• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

  • gdyby SKM należała do samorządu (a nie w większości do PKP), to nie byłoby problemu (11)

    podobnie jak z komunikacja miejską

    • 18 17

    • PISowcy zanim zamisujecie, przeczytajcie i spróbujcie zrozumieć

      • 5 4

    • MEVO jest marszałkowskie... (8)

      i wg Ciebie zapewne rozwija się znakomicie...

      • 3 6

      • Marszałkowskie? (1)

        Od kiedy???

        • 5 1

        • nie karm PISowskich trolli :o)

          • 0 2

      • jak zwykle PISowiec pitoli głupoty (5)

        ale jeśli nie zrozumiałeś, bo to przerasta twoje zdolności intelektualne, to tłumaczę jak tłukowi jakim jesteś

        1) autobusy/trolejbusy/tramwaje należą do spółek miejskich
        2) miasto przez nie zarządza 90% połączeń - bo sa i prywatne firmy
        3) miasto jest zainteresowane utrzymywaniem odpowiedniej ilości pojazdów, a nawet dobrej jakości
        4) skoro firma jest miejska, to nie istnieje problem finansowania zakupu pojazdów
        5) natomiast firmy prywatne - o ile wiem - kupują za swoje pieniądze autobusy i startuja z nimi do przetargów na obsługę linii

        • 1 2

        • UM

          8 lat mieli swoich u koryta. Byli zainteredowanie przejeciem SKM?? Zrobili cokolwiek w tym kierunku ??? Poza tym linia gdynia- gdansk srodmiescie faktycznie skazana jest n skm. Ale nikt nie kaze marszalkowi powierzac pozostalych tras w wojewodztwie, w tym linii pkm, spolkom nalezacym do pkp ( skm i polregio). Jest arriva ktorej marszalrk utrudnia jak moze wejscie do regionu, mozna stworzyc koleje pomorskie wzorem bardziej rozgarnietych samorzadow. Ale przeciez w urz marsz zajmuja sie koleja po amatorsku, jest ( a w zasadzie byl) jeden swilski, brak podstawowych kompetencji. Polregio i skm, mentalnie w prl, gdzie to pasazer jest dla nich a nie odwrotnie, rzadza urzedem marszalkowskim jak chca i yo one dyktuja warunki. Mimo ze organizatorem przewozow jest marszalek.

          • 2 3

        • sorry, mam zajady... (3)

          ad. 1 - i co z tego? Chyba po to, aby prezydenci mieli co ciągać i gdzie się z nimi fotografować
          ad. 2 - Zarządza ZTM i to widać. Ostatnio panuje moda na zwiedzanie zakamarków miasta, skutkiem czego pokonanie trasy 199 to 1,5h. "Węzły integracyjne", likwidacja uczęszczanych relacji, dziwaczne pomysły nowych tras... Realizacja "polityki" a nie zaspokajanie potrzeb.
          ad. 3 - taa... dopisać "nie dotyczy tramwajów"
          ad. 4 - tu sie zgodzę, zadłużać, zadłużać, zadłużać...
          ad. 5 - tak, kupują... widziałeś co?

          Widzisz, głupota jest niezależna od sztandarów...

          • 3 1

          • epatuj swoja głupota dalej - w końcu płaca ci za trollownie (2)

            • 0 3

            • Argumenty? (1)

              Cierpliwosci starczylo na jedna runde?

              • 2 1

              • popatrz się w lustro jak chcesz zobaczyć de bi la

                • 0 2

    • dokładnie tak było kiedyś i było ok

      • 1 0

  • Pomorskie zakałą Polski.

    wszystko leży, nawet Mevo zdechło

    • 16 8

  • Co za " śmierdząca na kilometr samorządowa obłuda" (5)

    Od lat czterdziestych ubiegłego wieku Kolejka czy też SKM-ka jest najważniejszym i najpopularniejszym środkiem transportu na Wybrzeżu . Przez całe dziesiątki lat ludzie dojeżdżają do pracy a dzieci do szkoły . Żadna aglomeracja nie miała tak świetnego "naziemnego metra" jak Wybrzeże. I co ?..........Teraz zrobimy świństwo społeczeństwu ,które nas wybrało ????????

    • 12 10

    • Polityka (4)

      Pan marszałek zamarzyl o własnej kolei i dlatego utrudnia życie SKM. Szkoda, że naszym kosztem. Niech da tę umowę SKM i wtedy wymaga porządnych pociągów.

      • 3 6

      • Zobacz sobie inne województwa (3)

        Tam wszędzie koleje regionalne są własnością marszałków i wszystko swietnie działa. Tylko na Pomorzu PKP się uparło i nie chce usamorządowić SKM. A skoro nie chce to niech sobie sami kupią pociągi. PKP biedne nie jest...

        • 4 5

        • a kto oddaje kurę znoszącą złote jaja? (1)

          • 6 1

          • No i właśnie niech za te złote jajka kupi pociągi

            • 4 3

        • uparło?

          Co zrobiono przez osiem lat pełnego wpływu na wszystkie szczeble władzy?
          Włącznie z ministrem - zegarmistrzem... Kolej w pomorskiem była programowo likwidowana i nikt się jej losem nie przejmował. Tego w 2 lata się nie odbuduje...
          Nie widzisz różnic w natężeniu ruchu i problemach obsługi innych kolei samorządowych? One nie powstały na majątku PKP a zostały zorganizowane od zera. Jeżdżą na liniach PLK... To też nie jest miód-malina, co widać na granicy każdego województwa... Ładne składy robią wrażenie... Ale z połączeniami i kosztami to już tak różowo nie jest...

          • 2 0

  • Mam dla władz SKM propozycję (2)

    Skoro to tak nieopłacalny i nierentowny biznes, na który nie są w stanie od 20 lat znaleźć kredytowania, to proponuję się z niego wycofać. Majątek sprzedać, spółkę rozwiązać. Zastanawia mnie jak SKM wyobraża sobie prowadzenie tego interesu bez kupienia nowych składów za 10-20 lat. Marszałek jak widać ma czas, SKM wręcz przeciwnie, bo wraz ze starzejącym się taborem coraz ciężej będzie im wywiązywać się z umowy.

    • 22 1

    • Warto czytać uważnie (1)

      SKM szuka innych źródeł finansowania. I pewnie je znajdzie tylko może być drożej. Jak zapłacisz więcej za bilet, podziękuj marszałkowi.

      • 0 4

      • Czytam uważnie od lat

        SKM szuka i szuka od lat. 10 lat w UE, a oni skorzystali z okazji na zakup taboru z dofinansowaniem. Inne spółki kolejowe w Polsce nie miały z tym problemu, nawet mimo mniej sprzyjających warunków.

        • 2 0

  • i dlatego błędem było oddawanie kontraktu na pkm skm/PKP

    gdyby to była np. Arriva, to przynajmniej stawałaby się jakąś konkurencją dla SKM, a tak czują się kompletnie bezkarni i bez konkurencji, która mogłaby im kiedyś zagrozić także na terenie Trójmiasta

    • 13 2

  • (1)

    Czas na zmiany w skm
    Może czas wymienić przewoźnika bo ten żyje jeszcze w komunie

    • 15 2

    • jak ty robisz interesy to liberalizm

      a jak na tobie robią interesy, to komuna.

      No, czym SKM różni się od innch podmiotów gospodarczych?
      Że nie kupuje taboru? Widocznie do wypełnienia umowy jest on wystarczający. Czy sądzisz, że ktokolwiek zmieni tabor, aby zaspokoić twoje potrzeby estetyczne?!

      • 1 1

  • dziadostwo

    w przypadku skm to mało powiedziane.
    dzisiaj 50 minut spóźnienia bo co? bo przymrozek był?
    zamknąć to coś i utworzyć nowe, na nowych zasadach.
    ja bilet muszę mieć ale oni nic nie muszą, nawet jeździć zgodnie z rozkładem.
    gdzie są jakieś standardy

    • 16 1

  • Przestałem jeździć SKM.

    • 8 2

  • Dlaczego w Polsce zawsze jest kłótnia i dezorganizacja ? Wiadomo że powinna być pod samorząd/miasto tak jak kiedyś.

    • 4 6

  • Jeżeli nie będzie 4 par drzwi od jednej strony, to lepiej nic nie kupować.

    Warunki techniczne.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane