• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM wyemituje obligacje za 55 mln zł na remont kolejek

Piotr Weltrowski
19 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanek SKM Wzgórze niemal gotowy
Pieniądze uzyskane przez SKM z emisji obligacji posłużą do remontu 22 składów jeżdżących po Trójmieście. Pieniądze uzyskane przez SKM z emisji obligacji posłużą do remontu 22 składów jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska porozumiała się z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawie emisji wartych 55 mln zł obligacji. Uzyskane w ten sposób pieniądze zapewnią SKM wkład własny potrzebny do wyremontowania 22 składów jeżdżących po Trójmieście.



Inwestujesz w papiery wartościowe?

Już wcześniej rozstrzygnięto przetarg na modernizację kolejek. Wygrała go firma Newag SA. Koszt inwestycji to aż ponad 139 mln zł. Co więcej, jest ona tylko częścią większego projektu "Rozwój SKM w Trójmieście", który wyceniany jest na 351 mln zł. SKM ma jednak zagwarantowane pieniądze UE - przynajmniej 131 mln zł - na jego realizację. W jego ramach, poza modernizacją składów, ma m.in. powstać przystanek Gdańsk Śródmieście, nowa linia światłowodowa i układ sterowania ruchem kolejowym.

SKM brakuje jednak pieniędzy na wkład własny. Stąd pomysł na obligacje. - Planowany termin ich emisji to lata 2011-2012, a termin spłaty ostatniej transzy wyemitowanych obligacji, to koniec 2020 roku. Planowany termin zakończenia procesu przygotowania ich emisji, to z kolei koniec listopada bieżącego roku - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Przedstawiciele SKM i banku już podpisali tzw. list mandatowy dotyczący emisji obligacji.

Opinie (122) 2 zablokowane

  • (4)

    Za darmo bym tych papierów nie wziął. Kasa w błoto a SMK i tak będzie taka sama.

    • 82 64

    • Obligacje wykupia panstwowe firmy... (1)

      To bedzie takie przelewanie z pustego w prozne... Byc moze jeszcze przed prywatyzacja Lotos bedzie musial zrobic "swietny" interes wykupujac obligacje...

      • 19 3

      • Lotos NIGDY nie bedzie sprzedany!

        • 1 8

    • Oni sie bawią w oligacje

      a my na nich tyramy !!!!!

      • 9 6

    • .. w tym kraju wszystko na krechę, najlesza gospodarka świata

      .. po 30-lat kaczynskiego i tuska zostanie nam kartoflisko!!!! pardon kartofle, sadzeniaki tez importują z Holandii, a w Polsce tylko krzyże!!!

      • 7 7

  • Powinni kiedyś kogoś ukarać za remontowanie 40 letnich składów (11)

    lepiej by odkładali na nowe

    • 165 29

    • Pewnie za 40 lat by uzbierali na nowe (9)

      Heh a co ma się dziać w tych składach.Proponuje pojechać np do USA do Chicago i zobaczyć kolejki METRA i nagle się okarze że ona starsze od naszych.

      • 36 5

      • Proponuję wziąć słownik do ręki. (1)

        • 23 11

        • nie skihaj się

          ornitolog się znalazł

          • 19 5

      • (4)

        tak tylko oni robią wagony z aluminium co przekłada się na niskie koszty eksploatacji z racji niskiej wagi i odporności na korozje, poza tym coś co jeździ w "pomieszczeniach" psuje się mniej niż trzymane na dworze (czy polu jak mówią na południu polski)

        • 20 1

        • i tu się mylisz (1)

          Kolejki METRA w Chicago nie jeżdzą w jak to nazwałeś pomieszczeniach. Całą trasę pokonują jak nasze SKM w terenie otwartym, jedynie przystanek w centrum jest przykryty.Kolejki są dwu poziomowe i raczej to nie jest aluminium. Po drugie komfort daje też wiele do życzenia, ale tam to jedyna szybka droga dojazdu do Chicago, choć i tak wolniejsze od naszych SKM.

          • 14 2

          • Ta kolejka w Chicago to tragedia! Nie dość, że wielki syf, to na dodatek głośna i wolna. Nic tylko na złom!

            • 8 0

        • jak można mówić polu ?!?!? (1)

          co to za wieśniaki ehh na pole to sie krowy wyprowadza

          • 3 3

          • Można można...

            Widać kolega nigdy nie słyszał gwary góralskiej...

            • 4 2

      • w Paryżu na dwóch liniach też kursują rozklekotane wagony i nikt nie robi rabanu

        drzwi się otwierają ciężko albo i wcale (żaden automat - zacinające się klamki). Na większości linii nie ma też problemu z wsiadaniem i wysiadaniem osób niepełnosprawnych - o przejściu przez bramki można pomarzyć, a nawet jeśli ktoś pomoże, to windy istnieją na zaledwie dwóch stacjach. Łatwiej osoby niepełnosprawne mają w tamtejszych autobusach oraz tramwajach (z którymi Paryż się przeprosił po 70 latach)

        • 4 0

      • Cos co przejezdzilo 40 lat, po tak gruntownym remoncie jakei robia przejezdzi kolejne 40...Niestety, patrzac na nowe tramwaje, one nawet 20 (po remoncie) nie pojezdza...

        • 1 1

    • Dyletanci u władzy

      To już są jaja....oni/SKM/ szukają dopiero pieniędzy na modernizację tego 40-sto letniego złomu.....A miało być tak pięknie.Nie pamiętam który to złotousty prezio czy też jego przydupas oznajmiał całemu światu czego to oni przed EURO nie zrobią.Miał być częściowo nowy tabor a pozostały zmodernizowany.Czyli co ? pieniądze były ? Zdefraudowali go czy też pletli to co im ślina na język przyniosła.Fachowcy czy też dyletanci.....zdecydowanie"fachowcy".Panie prezio ,popatrz pan sobie w internecie jakie nowe SKM-ki kupuje imiennik z W-wy.Wydzierżawialiście im tabor,a my jeżdziliśmy jak sardynki w puszce.A może by tak "pana" prezesa z zapleczem teraz tam wydzierżawić za symboliczną kwotę ....na nauki.

      • 19 4

  • (5)

    mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM. Normalnie człowiek od wszystkiego - od peronów, przez przetargi, po obligacje. Człowiek renesansu. A SKM taka jak zwykle, syf, kiła, mogiła.

    • 87 7

    • taka skm jak jej człowiek renesansu... (2)

      • 11 1

      • jacy pasażerowie taka skm-ka (1)

        • 4 4

        • tiaa, pasażerowie są winni temu, że pociągi mają 40 lat i są złomem, który od poczatku nie pasował na tę linię

          • 2 0

    • Sfotografowalem ostatnio w SKM drzwi ktore nie mialy zawiasow

      Trzeba bylo je jak w namiocie popchnac by sie podniosly na ukos, by przejsc.dno!

      • 4 1

    • tak samo kiepska SKM-ka jak słaby ten Głuszek

      Nie wiem za co on pieniadze bieże

      • 1 0

  • obligacje (1)

    czyli pusty skrypt dluzny bez zadnego pokrycia opierajacy sie na zaufaniu ze bedzie lepiej. to sport dla bogatych. biedni emitujac obligacje staja sie jeszcze biedniejsi. pierwszy krok do bankructwa

    • 35 4

    • gadacie bzdury

      obligacje to najtańszy sposób pozyskiwania funduszy. jest sporo tanszy aniżeli kredy. jedyny minus obligacji jest taki iż ktoś musi chcieć je kupić !

      • 3 1

  • (10)

    A w przyszłości spłata (wykup) obligacji to z czyich pieniędzy ? Pasażerów... Czyli wszyscy zrzucamy sie na SKM.

    • 33 9

    • ty się nie zrzucasz a kupujesz usługę (8)

      Skąd się biorą tacy ludzie. SKM wprowadza zmiany na przyszłość, a zwiększenie ruchu w ich pojazdach spowoduje zwiększenie przychodu i spokojnie będą mieli na spłatę tych obligacji. SKM działa jak prywatna firma i pomysł z obligacjami jak najbardziej trafiony.Ale widzę że nie którzy są jeszcze jedną nogą w PRL.

      • 21 4

      • noooo SKM to jest jeszcze dwoma i na plecach leży (4)

        • 5 8

        • SKM to akurat jest jedną z najlepiej stojących spółek po starej PKP (3)

          SKM to akurat całkiem dobrze stoi, a kolejne inwestycje pokazują, że zmierza w dobrym kierunku. A to, że nie mają kasy to nie jest dziwne. Otrzymała w spadku stary tabor do remontu i nie ma co ukrywać w sporej części ten tabor został wyremontowany. A, że linie SKM są przestarzałe to inna sprawa, ale sama tego nie przebuduje. Więc pieniądze z Uni i obligacje jak najbardziej. Oczywiście większośc malkontentów bo na trojmiasto.pl jest ich odgroma każdy ruch uważa za zły. Najlepiej mają te spółki o których tu się nie pisze, bo przynajmniej na nie się nie narzeka :P.

          • 10 2

          • właśnie widzę jak aż sterczy ale mi z rana, nie trzeba opisywać wystarczy pojeździć SKM w 3 city by zobaczyć jak jest a jest

            słabo delikatnie mówiąc.

            • 1 4

          • ... (1)

            Chyba z rodziny jesteś że tak ich bronisz.Źle że jest no co ty , a wyremontuj sobie małego fiata i nim jeździj też będziesz się podniecał że ach taki piękny wyremontowany.Człowieku weź zobacz jak dworce wyglądają każdy inny nie mówiąc tu już o ID firmy czy też logo.Po modernizacji starego trupa każdy wychodzi inny inne malowanie a to dach pomaluja na niebiesko a to na szaro @$#%^%$# co to ma być.Nie wspomnę o żenadzie z orkiestrą otwierają nowy dworzec w Sopocie.

            • 2 6

            • kolejny baran porównuje kolej do samochodu

              Tylko ciekawe czemu nawet w bogatszych krajach, gdzie samochody osobowe zazwyczaj zmienia się co kilka lat, pociągi eksploatuje się po lat kilkadziesiąt. Na naszej SKM nie jest dobrze ale też nie ma powodu by wszystko dla zasady opluwać.

              • 5 0

      • SKM działa jak prywatna firma ale nią nie jest. (2)

        Należy głównie do Województwa Pomorskiego. Pytanie tylko, czy ta spółka jest rentowna.

        • 4 3

        • Najpierw sprawdź, potem pisz (1)

          A ciekawe kto Ciebie matematyki uczył. Bo według Ciebie mając 12,8 % udziałów jest się głównym właścicielem. Po prostu żal.pl Najpierw sprawdź, a potem pisz. Struktura własności SKm wygląda tak: (47,92%) posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie. (22,64%) posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów. (12,80%) posiada Województwo Pomorskie. (9,60%) posiada Gmina Miasta Gdańsk. (2,80%) posiada Gmina Miasta Sopotu. (2,64%) posiada Gmina Miasta Gdyni. (1,60%) posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.

          • 4 0

          • Znowu Gdynia ma mniejszy udział niż Sopot. Tak jak w lotnisku.Czyli żarty z "wsi na północ od Sopotu" mają jednak pewną podstawę.

            • 3 0

    • Jak ci sie nie podoba to nie jezdzij skm'ka i nie zrzucaj sie na wykup - proste.

      • 2 0

  • Modernizacja - bdb!

    Wolę, żeby wszystkie składy były "przyzwoite", niż mieć kilka "super ładnych". I żeby wszystkie jeździły na czas. :)

    • 26 6

  • Nie można wiecznie modernizować czegoś, co jest przestarzałe! (9)

    Stara konstrukcja, stare wózki, dziura między składem a wagonem, zbyt mała ilość drzwi - to się nie nadaje do ruchu podmiejskiego.

    • 59 11

    • (1)

      rozumiesz slowo modernizacja?

      • 5 2

      • on tak, za to ty zupełnie nie

        od tej 'modernizacji' nie przybędzie drzwi, dziura nie zniknie, klima się nie pojawi a pociag dalej będzie z epoki lat 30, tylko że z nową mordką (plastikową)

        • 1 0

    • konstrukcja nie przeszkadza (4)

      Wózki również. Wymianie ulega napęd (zamiast silników na prąd stały - asynchrony). Można również zamontować wysuwany stopień (usuwający "straszną dziurę między wagonem a peronem"). Drzwi - niewielki problem, można je osadzić przy końcach wagonów (wymagana zmiana konstrukcji pudła i ponowna homologacja)

      • 3 2

      • Nie bądź śmieszny. (1)

        To koszty większe niż produkcja nowego taboru.

        • 2 2

        • modernizacja jest dziesięciokrotnie tańsza od zakupu nowego składu

          • 0 0

      • Człowieku... (1)

        ...jeśli nie masz elementarnego pojęcia o specyfice taboru kolejowego to zajmij się ...ogródkiem.To co piszesz to totalna bzdura.Przede wszystkim nie ma czegoś takiego jak prąd....asynchronny :-)))))). Pewnie na lekcji fizyki gdy omawiano te tematy nie byłeś....więc nie będę rozwijał tego zagadnienia.Wózki,ich osprężynowanie,zamontowanie silników trakcyjnych,układ hamulcowy....itd to podstawa oddziaływania taboru na torowisko oraz spokojność biegu pociągu więc element nader istotny dla parametrów trakcyjnych taboru.A pudło....hmmm w pudle może być taki hałas,że nie słychać własnych myśli,a może być tak,że trzeba mówic szeptem,żeby w drugim końcu wagonu nie słyszano rozmowy :-)))

        • 2 3

        • asynchrony

          To potoczna nazwa silników klatkowych asynchronicznych. Dla działania na liniach zasilanych prądem stałym potrzebują falowników. Oczywiście lepiej stwierdzić, że ja się nie znam, a sam nie masz elementarnego pojęcia o tym, jak się przebudowuje "kible". Spójrz na "turbojamnika" - EN57 po pełnej modernie.

          • 0 0

    • Do podmiejskiego i to ze 30 lat temu...tak

      ....tabor SKM powinien obsługiwać ruch miejski ! Więc krótka charakterystyka taboru.Duże przyspieszenie i opóżnienie,duża liczba drzwi wejściowych przystosowanych li tylko do wysokich peronów,układ siedzeń maksymalnie ułatwiających przemieszczanie się podróżnych,całkowity brak drzwi i głupawych ścianek wewnętrznych,wysokowydajne ogrzewanie nawiewne no i jeszcze parę innych "drobiazgów" technicznych....Tabor eksploatowany pomiędzy Gdańskiem a Gdynia,no dobrze niech będzie....a Wejherowem nie może być tym samym taborem jeżdżącym na "zadupia" w kierunku Tczewa czy Lęborka! Niech ktoś to w końcu kiedyś zrozumie,w SKM-ie wątpię

      • 5 1

    • Coś co jest przestarzałe nadaje się do modreniazacji

      W bogatej Szwajcarii średnia wieku pociągów jest porównywalna z Polską, a jeżdzi sporo składów stuletnich!!! Tyle, że tam te pociągi są modernizowane i systematycznie serwisowane. Kolej jest u nich najpopularniejszym środkiem transportu, który w dodatku nie zawodzi. Punktualność ich kolei jest przysłowiowa. Nawet w części francuskojęzyczne i włoskiej.

      • 1 0

  • (4)

    Kto kupi te obligacje ? Chyba miasto albo jakis szaleniec bo z pewnością nikt normalny na rynku komercyjnym. To puste papiery, bez żadnego pokrycia.

    • 26 6

    • ..nie wierzysz w tuska, ???? hańba

      xxx

      • 2 6

    • przesadzasz

      skmka co roku w sprawozdaniach wykazuje zysk netto. ma nienajgorsza płynność finansowa. trzeba by było mocno sie postarac zeby trojmiejska skamka zbankrutowała

      • 5 0

    • Nic nie warte papiery bankruta (1)

      i socjalistycznej firemki, ktora juz dawno powinna upasc, by jej miejsce zajalktos inny.

      • 1 4

      • ludzie skad wy te bzdury bierzecie? Jaki bakrut? skm ma bardzo duze obciazenie i jest kluczowe dla komunikacji trojmiasta jak i oryginalnego i tego malego. Wiec powiadam wam nie zbankrutuje,

        • 3 0

  • Siedzenia!!! (9)

    Pytanie mam... w niektórych nowych kolejkach zamontowano siedzenia z wybrzuszeniem pod d... nie wiem co za kreton wymyślił taki profil ale dla mnie są na maksa niewygodne. Ciekawe czy szalony kostruktor przejechał się choćby 20 minut na takim siedzeniu :)

    • 89 2

    • w 20 min to on kasę za to brał bo i tak ludzie będą siedzieć a jak się nie podoba to niech stoją.Smutne to jest ale taki jest (5)

      podejście do ludzi.

      • 21 1

      • a co? (2)

        rozmawiales z tym gosciem i wyjawil Tobie swoj sekret?a moze piszesz na podstawie swojego postepowania?

        • 4 13

        • Moje postępowanie jest takie by ułatwiać a nie utrudniać życie inne a jak robią coś na odp@#$%^ to jest taki a nie inny komentarz do tego typu akcji.Skoro to jest taka wielka nowina i show że modernizują to może by się zreflektowali że mamy 2011 rok a nie 1980 czy tam 1970 czy to jest takie trudne?Może nie widzą tego może wszyscy nadal jeżdżą polonezami nysami i małymi fiatami.

          • 4 3

        • z nimi się nie da rozmawiać o sprawach istotnych zawsze są wtedy na zebraniu lub urlopie

          • 3 1

      • Inne wytłumaczenie jest takie... (1)

        że jest gejem masochistą... i jeździ codziennie dla przyjemności tą kolejką ze specjalnymi siedzeniami z Tczewa do Wejherowa :)

        • 13 3

        • O, "mondrego", to i niemiło posłuchać..

          że sparafrazuję wypowiedż pewnego słynnego chłopa, co to się z sąsiadem wadził o miedzę.

          • 1 1

    • za mało jesz widocznie

      • 2 0

    • W nowoczesnych siodełkach rowerowych są jeszcze większe wybrzuszenia...

      Pod doopą, i tysiące rowerzystów pokonuje rowerami setki kilometrów. Po kilka godzin dziennie. Masochiści, czy twoje szanowne 4 litery takie delikatne, że 20 minut jazdy na takim siedzeniu, to dla nich katorga?

      • 2 6

    • Pośladki masz mieć zwarte i gotowe... do wyjścia

      po to są takie siedzenia

      • 2 0

  • o ho ho (1)

    No to pieknie pierw mydlą oczy że na euro to ho ho będą składy takie jeździć że z butów sznurówki wyjdą, a teraz w zbiórki jakieś śmieszne robią bo kasy nie mają i mieć jej nie będą skoro mają takie podejście do ludzi i im ciemnotę wciskają od początku.

    • 17 5

    • to nie od dzis wiadomo ze ladnie sie mowi o tym co sie zrobi - znamy to chociaz by z programow partyjnych przed wyborami. Fajnie ze chcociaz powolutku cos robia. byle do przodu:P

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane