- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (209 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (32 opinie)
- 3 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (207 opinii)
- 4 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (80 opinii)
- 5 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (165 opinii)
- 6 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
Sopot buduje nowy dworzec, Gdynia i Gdańsk będą się przyglądać
Sopot rozpoczyna kolejną inwestycję, która ma powstać za pieniądze prywatnego partnera. Czy ułatwi mu to nowe prawo? Gdańsk i Gdynia będą się przyglądać z uwagą.
Na długo zanim CBA zaczęło badać inwestycję Centrum Haffnera, Jacek Karnowski żartował, że w polskim wykonaniu ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym powinna mieć w nazwie czwartą literkę "p". - Od "p" jak "prison" [po angielsku więzienie - przyp. red.] - w ten sposób prezydent Sopotu komentował wadliwą i nieprecyzyjną ustawę.
Na szczęście tamta ustawa odeszła już do lamusa, a 27 lutego weszło w życie nowe prawo o PPP. Co w nim zmieniono? Niemal wszystko. Zlikwidowano wymóg przeprowadzenia skomplikowanej analizy przedsięwzięcia przed jego realizacją. Zmieniono zasady wyboru partnera prywatnego.
Czy dzięki temu miasta będą korzystały z jej dobrodziejstw? Samorządowcy dalecy są od huraoptymizmu.
- Zobaczymy jak się sprawdzi nowe prawo. Będziemy patrzeć, kto zdecyduje się na rolę królika doświadczalnego i jako pierwszy skorzysta z nowych przepisów - stwierdza zastępca prezydenta Gdyni Bogusław Stasiak.
- Nowa ustawa jest zbyt ogólna i niesie ze sobą duże możliwości interpretacyjne - przyznaje Zofia Kaszkur, naczelnik wydziału strategii rozwoju miasta w UM Sopot. - To jednak często jedyna droga realizacji niektórych przedsięwzięć.
Mimo tych wątpliwości Sopot przygotowuje właśnie kolejną, po Centrum Haffnera, dużą inwestycję, opartą na porozumieniu z prywatnym partnerem. Przy współpracy z PKP miasto chce wyłonić inwestora, który wybuduje nowy dworzec kolejowy i zagospodaruje tereny wokół niego. W okolicy powstaną biura, sklepy, hotel i podziemny parking.
Do inwestycji szacowanej dzisiaj na ok. 200 mln zł miasto i kolej wniosą grunt, a inwestor - pieniądze. Po zakończeniu inwestycji to właśnie on stanie się właścicielem terenu, na którym powstanie dworzec i inne obiekty. Miasto przejmie infrastrukturę komunikacyjną, a PKP pieniądze i część powierzchni dworca pod cele kolejowe.
Obecnie gmina i PKP porozumiały się w sprawie współfinansowania doradztwa ekonomicznego, prawnego i technicznego. Partnerzy wydadzą na to wspólnie 1,4 mln zł.
- Dzięki wiedzy zewnętrznych doradców będziemy mieli pewność, że wszystko zostało dobrze przygotowane i nie grożą nam żadne błędy wynikające chociażby ze zmieniających się wciąż przepisów. To pozwoli w pełni zabezpieczyć interesy gminy i PKP - wyjaśnia Zofia Kaszkur.
Sopot i PKP zakładają, że partnera do inwestycji wyłonią za rok, na początku 2010 r.
Prowadzenie inwestycji w oparciu o PPP kusi także władze Gdańska. Na tej zasadzie ma powstać ul. Nowa Wałowa, parkingi podziemne w Śródmieściu, zagospodarowana ma zostać północna część Wyspy Spichrzów, Targ Sienny i Rakowy. Co ciekawe, gdańscy urzędnicy nie są ślepo wpatrzeni w ustawę o PPP.
- Są inne ustawy jak ustawa o gospodarce komunalnej, samorządzie czy zamówieniach publicznych, które w wystarczający sposób regulują współpracę miasta z partnerem prywatnym - tłumaczy Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej UM Gdańsk.
Także Gdynia realizuje inwestycje w porozumieniu z partnerami prywatnymi, ale w oparciu o inne ustawy. Prezydent Stasiak wylicza m.in. zbrojenie terenów tzw. Gdynii Zachód i budowę ul. Janka Wiśniewskiego. Mimo to władze miasta są dalekie od huraoptymizmu, jeśli chodzi o wykorzystywanie nowej ustawy.
- Wydaje mi się, że ustawa o PPP będzie służyć przede wszystkim tym miastom, które bardzo chcą realizować inwestycje, choć nie mają na to środków. My na szczęście nie mamy tego problemu - kwituje prezydent Stasiak.
Opinie (238) ponad 10 zablokowanych
-
2009-03-03 07:54
czy bedzie kolejny przyklad
"pieknej", "rozwijajacej" i "nowoczesnej" architektury spod pieczatki Jacka K.?
- 2 6
-
2009-03-03 07:17
jaka masakra (1)
moja co za paskudztwo !!
- 9 17
-
2009-03-03 07:34
Sopot rozpoczyna kolejną inwestycję, która ma powstać za pieniądze prywatnego partnera.
znowu ten co niemiecke auta sprzedaje ? czy nastepny zaufany partner....bedzie wesolo..
- 1 1
-
2009-03-03 07:34
co to za rysybki podgladowe?!
taki projekt to ja bym naskrobal, co to wogole jest?
ile to kosztowalo?! (te rysunki)- 0 8
-
2009-03-03 07:30
Wielka szkoda
że ten hotel wyższy nie będzie.Za niski powinien mieć z 20 pięter jak Las Vegas to Las Vegas.Tylko plaże coraz brudniejsze.Przyjdzie czas że zabronią chodzić po plaży bez obuwia.Komercha sięga szczytu.
- 1 10
-
2009-03-03 07:18
jaka masakra
co za paskudztwo!!!
- 12 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.