligacji nie wyemitowano.

Dlaczego? Kolej miała wtedy problem z terminowym uzyskaniem pełnego wkładu własnego potrzebnego do zrealizowania wartego około 351 mln zł projektu rozwoju SKM w Trójmieście. W jego ramach planowano nie tylko zmodernizować kolejki, ale też wyremontować część torów i przystanków między Gdańskiem Głównym a Rumią, oraz wybudować całkowicie nową stację - Gdańsk Śródmieście.

Pieniądze się znalazły, jednak za późno. Cała procedura związana z przetargiem na modernizację kolejek, a co za tym idzie także emisja mających zapewnić dodatkowe środki obligacji, została przesunięta w czasie.

Dobre choć to, że SKM nie wyszła na tych zawirowaniach finansowo najgorzej. Wcześniej kolejki miały zostać zmodernizowane przez Newag za 139 mln zł. Do kolejnego przetargu stanęło więcej oferentów, złożono też tańszą - wartą 129 mln zł - ofertę. Składy ostatecznie modernizować będzie nie Newag, a Konsorcjum firm Tabor Szynowy Opole oraz Skoda Polska.

Nie ma więc przeszkód, aby wreszcie wyemitować obligacje.

W zmodernizowanych kolejkach powinno być więcej przestrzeni czy więcej miejsc siedzących?

- Wart podkreślenia jest fakt, iż jesteśmy pierwszym kolejowym przewoźnikiem pasażerskim w Polsce, który dokona emisji obligacji korporacyjnych bez posiadania długoletniej umowy przewozowej na 10 lub więcej lat - podkreśla Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Program zakłada emisję obligacji długo- i krótkoterminowych, maksymalnie na okres dziewięciu lat. Bank BGK będzie pełnił funkcję agenta emisji oraz gwaranta objęcia obligacji.

Jak zmienią się, dzięki pozyskanym w ten sposób środkom same kolejki? Pasażerowie z pewnością najbardziej odczują zwiększenie powierzchni wewnątrz wyremontowanych pociągów. Kolejki będą też dysponować lepszymi parametrami: lepszym przyśpieszeniem i większą mocą hamowania. W zmodernizowanych składach pojawi się funkcjonalna wentylacja i ogrzewanie, monitoring, pomosty dla niepełnosprawnych, otwierane systemem przyciskowym drzwi oraz specjalne ekrany informacyjne dla pasażerów.

Obecnie SKM dysponuje ponad 50 składami. Tylko jedna piąta z nich jest zmodernizowana.

Miejsca

Opinie (219) 6 zablokowanych

  • I bardzo dobrze

    Ale siedzenia poproszę bez wybrzuszenia do stymulacji prostaty.

    • 14 0

  • ...

    ten temat jest już nudny jak flaki z olejem

    • 0 2

  • TU PREZES ! TU PREZES ! JESTEM NIEPOCZYTALNY I POSIADAM STOSOWNE NA TO ORZECZENIE ! MAM POMROCZNOSC JASNĄ ! (1)

    OBJAWIA SIE TO TYM IZ ROZMOWY O PIENIADZACH WYWOŁUJA U MNIE DRESZCZE I MAM ATAKI SPAZMY I MUSZE SIE WYCISZYC. ,,,, NIC WIECEJ NIE PAMIETAM , ZA ZADNE PIENIADZE NIE ODPOWIADAM, NIE POPELNILEM ZADNYCH GRZECHOW !!!!!! ŻÓŁTY KASK SOBIE ZAKLADAM !!!! Aaaaaaaaaaaa PREZESEM JESTEM Z POWOŁANIA BO MNIE POWOLANO I MAMA MI KAZALA BO OD DZIECKA KOLEJKĄ SIE LUBILEM BAWIC I ONA TAK SYCZALA TAK CIUCH CIUCH ciuchhhhhhh

    • 2 2

    • Wicie

      ludzie od tych "prezesów" od wszystkiego to można dostać pier..ca , dziki jednak ten kraj !!

      • 0 0

  • GDZIE JEST GŁUSZEK ?

    TAKI MĄDRY KOLEŚ OD MARKETINGU

    • 6 0

  • Teraz nowe pociągi buduje się tak by miały napęd rozproszony i...1 przedzial przez cala dlugosc! (3)

    Np pociag ICE 3/4 generacji. Ten pociag ma 200 metrów długości i można przejść przez cała długość w środku. To jest nieporównywalne zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu. Ale jak to komuchy z SKM maja zrozumiec...

    • 2 2

    • SKM to nie ICE (2)

      Rozumiem, że ten 200-metrowy skład ICE kosztuje tyle ile modernizacja trzech EZT, które mają podobną długość?

      • 1 1

      • s-bahn ma taka sama budowe jak ICE (1)

        zobacz sam sobie: youtube.com/watch?v=BG1u-1w7RCw&t=51

        • 0 0

        • a wiesz baranku ile lat jeżdżą tam składy jednego modelu?Przynajmniej 40 lat albo dłużej

          • 1 1

  • Jak

    się nie ma miedzi to sie na furmance siedzi i jeżdzi !!!!

    • 0 0

  • w piatek zly poczatek ;P

    • 0 0

  • Jak to jest (2)

    że za złej, niegodziwej komuny dało się wyprodukować prawie 1500 składów EN57, a teraz nie da się 50 nowych składów wprowadzić?

    • 7 3

    • A jak myslisz.... (1)

      ....dlaczego tamto państwo i cały tamten system całkowicie zbankrutowały w latach 80-ych? Jak to jest, że produkowało się bez żadnych zmian ten sam typ przez trzy dekady? Jak to jest, że nie wyprodukowano wtedy taboru typowo AGLOMERACYJNEGO w ilości i jakości wystarczającej, by w całości obsłużyć takie przewozy?

      • 3 3

      • a to dlatego że zabrano się za to za późno i zaczęto eksperymenty na tym taborze min inny napęd EN57 są oporowe a EW58 miały być wyposażone rewolucyjny impulsowy rozruch na takie cuda zabrakło kasy co nie zmienia faktu że dziś polskiego przemysłu nie ma po prostu.Jesteśmy montownią dla zachodu

        • 1 0

  • Wszystko spoko tylko niech: (1)

    • 2 0

    • Masz rację.

      • 2 0

  • Drzwi niech sie sprawie otwierają no i .... nie róbcie siedzeń wbijających się w krocze!!!!

    nic nie mam do osób homo - ale kto wymyślił te siedzenia rozkoszy . . .

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane