• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM szuka gwarancji, by kupić nowe składy

Szymon Zięba
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Nowe pociągi SKM miały pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku.

Komplikuje się sprawa zakupu nowych pociągów przez SKM. Jesienią przewoźnik chce ogłosić przetarg na dziesięć nowych składów, których szacowana wartość wynosi ok. 320 mln zł netto. Kluczowa dla inwestycji ma być długoletnia umowa przewozowa między Urzędem Marszałkowskim a PKP. Tymczasem przedstawiciel zarządu województwa informuje, że obecnie nie prowadzą żadnych negocjacji z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich. Wraca również temat usamorządowienia SKM.



Jak często podróżujesz pociągami SKM?

Nowe pociągi dla trójmiejskiej SKM-ki mają pojawić na przełomie 2022 i 2023 roku. Dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów.

Kluczowa dla powodzenia tej inwestycji jest długoletnia umowa przewozowa, podpisana między dominującymi współwłaścicielami SKM Trójmiasto, czyli PKP SAUrzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Taka umowa ma być bowiem zabezpieczeniem wkładu własnego SKM-ki.

Wszystko na temat SKM i PKM w Trójmieście



Tymczasem Michał Piotrowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego twierdzi, że obecnie nie są prowadzone żadne negocjacje z przewoźnikami kolejowymi na temat umów wieloletnich.

- Jako organizator przewozów jesteśmy teraz na etapie szacowania wartości zamówienia, określonego we wstępnym ogłoszeniu o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego - mówi Michał Piotrowski.
Ogłoszenie to informuje o zamiarze udzielenia zamówienia publicznego (w czasie od 12 grudnia 2021 do 9 grudnia 2034) na obsługę linii kolejowej Tczew - Gdańsk - Wejherowo/Lębork; w części aglomeracyjnej - Gdańsk Śródmieście - Wejherowo/Lębork.

Większe wsparcie dla SKM pod warunkiem usamorządowienia



- W ogłoszeniu ani w żadnym innym dokumencie czy też innych wypowiedziach, nigdy nie mówiliśmy, że to SKM ma być tym przewoźnikiem, który będzie wykonywał przewozy na tej linii - wskazuje Michał Piotrowski.
Rzecznik UMWP stoi też na stanowisku, że "SKM wcale nie potrzebuje wsparcia Urzędu Marszałkowskiego, żeby dokonać zakupu własnego taboru." Podkreśla, że większościowym właścicielem SKM wciąż jest PKP SA.

- I to ten właściciel powinien w pierwszej kolejności zadbać o zapewnienie funduszy na zakup nowych pociągów. Członkowie zarządu województwa wielokrotnie omawiali te kwestie zarówno z władzami SKM, jak i PKP. Deklarowali również wraz z przedstawicielami samorządów Trójmiasta, że są gotowi mocniej wesprzeć SKM, ale pod warunkiem jej usamorządowienia [a więc przejęcia większości udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy] - zaznacza Michał Piotrowski.

SKM: zakup nowego taboru jest priorytetem



Tomasz Złotoś, rzecznik SKM Trójmiasto informuje z kolei, że w związku z ubiegłorocznym ogłoszeniem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego o zamiarze zawarcia wieloletniej umowy przewozowej (lata 2021-2034) na odcinku aglomeracyjnym Lębork - Gdańsk Śródmieście, SKM "rozpoczęła przygotowania do negocjacji z UMWP w sprawie zawarcia takiej umowy."

- Trwają przygotowania do sporządzenia planu finansowego, który jest bardzo ważnym składnikiem takiej umowy. Nasza spółka od samego początku jest przewoźnikiem na tym odcinku, więc naturalnym jest, że ubiega się o takie zamówienie - mówi Tomasz Złotoś.

Rozkład jazdy pociągów PKM i SKM



Rzecznik SKM przypomina, że przewoźnik posiada podpisaną umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie zakupu taboru w wysokości 160 mln złotych, ale potrzebuje środków na pokrycie wkładu własnego.

- Przyjętym standardem w komunikacji publicznej i komunalnej jest, że to właśnie wieloletnia umowa przewozowa stanowi zabezpieczenie pozyskanych środków finansowych (kredytu inwestycyjnego). Taka umowa to najlepsza gwarancja dla pożyczkodawcy, że tabor będzie właściwie wykorzystywany i dzięki temu pożyczka będzie spłacana - mówi Złotoś. - Oczywiście, istnieją także inne źródła pokrycia wkładu własnego, ale pamiętać należy, że np. bezpośrednia dopłata przez największego udziałowca spółki - tzn. PKP S.A. lub innych właścicieli, musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami o pomocy publicznej.
Jak usłyszeliśmy w SKM, obecnie spółka jest na etapie rozmów i negocjacji dotyczących ewentualnego pozyskania ofert na pokrycie wkładu własnego od instytucji finansowych oraz zabezpieczeń stosowanych w tego typu transakcjach.

- Zakup nowego taboru jest dla spółki PKP SKM absolutnym priorytetem - podsumowuje Tomasz Złotoś.

Miejsca

Opinie (279) 4 zablokowane

  • PO w zarządzie województwa (9)

    I wszystko jasne.

    • 62 67

    • oni to akruat chcieli dobrze

      chcieli już wykładać pieniądze, ale to PKP przyblokowało

      • 1 1

    • Tylko Horała! Tyle już zrobił dla regionu!

      Wybudował Via Maris i obsadził asystentami zarządy państwowych spółek. Mąż stanu!

      • 9 0

    • Dzwoń do Banasia (3)

      Lub do biskupa Aktimelka

      • 21 9

      • dzwonię do tuska i lewandowskiego, może sprywatyzują za złotówkę. (1)

        • 9 5

        • Albo sprzedadzą Niemcom.

          • 5 6

      • O! Zadzwonię.

        • 0 0

    • Taaa

      A towarzysz Drelich to niby skąd był? Wielki pisowski pajac pokazał już ze stocznia swoje możliwości

      • 8 0

    • PKP ma większość w SKM... i wszystko jasne. (1)

      • 11 6

      • PISowska synekura obsadzona przez solidaruchy

        • 13 6

  • Decyzja (1)

    Czy w koncu potylu latach ktos bedzie w stanie podjac decyzje w sprawie tej komunistycznej firmy?
    Sprywatyzowac i juz.

    • 5 3

    • pytanie na nowogrodzką

      • 0 0

  • organizacja typowa... (1)

    po polsku. Zabawa w wymianę 10 pociągów gdzie potrzebne jest sto. To powinien być program wymiany sprzętu na zakup 100 pociągów po 10 rocznie. Miało by to więcej sensu niż te przetargi po kilka czy kilkanaście sztuk. W każdym jest kupowany inny sprzęt, awaryjny bo produkowany w małych seriach.

    • 13 0

    • i dlatego zachód jest zachodem, a Polska jest wschodem

      • 1 0

  • W Gdańsku mogą pożyczyć od niemców!!!!!!!!

    • 2 1

  • Sprzedajcie Rydawany!!!!!!!! Będzie kasa dla ludzi z Gdańska.

    • 6 1

  • (3)

    Szukajcie a znajdziecie.Polecam skmke,oszczędność czasu i pieniędzy w dojezdzie do pracy.

    • 27 28

    • pod warunkiem

      że mieszkasz 5 minut spacerkiem od stacji sam i tak samo pracujesz

      • 1 1

    • (1)

      Oszczędność czasu? To chyba ironia, biorąc pod uwagę notorycznie opóźnienia - dziś w kierunku Gdańska tylko 25 minut.

      • 10 2

      • Pomijajac takie akcje jak dzisiejsza, to na codzien nie jest az tak tragicznie. Choc fakt, pociagi bardzo czesto sa opoznione o te 5-10min. Mimo wszystko, patrzac na to jak ulice sa czasami zakorkowane, to oszczednosc czasu jest. Tylko komfort nie ten.

        • 4 0

  • Daję Wam gwarancję

    Możecie śmiało kupować!

    • 5 0

  • Zarząd jeździ samochodzikami. (15)

    Nie Skm-kami. Dlatego nie są w stanie poczuć tego co my przeżywamy. Są na nasze prośby zupełnie obojętni. Ważne że kasa sie zgadza. Smutne.

    • 129 11

    • Bzdury piszesz. (9)

      Gdyby marszałek nie prowadził prywatnej wojenki z SKM już dawno byłyby nowe pociągi. Sam kupił 9 nowych i wszystkie wydzierżawił Przewozom Regionalnym. Dlaczego nie SKM? Pasażer w Trójmieście gorszy?

      • 12 14

      • (2)

        To SKM szantażuje marszałka bo dobrze wie że nie ma żadnego wyboru. Jeśli ten nie wybierze SKM jako przewoźnika to ci poprostu zablokują tory.

        • 6 6

        • Marszałek nie ma wyboru?? (1)

          Hehe... coś tam wspominał o utworzeniu kolei pomorskich. I będzie jak z innym jego biznesem transportowym czyli Mevo.

          • 7 0

          • Nawet jak utworzy, na co bardzo liczę, to SKM nadal jest właścicielem torów i może na nich stać okoniem do końca świata.

            • 0 3

      • i brzydkie dziadostwo kupil

        a wystarczylo nie wiazac sie kontraktami z renoma przez lata 2000-2012.

        • 2 1

      • Kupił regionalne (4)

        Kupił 10 (nie 9) pociągów regionalnych. Mają mniejszą liczbę drzwi ale prędkość maksymalną 160 km/h. Na SKM potrzeba czegoś dokładnie odwrotnego - dużo drzwi i prędkość maks. 100 km/h.

        • 10 1

        • A czemu kupił tylko regionalne? (3)

          • 7 4

          • Kupił regionalne bo potrzebne były na linii PKM.

            SKM jest spółką PKP, a PKP jest bogate przecież. Samorząd może płacić za usługę przewozową, ale żeby finansować komuś pojazdy? Z jakiej racji?

            • 8 6

          • bo kupił dla innej firmy - swojej (1)

            to logiczne. SKM powinna byc samorzadowa. wydzielona z PKP.

            • 15 4

            • nie, to nie jest logiczne.

              I nie kupil dla "swojej", bo nic tam jego.
              Jak dzialaja "swoje" firmy, to widzimy po innych miejskich spolkach...

              • 5 1

    • tylko własnosc prywatna ...i właściciel z imienia i nazwiska a nie żaden fundusz (3)

      .....państwowa komuna to brud, smród i mogiła ...

      • 7 6

      • była prywatna. planetobus. to ja budyn zniszczyl.

        teraz widzisz jakim szkodnikiem jest gdanski samorzad? nic dla ludzi.

        • 4 0

      • kolejny utopista...

        Podmiot prywatny zrobi dokladnie to samo co SKM.
        Dlaczego zakladasz, ze "prywatny" bedzie dzialal inaczej, skoro nie musi?! Idealista jakis, czy co?
        Tym bardziej obetnie koszty, wyremontuje "szroty" i bedzie wozil po linii najmniejszego oporu.

        • 6 1

      • Czy zapłacisz 100-150 zł za wizytę u lekarza I kontaktu? Czy zapłacisz 1000-2000 zł za m-c szkoły dla dziecka? Takie są stawki prywatne.

        • 8 0

    • Przed urzedami powinno sie zlikwidowac bezplatne parkingi albo wprowadzic płatne

      A urzędasy nie powinny mieć służbowych aut !!Albo prywatne ,albo niech korzystają a komunikacji miejskiej wtedy by się wszystko zmieniło .

      • 4 0

  • (3)

    Niech PKP kupi nowe składy..dlaczego uM ma być zakładnikiem jakieś wąsatej spółeczki.

    • 16 5

    • Jak sie dalo ciala... (2)

      To sie na pasku chodzi.
      Teraz trzeba budowac konkurencje a to kosztuje.
      Jak dzialaja miejskie czy samorzadowe "spolki" to widzimy...
      Po jednych pieniadzach towarzycho, rownie wasate.

      • 2 0

      • No zaraz, a jak działa SKM (1)

        Spółka córka pisowskiego PKP?

        • 3 2

        • więc po co zmieniać

          wąsy są wąsy...

          • 1 0

  • Co za " śmierdząca na kilometr samorządowa obłuda" (5)

    Od lat czterdziestych ubiegłego wieku Kolejka czy też SKM-ka jest najważniejszym i najpopularniejszym środkiem transportu na Wybrzeżu . Przez całe dziesiątki lat ludzie dojeżdżają do pracy a dzieci do szkoły . Żadna aglomeracja nie miała tak świetnego "naziemnego metra" jak Wybrzeże. I co ?..........Teraz zrobimy świństwo społeczeństwu ,które nas wybrało ????????

    • 12 10

    • Polityka (4)

      Pan marszałek zamarzyl o własnej kolei i dlatego utrudnia życie SKM. Szkoda, że naszym kosztem. Niech da tę umowę SKM i wtedy wymaga porządnych pociągów.

      • 3 6

      • Zobacz sobie inne województwa (3)

        Tam wszędzie koleje regionalne są własnością marszałków i wszystko swietnie działa. Tylko na Pomorzu PKP się uparło i nie chce usamorządowić SKM. A skoro nie chce to niech sobie sami kupią pociągi. PKP biedne nie jest...

        • 4 5

        • uparło?

          Co zrobiono przez osiem lat pełnego wpływu na wszystkie szczeble władzy?
          Włącznie z ministrem - zegarmistrzem... Kolej w pomorskiem była programowo likwidowana i nikt się jej losem nie przejmował. Tego w 2 lata się nie odbuduje...
          Nie widzisz różnic w natężeniu ruchu i problemach obsługi innych kolei samorządowych? One nie powstały na majątku PKP a zostały zorganizowane od zera. Jeżdżą na liniach PLK... To też nie jest miód-malina, co widać na granicy każdego województwa... Ładne składy robią wrażenie... Ale z połączeniami i kosztami to już tak różowo nie jest...

          • 2 0

        • a kto oddaje kurę znoszącą złote jaja? (1)

          • 6 1

          • No i właśnie niech za te złote jajka kupi pociągi

            • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane