• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słupki kontra zieleń w Nowym Porcie

Aleksandra Nietopiel
22 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (141)
Gdyby samochód stał dokładnie na wyznaczonym kostką miejscu, tramwaj mógłby mieć problem z przejazdem. Niebawem na tym fragmencie wzdłuż ulicy Wolności (50-52) pojawią się słupki blokujące. Gdyby samochód stał dokładnie na wyznaczonym kostką miejscu, tramwaj mógłby mieć problem z przejazdem. Niebawem na tym fragmencie wzdłuż ulicy Wolności (50-52) pojawią się słupki blokujące.

Urzędnicy zamontują słupki, mieszkańcy chcą zieleni. Jedno i drugie rozwiązanie zabierze miejsca parkingowe. A konieczność zmiany wymusza problem blokowania tramwajów przez ciasno zaparkowane samochody. Chodzi o Nowy Port i ulicę WolnościMapka na wysokości numerów 50Mapka-52Mapka. Radni zaproponowali by zmiana, która i tak musi nastąpić, miała kolor zielony. Urzędnicy tłumaczą, że do tego potrzebny jest projekt.



Czy zdarza ci się ciasno parkować?

O pojawiającym się co jakiś czas problemie z przejazdem tramwajów w tym konkretnym miejscu pisaliśmy jesienią ub. roku w artykule Parkowanie na dwa palce blokuje tramwaje. Kłopotliwym fragmentem przejazdu i rozwiązaniem problemu zajęli się gdańscy urzędnicy odpowiedzialni za bezpieczeństwo i organizację ruchu. Receptą mają być słupki blokujące na miejscach parkingowych, znajdujących się tuż przy jezdni z torowiskiem.

Mieszkańcy chcą zieleni



Planowanych słupków odgradzających jeszcze nie ma, ale lada dzień mają zostać zamontowane. Jak zaznacza radny z Rady Dzielnicy Nowy Port Łukasz Wojach, to rozwiązanie szybkie i najprostsze, ale... nie najlepsze.

- Zaproponowaliśmy wprowadzenie w tym miejscu zieleni, bo wzdłuż całej południowej pierzei nie ma ani skrawka. Mogłoby to wyglądać, jak np. przy al. GrunwaldzkiejMapka obok dolarowca, gdzie wzdłuż budynków wyjęto płyty chodnikowe i posadzono drzewa. Jeśli powstaną tam słupki, to zostanie szeroki chodnik, zupełnie niepotrzebny. Latem zrobi się tam wyspa ciepła zbierająca gorąco, a zieleń mogłaby odprowadzać wodę - mówi radny.
Zaznacza również, że takie działanie byłoby perspektywicznie.

- Mówimy o strategii Gdańska 2030 i o retencji, o zmianach klimatu. Można by więc zacząć od takiej mikroskali działań, co może przynieść duże efekty z czasem i być może przenieść koncepcję na całe miasto - dodaje.
Zwraca też uwagę na rewitalizację dzielnicy, która ma miejsce tylko na wybranym obszarze. Wyklucza w pewien sposób inne części, w których również mogłaby się pojawić zieleń - niedużym kosztem.

  • Plan GZDiZ zakłada zamontowanie na wybranym fragmencie ul. Wolności 14 słupków blokujących.
  • Zmiany w tym miejscu wymusza zbyt bliskie względem jezdni z torowiskiem parkowanie samochodów, co w krytycznych sytuacjach wstrzymuje ruch tramwajów.
  • Miejsca, które teraz zajmowane są przez samochody, zostaną lada dzień osłupkowane.

Do poniedziałku stanie 14 słupków



Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przygotował już plan osłupkowania newralgicznego miejsca wzdłuż ul. Wolności. Pomysł z wprowadzeniem tam zieleni nie został pozytywnie przyjęty.

- Propozycja zielonego rozwiązania porządkującego parkowanie byłaby zasadna na długości całej ulicy, nie tylko jej niewielkiego fragmentu. Na ten moment mamy gotowy projekt organizacji ruchu, zakładający montaż słupków na wysokości budynków 50 i 52 w taki sposób, aby rozwiązać problem blokowania przejazdu tramwajów. Słupki zostaną zamontowane do najbliższego poniedziałku - informuje Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Pojawi się 14 słupków co 3 m, a na zakręcie co 1,8 m.

  • Przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu (nieopodal dolarowca) udało się rozbrukować cześć chodnika na rzecz nowych nasadzeń. O takim rozwiązaniu (ale bez drzew, tylko niższych nasadzeniach) mówi radny Nowego Portu.
  • Ulica po rewitalizacji z ustawionymi donicami wychodząca naprzylegającą do niej ul. Wolności.

Potrzebny projekt bądź koncepcja



Założenie zieleni w celu ograniczenia parkowania na całej ulicy to, jak podkreślają urzędnicy, działanie kompleksowe o charakterze inwestycyjnym. A to wymaga koncepcji bądź projektu i zabezpieczenia dodatkowych środków na ten cel. Chodzi o stworzenie projektu, rozbruk, nasadzenia roślin i pielęgnację.


Inaczej patrzą na to mieszkańcy. Radny Wojach zaznacza, że takie podejście do sprawy zieleni jest... niekompleksowe.

- Dwie ulice dalej prowadzona jest rewitalizacja. Jest nowa kostka, nowe donice, a tutaj ze względu na koszty utrzymaniowe nie można zrobić zieleni. Nikt nie myśli kompleksowo. Nagle jest linia oddzielająca teren, gdzie kończy się rewitalizacja - dodaje radny.

Miejsca

Opinie (141) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • we Wrzeszczu, na zdjęciu (14)

    to jest porażka, bo jak zwykle wbito tam tylko drewniane słupki, które kierowcy już dawno powyrywali, dalej parkują między drzewami, na ukos. Poza tym były tam też inne nasadzenia, jakieś krzaki, które dawno zostały zadeptane i rozjechane przez szkodników w 4 kółkach.

    • 89 42

    • A gdzie mają parkować? (6)

      Na parkingu dla rowerów? W swoim garażu w bloku? To nie Włochy, Grecja czy Hiszpania że można jeździć cały rok na skuterze lub Niemcy,
      Anglia gdzie co druga osoba ma swój dom z garażem. Bardziej Paryż, gdzie auta są i będą. Już nawet w eko Kopenhadze nie ma problemów aby zaparkowaćna ulicy , bo ludzie mają swój garaż w domu. A u nas zachłystnęli się zachodnią ideą nie przystosowaną do naszego podwórka i będą ludziom na siłę uprzykrzać życie.

      • 17 52

      • To nie jest żaden argument. Nie ma miejsc to nie parkujesz a nie rozwalasz infrastrukturę dla własnej wygody. W Polsce każdy chce podjechać wszędzie swoim samochodem i do tego mieć zagwarantowany parking. To jest centrum miasta i wiele możliwości dojazdu komunikacją a skoro tak się już powołujesz np. na Kopenhagę to tam większość ludzi jeździ na rowerach w centrum a nie samochodami, więc argument trochę z kapelusza.

        • 46 15

      • (1)

        Zabawne, że przywołujesz Paryż, warto żebyś zobaczył co się tam ostatnio wydarzyło w temacie samochodów. Jeszcze śmieszniejsze jest to jak mówisz o "zachłyśnięciu zachodnią ideą nieprzystosowaną do naszego podwórka" - oczywiście masz na myśli jeżdżenie wszędzie gdzie się da (i nie da) samochodem?

        Odpowiadając na Twoje pytanie - mają parkować tam gdzie są do tego wyznaczone miejsca. Roszczeniowi kierowcy be like: "miejsce parkingowe prawem, nie towarem!"

        • 27 10

        • Warto nadmienić, że w Paryżu jest metro.

          A w Gdańsku śmieszna komunikacja.

          • 1 2

      • To ich problem. (2)

        Co, nie widzą, że miejsca nie starczy dla wszystkich? To miasto już przyjęło maksymalną liczbę aut i więcej się nie mieści. Ale przecież nie jest tak źle, bardzo często miejsce parkingowe jest 300m dalej, ale przejść taki dystans gdańskiemu kierowcy to niemożliwe.

        • 2 1

        • (1)

          A to nie są miejsca parkingowe dla mieszkańców? Dla obcych ZAKAZ!!!

          • 0 0

          • Parkometry rozwiążą sprawę!

            • 0 0

    • Szkodniki w Gdańsku jeżdżą na dwóch kółkach (6)

      Jest ich 100 razy mniej niż kierowców a uzurpują sobie prawo do takiej samej liczby pasów (albo i większej, jak na 3. Maja) i do jeżdżenia po deptakach, które powinny być tylko i wyłącznie dla pieszych.

      • 18 31

      • Tak myślałem, ze kierowczyk orzeknie, że to wszystko wina rowerzystów. (1)

        Tak zryte berety mają tylko kierowcy i pislam.

        • 26 13

        • i TY

          • 7 18

      • a zapomniałeś dodać że korki to wina rowerów i autobusów (2)

        no i pieszych trochę też, przecież samochody korków nie powodują wcale

        • 27 3

        • Szczególnie gdy trawmaj się popsuje i wszystkie kolejne za nim stoją (1)

          taki korek tramwajowy to na pewno wina samochodów. Tak samo jak tłok w tramwaju czy autobusie to też winne są samochody.

          • 7 16

          • Problem w tym, że "popsuje się" oznacza albo samochód wbity w tramwaj, albo zerwaną trakcję na Hallera, bo "przecież jakieś tam zakazy mnie nie dotyczą."

            • 5 2

      • Ale wiesz kierowniku, że każdy kierowca na rowerze albo w autobusie to jeden samochód mniej w korku w którym stoisz?

        • 15 4

  • Projekt? (5)

    To zakrawa na kpinę.
    Radny ma rację, całość powinna być kompleksowo rozwiązana a nie po kawałku i na każdy kawałek oddzielny projekt.
    Ktoś ewidentnie próbuje na tym zarobić.

    • 31 8

    • Czyli kto próbuje zarobić? Pochwal się wiedzą.

      • 4 4

    • (3)

      miasto powinno powołać spółkę do rozwiązania tego zagadnienia, tak jak ma to w zwyczaju

      • 3 0

      • (1)

        Popieram! Mam świetnego kandydata na stanowisko prezesa tej spółki. To ja.

        • 4 0

        • Ten od owiec byłby lepszy.

          • 0 0

      • Czy narady,obrady,wizualizacje urzędnikow z mieszkańcami już się odbyły?

        • 1 0

  • Jaka kontra? (1)

    Głupota zawsze jest na pierwszym miejscu!

    • 7 2

    • Kawałek

      to może być tortu, a nie zieleni!

      • 1 1

  • kołki urzędnicze potrafią tylko stawiac kołki

    jak tam sprawa pana od uratowania życia przechodniowi, czy jakis wysoko postawiony kołek rozwiązał tę sprawę czy należy ogłosić ogólnopolską zbiórkę na opłacenie mandatu?

    • 31 6

  • (3)

    Nie wiem kto mądry wymyślił te donice. Znakomicie ograniczają widoczność.
    Ograniczanie miejsc parkingowych to również świetny pomysł. Proponuję zacząć od miejsc z których korzystają urzędnicy wymyślający te genialne rozwiązania.

    • 47 17

    • popieram !

      zlikwidować parkingi za UM, zrobić skwer dla interesantów!

      • 11 0

    • Donice

      Gdyby w tych donicach jeszcze było coś posadzonego na czym można by było oko zawiesić .Stoją klocki z suchymi badylami .

      • 4 2

    • Auta tam parkujące blokują tramwaje

      Gdyby kierowcy parkowali poprawnie to miejsca by zostały. A tak  kierowcy mogą mieć wyłącznie pretensje do siebie

      • 5 3

  • (4)

    Zieleń byłaby najlepsza. Gorzej, że ludzie będą walić nań kiepy, psiarze to zas..ją, zaś kierowczyki rozjadą. Dlatego jednak, chyba najlepsze będą słupki....

    • 16 10

    • Bo jak jest chodnik to kiepy niosą do najbliższego śmietnika... ;)

      • 5 2

    • (2)

      A co na to Wspólnoty mieszkaniowe tych budynków?Pytał ich ktoś?

      • 2 2

      • (1)

        Dlaczego mieli ich pytać?

        • 0 1

        • Bo mają okna na chodnik,a nie parking.

          • 0 0

  • A już myślałem że Gdańsk wycofa tramwaje z nowego portu

    Bo we Wrzeszczu zlikwidowano linie autobusowe, ponieważ auta blokowały przejazd

    • 21 8

  • inny projekt (6)

    Skoro chodzi o rozwiązanie które pozwoli zabezpieczyć przejazd tramwaju to wystarczy odsunąć krawężnik od torów. Ludzie parkują do kraweżnika ( często nie umiejętnie i to stanowi problem dla tramwaju). Odsuńcie kraweżnik zmniejszając kostke i po sprawie.

    • 54 25

    • Jak im odsuniesz krawężnik to będą parkowali kołami i na jezdni, i na chodniku. Czyli dalej blokowali. (1)

      • 21 5

      • Lepiej postawcie donice z zielenią.Stoi ich za dużo w jednym miejscu na placyku przy fontannie.Zagrodziły przejście,którym mieszkańcy dzielnicy od lat chodzili.Urzędnikom nie pasowało na planie w komputerze.

        • 1 0

    • to by się nie zmieściło ... (1)

      w głowie urzędnika

      • 8 10

      • jak na razie nie mieści się w głowach wielu mieszkańców nie wyobrażających sobie życia bez samochodu

        • 10 7

    • Włącz mózg

      Chcesz by teraz auta parkowały na chodniku?
      Zapewniam: parkować będą!

      • 0 1

    • Odsunięcie krawężnika plus odpowiedni znak załatwiłby sprawę. Ale to wymaga pomyślunku a tego od urzędników

      wymagać nie możemy.

      • 1 1

  • Radny dzielnicowy powinien wiedzieć, ale nie wie, albo nie chce wiedzieć (6)

    że rewitalizacja pochodzi z innego programu mającego opisane źródło finansowania. Dlatego z programu rewitalizacji nie można sfinansować pasa zieleni, skoro ten teren nie jest objęty rewitalizacją. Bo będą m.in. problemy z rozliczeniem wydatków na rewitalizację. Montaż słupków można zrobić ze środków na bieżące utrzymanie. Pasa zieleni nie można zrobić z pieniędzy na bieżące utrzymanie. Pas zieleni wymaga projektu i finansowania z pieniędzy na inwestycje. Jak się jest radnym, choćby dzielnicowym, należałoby mieć jakąś elementarną wiedzę.

    • 12 13

    • (1)

      radny nie chce aby ze środków na rewitalizację to zrobiono tylko podaje przykład, ze obok jest tak zrobione, a taki pas zieleni też można ze środków bieżących i nie bredź tu o projektach itd. jest przecież ,,Zieleń Miejska" i można to zrobić ale trzeba myśleć a nie chować się za paragrafami.

      • 5 1

      • Wstawcie parkometry!

        • 0 0

    • Ale tu chodzi o coś innego

      Skoro pas zieleni wymaga projektu i finansowania z pieniędzy na inwestycje, to niech zrobią ten projekt i sfinansują pieniędzmi na inwestycje albo przynajmniej zabezpieczą odpowiednią pulę w kolejnym budżecie. A nie, że się nie da.
      #klasykagzdiz

      • 6 0

    • Masz na myśli Gminny Program Rewitalizacji i w tym zakresie pełna zgoda - ul. Wolności nie została w nim ujęta wobec czego prace na niej nie mogą być finansowane z GPR. Absolutnie nie oczekuję że wykonanie zieleni miałoby mieć to samo źródło finansowania i być rozliczne razem z GPR.
      Natomiast chyba zupełnie inaczej rozumiemy pojęcie "rewitalizacji" - dla mnie to ogół działań które mają przywrócić do życia dzielnicę (CAŁĄ), a nie tylko trzy ulice i GPR.

      Nie twierdzę też że zieleń w miejsce słupków miałaby powstać z pieniędzy na bieżące utrzymanie.
      Dlaczego nie miałoby to po prostu zostać zaprojektowane i sfinansowane z pieniędzy na inwestycje?

      • 6 0

    • Jak się nie chce to się nie da. Tu brak woli nie procedur i pieniędzy

      • 5 0

    • Projekt na trawnik??

      Chyba już odbija ci. Oczekujesz że jako mieszkańcy chcemy projektu na trawnik?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane