- 1 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (388 opinii)
- 2 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (76 opinii)
- 3 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (289 opinii)
- 4 Były wiceprezydent Gdańska skazany (58 opinii)
- 5 Kredkami w kierowców przy przejściu (72 opinie)
- 6 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (154 opinie)
Wojskowe samoloty na niebie Trójmiasta
Myśliwskie, szturmowe, wielozadaniowe i transportowe. Nad Trójmiastem latają wojskowe samoloty różnych typów. Poniżej prezentujemy kilka z nich.
Polska posiada 48 Jastrzębi w dwóch wersjach. W ramach kontraktu, który został podpisany w 2003 r., w poprzedniej dekadzie do naszego kraju trafiło ze Stanów Zjednoczonych 36 jednomiejscowych bojowych F-16C Block 52+ i 12 dwumiejscowych szkolno-bojowych F-16D Block 52+.
Przeczytaj też: Jakie śmigłowce wojskowe latają nad Trójmiastem?
Miejscami, gdzie stacjonują polskie Jastrzębie są 31. Baza Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny i 32. Baza Lotnictwa Taktycznego obok Łasku pod Łodzią. Mimo to polskie F-16 wykonują loty również nad Morzem Bałtyckim, a bywa, że można je dostrzec także nad Trójmiastem.
F-16 ma długość prawie 15 metrów, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi prawie 10 m. Jest to jednosilnikowy samolot, który może latać z prędkością do 2300 km/godz. i operować na pułapie ponad 15 tys. metrów. Maszyna dysponuje sześciolufowym działkiem kalibru 20 mm, a poza tym może przenosić różne typy uzbrojenia.
W przypadku polskich F-16 są to choćby kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze krótkiego i średniego zasięgu oraz kierowane rakiety do zwalczania celów naziemnych i nawodnych. Poza tym do dyspozycji są jeszcze bomby, w tym również kierowane oraz zasobniki szybujące. Wśród uzbrojenia znajdują się też pociski manewrujące powietrze-ziemia o zasięgu 370 km, a w niedalekiej przyszłości także o zasięgu ponad 900 km.
Zwrotne, ale już niemłode myśliwce MiG-29
MiG-29 to maszyna zaprojektowana w ZSRR na początku lat 70. ubiegłego wieku jako myśliwiec frontowy. Samolot ma ponad 17 metrów długości, a rozpiętość jego skrzydeł to ponad 11 m. Napęd maszyny stanowią dwa silniki turboodrzutowe z dopalaniem, a maksymalna prędkość samolotu wynosi ponad 2400 km/godz. Poza tym mocną stroną tego myśliwca są jego możliwości manewrowe.
Polska kupiła pierwsze MiGi-29 na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku od ZSRR. Było to 12 fabrycznie nowych myśliwców. Następnie w 1995 r. pozyskano 10 używanych MiG-29 od Czech w zamian za śmigłowce W-3 Sokół, a w 2001 r. kupiono ponad 20 używanych samolotów z Niemiec. Część maszyn nie została jednak wprowadzona do służby. Powodem było m.in. zrobienie z niektórych MiG-ów magazynu części zapasowych.
MiGi-29 stacjonują w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku i w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Samoloty mogą przenosić rakiety powietrze-powietrze, a także bomby do 500 kg. Poza tym posiadają działko kalibru 30 mm. Obecnie MiGi-29 nie spełniają jednak wymagań współczesnego pola walki. W Trójmieście samoloty tego typu można zobaczyć, kiedy lecą wysoko na niebie, podczas pokazów lotniczych, a bywa, że lądują w Porcie Lotniczym Gdańsk.
Szturmowe Su-22 wyposażone w bomby kasetowe
Samolot Su-22, czyli eksportowa wersja radzieckiego Su-17, został zaprojektowany w latach 60. Maszyna jest długa na 19 metrów i ma zmienną geometrię skrzydeł - rozpiętość złożonych wynosi nieco ponad 10, a rozłożonych ponad 13,5 metra. Takie rozwiązanie miało na celu poprawę parametrów samolotu w czasie lotu na małych wysokościach.
Jednomiejscowy Su-22 napędzany jest turboodrzutowym silnikiem z dopalaniem, który ma zapewnić prędkość do 1850 km/godz. Maksymalna masa startowa maszyny może wynosić ponad 19 ton, z czego ponad cztery może przypaść na uzbrojenie.
Poza stałymi 30-milimetrowymi działkami Su-22 może być wyposażony w zasobniki strzeleckie, pociski powietrze-powietrze, kierowane i niekierowane pociski powietrze-ziemia. Ponadto pod skrzydłami tego samolotu można podwiesić bomby o masie do pół tony, w tym bomby kasetowe, które służą do rażenia celów powierzchniowych. Polska może korzystać z tego typu uzbrojenia, ponieważ nie podpisała w 2008 r. Konwencji o zakazie użycia amunicji kasetowej.
Obecnie Su-22 stacjonują w Świdwinie w woj. zachodniopomorskim na terenie 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Do tej pory nie doczekały się następców.
Samoloty transportowe CASA C-295M
Są to obecnie najnowocześniejsze samoloty transportowe, które służą w naszych Siłach Powietrznych. Prototyp C-295 wystartował bowiem w 1997 r., a Polska zamówiła w Hiszpanii tego typu samoloty w 2001 r. Ich mocną stroną jest między innymi wszechstronność. Potrafią operować z pasów gruntowych czy trawiastych. Mają też możliwość krótkiego startu i lądowania, a poza tym wykorzystywane są do bardzo różnych zadań.
Dwusilnikowa CASA C-295M ma ponad 24 metrów długości i prawie 26 m rozpiętości skrzydeł. Jej masa własna wynosi 18,5 tony, a do ładowni może zabrać ponad 9 ton ładunku bądź 70 żołnierzy - w przypadku żołnierzy z pełnym wyposażeniem liczba ta wynosi 49. Mogą się oni zresztą desantować z pokładu maszyny.
Z kolei w wariancie medycznym samolot jest w stanie zabrać 24 osoby na noszach, a w wersji pasażerskiej można zamontować do 30 foteli. CASA C-295M służy bowiem również do transportu najważniejszych osób w państwie. Ponadto ładownia maszyny jest w pełni hermetyzowana, a na pokładzie znajduje się toaleta. Poza tym w prawej burcie umieszczone są dwie pary drzwi i 19 okien, a w lewej jedne drzwi i 18 okien. Centralnie z tyłu samolotu znajduje się natomiast rampa załadowcza.
Załoga samolotu składa się z dwóch pilotów, a do tego można ją uzupełnić o technika załadunku. Prędkość przelotowa turbośmigłowej maszyny to 480 km/godz., a pułap, na jakim może operować wynosi do 25 tys. stóp. Samolot jest wyposażony w system walki radioelektronicznej zintegrowany z wyrzutnikami flar i dipoli, których zadaniem jest zmylić rakiety, gdyby te ostatnie leciały w kierunku maszyny.
Obecnie Polska posiada 15 samolotów tego typu, jedna z maszyn w 2008 r. rozbiła się bowiem w Mirosławcu. CAS-y C-295M stacjonują w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego na lotnisku Kraków-Balice, a jeśli przylatują do Trójmiasta, to lądują na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach.
Patrolowo-rozpoznawcze, transportowe i do monitoringu ekologicznego
M28 Bryza, która powstała na podstawie AN-28 to samolot o długości 16 metrów i rozpiętości skrzydeł, która wynosi ponad 22 m. Napęd maszyny stanowią dwa turbośmigłowe silniki, a prędkość maksymalna Bryzy to 350 km/godz. Z kolei maksymalny zasięg maszyny to 1230 km, a maksymalny pułap, na jakim może latać wynosi 6000 m. Załogę samolotu stanowią dwaj piloci, technik pokładowy i w niektórych wersjach Bryzy także operatorzy systemów pokładowych.
Obecnie Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada łącznie 14 M28 Bryza i An-28 w czterech różnych wersjach. Najwięcej, bo siedem jest samolotów patrolowo-rozpoznawczych M28B 1R, które wyposażone są m.in. w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych. Poza tym samoloty - w razie potrzeby - mogą zrzucić tratwę ratowniczą.
BLMW dysponuje ponadto jedynym zmodernizowanym samolotem patrolowo-rozpoznawczym M28B RM/bis. W porównaniu do poprzedniej wersji maszyna posiada nowocześniejszy radar obiektów nawodnych. Na polepszenie jego pracy wpływ miało zastosowanie chowanego przedniego podwozia. Z kolei tylne podnosi się na boki.
Bryza bis posiada również wyposażenie do wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych, w tym m.in. detektor anomalii magnetycznych i pławy radiohydroakustyczne. Poza tym samolot dysponuje systemem pasywnego rozpoznania elektronicznego i systemem obserwacyjnym z dalmierzem laserowym. Załoga tej wersji maszyny to dwóch pilotów, technik pokładowy i do czterech operatorów systemów pokładowych.
Z kolei dwa An-28, które wykonują zadania monitoringu ekologicznego wyposażone są w radary obserwacji bocznej, skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody, a także system identyfikacji jednostek pływających. Dzięki zamontowaniu dodatkowych zbiorników paliwa samolot może jednorazowo spędzić w powietrzu nie cztery, a sześć godzin.
Poza tym w Brygadzie Lotnictwa MW służą cztery samoloty An-28TD, czyli w wersji transportowej, które mają możliwość zabierania do 1700 kg ładunku. W przypadku przystosowania maszyny do zadań transportu medycznego, może ona zabrać sześciu rannych w pozycji leżącej bądź ośmiu siedzących. Istnieje też możliwość przystosowania samolotu do transportu pasażerów. Bryzy, które służą w BLMW stacjonują na lotnisku w Gdyni Babich Dołach i Siemirowicach.
Miejsca
Opinie (152) ponad 10 zablokowanych
-
2017-11-11 19:34
Wkradł tu się duży błąd... (1)
Nowocześniejszym samolotem w lotnictwie polskim wcale nie jest F-16, a jest nim MIG-29... oczywiście obie konstrukcje są już wiekowe, bo ponad 40-letnie, nie mniej konstrukcja MIGa jest kilka lat młodsza...
- 7 10
-
2017-11-11 23:24
I tym sposobem dochodzimy do tego
że "Polonez" (1978 rok) jest nowocześniejszy niż "Golf" (1974 rok). Tylko że Poloneza już dawno nie produkują, a Golfa jest któraś generacja z kolei.
Dokładnie tak samo jest z naszymi F-16 i MiG-29. Patrz na rok produkcji i wersję, a nie daty oblotu pierwszych prototypów.- 4 0
-
2017-11-11 18:43
Szkoda fatygi red . i tak 99.9% nie ma pojęcia o uzbrojeniu (3)
A dla kolegi ciekawostka tylko dla f-16 pasy startowe muszą być super dokładnie odkurzane-dla reszty nie i nie chodzi o opony.Ps ciekaw jestem ile osób wie co jest na fotce i jakie ma zbiorniki po co i dlaczego takie a nie inne,,.
- 5 7
-
2017-11-11 23:18
Trochę przesadzasz.
To, że F-16 wymaga po prostu wyższej kultury technicznej przy obsłudze, nie oznacza, że nie wystartuje identycznie jak MiG-29 z brudnego pasa. Po prostu producent tak zaleca i daje gwarancję na bezproblemowe działanie silników przez tyle a tyle godzin i w takich a takich warunkach. Jak chcemy serwisować je kilka razy częściej, to możemy nie sprzątać i latać z syfu. Ja jednak wolę, żeby dbali o sprzęt i żeby służył jak najdłużej, bo to też z moich podatków zostało zakupione.
PS.
Zbiorniki koforemne.- 5 0
-
2017-11-11 19:02
To rzeczywiście ciekawostka ale warto ją rozwinąć i wyjaśnić. Nie każdy musi się na tyle znać. Radze jednak uważać bo dla wielu tutaj, radziecka technologia jest przestarzała a amerykańska nigdy
- 1 2
-
2017-11-11 18:56
Większość nie wie nawet co jeść żeby nie wyglądać jak wyglądają
- 7 1
-
2017-11-11 18:37
F16 też oblatano na początku lat 70. - nie ma co pisać tak o Migach 29-tych (1)
jakby pochodziły z innej epoki. To nie F22, czy F23. Jasne, że późna wersja C/D Block 52 jest nowocześniejsza od nie wiem jak modernizowanych pod względem awioniki Migów, nie mniej jednak F16 to konstrukcja z tego samego czasu, co 29-tka.
- 18 2
-
2017-11-11 23:12
Nasze MiGi 29-te
wyprodukowano pod koniec lat 80-tych (konstrukcja z lat 70-tych) i od tej pory praktycznie nie były modernizowane. A co najważniejsze i najgorsze, to jest wersja eksportowa (9-12A), czyli dużo uboższa i mająca mniejsze możliwości niż wersje radzieckie.
Niestety, ale w porównaniu do naszych F-16, to niebo a ziemia. Tym bardziej, że dostęp do części zamiennych czy uzbrojenia jest bardzo ograniczony, bo z Rosją tym nie handlujemy.- 3 0
-
2017-11-11 19:20
Komputer przeanalizował, że w ile? Jak tam było? CZTERY GODZINY (1)
byśmy stracili całą "flotę" w przypadku konfliktu zbrojnego : ) LOL
- 14 1
-
2017-11-11 21:17
Komputer dostal stack overflow jak wprowadzono informacje, ze antoni dowodzi
tego nie da sie przeanalizowac
- 6 0
-
2017-11-11 21:13
W sierpniu leżałem na plaży na Stogach, nad nami
przeleciały dwa wielkie helikoptery w wojskowym malowaniu i zastanawiałem się czy to rosyjskie. Nasz minister obrony narodowej nie kupił helikopterów dla Marynarki Wojennej, bo wie, że pieniądze lepiej przelać na Rydzyka, a helikoptery same przylecą z Rosji. Praca w tej sprawie w MON wre.
- 7 6
-
2017-11-11 21:09
Zlom
Zlom
- 1 1
-
2017-11-11 21:05
A dwuplat antoniego?
Z dwusuwowym silnikiem WSK o powieszkonej pojemnosci 175 ccm?
- 8 2
-
2017-11-11 20:30
uwaga na brzozy i mgle przy ladowaniu (2)
- 12 5
-
2017-11-11 20:32
(1)
zastanów się co piszesz.
- 2 5
-
2017-11-11 21:00
Właśnie! Przecież to była bomba termobaryczna i magnes!
- 4 0
-
2017-11-11 20:35
Co lata nad naszymi głowami
golebie g......
- 6 1
-
2017-11-11 20:28
A uzbrojenie mamy
Mamy samoloty i wiemy że mogą przenosić różne typy uzbrojenia. Pytanie zasadnicze czy mamy uzbrojenie czy to raczej straszaki.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.