• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot zlikwiduje piaskową łachę i zbuduje nowy pomost przy molo

Piotr Weltrowski
18 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Piaskowa łacha przy molo zniknąć ma jeszcze przed przyszłorocznym sezonem. Piaskowa łacha przy molo zniknąć ma jeszcze przed przyszłorocznym sezonem.

Władze Sopotu chcą postawić przy molo nowy pływający pomost oraz pogłębić tor wodny prowadzący do mariny. Wcześniej usunięta zostanie piaszczysta łacha, która powstała przy plaży po budowie mariny.



Czy w Trójmieście jest dostatecznie duża liczba miejsc do cumowania jachtów?

Piaszczysta łacha przy sopockim molo rośnie od 2011 roku, kiedy to oddano do użytku marinę przy molo. Jak twierdzą naukowcy, powstała ona właśnie przez tę inwestycję.

Wraz z erozją klifu w Orłowie (proces ten określa się mianem abrazji), część pochodzącego z niego materiału - gliny, piaski, żwir, a nawet węgiel brunatny - trafia do płytkiej wody. Następnie materiał ten jest "transportowany" przez fale wzdłuż linii brzegowej. W związku z tym, że w naszym rejonie wieją głównie wiaty zachodnie, to fale przenoszą piasek wzdłuż brzegu w kierunku wschodnim.

Tak działo się od lat, a samo molo, a w zasadzie tylko jego pale, nie było wcześniej przeszkodą, która powodowałaby odkładanie się piasku przy plaży. Budowa mariny sytuację zmieniła, czego efekty widać właśnie w postaci piaszczystej łachy.

Tak - orientacyjnie - miałby wyglądać nowy pływający pomost przy molo Tak - orientacyjnie - miałby wyglądać nowy pływający pomost przy molo

Łacha ma zniknąć w przyszłym roku

W przyszłorocznym budżecie Sopot zarezerwował 1 mln zł na usunięcie łachy i pogłębienie dna między plażą a molo. Jak się jednak okazuje, cała sprawa ma - nomen omen - drugie dno.

- Refulacja plaży jest związana z dużym projektem unijnym: Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska. W ramach tego projektu planujemy - w odpowiedzi na potrzeby coraz liczniejszych sopockich szkółek żeglarskich korzystających z sopockiej mariny - m.in. pogłębienie toru podejściowego do ostrogi bocznej mola, stworzenie przy ostrodze pływającego pomostu cumowniczego dla małych jednostek oraz postawienie minipawilonu stanowiącego zaplecze socjalne dla żeglujących dzieci. Ponieważ projekt unijny nie obejmuje refulacji, zadanie to zostało ujęte w budżecie miasta - tłumaczy Magdalena Jachim, rzecznik sopockiego magistratu.
Jak zapowiada, urzędnicy będą się starali zlikwidować łachę jeszcze przed przyszłorocznym sezonem.

Pływający pomost przy molo dopiero po 2018 roku

Usunięcie łachy - choć związane z większym projektem, o którym wspominają urzędnicy - przeprowadzone będzie za pieniądze miasta. Na pozostałe elementy inwestycji, czyli stworzenie pływającego pomostu i sanitariatu, miasto będzie chciało uzyskać dotację.

Inwestycja wyceniana jest na około 3,1 mln zł, a Sopot liczy, że uzyska na nią od 60 do 75 proc. dofinansowania. Problem w tym, że aplikacja, która ma zostać złożona jeszcze w styczniu przyszłego roku, obejmować będzie podobne działania aż kilkunastu różnych gmin. Trudno więc przewidzieć, jak długo potrwają wszystkie procedury.

- Zakładamy, że w 2017 roku powstanie projekt budowlany dla tego przedsięwzięcia. Sama inwestycja będzie jednak wykonywana dopiero w 2018 roku - mówi Jachim.

Opinie (74) 7 zablokowanych

  • molo

    Co za brednie jak nie było mariny jakoś klif nie nanosił piachu itp.

    • 1 2

  • A niektórzy przestrzegali! (1)

    Pamiętam osobiście, jak bagatelizowano ostrzeżenia, że budowa mariny przy molo spowoduje osiadanie piachu po jego wschodniej stronie. No i teraz Sopot co parę lat będzie wyciągał sobie z kieszeni 1 mln złotych na usuwanie piachu. Albo po pewnym czasie molo przestanie być molem, a stanie się tylko drewnianym pomostem na skraju laguny....

    • 8 2

    • przy takiej pogodzie

      co rok albo dwa ...niestety

      • 1 0

  • A przed budową nie zrobiono analizy

    oddziaływania inwestycji na środowisko?

    • 5 1

  • materiał "transportowany" przez fale

    Panie Autorze, fale w znikomym stopniu transportują cokolwiek, ruch cząstki wody w fali jest w przybliżeniu kołowy. Materiał jest transportowany (i tu bez konieczności użycia cudzysłowu) przez prąd wody, czyli przepływ.

    • 1 0

  • Skoro takie pierdoła wpływa na kształtowanie się brzegu

    To teraz wyobraźcie sobie co się będzie działo jak przekopią mierzeję.

    • 4 1

  • Jakim prawem ten cyrk ma być finasowany

    z moich podatków? Który baran jeden z drugim narobił kłopotów niech jest teraz sam naprawia. To jakiś absurd jest.

    • 5 1

  • A hydrolodzy ostrzegali (2)

    że budowa mariny spowoduje zaburzenia w przemieszczaniu się piasku wzdłuż brzegu. Marina powinna zarobić na refulację piasku. Jak nie, to może zlikwidować marinę na koszt urzędników, którzy podjęli decyzję o jej wybudowaniu.

    • 27 3

    • jak zmarnowali juz 71 mln na marine to szkoda jej likwidować tymbardziej ze straty nieprzynosi (1)

      tylko powinni albo podniesc stawki by przynosila wieksze dochody ,albo podniesc standart by przyciagala bardziej bogatych .Jak by tak 500tys rocznie bylo zyskow to juz cos obecnie to mizernie.

      • 4 1

      • Alez przynosi straty. Zyski liczone w tysiacach a koszty refulacji i inne w milionach.

        • 1 1

  • Jaki sens ?

    za rok, dwa ta łacha bedzie znowu
    i nie jest tez prawdą, że wczesniej molo, (same pale, jak napisano w artykule) nie zmianiało linii brzegowej. Zdjecia mola zaraz po jego powstaniu pokazuja, ze linia wody zaczynała sie już na samym poczatku mola (tej jego duzej prostokatnej czesci) w latach 70tych XX w praktycznie ta cała juz częśc była nad piaskiem.

    • 7 1

  • (1)

    Wystarczy wprowadzić ustawę o zakazie powstania łachy przy molo. Tak się rozwiązuje dziś problemy. Pieniądze zaoszczędzone przeznaczyć na kościół.

    • 77 17

    • Potrzebny lekarz

      Odwiedź jutro lekarza. Te tabletki już nie działają:)

      • 4 8

  • Nalezy przeprowadzić symulacje zmian przemieszczania się rumowiska dennego

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane