• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM tylko dla pełnosprawnych. Problem nie do rozwiązania?

Krzysztof Koprowski
7 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
SKM wciąż nie może zdecydować się czy będzie koleją miejską, dostosowaną do peronów wysokich, czy obsługującą także stacje podmiejskie z niskimi peronami. Z tego powodu nawet zmodernizowane jednostki wciąż są nieprzystosowane do potrzeb podróżnych. SKM wciąż nie może zdecydować się czy będzie koleją miejską, dostosowaną do peronów wysokich, czy obsługującą także stacje podmiejskie z niskimi peronami. Z tego powodu nawet zmodernizowane jednostki wciąż są nieprzystosowane do potrzeb podróżnych.

Choć zmieniają się pociągi, a perony są modernizowane jedna rzecz pozostaje niezmienna: odstęp między peronem, a wejściem do kolejki SKM. Członkowie jednego ze stowarzyszeń chcą walczyć o zmiany, Szybka Kolej Miejska rozkłada ręce: Nic nie możemy zrobić.



Takimi plakatami członkowie fundacji chcą zwrócić uwagę na problem dostępności pociągów SKM. Takimi plakatami członkowie fundacji chcą zwrócić uwagę na problem dostępności pociągów SKM.
W jednostkach serii EW-58 podłoga jest nieco wyżej niż peron, jednak brak dodatkowych stopni sprawia, że nie trzeba robić aż tak dużego kroku by wejść do pociągu. W jednostkach serii EW-58 podłoga jest nieco wyżej niż peron, jednak brak dodatkowych stopni sprawia, że nie trzeba robić aż tak dużego kroku by wejść do pociągu.
Berlińska S-Bahn (odpowiednik SKM). Tutaj wsiadanie do pojazdu nie sprawia nikomu problemu. Peron i podłoga w pociągu są idealnie dopasowane. Berlińska S-Bahn (odpowiednik SKM). Tutaj wsiadanie do pojazdu nie sprawia nikomu problemu. Peron i podłoga w pociągu są idealnie dopasowane.
Dziura pomiędzy peronem a pociągiem to stary problem. Mieszkańcy Trójmiasta znają go od ponad 40 lat, gdy z ruchu wycofano sprowadzone z Berlina jeszcze w ramach reparacji wojennych "Modraki". To do nich dostosowane zostały perony na budowanej linii SKM.

W latach 70. wycofano je, zastępując kilkoma sztukami EW-58, lecz pojazdy te okazały się skrajnie energochłonne. Dziś jest ich tylko kilka sztuk. W efekcie na tory kolei miejskiej wprowadzono całkowicie nieprzystosowane do tej funkcji składy EN-57 i EN-71, które miały kursować tylko "tymczasowo".

- W służbie mamy obecnie cztery jednostki EW-58. Prawdopodobnie przejdą one głęboka modernizację - zapewnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Sęk w tym, że nawet cztery pojazdy tego typu nie rozwiążą problemu. Tym bardziej, że SKM modernizując kolejne pojazdy udaje, że problem ten nie istnieje.

Tymczasem fundacja "Pisarze dla Pokoju/Writers for Peace" widząc brak działań trójmiejskiego przewoźnika, chce rozpocząć dyskusję publiczną na temat tego problemu.

- Chcemy, żeby SKM wziął odpowiedzialność za bezpieczeństwo peronów i przejazdów. Chodzi nam o to, żeby ta fatalna dziura między peronem a pociągiem - ponad 60 cm! - zniknęła. Chcemy, żeby w pojazdach pojawiły się rampy dla osób niepełnosprawnych i matek z wózkami - apeluje Izabela Filipiak, prezes Fundacji Pisarze dla Pokoju/Writers for Peace.

Szefowa fundacji zdaje sobie sprawę, że "walka z dziurą" będzie kosztowna. - Ciekawe co będzie, gdy bardziej się zacznie opłacać SKM przebudowa peronów i pociągów niż wypłacanie odszkodowań osobom, które zaznały szkody przy wsiadaniu i wysiadaniu - poturbowały się i wpadły na tory.

Jednak SKM twierdzi, że wypadków wpadnięcia między peron a tory jest bardzo mało.

- Takich zdarzeń odnotowaliśmy kilka w ciągu roku. Przy prawie 40 mln przewożonych pasażerów nie stanowi nawet promila. - odpiera zarzut Głuszek.

Co może w takim razie zrobić SKM? Najlepszym rozwiązaniem byłby podział taboru. Jego część zostałaby dostosowana do wysokich peronów w Trójmieście. Pozostałe składy, wyjeżdżające poza tory SKM-ki, gdzie perony są niskie i schody są niezbędne, wyglądałyby jak dziś.

- Tu jednak znów pojawia się problem, ponieważ wiele z naszych pociągów jeździ na trasie np. Słupsk - Tczew czyli zatrzymuje się i na niskich, i na wysokich peronach - ripostuje Marcin Głuszek.

Kolejarze twierdzą także, że w przypadku 90 proc. całego taboru, którym dysponują nie jest możliwa instalacja dodatkowych ramp, które byłyby wysuwane automatycznie na życzenie pasażera (jak w niektórych tramwajach) lub wraz z otwarciem drzwi. Wprawdzie SKM montuje specjalne rampy obsługiwane ręcznie (obecnie są w pięciu pociągach), jednak ich rozstawienia jest na tyle czasochłonne, że szybciej znajdą się chętni pasażerowie do pomocy przy wsiadaniu. Ponadto by skorzystać z ramp trzeba wpierw wejść do samego pojazdu.

Wkrótce na dworcach pojawią się plakaty sygnowane logiem fundacji Pisarze dla Pokoju. Jej członkowie będą zbierać także opowieści osób, które ucierpiały podczas wchodzenia do pociągu i publikować je na blogu pod adresem: skmtrojmiasto.blogspot.com

Opinie (221) 10 zablokowanych

  • mam pytanie moze ktos wie? (2)

    dlaczego dookola skm, dworce ,tory itd jest tyle rdzy?nawet na nowych peronach juz jest w innych "normalnych" krajach tego nie widac. prosze o info(kola hamulce?)

    • 1 3

    • Dlatego, że tlen jest pierwiastkiem reaktywnym chemicznie

      Gdy pocałuje się z żelazem, powstaje rdza.

      • 1 1

    • tak kwestia tego jak jest rozwiazane hamowanie, przy obecnym wydzielane sa opilki metalu (na pierwszy rzut oka nie widoczne) ale potem to wszystko zaczyna rdzewiec i jest jak jest

      • 1 0

  • SKM - ciągle się tłumaczy tylko NIC W ZAMIAN ?????? dlaczego POLICJA skoro sprawdza autokary nie sprawdza tych zaredzewiałych (1)

    trumien ? remonty / składy co 10 min w szczycie / awarie / jedno składy - tylko czytamy przepraszamy a oni nas mają głęboko w d..ie - a my musimy płacić i cieszyć sie że jeżdzimy wrakami z lat 80tych !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! odmalowanymi w większości - skoro sprawdzają stan techniczny autokarów DLACZEGO POLICJA NIE SPRAWDZA STANU TECHNICZNEGO SKMki ????????? przed odjazdem ????????? przecież większość tych składów to jeżdżące trumny /na pograniczu ryzyka

    • 6 0

    • co ty wiesz o serwisowaniu pojazdów szynowych?

      • 0 0

  • W cywilizowanych krajach te szczeliny maja po 10 cm i rowny poziom na rolkach sie wjedzie

    .

    • 5 0

  • ja mam pół mózgu

    nigdy nie mogę trafić w te malutkie drzwiczki

    • 1 0

  • "ZALEDWIE pare przypadkow w ciagu roku " (1)

    "ZALEDWIE pare przypadkow w ciagu roku " gdyby powiedziało to dziecko to bym sie nie dziwił, ale domyslam się, że pan Głuszek nie wie co mówi. Szkoda słów... SKM to to smao co ZKM jedno wielkie dno nastawione na sprzedaz biletów, a w jakich warunkach przewożą ludzi to nie jest dla nich istotne. Być może myślą, że przezwożą bydło do uboju...

    • 9 0

    • kilku ludzi na milion potyka się o krawężnik czy wali łbem o słupy czy w związku z tym należy obłożyć chodniki watą żeby się nie potłukli?

      • 0 3

  • JAK WY TO ROBICIE ZE MACIE ZAWSZE BRUDNE POCIAGI SKM

    zaobserwowalem trzy przypadki niechlujstwa pociagow skm :

    1. przypadek 1. pociagi skm wyjezdzaja zawsze z zajezdni brudne na trase tzn. brudne zewnatrz i brudne wewnatrz
    2. przypadek 2 - pociagi wyjezdzaja na trase umazane tzn. umazane zewnatrz i umazane wewnatzr
    3. przypadek 3 - nigdy nie widzialem w Trojmiescie czyste pociagi skm tzn. czyste wewnatrz i czyste zewnatrz

    • 3 2

  • Skad skm wie ile jest wypadkow

    Sama wpadlam w sierpniu w ta szczeline w Sopocie, obcy ludzie mi pomogli Pana Głuszka tam nie bylo wiec o tym nie wie.

    • 3 0

  • Mało wypadków,

    bo ci co nie są w stanie wsiąść nie jeżdżą skm
    Wiem,bo mam w rodzinie taką osobę.

    • 4 0

  • ... (3)

    Zdjęcie z niemieckiej SKM jest "z d**y" wzięte. I co z tego, że tam jest dopasowane? A jak będzie niższy peron to też się dopasuje? Co innego na początku tekstu a co innego na zdjęciach. Panie redaktor - myśleć...a nie wierszóweczkę łapać za wszelką cenę

    • 3 30

    • do cymbala pff

      tam nie ma nizszych i wyzszych peronow w stosunku do s-bahn(skm) sa zawsze takie same i biala linia jest prosta i wylozona z kafli przemyslowych zeby sie nigdy nie starla

      • 3 0

    • (1)

      Sam pomyśl zanim napiszesz. Różnica u nich jest taka, że S-Bahn ma ścisle określoną trasę i nie włoczy jak SKM po okolicznych wioskach z niskimi peronami.

      • 17 0

      • zreszta na tych wioskach maja perony nie gorsze niz u nas w samych centrach.

        • 5 0

  • Skandalem jest nasza SKM. Dlaczego w innych miastach można kupować nowe składy a u nas remontuje sie złom (9)

    zamiast kupować nowy tabor, nowoczesne składy remontowane są stare wraki, które i tak po remoncie nie będą przystosowane dla niepełnosprawnych... Sama jakośc remontów, często wątpliwej jakości... jak to możliwe, że składy wyremontowane nie całe 2 lata temu z SPOT skrzypią, trzeszczą i powoli popadają w ruine..ciekawe jak trwałość projektu zostanie zachowana...nic tylko skontrolować za 3 lata...
    Kolej Metropolitarna, przystanek Śródmieście.. kolejna kompromitacja...ciagłe tylko gadanie.. a początek budowy przenoszony w czasie....
    Niech władze SKM postawią jeszcze bramki i tunel foliowy... już będzie wszystko do kompletu... prawie nowoczesne kolejki prawie metra...

    • 95 9

    • (6)

      jesteś pewien że w innych miastach polski jest lepiej ?

      • 8 6

      • Wszedzie, nawet na zdpia jezdza Pesy i Bombardiery.. (5)

        ale u nas wraki.

        • 5 4

        • (2)

          to się tam wyprowadź

          • 2 4

          • a ty co osle? (1)

            pasi ci jezdzenie zlomem to na wioche i bryczka!
            Ja mieszkam w milionowym miescie, place duze podatki, miasto ma budzet 2 mld zlotych to chce jezdzic Bombardierem albo Newagiem a nie rozsypujacym sie zlomem!

            Zrozumiano?!

            • 5 0

            • a co to są pesy czy bombardiery szmelc który psuje się częściej niż jeździ poza tym jaką częstotliwość i trasy mają te inne kolejki?Raz na godzinę i trasa 10 km?Twoje 2 mld to kropla w morzu poza tym SKMka nie należy do miasta Gdańska

              • 1 2

        • (1)

          Czyli te Pesy które u nas jeżdżą (do Kościerzyny i na Hel) to też są wraki, tak ?

          • 2 2

          • mowa o skm, ale Ty jestes ciemny

            • 2 3

    • Wywalic z Trojmiasta na zbity pysk ta firme (1)

      Czy Trojmiasto jest uzaleznione od jednego przewoznika, ktory nie robi
      NIC od dziesiecioleci?

      Wyremontowac przystanki i tory, rozpisac przetarg, kto chce obslugiwac Trojmiasto, zaprosic.

      Beda nowe sklady, kultura, szybkosc.

      • 8 4

      • Kto ma wywalać i z czego? najpierw miasto (pomijam już państwo) musiałoby się zainteresować koleją, która od 20 lat pozostawiona jest sama sobie. Nie wywalisz spółki związanej z PKP z torów należących do innej spółki związanej z PKP.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane