• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Są chętni do budowy parkingów w śródmieściu Gdańska

Michał Brancewicz
20 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Parking na ponad 17 tys. samochodów zarządzany przez firmę Apcoa na lotnisku w Sztutgarcie. Parking na ponad 17 tys. samochodów zarządzany przez firmę Apcoa na lotnisku w Sztutgarcie.

Tylko jedno konsorcjum, ale za to niezwykle doświadczone, chce budować parkingi podziemne w śródmieściu Gdańska. Na początku czerwca miasto rozpocznie negocjacje w tej sprawie.



Podziemne parkingi:

Budowa 1690 podziemnych miejsc parkingowych w Śródmieściu opierać się będzie na quasi partnerstwie publiczno-prywatnym.

- Konkurs na wykonawcę i zarządzającego parkingami ogłosiliśmy przed wejściem w życie nowej ustawy o PPP, dlatego musieliśmy to zrobić nieco inaczej - tłumaczy zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski.

Ale w praktyce dużych różnić nie będzie. Miasto wydzierżawi grunty wykonawcy, który swoim kosztem wybuduje trzy parkingi, zajmie się ich obsługą i będzie czerpał z tego zyski.

Do budowy parkingów zgłosiło się konsorcjum firm Hochtief i Apcoa. Pierwsza z nich zbudowała w Trójmieście m.in. Galerię Bałtycką i terminal DCT, druga jest jedną z największych firm zarządzających parkingami w Europie. W naszym kraju działa jej polska spółka - Parkingi Polska, która prowadzi pięć parkingów w Warszawie.

Na początku czerwca miasto rozpocznie negocjacje z konsorcjum m.in. na temat kosztów budowy, terminu rozpoczęcia prac i sposobu, w jaki miałyby one przebiegać. Trzeba będzie ustalić, czy parkingi będą budowane po kolei, czy jednocześnie. No i kluczowa sprawa: na ile lat po wybudowaniu parkingi zostaną wydzierżawione ich wykonawcy.

- Będziemy rozmawiali tak długo, aż dojedziemy do porozumienia we wszystkich kwestiach - wyjaśnia Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM Gdańsk.

Trójmiejskie samorządy coraz chętniej sięgają po partnerstwo publiczno-prywatne w realizacji swoich inwestycji. Jego prekursorem jest Sopot, który w ten sposób wybudował Centrum Haffnera i przymierza się do przebudowy dworca i terenów przydworcowych.

Parkingi mają powstać najpóźniej do 2012 roku.

Parkingi powstaną pod Podwalem Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska (pomiędzy ul. Zbytki i Słodowników), Podwalem Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) i Placem Kobzdeja zobacz na mapie Gdańska (ograniczony ul. Podwale Staromiejskie i Św. Ducha oraz Targiem Drzewnym i murami obronnymi). W największym z nich miejsce postojowe znajdzie aż 850 samochodów.

Opinie (136) 3 zablokowane

  • myślałem że gdańsk jest nad morzem (2)

    chyba że wybudują 4 piętra i obsypią ziemią to będzie podziemny woda podziemna im nie pozwoli.

    • 3 1

    • (1)

      mam cichą nadzieję, że nie jesteś inżynierem...

      • 3 0

      • a ja jestem pewien, że nie jest. Tak to jest jak nieuki myslą, że coś im się wydaje i pisza głupoty

        • 1 0

  • NIE MAM JUŻ GŁOWY NA TYCH BIUROKRATÓW MOŻNA KOGOŚ LUBIĆ BĄDZ NIE

    ALE PARKINGI BY SIĘ NAM W GDAŃSKU PRZYDAŁY WIĘC SAM POMYSŁ NIE JEST ZŁY POCZEKAJMY TYLKO KTO ZGŁOSI SIĘ DO PRZETARGU!!?

    • 0 2

  • mam nadzieję że ceny nie będą wyższe niż w Bydgoszczy (2)

    z regulaminu parkingu w Bydgoszczy prowadzonego przez "Parkingi Polska"
    "3. Stawkę podstawową za każdą rozpoczętą godzinę parkowania na parkingu ustala się w wysokości 3,00 PLN.
    4. Stawką zerową opłaty za parkowanie objęci są inwalidzi ..."
    btw prowadzą parkingi nie tylko w warszawie

    • 3 3

    • "kluczowa sprawa: na ile lat po wybudowaniu parkingi zostaną wydzierżawione ich wykonawcy." (1)

      może jak się skończy dzierżawa, i polska zyska po euro (taki jest zamiar), będzie sianko w budżecie miasta, to za free ludziom zrobią :)

      • 0 2

      • a ja myślę że dzierżawa się skończy

        jak już nie będziemy żyli i nikt nie przypomni przyszłym władzom że mogłoby być za darmo :)

        • 0 1

  • Co ma piernik do wiatraka ?

    tak jak w temacie

    • 0 0

  • bardzo fajnie (1)

    ale po co tam parkować, skoro można się wbić na Chmielną za friko?

    • 0 0

    • shit

      chodziło mi oczywiście o Chlebnicką

      • 0 0

  • Nie zgadzam się z opinią że jak na nowych osiedlach brakuje parkingów to samochody zastawiają drogi pożarowe, chodniki i zieleń. To KIEROWCY zastawiają te miejsca, samochód sam nieprzepisowo nie zaparkuje. Tak samo ludzie kupują mieszkania bez parkingów z góry wiedząc że brak miejsca rozwiążą parkując na trawniku. To wszystko ludzka bezmyślność powoduje.

    • 1 2

  • KONIECZNNNNNNNNNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!

    w końcu zaczynają myśleć !
    w całym trójmieście brak parkingów a powinno być ich pełno.
    wedy możnaby zakazać postojów w centrum i starówka i świętojańska wyglądałyby zdecydowanie lepiej !

    jeszcze lepiej by parkingi szły piętrami w dół pod ziemię ale koszt to ogromny.

    • 1 2

  • Biedackie te miasta jak nie mają wlasnnej kasy na głupi parking, oddadzą ziemię w dzierżawę i złamanego grosza nie zobaczą z

    zysków bo inewstor powie ze jest deficyt a zyski nie istnieją i co? Ja jestem przeciwny w Sopocie zabudowali całe miasto i dostali w nagrodę głupi tunelik a wielka kasa idzie do obcej kieszeni. Tu tak samo oddadzą grunty i g. zobaczą z zysków. Sami by się za inewstycje wzięli, nie mogą z unii dostać kasy na to? Patałachy oddać komuś to najłatwiej zamiast się samemu za coś zabrać.

    • 1 1

  • Non possumus, czyli precz z tą bzdurą!

    Uważam, że to świetny pomysł - parkingi na setki samochodów w samym centrum miasta, na najdroższych terenach, w sąsiedztwie zabytkowych kamieniczek, wąskich uliczek, które już teraz potężnie się korkują, a będą jeszcze bardziej. I w terenie zamieszkałym przez starszych ludzi, którzy pragną parkingów jak niczego innego...

    Poza tym to bardzo nowatorskie - po co wzorem normalnych miast robić parkingi na obrzeżu miast i wręczać kierowcom tanie bilety na komunikację miejską, którą spokojnie wszędzie dojadą (jeśli się to odpowiednio zorganizuje). Lepiej wpuszczać tysiące samochodów do samego centrum, jednocześnie robiąc obok deptaki (vide pomysł z Rajską). Brawo Panowie! Czy sami na to wpadacie, czy ktoś wam to doradza...

    Mam nadzieję, że od razu po wbiciu łopaty pokażą się tam ruiny albo kości, które zablokują budowę na wiele lat. Jeśli nie to sam podrzucę jakąś kostkę albo talerz z chińskiej porcelany. I tak jeden po drugim, aż się całej zastawy pozbędę... A co tam - ale pożyję kilka lat w śródmieściu bez parkingów!

    • 3 4

  • (1)

    Parkowanie w centrum absolutnie nie powinno być darmowe - bo takie spowoduje nieskończony popyt. Tylko ustalenie w miarę wysokich cen i karanie za nieprzepisowe parkowanie spowoduje niechęć kierowców do pchania się do centrum.

    Swoją drogą jak ktoś parkuje samochodem za 100.000 na trawniku bo mu szkoda kilku złotych za parking to to jest potwornie żałosne. Ale to jeszcze relikt socjalizmu - takie przekonanie że niektóre rzeczy są darmowe i wolno je kraść, kiedyś prąd i woda, dzisiaj przestrzeń publiczna.

    • 3 3

    • w centrum nic nie ma

      ja tam się do centrum nie pcham, bo ile razy można spacerować po Długiej?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane