• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód elektryczny naładujesz z latarni

Michał Sielski
20 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Samochód można naładować dzięki mocy zaoszczędzonej na wymianie oświetlenia sodowego na LED. Samochód można naładować dzięki mocy zaoszczędzonej na wymianie oświetlenia sodowego na LED.

Przy biurowcu przy ul. PolskiejMapka w Porcie Gdynia można już naładować samochód elektryczny, podłączając go do gniazda w latarni ulicznej. To pierwsza z kilku takich ładowarek, planowanych przez Energę Oświetlenie. Przeznaczona jest do ładowania nie tylko samochodów, ale też hulajnóg czy elektrycznych rowerów.



Rozpatrujesz zakup samochodu elektrycznego?

Uruchomienie w Gdyni punktów ładowania samochodów elektrycznych i nie tylko zapowiadaliśmy w kwietniu. Pierwsza ładowarka już stanęła przy portowym biurowcu. W Polsce to nowość, ale sprawdzona już w europejskich miastach. Dzięki wykorzystaniu istniejącej infrastruktury energetycznej można bez budowania niezbyt eleganckich stacji ładowania zapewnić miejsca do ładowania elektrycznych aut, hulajnóg czy rowerów.

- Uruchomienie pilotażowej stacji ładowania pojazdów jest idealną okazją do sprawdzenia w praktyce rozwiązania stosowanego w innych krajach Europy, a dotychczas niewdrożonego w Polsce. Dużą wartością dodaną jest fakt, iż na pełen montaż stacji na słupie oświetleniowym, razem z planistyką i pozyskaniem pozwoleń, potrzeba około dwóch-czterech miesięcy, podczas gdy dla standardowej wolnostojącej stacji w niektórych przypadkach może to być nawet 12-14 miesięcy - mówi Jerzy Brudnik, prezes spółki Energa Oświetlenie, która finansuje przedsięwzięcie.
W Gdyni ma stanąć jeszcze kilka takich ładowarek. Jeśli spotkają się z zainteresowaniem, będą powstawać kolejne. Dostępność stacji ładowania jest bowiem jednym z kluczowych elementów ograniczających rozwój floty elektrycznych aut.

Więcej o autach elektrycznych



Jak działa ładowarka z lampy?



Do ładowania używana jest nadwyżka mocy, która pojawiła się po wymianie oświetlenia sodowego na LED, który pobiera ok. połowę mniej energii. To ona przekazywana jest do gniazda ładowania i dzięki temu można zasilać nią baterie. W zależności od dostępności mocy ładowarki będą działać w przedziale 3,7-22 kW. Wszystkie będą dostępne przez całą dobę, więc będzie można w nich podładować baterię w ciągu dnia, jak i naładować w całości, pozostawiając na całą noc.

Opinie (137) 7 zablokowanych

  • Nadwyżka mocy z oświetlenia

    To tak że 100 razy za małą by ładować samochód . Teslę 30 godzin?

    • 7 3

  • A wystarczylo zamontowac polowie mniejszej mocy lampy :)

    Do ładowania używana jest nadwyżka mocy, która pojawiła się po wymianie oświetlenia sodowego na LED, który pobiera ok. połowę mniej energii.

    Czytaj więcej na:
    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Samochod-elektryczny-naladujesz-z-latarni-n149787.html#tri

    • 2 0

  • I tak ładujcie... (3)

    Ładujcie kochani całą noc, samochód będzie już dawno naładowany, a energia się marnuje...

    Ponadto zastanawia mnie to, że jak łącza mogą zasilać ładowarkę i latarnię jednocześnie? Coś tu jest nie tak. Powinniście zrobić próbę i dopiero wtedy obwieszczać rozwiązanie całemu światu.

    • 4 11

    • (1)

      Wystarczy drobna przeróbka istniejącej infrastruktury tzn w szafce oświetleniowej i latarni i jest to możliwe.

      • 5 1

      • coś za coś

        Wydzieli sie jedną faze na ładowarkę i już. Ale jak padnie kabel dla oświetlenia nie będzie już rezerwy. Czyli ładowanie będzie a oświetlenia już nie do czasu naprawy kabli - pewnie z tydzień

        • 0 0

    • Żadne istniejące linie tego nie wytrzymają.. Przekrój kabli, itp.!

      • 2 4

  • Lecę już sobie zająć kolejkę.

    Elektryka kupię później

    • 14 0

  • u mnie latarnie zapalają się wieczorem i raczej nie ma tam w dzień zasilania (5)

    a nikt nie będzie ciągnąć osobnych kabli wiec trochę mnie to dziwi. No chyba ze tylko ładować można w nocy jak latarnie świecą. Bo tu sugeruje że to działa z nadwyżki (nocnej ?) czyli że jest energia gromadzona w akumulatorze ładowarki a to bezsens i to bardzo drogi byłby w realizacji

    • 4 16

    • (2)

      Działa również w dzień i nie muszą latarnie świecić, wszystko dzięki drobnej przeróbce w instalacji.

      • 5 0

      • juz ty fabian nic tam nie przerabiaj

        • 1 6

      • drobnej ale czy przemyślanej

        Zawsze to jedna faza mniej na oświetlenie, czyli też jedna alternatywa zasilenia opraw w razie awarii jakiejś fazy mniej.

        • 0 0

    • Elektryka dla opornych (1)

      W sieci elektrycznej zasilającej oświetlenie uliczne zasilanie jest stale włączone, każda latarnia lub oświetlenie znaku drogowego włącza się za pomocą czujnika zmierzchu umieszczonego na jednej z kilku latarni (sekcja) lub każdej latarni z osobna. Czasami zdarza się też sterowanie za pomocą zegara z progamem dobowym i korekcją wschodu / zachodu słońca. S.parkski
      Pomysł ładowarek przy latarniach uważam za genialny.

      • 3 3

      • ha ha ha

        Gdzie Ty masz w Polsce stałe zasilanie na latarnie?. Takie systemy stanowią ok 5% ogółu bo są za drogie i awaryjne

        • 1 1

  • Fajnie jak by

    Było za darmo to bym pozniej dom ładował z auta !

    • 9 1

  • Elektryczne to nie znaczy eko

    Gdzieś trzeba wyprodukować i zutylizować akumulator. A co z utratą jego mocy w latach użytkowania? Diesel jest o wiele tańszy i bardziej eko w użytkowaniu niż dzisiejsze elektryki. Żeby wyprodukować prąd to również trzeba coś spalać przypominam

    • 14 8

  • super

    Róbmy wszystko aby dążyć do elektromobilności! brawo Energa i miasto Gdynia!

    • 5 13

  • mam nadzieję, że to jest płatne?

    bo jeśli nie, to przypominam, ze dzięki zawierzeniu Energii obecnie płacimy dużo wyższe rachunki za prąd

    • 9 1

  • W Polsce jest około 3,3 mln lamp ulicznych

    Jest potencjał do Blackout

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane