• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Są już minibusy i trasa linii 100 w śródmieściu Gdańska

Krzysztof Koprowski
14 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dwa z sześciu zamówionych minibusów posłużą do obsługi linii w ścisłym Śródmieściu Gdańska. Dwa z sześciu zamówionych minibusów posłużą do obsługi linii w ścisłym Śródmieściu Gdańska.

Autobusowa linia, która obsługiwać będzie Główne i Stare Miasto zostanie uruchomiona przed końcem października. Odjazdy z przystanków zaplanowano co ok. 20 minut.



Taką trasą pojedzie linia 100 przez Stare i Główne Miasto w Gdańsku. Taką trasą pojedzie linia 100 przez Stare i Główne Miasto w Gdańsku.
O pomyśle uruchomienia komunikacji autobusowej w ścisłym centrum Gdańska pisaliśmy jako pierwsi pod koniec lipca br. Od tego momentu sprawy potoczyły się błyskawicznie, bo zaledwie niespełna miesiąc później rozstrzygnięto przetarg na autobusy, które w liczbie dwóch sztuk są już w Gdańsku.

I to właśnie dwa pierwsze autobusy posłużą do uruchomienia linii 100, która będzie wykonywać pętlę uliczną po ulicach historycznego Śródmieścia. Pozostałe autobusy skierowane zostaną bowiem do obsługi innych rejonów miasta, w tym m.in. Osowej oraz okolic Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Nowa linia uruchomiona zostanie do końca października.

- Uruchomienie linii będzie jeszcze tematem spotkania komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, które przewidzieliśmy na najbliższą środę. Dodatkowo trzeba ustawić słupki przystankowe. Nie sądzę, by udało się zdążyć z tym przed 19 października [taki termin podawano wcześniej - przyp. red.], ale z pewnością ruszymy z nową linią do końca miesiąca - informuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Jak oceniasz rozkład linii 100?

Przystanek początkowy "setki" zlokalizowany będzie w środkowej zatoce przy dworcu głównym. zobacz na mapie Gdańska Przy dworcu głównym będzie znajdował się też przystanek końcowy. W stosunku do wcześniejszych planów, miniautobusy nie pokonają całej ul. Ogarnej, a wyminą odcinek przekształcony w deptak zobacz na mapie Gdańska świeżo wykonaną ulicą powstałą przy okazji budowy Teatru Szekspirowskiego zobacz na mapie Gdańska.

- Dwa pojazdy pozwolą na uruchomienie linii z częstotliwością co ok. 20 minut. Tyle bowiem będzie trwało pokonanie całej trasy, ale w godzinach szczytu należy się liczyć z nieco dłuższym czasem przejazdu ze względu na korki - tłumaczy Zomkowski.

Linia ma funkcjonować z 20-minutowym taktem przez cały tydzień w godzinach od ok. 7 do ok. 23. Nie da się jednak ukryć, że taka częstotliwość jest niezbyt atrakcyjna, biorąc pod uwagę przesiadkę z tramwaju lub autobusu, na którą dodatkowo będzie się nakładało pokonanie tunelu podziemnego ze schodami.

20 minut to też czas, który potrzebny jest na spacer spod dworca np. do nabrzeża Motławy czy innych oddalonych obszarów od głównej osi komunikacyjnej. Czy zatem "setka" nie będzie wozić zamiast pasażerów powietrza?

- Praktyka pokaże, jakim zainteresowaniem cieszy się linia. Docelowo być może rozwiniemy komunikację na tym obszarze miasta. Będziemy obserwować zapełnienie pojazdów i zbierać opinie pasażerów - zapewnia zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Na nowej linii obowiązywać będzie normalna taryfa przewozowa. Przystanki będą również funkcjonować jako zwykłe. Z racji niewielkiej ilości miejsca, ograniczone będą one tylko do słupka przystankowego z rozkładem jazdy.

Miejsca

Opinie (158) 4 zablokowane

  • BEZEDURA (3)

    Ja to widzę tak : linia będzie kursowała do sezonu . Potem z Głównym Mieście pojawi się mnóstwo ludzi . Przejechanie w poprzek Długiego Targu będzie cudem . Wiadomo - miliony ludzi . Potem zacznie się Jarmark Dominikański . Trasa linii przebiega po terenach Jarmarku - Targ Rybny . Totalna skucha
    P.S. Nikt nie napisał jeszcze , że przed otwarciem drzwi w nowym autobusie trzeba nacisnąć pedał sprzęgła , wrzucić luz i puścić sprzęgło .Teraz otwieramy drzwi . Jeśli tak się nie zrobi silnik zgaśnie . A czas płynie ...a rozkład goni . Tak jest zawsze , gdy autobusy kupują lamerzy z biura a nie fachowcy . Tacy lamerzy jak p. Lisicki , który sobie ubzdurał za państwowe pieniądze głupi pomysł . Słyszałem też , że ta linia to nowa podwyżka czynszu dla mieszkańców Starówki . Jak zmniejszy się odległość od przystanku do mniej niż 500 m to bonifikata się nie należy . Ale mogę się mylić .

    • 16 1

    • rommel (2)

      I mylisz się generale Rómlu. Za kursy zapłaci z własnej kieszenie Nowa Prawica i lebertarianie.

      • 0 4

      • (1)

        Matko , a co to za cudaki ?

        • 2 1

        • Otóż libertarianie to takie twory, które by chciały mieć wszystko

          prywatne łącznie z powietrzem i metafizyką jak mój guru.

          • 1 1

  • Szkoda,że PKS Gdańsk nie może lub nie potrafi skomunikować takimi busikami tras, na których autobusy jeżdżą raz na dłuuugi czas.
    A jak się człowiek spóźni,to cisza na kilka obrotów
    dłuższej i krótszej wskazówki, na tarczy zegara..

    • 3 4

  • w Gdyni juz dawno kursują (1)

    co to za news

    • 5 9

    • w gdyni nie macie starego miasta !!

      • 8 1

  • Bardzo się cieszę...

    Super!

    • 4 14

  • Brzydal.....

    co za wizjoner zaprojektował przód tego busa?

    • 10 2

  • Chyba... (1)

    ...wiele osób musiało nad tym pracować. Bo trudno mi uwierzyć, że jedna osoba wymyśliła coś tak durnego.
    Czekam tylko kiedy dojdzie do pierwszego wypadku z udziałem tego cudownego autobusu.
    Swoją droga jak już się zdecydowali na autobusy po głównym, to mogli jednak postarać się o coś ładniejszego, niż te paskudztwa. Niebywale się cieszę, że będę mógł to oglądac po kilkadziesiąt razy dziennie. Szczerze liczę na protesty mieszkańców, pod których oknami będzie to przejeżdżać.

    • 22 2

    • Oni mają to głęboko w rzyci ;-(

      W sprawie pętli na Heweliusza - gdzie puścili nie kilkadziesiąt kursów minibusa dziennie, a kilkaset kursów przegubowych autobusów na dzikich zakrętach zastawionych płotem (zresztą te minibusy mieszkańcom pod oknami za chwilę się tam dołączą, bo trasa na odcinku ulicy Łagiewniki ta sama)- poszło kilka petycji do prezydenta, interpelacje radnych, krytyczne artykuły we wszystkich lokalnych mediach elektronicznych, interwencje w Radzie Dzielnicy Śródmieście itp. itd., a jak do tej pory efekt mierny.

      • 13 2

  • Bez sensu (1)

    gdzie tu sens i logika. Wszystkie miasta wycofują ze starego miasta komunikację, bo zabytki zagrożone, emisja spalin, itp,itd.Ale w Gdańsku musi być odwrotnie. Zastanawiam się gdzie tu jest tzw. "haczyk"

    • 24 9

    • Gdańsk puścił focha, bo nie chcieli go w UNESCO i

      postanowił zdewastować rękoma swych włodarzy - pozostałe na Starym i Głównym Mieście zabytki :-/

      • 11 1

  • Bezsens (1)

    Autobusy beda jezdzic co ok 20 minut by wozic dziadkow po centrum a jak ludzie sie spiesza do domu po pracy to na niektore autobusy trzeba czekac nawet godzine! Mowie tu np o nr 174 i 156 !

    • 15 3

    • I to jest właśnie szczyt chamstwa. Dojazd do niektórych dzielnic to

      prawie podróż życia, a tutaj takie marnotrawstwo za pieniądze podatników. Tam się starszymi i chorymi ludźmi, którzy też mają problem dojechania do lekarzy specjalistów, nie przejmują w ogóle.

      Dobrze, że chociaż część tych busów dadzą do Akademii Medycznej, bo dojście tam dla osoby starszej i chorej to prawdziwa gehenna (pod górę zwłaszcza zimą), podczas gdy na Głównym Mieście to po prostu relaksacyjny spacerek na halę po zakupy, do kościoła, na ławeczkę na skwerku czy do przychodni (wszystko w promieniu ok.100-200 metrów od domu).

      • 13 2

  • (3)

    ludzie tu tylko chodzi aby było mniej niż 500 m do przystanku i juz mozna ściągnąć wyższy czynsz za mieszkanie komunalne

    • 15 2

    • (2)

      to na starówce są mieszkania komunalne...?

      • 5 1

      • całkiem sporo (1)

        ale najpierw trzeba znać różnicę między mieszkaniem komunalnym a socjalnym oraz Starym a Głównym Miastem

        • 7 3

        • Nie przesadzaj. Akurat wiem trochę na temat struktury wspólnot mieszkaniowych

          zarówno na Starym, jak i na Głównym Mieście i mieszkania komunalne przynajmniej w tych kamienicach powojennych, to już rzadkość, bo każdy kto mógł wykupywał tu mieszkanie natychmiast, gdy pojawiła się taka opcja.
          Jest problem w niektórych kamienicach przedwojennych ze względu na nieuregulowany stan prawny, ale to inna kwestia i znaczna mniejszość budynków, bo "starówka" była prawie zrównana po wojnie z ziemią.
          Jakby uśrednić to nawet nie wiem czy jedno mieszkanie komunalne na wspólnotę by można było statystycznie przyjąć.

          Komunalne to są tam za to liczne lokale użytkowe na paterach (często puste, bo Miasto przegina ze stawką czynszową).

          Chętnie bym się w sumie dowiedział ile jest mieszkań komunalnych oddalonych 500 metrów od przystanku na tym obszarze, które rzeczywiście zostaną dzięki temu autobusowi objęte wyższą stawką czynszu, bo choć nie trawię Lisickiego, to ten argument za wprowadzeniem tego debilnego autobusu do mnie nie przemawia.

          Stawka wyższa o ile bez zniżek? O 15-20%? Koszt autobusu raczej większy.
          IMO te autobusy to ustępstwo na rzecz hotelarzy (raczej marketingowe do folderów reklamowych niż ktoś miałby z tego rzeczywiście korzystać) i po prostu była kasa w budżecie na zakup celowy (a kto co z tego ma dodatkowo, to już tylko można gdybać ;-)

          • 11 0

  • lepiej bilety kilkudniowe (1)

    Lepiej przydały by sie bilety kilkudniowe, np. 3, 7 dniowe w kiosku\albo tak jak w Skandynawii bilety na tyle dni ile potrzebujemy, np. na 17 dni. Doładujemy sobie przez Internet i po sprawie. To było by ułatwienie ~!

    • 5 2

    • tak jest!

      Albo jakiś tańszy bilet rodzinny, bo promuje się w Gdańsku tylko rodziny wielodzietne...Mam jedno dziecko, w sobotę musieliśmy skorzystać z tramwaju, bo zepsuł nam się samochód i za dojazd Wrzeszcz-Przymorze w obie strony zapłaciliśmy 15 zł! To o wiele za dużo!

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane