• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot kończy prace nad uchwałą krajobrazową

Krzysztof Koprowski
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Dzięki uchwale al. Niepodległości przestanie być polem bitwy o większy nośnik reklamowy. Dzięki uchwale al. Niepodległości przestanie być polem bitwy o większy nośnik reklamowy.

Prace nad uchwałą krajobrazową w Sopocie dobiegają końca. Nowe regulacje mogą zacząć obowiązywać pod koniec przyszłego roku. Proponowane zapisy nie podobają się firmom reklamowym, które nalegają, by wstrzymano się z ich szybkim wprowadzeniem.



Jak szybko powinny zacząć działać zapisy uchwały krajobrazowej?

W kwietniu Sopot przedstawił wstępny projekt uchwały krajobrazowej, która ma na celu uregulować ekspozycje nośników reklamowych oraz szyldów na budynkach. Po konsultacjach z mieszkańcami wprowadzono do niej kilka zmian.

- Względem wersji z kwietnia, skróceniu uległy okresy przejściowe dla reklam do minimalnych, dokonano drobnych zmian w rodzajach nośników reklamowych, doprecyzowano słownik określeń, zmniejszono liczbę billboardów oraz przewidziano słupy ogłoszeniowe na potrzeby drobnych ogłoszeń mieszkańców - wyjaśnia Piotr Czyż, prezes stowarzyszenia Inicjatywa Miasto, współpracującego przy konsultacjach społecznych w ramach prac nad uchwałą.
W obecnej wersji dokumentu okres dostosowawczy obowiązujący właścicieli nieruchomości w zakresie reklam wynosi 12 miesięcy od wejścia w życie uchwały oraz 24 miesiące pod względem szyldów. W wersji z kwietnia terminy te były dłuższe o kolejne 12 miesięcy.

- W momencie, gdy projekt uchwały zostanie zatwierdzony przez Radę Miasta, rozpoczniemy prace nad katalogiem dobrych praktyk z podpowiedziami, jak należy poruszać się w przestrzeniach zapisanych w dokumencie - zapowiada Klaudyna Karczewska-Szymkowiak, plastyk miejska Sopotu.
W sopockiej uchwale przewidziano łącznie osiem obszarów różnego rygoru reklamowego: dla reprezentacyjnych obszarów centrum miasta (obszar A), historycznej przestrzeni miejskiej (B), strefy administracji i biznesu (C), obszarów mieszkaniowych (D), ekspozycji walorów przestrzeni rekreacyjno-uzdrowiskowej (E), promocji w przestrzeniach rekreacyjno-sportowych (F), strefy plaż (G) oraz strefy przyrodniczej i lasów (H).

Ponadto wydzielono najważniejsze elementy układu drogowego, a także przewidziano kilka obszarów indywidualnej promocji różnych wydarzeń miejskich.

Złamanie zasad będzie sporo kosztowało właścicieli nieruchomości. Z wyliczeń urzędników wynika, że dwa miesiące nielegalnie zamieszczonego billboardu będzie wiązało się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o pow. 72 m kw. - 40 tys. zł.

W opinii firm reklamowych uchwała krajobrazowa jest zbyt restrykcyjna. Konsultacje społeczne, które odbyły się w ub. tygodniu to końcowy etap prac nad dokumentem. W opinii firm reklamowych uchwała krajobrazowa jest zbyt restrykcyjna. Konsultacje społeczne, które odbyły się w ub. tygodniu to końcowy etap prac nad dokumentem.
- Ten dokument wyklucza wszystkie nasze nośniki reklamowe. Nasze billboardy o pow. 18 m kw. w ogóle nie są w niej dopuszczone. Będziemy musieli je więc zdemontować. Założenia uchwały doprowadzą do likwidacji reklamy systemowej, podczas gdy miały ją tylko uporządkować. Pozostanie za to bałagan reklamowy na płotach - mówiła podczas dyskusji publicznej Aleksandra Komasińska z firmy Cityboard Media.
Zdaniem urzędników te słowa są mocno na wyrost, ponieważ zmieni się tylko format reklamy na mniej ingerującą w przestrzeń miasta.

- W uchwale pozostawiamy citylighty [podświetlane reklamy wolno stojące lub wbudowane w wiaty przystankowe - dop. red.] i słupy. Nie można więc mówić, że kompletnie zostanie zlikwidowana reklama systemowa - odpiera zarzuty plastyk miejska Sopotu.
Przedstawiciele branży reklamowej próbują również wywrzeć na urzędnikach presję, podpierając się unieważnionymi z przyczyn formalnych podobnymi dokumentami w Łodzi, Ciechanowie czy Opolu (w Opolu zabiegała o to firma Cityboard Media).

- Ta uchwała nie dotyczy tylko branży reklamowej, ale też właścicieli nieruchomości, grafików, osób rozwieszających reklamy, drukarzy - wylicza Artur Bogoryja-Zakrzewski z firmy Reklama Pomorska. - Uchwały w kilku miastach zostały zaskarżone, a miały treść podobną do tego projektu uchwały. Czy nie lepiej, nie narażając miasta na kary, zrobić dłuższy okres przejściowy i oczyścić miasto w międzyczasie z nielegalnych reklam?
Reklamowy chaos w obrębie pawilonów handlowych w południowej części al. Niepodległości. Reklamowy chaos w obrębie pawilonów handlowych w południowej części al. Niepodległości.
W opinii urzędników obecne prawo jest niewystarczające do uporządkowania reklamy - co doskonale widać na ulicach Sopotu i innych polskich miast.

- Proszę powiedzieć, które reklamy mają pozwolenie na budowę? W trakcie inwentaryzacji nie znaleźliśmy ani jednego takiego nośnika. To, czy ktoś zarobi, czy nie, to w kontekście uchwały krajobrazowej, która ma uporządkować przestrzeń, jest tylko partykularnym interesem grup przedsiębiorców, którzy na tym zarabiają - odpowiada Maria Czerniak, która pracowała nad przygotowaniem zapisów dokumentu.
Uchwała dopuszcza dla każdej działalności jeden szyld, czyli napis z nazwą firmy lub działalności. Zaklejanie okien w takiej formie będzie zabronione. Uchwała dopuszcza dla każdej działalności jeden szyld, czyli napis z nazwą firmy lub działalności. Zaklejanie okien w takiej formie będzie zabronione.
W trakcie dyskusji poruszano też m.in. temat oznakowania dojścia do dworca zobacz na mapie Sopotu (będzie to realizowane w ramach Systemu Identyfikacji Miejskiej), reklamy wyborczej (jest ona regulowana odrębnymi przepisami), a także braku wskazania jako miejsca indywidualnej promocji Łysej Góry zobacz na mapie Sopotu ze stokiem narciarskim oraz kortów tenisowych zobacz na mapie Sopotu.

- Na Łysej Górze odbywają się zawody lokalne, które nie wymagają wielkiej reklamy. Jest to piękny obszar położony w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Imprezy na kortach tenisowych nie potrzebują wielkich billboardów, ale mniejszej, szykownej reklamy w przeciwieństwie np. do imprez koszykarskich - argumentuje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.
Przykład spójnej i czytelnej informacji z nazwami firm w obrębie nowego dworca. Przykład spójnej i czytelnej informacji z nazwami firm w obrębie nowego dworca.
Sopocka uchwała krajobrazowa będzie regulowała również sytuowanie ogrodzeń. Zakazane będzie stawianie nowych płotów z wyjątkiem m.in. mieszkalnictwa jednorodzinnego, obiektów sportowych, placów zabaw, budynków edukacji i oświaty, ujęć wody, cmentarzy oraz ogrodzeń uwarunkowanych historycznie i jako kontynuację ogrodzeń na sąsiednich posesjach.

Uwagi do projektu uchwały składać można pisemnie do prezydenta Miasta Sopotu (na adres: Wydział Urbanistyki i Architektury, Urząd Miasta Sopotu, 81-704 Sopot, ul. Kościuszki 25/27) lub w siedzibie UMS, z podaniem imienia, nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej i adresu, oznaczenia nieruchomości, której uwaga dotyczy, w nieprzekraczalnym terminie do 27 października br. Po rozpatrzeniu uwag uchwała trafi na sesję Rady Miasta Sopotu, gdzie będzie poddana pod głosowanie.

Czytaj też: Gdańska uchwała krajobrazowa jeszcze w tym roku?

Uchwała krajobrazowa dla Sopotu - projekt wrzesień/październik 2017 r. from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (52)

  • Bardzo dobrze! ! (4)

    Są takie kraje na świecie, gdzie nie ma takich reklamowych syfów,np. taka Szwecja. Jedziesz przez miasta czy wsie i podziwiasz widoki. Odczucie czystej i harmonijnej przestrzeni.
    Nie mówię o ludziach.. ;)

    • 33 2

    • Nie porównuj się jeszcze do Szwecji. Nie ma reklamowego syfu, to szkoda, że u nas nie ma ich (1)

      kultury drogowej !

      • 1 0

      • Zmieniasz bez sensu temat

        Dlatego napisałam: " nie mowię o ludziach" . To jest osobny temat. Poza tym, akurat od rodowitych szwedów to my się możemy dużo nauczyć, jeśli chodzi o kulturę drogową. Podkreślam: kulturę drogową!!

        • 1 1

    • Faktycznie popatrzylem na gggogle maps i w Szwecji reklam jest bardzo malo (1)

      ale Ystad i Malmo wygladaja jak bieda miasta. Jak w Polsce w latach 80. Szaro, ponuro i biednie.

      • 1 1

      • Można skupić się na swoich myślach. To jest piękne. Pozdrawiam

        • 0 1

  • W Gdyni nie przejdzie, za dużo miasto wiesza własnych płacht, żeby się pochwalić, jakie jest świetne (3)

    • 11 6

    • Horała zdejmie wszystkie płachty własnymi rękami! (1)

      • 3 1

      • Na razie to obwieszał

        Nawet krzaki na Marszewskiej Kiedy był zakaz wieszania własnych twarzy. Niech sobie powiesi to nad łóżkiem obok portretu Jarka.

        • 1 0

    • W Sopocie jeszcze więcej jest reklam miejskich (głównie sportowych), i to w miejscach niedozwolonych np. posrdoku pasa drogowego).

      • 1 1

  • Brawo dla Sopotu!

    Szkoda, ze dopiero za rok!

    • 20 3

  • weźcie się za te szmaty na co drugim balkonie! (1)

    wszędzie tylko "wynajmę", "pokoje", "sprzedam", wszystko oczywiście na żółto!

    • 25 3

    • Odwal się od balkonów "estetko" z twoimi klakierami !

      • 1 0

  • Uwielbiam takie działania

    Charakterystyczne dla każdej władzy i na każdym szczeblu... A mianowicie:

    nikt nigdy nic nie zrobi aby problemom zapobiec, wszyscy mają wylane... Dopiero jak problem narośnie to jest wielkie tadam!!! I władza się zabiera do działania i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom...

    przepisy krajobrazowe powinny zostać podjęte już dawno...

    • 10 2

  • U nas w Brukseli

    mamy ład i porządek.

    • 7 5

  • Poważne firmy

    powinny w końcu zrozumieć że reklamowanie się za pośrednictwem szpecących miasto reklam ,wiszących szmat,przyczep reklamowych jest obciachem i wywalaniem kasy w błoto

    • 22 1

  • (1)

    patrzę na zdjęcia i zachodzę w głowę co to znaczy "chaos reklamowy"? poza tym rzecz jasna że redakcję kłuje relatywnie wolna przedsiębiorczość i sponsorowane z tego "chaosu" remonty budynków. jakim prawem urzędnicy mają decydować co sobie taki czy inny właściciel "zareklamuje" czy postawi na własnej posesji?

    • 3 28

    • Bo my na to musimy patrzeć, dlatego

      • 11 1

  • wina PIS (1)

    za platformy nie było reklam !

    • 6 10

    • pudło

      akurat PO uchwaliła ustawę krajobrazową, z której Karnowski dopiero teraz robi użytek

      • 3 1

  • popieram

    pora aby zrobić porządek z tymi januszowatymi reklamami.

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane