• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM wyemituje obligacje za 55 mln zł na remont kolejek

Piotr Weltrowski
19 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanek SKM Wzgórze niemal gotowy
Pieniądze uzyskane przez SKM z emisji obligacji posłużą do remontu 22 składów jeżdżących po Trójmieście. Pieniądze uzyskane przez SKM z emisji obligacji posłużą do remontu 22 składów jeżdżących po Trójmieście.

Szybka Kolej Miejska porozumiała się z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w sprawie emisji wartych 55 mln zł obligacji. Uzyskane w ten sposób pieniądze zapewnią SKM wkład własny potrzebny do wyremontowania 22 składów jeżdżących po Trójmieście.



Inwestujesz w papiery wartościowe?

Już wcześniej rozstrzygnięto przetarg na modernizację kolejek. Wygrała go firma Newag SA. Koszt inwestycji to aż ponad 139 mln zł. Co więcej, jest ona tylko częścią większego projektu "Rozwój SKM w Trójmieście", który wyceniany jest na 351 mln zł. SKM ma jednak zagwarantowane pieniądze UE - przynajmniej 131 mln zł - na jego realizację. W jego ramach, poza modernizacją składów, ma m.in. powstać przystanek Gdańsk Śródmieście, nowa linia światłowodowa i układ sterowania ruchem kolejowym.

SKM brakuje jednak pieniędzy na wkład własny. Stąd pomysł na obligacje. - Planowany termin ich emisji to lata 2011-2012, a termin spłaty ostatniej transzy wyemitowanych obligacji, to koniec 2020 roku. Planowany termin zakończenia procesu przygotowania ich emisji, to z kolei koniec listopada bieżącego roku - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Przedstawiciele SKM i banku już podpisali tzw. list mandatowy dotyczący emisji obligacji.

Opinie (122) 2 zablokowane

  • Nie można wiecznie modernizować czegoś, co jest przestarzałe! (9)

    Stara konstrukcja, stare wózki, dziura między składem a wagonem, zbyt mała ilość drzwi - to się nie nadaje do ruchu podmiejskiego.

    • 59 11

    • konstrukcja nie przeszkadza (4)

      Wózki również. Wymianie ulega napęd (zamiast silników na prąd stały - asynchrony). Można również zamontować wysuwany stopień (usuwający "straszną dziurę między wagonem a peronem"). Drzwi - niewielki problem, można je osadzić przy końcach wagonów (wymagana zmiana konstrukcji pudła i ponowna homologacja)

      • 3 2

      • Nie bądź śmieszny. (1)

        To koszty większe niż produkcja nowego taboru.

        • 2 2

        • modernizacja jest dziesięciokrotnie tańsza od zakupu nowego składu

          • 0 0

      • Człowieku... (1)

        ...jeśli nie masz elementarnego pojęcia o specyfice taboru kolejowego to zajmij się ...ogródkiem.To co piszesz to totalna bzdura.Przede wszystkim nie ma czegoś takiego jak prąd....asynchronny :-)))))). Pewnie na lekcji fizyki gdy omawiano te tematy nie byłeś....więc nie będę rozwijał tego zagadnienia.Wózki,ich osprężynowanie,zamontowanie silników trakcyjnych,układ hamulcowy....itd to podstawa oddziaływania taboru na torowisko oraz spokojność biegu pociągu więc element nader istotny dla parametrów trakcyjnych taboru.A pudło....hmmm w pudle może być taki hałas,że nie słychać własnych myśli,a może być tak,że trzeba mówic szeptem,żeby w drugim końcu wagonu nie słyszano rozmowy :-)))

        • 2 3

        • asynchrony

          To potoczna nazwa silników klatkowych asynchronicznych. Dla działania na liniach zasilanych prądem stałym potrzebują falowników. Oczywiście lepiej stwierdzić, że ja się nie znam, a sam nie masz elementarnego pojęcia o tym, jak się przebudowuje "kible". Spójrz na "turbojamnika" - EN57 po pełnej modernie.

          • 0 0

    • (1)

      rozumiesz slowo modernizacja?

      • 5 2

      • on tak, za to ty zupełnie nie

        od tej 'modernizacji' nie przybędzie drzwi, dziura nie zniknie, klima się nie pojawi a pociag dalej będzie z epoki lat 30, tylko że z nową mordką (plastikową)

        • 1 0

    • Coś co jest przestarzałe nadaje się do modreniazacji

      W bogatej Szwajcarii średnia wieku pociągów jest porównywalna z Polską, a jeżdzi sporo składów stuletnich!!! Tyle, że tam te pociągi są modernizowane i systematycznie serwisowane. Kolej jest u nich najpopularniejszym środkiem transportu, który w dodatku nie zawodzi. Punktualność ich kolei jest przysłowiowa. Nawet w części francuskojęzyczne i włoskiej.

      • 1 0

    • Do podmiejskiego i to ze 30 lat temu...tak

      ....tabor SKM powinien obsługiwać ruch miejski ! Więc krótka charakterystyka taboru.Duże przyspieszenie i opóżnienie,duża liczba drzwi wejściowych przystosowanych li tylko do wysokich peronów,układ siedzeń maksymalnie ułatwiających przemieszczanie się podróżnych,całkowity brak drzwi i głupawych ścianek wewnętrznych,wysokowydajne ogrzewanie nawiewne no i jeszcze parę innych "drobiazgów" technicznych....Tabor eksploatowany pomiędzy Gdańskiem a Gdynia,no dobrze niech będzie....a Wejherowem nie może być tym samym taborem jeżdżącym na "zadupia" w kierunku Tczewa czy Lęborka! Niech ktoś to w końcu kiedyś zrozumie,w SKM-ie wątpię

      • 5 1

  • (1)

    beda wciaz modernizowavc te stare trupy, oryginalne przeznaczone do ruchu PODmiejskiego? W XXII wiek ze starym zlomem?

    • 9 2

    • XXII wiek jest za 89 lat do tego czasu ludzkość zniknie z powierzchni ziemi.

      • 0 0

  • Kiedy?

    a kiedy te remonty się rozpoczną i skończą ?? bo od 4 lat o tym piszecie...w 2025 pewnie wyjedzie pierwsza.

    • 0 0

  • czyli na euro zamiast wyremontowanych pociagow bedzie obciach (1)

    a mialo byc tak pieknie 22 sklady odnowione + ??? sztuk nowych do tego przystanek Gdansk Srodmiescie

    • 10 2

    • Całe to EURO to raptem 4 mecze w Gdańsku, a wy się podniecacie jakby mieli tu lądować kosmici...

      Przyjadą, obejrzą meczyk, pospacerują po Długiej, wypiją kilka piwek i tyle, kto z nich będzie się pchał do SKM ???

      • 0 0

  • To nie z g.....a madralo!!!!

    Powiedzenie, a właściwie przysłowie funkcjonuje do dziś i brzmi "Z piasku bicza nie ukręcisz"Z PIASKU mądralo. I tyle na ten temat

    • 1 2

  • kiedyś było takie powiedzenie...

    "z g...wna bata nie ukręcisz"...i tyle w tym temacie

    • 1 1

  • wiesniaki mieli miec nowe sklady na Euro i wielkie g...taki wstyd bedzie jak pokaza te stare,zdezelowane szamba ktore jezdza po (1)

    torach

    • 4 0

    • Racja

      Tu się zgodzę... ale dodam niestety jeszcze że nie tylko za tabor będziemy się wstydzić... Za drogi (których praktycznie nie ma), za brak hoteli, albo chociaż by za "nowoczesną" okolicę stadionu ^^ Ważne że wszystkie Vip-y na specjalnych lożach na stadionie będą mieli najnowsze garniturki od armaniego :0

      • 1 0

  • tak zróbcie (1)

    żebyśmy wysiadali a nie wyskakiwali z wagony!nigdzie na świecie nie ma takiej przepaści między wagonem a peronem

    • 2 2

    • To Pani Turystka chyba w Indiach nie była, ani nigdzie indziej gdzie niema przynajmniej 3 gwiazdkowych hoteli

      • 1 0

  • WoW (2)

    Widzę że tu same spece od ekonomii się zebrali :D A w dodatku najtęższe umysły tego zakamarka europy:) Podsuńcie jakiś genialny pomysł bo jak do tej pory to nic wam się nie podoba.Geniusze finansowi się znaleźli.

    • 2 3

    • (1)

      a czy Tobie też się podoba jeżdżenie pokolorowanym złomem?

      • 2 1

      • Nie, ale pojawiła się informacja że SKM kombinuje żeby poprawić komfort jazdy, żeby chociaż zmodernizować tabor to od razu wszyscy psioczą... Nawet jak dojdzie do modernizacji to dalej będą ludzie marudzić bo im się kolor siedzeń nie będzie podobał.Jak by nie było to zawsze źle będzie

        • 0 0

  • Nie ma żadnej różnicy między zmodernizowanym składem, a nowym. A skoro nie ma różnicy, po co przepłacać? (2)

    Pamiętacie taką reklamę proszku do prania?

    • 3 0

    • a jechałeś kiedyś nowym? (1)

      czy masz tylko klapki na oczach założone przez głuszki i inne spece od plecenia bzdur

      • 0 2

      • Tak, w Warszawskiej SKM.

        Na zewnątrz mają ciut inny kształt. W środku są takie same. Tyle że ten w Warszawie miał przewagę miejsc stojących nad siedzącymi. U nas tylko jeden taki jest. Tak samo fajnie odjeżdża bez szarpania.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane