• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM ogłasza przetarg na modernizację składów. Tym razem się uda?

Piotr Weltrowski
17 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji. Tak wyglądać mają kolejki SKM po modernizacji.

Rozpoczyna się kolejne podejście SKM do modernizacji części swojego taboru. Poprzednie było nieudane, bo wykonawca - firma Tabor Szynowy Opole - w trakcie prac złożyła wniosek o upadłość i nie dokończyła inwestycji.



Czy przepisy dotyczące zamówień publicznych utrudniają realizacje inwestycji?

Rozpisany właśnie przetarg potrwać ma do 22 lipca. Jeżeli znajdzie się wykonawca i podpisana zostanie z nim umowa, to będzie on miał 13 miesięcy na remont składów. To ważne, bo inwestycja jest realizowana przy udziale środków unijnych, które należy wydać w okresie rozliczeniowym, czyli do końca 2014 roku.

- Przedmiotem zamówienia jest wykonanie modernizacji 15 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN 57 z możliwością zwiększenia ilości modernizowanych składów do 21 sztuk - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Poprzedni przetarg dotyczył 21, a nie 15 składów. Skąd ta rozbieżność? Odpowiedź jest prosta: remont sześciu składów został już wcześniej rozpoczęty przez Tabor Szynowy Opole (jeden ze składów jest już prawie całkowicie wyremontowany) i SKM wciąż liczy na to, że firma dokończy ich modernizację. Jeżeli nie uda się do tego doprowadzić, wówczas zajmie się nimi nowy wykonawca.

W marcu, kiedy zapadła decyzja o tym, że konieczny będzie kolejny przetarg, przedstawiciele SKM zapowiadali, iż tym razem będą chcieli się zabezpieczyć przed sytuacją, w której wykonawca przerywa prace w związku ze swoimi problemami finansowymi.

I faktycznie, w specyfikacji nowego przetargu znalazły się podpunkty dotyczące sytuacji finansowej oferentów: żeby przystąpić do przetargu, trzeba mieć określoną płynność finansową w ostatnich latach i albo nie być firmą zadłużoną, albo też mieć bardzo niski wskaźnik zadłużenia. W specyfikacji poprzedniego przetargu takich zapisów nie było.

Modernizacja składów SKM to inwestycja wyjątkowo pechowa. Pierwszą firmą, która miała zmodernizować składy był Newag, ale przetarg trzeba było unieważnić, gdyż SKM zbyt późno pozyskała środki na inwestycję. Rozpisano kolejny przetarg, który wygrało konsorcjum Skody i Taboru Kolejowego Opole. Umowę podpisano w maju zeszłego roku. Pierwsza zmodernizowana kolejka miała wyjechać na trójmiejskie tory w styczniu. Nie wyjechała, bo prace przerwano.

Czytaj więcej o wcześniejszych problemach z przetargiem na modernizację składu SKM

Skąd w ogóle pomysł, aby zespoły trakcyjne modernizować, zamiast kupować nowe? Kluczem są koszty: za pieniądze potrzebne na zakup nowego składu wyremontować można aż trzy starsze składy. Remont pociągów polegać ma m.in. na zamontowaniu w nich nowych okien, siedzeń oraz kabin WC. Składy zyskać mają też akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej. Po remoncie kolejki mają być też - dzięki nowym silnikom - szybsze i bardziej oszczędne, a także - dzięki monitoringowi - bezpieczniejsze.

Miejsca

Opinie (106) 1 zablokowana

  • Panie redaktorzu ! Sytuacyja naszego SKM jest napieta jak normalnie te no ! baranie :)

    Ale jest pod kontrolo i modernizacyja sprzed 50 lat idzie calym tempem panie redaktorzu ! a jako ja prezes powiem od siebie ale tak od serca mego ze normalnie jak ta kolej widze to az mi łzy leca i serce sie sciska bo juz od dziecka kochalem kolej ! a ludzie to panie redaktorzu sa jak wilki i wciskaja mi szpilki :) Ale musi pan przeciez z pieniedzy sie rozliczyc ! Musi to na Rusi :))),,, ! czyli prezesu nasz kochany jest wszystko ok ! oczywiscie ze jest gitarka :) a teraz jade na obiad se do willi :) ! pociagiem skm pan jedzie ? nie leksusem bo nie lubie sie tloczyc z tymi ludzmi bo tak lekarz mi zaleca :)

    • 8 0

  • Zamiast miasto pogonić to dziadostwo, to trzyma takich Głuszków i ekipę.

    Te składy nadają sie tylko na ZŁOM, a nie do remontu. co tu remontować, jak trzeba wymienić na nowe Bombardiery czy PESY!

    • 14 1

  • skm remont wagony i tak wy szroku jest złom nowe kupi jak TGV albo AGV

    • 0 1

  • drzwi

    dzisiaj były znowu nie domknięte, a nawet 2 drzwi!

    • 4 0

  • ciekawe

    Jak zamierzają rozpisać przetarg jak z artykułu wynika że chcą zastosować kryteria dyskryminujące podmioty posiadające np kredyty w banku. Przecież nie można komuś zabronić przystąpienia do przetargu gdy ma firmę ponieważ wygranie przetargu może spowodować, że firma wyjdzie z długów.

    • 1 0

  • ZLIKWIDOWAĆ SKM! (3)

    Modernizacja? To strata pieniędzy, bo trójmiasto potrzebuje pociągów, które będą szybko rozpędzały się ze stacji, obecne nawet po modernizacji nie będą w stanie pokonywać odcinków między przystankami szybciej niż dotychczas. Należy kupić nowoczesne pociągi. Co do SKM jako przedsiębiorstwa to najsensowniej byłoby dokonać konsolidacji ZKM, MZK, ZTM, SKM i PKM, przyniosłoby to ogromne oszczędności w utrzymaniu zarządów i administracji, za które można by inwestować w tabor. Jest to pomysł postulowany od lat, ale nie na rękę włodarzy, bo ogranicza ilość stanowisk, które można "obsadzić kolesiami"

    • 12 1

    • a do ilu chcesz się cudaku rozpędzić na odcinku 700 m od Stoczni do Gdyni Głównej?Kolejki po modernizacji a nawet przed przekraczają 100 km/h tylko po co to komu kiedy między stacjami masz kilometr dwa?Wiesz ile prądu zużywa taki pociąg kiedy się rozpędza?Wyhamowanie go od razu po rozpędzeniu to himalaje braku ekonomicznego myślenia

      • 1 2

    • wystarczy że rozkładową 70 tkę osiągnie zaraz za stacją to czas jazdy skróci się na całej trasie o jakieś dobre 20 minut

      • 4 0

    • P.

      i o to wlasnie chodzi,coraz wiecej urzedasów na ktorych pensje ida podwyzki cen biletów itp.100 firm 100 prezesów.u mnie w poprzedniej firmie mowiono o kryzysie a pozniej okazalo sie ze szefo zgarniał 10 tys miesiecznie pensji i dodatkowo 30 kwartalnie.a nam potrafil zabrac 100 zl premii

      • 1 0

  • tabor

    ZŁOM ZŁOM ZŁOM !!!

    • 5 0

  • Mam leszy sposób za zarabianie

    • 1 0

  • PRZESTANIECIE PŁAKAĆ

    jak w końcu ktoś każe wpuścić kolesiom więcej prywatnych przewoźników (np Leo Express) od razu sie okaże (jak w przypadku Polskiego Busa) że można jednak mieć super tabor, normalne ceny i na tym zarabiać.

    na razie jeszcze to odwlekają i rzucają kłody pod nogi ale już niedługo (2017) to będzie mus i nie ma zmiłuj zapierdziane betonowe dziadki i obrażone panie w kasach !

    • 9 0

  • zapomniałem dodać

    wszak każdy normalny (nawet 5 letnie dziecko) wie że lepiej kupić 7 nowych niż remontować 21 padlin. tym niemniej jak ktoś słusznie to rozgryzł chodzi o KOSZTY. gdzie dorobią "prezesi do spraw koloru ławek na peronach" niż na wiecznym naprawianiu czegoś? tu fakturka na śrubki a tam na uszczelki i sie kręci..

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane