- 1 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (188 opinii)
- 2 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (125 opinii)
- 3 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (54 opinie)
- 4 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 5 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (122 opinie)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (136 opinii)
Solidarność zamiast Młodego Miasta. Kontrowersyjna propozycja zmiany nazwy dzielnicy
Do Rady Miasta trafił pomysł, by zmienić nazwę dzielnicy Młode Miasto na Solidarność. - To nonsens. Nie zmienia się historycznych nazw - mówi Andrzej Januszajtis.
Jak pomysłodawcy argumentują propozycję zmiany nazwy dzielnicy?
- Nazwa Młode Miasto nie wiadomo skąd się wzięła. Nazwy w przestrzeni miast biorą się z historii miejsca albo mają inny podtekst. Tutaj nie ma żadnego odniesienia do nazwy Młode Miasto. Ponadto mamy w Gdańsku Osiedle Młodych, jaki ma sens dublowanie nazw dzielnic? - pyta Bogusław Gołąb z Komitetu Pamięci Pomnika Poległych Stoczniowców. - Nazwa Solidarność odnosi się do ważnych idei, wspólnoty i ruchu, który przyczynił się do zrzucenia jarzma komunistycznego nie tylko w Polsce. Nazwa ta stała się nośnym przekazem na całym świecie. Dlaczego w mieście, w którym miało miejsce tak ważne wydarzenie, jak powstania ruchu Solidarności, nie miałoby być dzielnicy o tej nazwie?
Dzielnica Młode Miasto, która znajduje się głównie na terenach postoczniowych, obejmuje też Plac Solidarności, Pomnik Poległych Stoczniowców oraz Europejskie Centrum Solidarności. Największym właścicielem terenów jest duński fundusz nieruchomości Baltic Property Trust Optima. Przy udziale wielu firm deweloperskich chce tu wybudować nowoczesną dzielnicę handlowo-usługową.
Ale nazwa Młode Miasto nie wynika wcale z tego, że tereny postoczniowe trzeba zabudować na nowo. Po raz pierwszy nazwę tej dzielnicy wymieniono już w 1380 r.
Czytaj też: Młode Miasto: czy i kiedy wizje staną się rzeczywistością?
- Propozycję zmiany nazwy dzielnicy uważam za nonsens. Młode Miasto to nazwa historyczna. Ruch "Solidarność" jest w Gdańsku mocno uhonorowany, uczczony i upamiętniony, choćby w postaci Europejskiego Centrum Solidarności. Nie zmienia się historycznych nazw, to jest coś, co trwa setki lat i tak powinno być. A ludzi i organizację można i należy czcić pomnikami, tablicami i mieć ich w pamięci - krytykuje pomysł Andrzej Januszajtis, pasjonat i znawca historii Gdańska.
Czy radni miejscy zajmą się więc wnioskiem o zmianę nazwy dzielnicy?
- W myśl zasad zespołu ds. zachowania historycznych ulic miasta Gdańska nazwy historyczne mają pierwszeństwo przed nazwami naniesionymi później - zaznacza Marek Bumblis, przewodniczący komisji kultury w Radzie Miasta, która opiniuje wnioski w sprawie nazw w mieście. - Tym niemniej wszystko wskazuje, że sprawą Młodego Miasta trzeba się będzie zająć poważnie w jak najbliższym czasie, bo tu nie sposób tego tak oględnie potraktować.
Długość otaczających murów określono na 1290 m. Połowę kosztów budowy ratusza i innych miejskich budynków pokrył Zakon, za co później pobierał połowę dochodów. Z 1402 r. pochodzi najstarsza wzmianka o kościele parafialnym św. Bartłomieja, a o ratuszu stojącym przy Rynku z 1408 r.
W XV wieku liczyło ponad 2 tys. mieszkańców i składało się tylko z 250 zabudowanych parcel. Po wypędzeniu Krzyżaków i uzyskaniu zgody Kazimierza Jagiellończyka, gdańszczanie rozebrali Młode Miasto. Kościół św. Bartłomieja oraz klasztor karmelitów zostały umieszczone na Starym Mieście, a mieszkańcy zostali przesiedleni. Przez następne wieki teren Młodego Miasta nie był użytkowany - stanowił przedpole obronne dla Gdańska. W XIX wieku powstały na tym obszarze stocznie.
Opinie (290) 2 zablokowane
-
2015-02-02 22:31
Proponuję tak po europejsku: Blancmange /ble'mn/ czyli Budyń
Będzie miał Bob pomnik po wsze czasy
- 0 0
-
2015-01-28 06:02
nowa Stocznia i tyle. słabo Stocznia budynia. (18)
- 66 59
-
2015-02-02 18:23
"Solidarność" to nazwa wymyślona na potrzeby CIA. I dlatgo czuć w niej niesmak.
Dzisiaj nazwano by to kolorową rewolucją. Np. koloru zgniłego...
- 0 0
-
2015-01-28 18:23
(1)
Jak długo będziecie tym nierobom z solidarności stawiać pomniki???
- 7 1
-
2015-01-31 12:40
a może wam - byłym SBekom - powinniśmy stawiać?!?
- 0 0
-
2015-01-28 12:47
Szczerze? Rzygam juz słowem "Solidarność"!!! (1)
Tak samo jak Smoleńsk, męczennicy i inni wyklęci...
Czy to poprostu nie może być cos bardziej neutralnego? Cos bardziej na luzie i bez "patriotyczno-styropianowego" męczennictwa Narodu polskiego?
Okuoionego potem ukochaną przez wszystkich prywatyzacją, restrukturyzacją i likwidowaniem zakładów? Tak to wszystko to właśnie SOLIDARNOŚĆ...
Jestem Młody jednak od samego czytania o tym co sie dzieje w tym kraju przez ostatnie 25 lat to na miejscu osoby która wymyśliła ten nonsens zapadł bym się pod ziemie. Dziękuję. Pozdrawiam.- 25 6
-
2015-01-31 12:39
pracowałeś w SB, prawda?
- 0 0
-
2015-01-28 10:11
popieram (1)
i tak wszyscy mówią dawna stocznia, a nowego miasta nie chcieli nawet dawni gdańszczanie
- 5 12
-
2015-01-29 08:40
Stocznia albo Kolebka Solidarności
Stocznia albo Kolebka Solidarności
- 0 0
-
2015-01-28 10:07
Jang (2)
A za 50 lat to też będzie Młode Miasto??? Co za krótkowzroczność włodarzy Budyniogrodu!
- 2 31
-
2015-01-29 08:04
idiota
A czy Nowy Jork 50 lat po powstaniu przestał być nowy?
- 5 0
-
2015-01-28 14:42
a czytałeś artykuł do końca?
czy po tytule komentarze wypisujesz?
- 14 1
-
2015-01-28 13:20
Młode Miasto Stocznia (2)
- 1 3
-
2015-01-28 13:28
(1)
1) w potocznym obiegu przyjęłaby się zapewne "Stocznia"
2) "Solidarność" to abstrakt, nie miejsce. "Stocznia" to konkretna przestrzeń którą można wskazać palcem.
3) Gdynia ma znacznie dłuższą nazwę dzielnicy, "Wzgórze świętego Maksymiliana". Potocznie mówi się na nią "Wzgórze" (niektórzy jeszcze wstydliwie poprawiają się z "Wzgórza Nowotki"...), i wskazuje ona na konkretne miejsce.- 6 1
-
2015-01-28 15:19
Mowi sie "na Glownym Gdansku" [lub na Dlugiej], mowi sie "Morena" zamiast "Piecki-Migowo"
Tu calkiem mozliwe, ze przyjmie sie "Mlode", jako skrot. Czy "Stocznia" sie przyjmie...? Moze w odniesieniu do niewielkiej czesci tak, jak czasem okresla sie fragment miasta polozonego niedaleko stacji SKM.
- 2 1
-
2015-01-28 06:13
Budyniowo (2)
- 31 14
-
2015-01-28 06:52
(1)
Budyniopolis
- 39 13
-
2015-01-28 11:01
Puddingtown
Puddingtown - to nazwa adekwatna i trzymająca sie w aktualnych trenadach nazewnictwa :)
- 34 1
-
2015-01-28 09:35
albo
dystrykt jaworskiego grabarza stoczni
- 20 6
-
2015-01-28 08:46
Tak
Ale czemu myśleć tak lokalnie? Może zamiast Gdańsk Miasto Wolności a zamiast Trójmiasta nazwiemy się Aglomeracja Solidarności, i skoro mamy już nawet Autostradę Wolności i Solidarności to może i cały kraj jakoś by tak nazwać ładnie? Np Republic of Solidarity? A cały Gdańsk czy tam Miasto Wolności przemienić na muzeum? Ludzie by chodzili jak w latach 70 a sklepy były by puste;)
Oczywiście pomysł mocno przesadzony, ulica ok aleja może ale istniejącą dzielnica?!- 43 8
-
2015-01-30 13:24
granicą pomiędzy Starym Miastem a dzielnicą Młyniska jest wirtualny już stoczniowy mur
Stocznia to teren dzielnicy Młyniska. O co to mydlenie ludziom oczu? O "reformę" oświaty?
- 0 0
-
2015-01-28 10:09
Czy naprawdę wszyscy muszą biegać naokoło oczywistej nazwy dzielnicy: "Stocznia"? (2)
Ile lat jeszcze musi upłynąć by ta oczywistość dotarła do łepetyn?
- 10 1
-
2015-01-30 13:15
Stocznia to dzielnica Młyniska
- 0 0
-
2015-01-28 11:21
Może być i "Młode Miasto Stocznia". Nazwa długa, która potocznie będzie zapewne obowiązywać w wersji "Stocznia". Problem z głowy.
- 1 0
-
2015-01-30 12:40
Rzygac mi sie chce
Gdy slysze o Solidarnosci!
- 1 0
-
2015-01-28 06:05
(14)
w rezerwie są jeszcze żołnierze wyklęci
- 144 26
-
2015-01-29 17:28
nazwa dzielnicy
Jest też PZPR ,komuszku.
- 0 0
-
2015-01-28 07:33
Do Bohaterów z szacunkiem ! (12)
Do Bohaterów z szacunkiem !
- 20 46
-
2015-01-28 08:26
historia (6)
Jaki to bohater? Zwykły bolek. Porozmawiaj ze stoczni ze stoczniowcami którzy tam byli to Tobie opowiedzą jak było naprawdę, a nie z ludźmi którzy byli w spisku.
- 10 23
-
2015-01-28 11:54
hehe minusują dzieci ZOMOwców, SBeków i MO... (3)
- 4 24
-
2015-01-28 14:40
(1)
Delikatnie mówiąc, ludzie bezrefleksyjni, muszą tłumaczyć sobie świat w dość prymitywny sposób aby zupełnie się w nim nie zgubić.
- 7 1
-
2015-01-29 09:30
o! no i odezwał się syn rodziny ZOMO
- 1 1
-
2015-01-28 11:55
nie zapominaj o LWP - ludowym wojsku polskojęzycznym
- 3 15
-
2015-01-28 09:38
(1)
tak, to był sPiSek
- 24 5
-
2015-01-28 11:56
tak, to akurat był spisek... SB i tajnych współpracowników z solidarności, zdrajców pokroju Geremka czy Kuronia
- 5 21
-
2015-01-28 07:58
prawilny (2)
jp100%?
- 19 7
-
2015-01-28 11:53
jesteś ruskiem???
- 2 14
-
2015-01-28 08:02
Wynoś się z rusycyzmami do Putinstanu!
- 9 30
-
2015-01-28 07:45
(1)
do bohaterów tak, ale do idiotycznej nazwy - nie
- 49 2
-
2015-01-28 11:52
jaka nazwa jest idiotyczna synu ZOMOwca?!?
- 2 29
-
2015-01-29 14:17
Idioci chcą zniszczyć Młode Miasto
Róbcie tak dalej, a pies z kulawą nogą nie zechce inwestować w Młodym Mieście. Na pamiątkę weźmiecie sobie po kawałku stoczniowej rury i cegle z sypiących się budynków. I tyle zostanie z tego, co miało być współczesnym śródmieściem Gdańska.
- 1 0
-
2015-01-28 09:48
powinno sie nadać miastu imię Lecha Wałęsy (4)
albo chociaż Jarosława Wałęsy albo Danuty Wałęsy - tak do kompletu
- 19 4
-
2015-01-29 13:23
POpowo też ma mieć imie Wałęsy
i jego warsztat z imadłem też
- 0 0
-
2015-01-28 14:46
im. Lecha Wałęy będzie Kolej Metropolitalna (2)
i Teatr Szekspirowski oraz Stadion a także ECS. A co ? Niech ma chłopina
- 6 0
-
2015-01-28 16:40
Lech Wałęsa bedzie imienia Lecha Wałęsy (1)
i już
- 3 0
-
2015-01-29 08:04
Bolkowo byndzie lepij
- 2 0
-
2015-01-28 06:08
Najlepsza nazwa to... (9)
Męczenników Smoleńskich ...
A cóż to jest solidarność jakaś grupka obecnych pieniaczy.- 143 48
-
2015-01-28 10:57
człowieku jesteś chory (1)
Rozumiem, że przez ostatnie lata służba zdrowia podupada ale zapisz się czym prędzej do psychiatry
- 12 1
-
2015-01-29 13:20
nie polemizuj z przygłupem,
please !
- 1 0
-
2015-01-28 10:11
(1)
a to niesiołowski tez tu klika ??
- 12 4
-
2015-01-29 13:18
jaki Niesiołowski
to Myszkiewicz jest, żaden Niesiołowski
- 0 0
-
2015-01-28 12:43
Słusznie!
jarek to męczennik straszny!
- 5 2
-
2015-01-28 12:11
skąd was - byłych SBeków - tyle tutaj dzisiaj??!?
- 8 7
-
2015-01-28 09:15
Czasami widzę wśród ludzi pewną chorobę. (1)
Dosłownie wszędzie widzą jarka i pis. Polecam terapię zanim będzie za późno.
- 21 20
-
2015-01-28 11:06
Do tego można jeszcze dodać chroniczne lekceważenie jednej z największych tragedii w powojennej historii naszej państwowości. Może się nie podobać, że akurat PiS ciągle mówi o Smoleńsku, ale tragedia w sposób obiektywny jest miażdżąca, a jej zamiatanie pod dywan po prostu karygodne.
- 14 9
-
2015-01-28 08:20
Solidarni z Młodym Miastem?
- 4 9
-
2015-01-29 13:02
A ja proponuję nazwę w odniesieniu do źródeł filozofii absurdu lub w odniesieniu do aktualnej obserwacji rzeczywistości, i tak też: "MARINA MARINETTIEGO' lub "KREATORÓW BPTO"
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.