• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sopot stawia na bezpieczne ronda

Michał Jamroż
12 kwietnia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:00 (12 kwietnia 2008)

W ciągu najbliższych lat władze kurortu chcą zamienić aż 11 skrzyżowań na ronda. Ma to uspokoić ruch i ułatwić życie pieszym.



Ronda mają się pojawiać stopniowo wraz z prowadzonymi remontami. Jako pierwsze do przebudowy wybrane zostały skrzyżowania w Kamiennym Potoku i na Brodwinie. Intensywny rozwój Gdyni - a zwłaszcza Karwin, Dąbrowy i ich okolic - spowodował wzrost ruchu na ulicy Malczewskiego, która jest najprostszą drogą prowadzącą do Sopotu z tych dzielnic.

- W godzinach szczytu tworzą się na niej korki i aby je ominąć, kierowcy często jadą właśnie przez Brodwino i Kamienny Potok. Dlatego zamierzamy zamienić w ronda pięć skrzyżowań w ciągu ulic: Wejherowska, Obodrzyców, Kolberga - wyjaśnia Wojciech Ogint, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.

ZDiZ rozstrzygnął właśnie przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Zapłaci za niego ponad 520 tys. zł. Nie oznacza to jednak, że prace już ruszają.

- Inwestycję rozpoczniemy najwcześniej za rok. Chcemy na nią pozyskać unijną dotację, gdyż projekt będzie miał znaczenie dla całego regionu - mówi Ogint.

To jednak dopiero początek komunikacyjnej rewolucji w uzdrowisku. ZDiZ w planach na najbliższe lata ma przebudowę kolejnych sześciu skrzyżowań.

- Ronda to bardzo dobre rozwiązanie, zwiększają bezpieczeństwo na drodze i jednocześnie usprawniają ruch. Warunek - muszą być właściwie zaprojektowane i wykonane, w przeciwnym wypadku może być gorzej niż na zwykłym skrzyżowaniu - uważa Mariusz Kurpik, kierownik referatu ruchu drogowego w Komendzie Miejskiej Policji w Sopocie. - Chodzi m.in. o takie sytuacje, gdy większe samochody mają kłopoty z przejechaniem przez zbyt małe i ciasne ronda.

Tu będą ronda

Pięć rond w Kamiennym Potoku i na Brodwinie: Wejherowska/Kraszewskiego, Wejherowska/Obodrzyców, Kolberga/Cieszyńskiego, Kolberga/Cieszyńskiego (przy szkole), Kolberga/Malczewskiego.

Pozostałe lokalizacje: Bitwy pod Płowcami/Źródło św. Wojciecha, Kościuszki/Chopina, Kościuszki/Dworcowa, Haffnera/Sępia, Haffnera/Powstańców Warszawy, Grunwaldzka/Chopina.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (83) ponad 10 zablokowanych

  • pierwszy (7)

    Kiedy rondo powstanie na skrzyzowaniu Lodzkiej z Warszawska w Gdansku?????????

    • 0 0

    • też bym chciał to wiedzieć. poza tym, ścieżka rowerowa wzdłuż małomiejskiej i świętokrzyskiej!

      • 0 0

    • bardzo dobre pytanie

      ????

      • 0 0

    • Trójkąt jednokierunkowy (2)

      Tam nie za bardzo jest miejsce, ale jest rozwiązanie: "trójkąt jednokierunkowy.
      Wystarczy płyty na Kieleckiej zamienic na asfalt. I w tym rejonie wprowadzic ruch jednokierunkowy z 2 pasami ruchu, do skrętu w obu kierunkach. Objaśnienie: Ulica Warszawska na odcinku od Kieleckiej do Łódzkiej jednokierunkowa w stronę obwodnicy z prawym pasem do jazdy na wprost dalej Warszawską i w prawo w Cedrową, a lewym pasem w Łódzką w jej lewy pas by z Warszawskiej od strony obwodnicy można spokojnie skręcac w prawo w Łódzką. Łódzka jednokierunkowa na odcinku od Warszwskiej do Kieleckiej w stronę Świętokrzyskiej, gdzie prawy pas do jazdy na wprost, a lewy do bezkolizyjnego skrętu w lewo w Kielecką. Kielecka na całej długości jednokierunkowa w stronę od Łódzkiej do Warszawskiej, z prawym pasem do bezkolizyjnej jazdy w Warszawską w kierunku centrum, a lewym do bezkolizyjnej jazdy w lewo w Warszwską w jej lewy pas w kierunku obwodnicy.
      W ten sposób, nie ma już kolizyjnego skrzyżownia. Wystarczy tylko na odcinku od 50-200 m zmienic pas ruchu by miec wlasciwy kierunek. Nie dużym kosztem byłby koniec korków na tym skrzyżowaniu. Powstałoby coś w rodzaju dużego ronda.

      • 0 0

      • Mieszkańcy (1)

        Pomysł dobry, ale mieszkańcy Kieleckiej będą się burzyć. I tak już budowali blokady dróg.

        • 0 0

        • Mieszkając w centrum nie można się burzyc na ruch uliczny. To naturalne w mieście. Sami też chcieliby jeździc płynnie pod oknami innych w innych miejscach.
          Od utrzymania porządku jest policja i z taką nielegalną blokada można szybko skończyc.
          Jak by się mieszkańcom nie podobało to mogą zamienic swoje budki na ładne posiadłości pod miastem, bo teren przy Kieleckiej jest w cenie.

          • 0 0

    • koszmar

      to najgorszy odcinek w mojej drodze do pracy, czy naprawde nikt z planistow nie zamierza tego zmienic, napisalbym skarge, ale sam to mozge ugyzc sie w tylek..

      • 0 0

    • Świętokrzyska

      Zdecydowanie za długo to wszystko trwa.

      • 0 0

  • A kiedy jezdnie czterypasmowe? (1)

    Jednocześnie powinni zacząć poszerzanie jezdni bo co nam z płynności na rondach kiedy wszystkie jezdnie będą zakorkowane?

    • 0 0

    • przyczyną korków niekoniecznie brak pasów

      tylko przestoje - światła, przejścia, skrzyżowania. nic ci nie da 10 pasów jeśli potem będzie skrzyżowanie z węższą ulicą w która bedą chvieli skręcić

      • 0 0

  • Warunek - muszą być właściwie zaprojektowane i wykonane (2)

    powiedział co wiedział.... no bo jak można źle zaprojektowac rondo..przecież to takie trudne, że potrzebna będzie spec komisja... bo niektóre koła są kwadratowe!!!

    • 0 0

    • Chodzi o zbyt małe i ciasne ronda. O tym jest dalej. Chyba czytasz co drugą linijkę ;-)

      • 0 0

    • tylko po rondzie trzeba umieć jeździć, a tam gdzie duży ruch bedziemy stali i czekali.... aż się "kierowca" jakiś zlituje i

      ruszy wkońcu... najpierw kursy jakieś potem ronda o przyzwoitej średnicy!

      • 0 0

  • "Chodzi m.in. o takie sytuacje, gdy większe samochody mają kłopoty z przejechaniem przez zbyt małe i ciasne ronda."

    Czytaj uważniej.

    • 0 0

  • a kiedy ty na kolberga (dwupasowej) widziałeś "korek"??
    chyba od szampana:-)

    • 0 0

  • ronda w gdańsku to niewykonalne bo za tanie (5)

    W całym świecie wiadomo że ronda usprawniają ruch , poprawiają bezpieczeństwo i kosztują o wiele mniej niż sygnalizacja świetlna . Lecz w Gdańsku myślą zapewne odwrotnie . Najlepszym tego przykładem jest ostatnio oddana ul Kartuska na Jasieniu . Na odcinku 300 m od krzyzówki przedłużenia Armii Krajowej do Apteki 3 sygnalizacje swietlne . Pytanie po co ? Skoro ruch w tym miejscu jest znikomy . Ponadto sygnalizacja na górze kartuskiej przy Auchan . Wszystko razem daje mieszankę wybuchową w postaci wiecznych korków . Wystarczyłoby wyłączyć sygnalizację na tych krzyżówkach ( co już bywało ) i ruch odbywal sie płynnie bez jakiejkolwiek kolizji i korki zniknęły . Gdyby zamienić sygnalizatory na ronda ( poszrzając jedynie teren - a jest co poszerzyć ) nawet malowane rondo zdałoby egzamin . Lecz po co ? Za rondo nikt nie daje w łapę , a za zrobienie sygnalizacji pewnikiem tak . Pozatym sygnalizacje trzeba serwisować a rondo nie koniecznie itd itp . To jest penikiem przyczyna . Panie prezydencie prosze przyjżeć się sprawie bo inaczej kolejnej kadencjii przez korki na Ujeścisku , Chełmie i Kartuskiej pewnikiem nie bedzie . Tam mieszka wielka ilość wyborców.

    • 0 0

    • masz człowieku rację (1)

      Cała treść z tego postu to racja. Ciekawe kiedy nasze szanowne władze miasta zdecydują się usprawnić przejazd od Zakoniczyna do Centrum. W godzinach szczytu to jakieś 40min gdzie poz godzinami szczytu ten sam odcinek przejżdża się w 15 min. A sama jakość dróg też wiele pozostawia do życzenia. Ciekaw jestem czy ktoś policzył ile kierowcy z Zakoniczyna i oklic wydają na naprawy zawieszeń w swoich autach.

      • 0 0

      • wielkie halo bede ronda. W słupsku juz od lat sa i nikt o tym nie trąbi. Bo w 3city jak zwykle trzba lat na ustalenie czy warto. normalnie porażka.

        • 0 0

    • popieram

      ronda zamiast skrzyżowań !!! Są bezpieczniejsze (nikt przez rondo nie śmignie, i nie wyjedzie na pełnej prędkości z podporządkowanej) Usprawniają ruch ponieważ nie ma problemu by czekać na czerwonym świetle gdy nic nie jedzie. Mniej kosztują tak jak napisał poprzednik. Czemu w Polsce się ich nie buduje ????? A czemu w Polsce buduje się drogę tylko z dwoma pasami ruchu i z poboczem na 2m, zamiast wybudować w tej samej szerokości dwa pasy w jedną i dwa pasy w drugą. Efekt ? nie trzeba wyprzedzać wjeżdżając na pas z przeciwnym ruchem (co powoduje takie wyprzedzanie nie muszę pisać) A czemu w Polsce autostrady kosztują więcej niż w Szwajcarii ? A czemu w Polsce opłaty za przejazd po nowo wybudowanym odcinku autostrady są najdroższe w europie. A czemu w Polsce drogi są robione taką technologią że po pół roku trzeba je remontować bo same koleiny, mimo że tropiki u nas nie panują. I tak dalej i tak dalej.

      • 0 0

    • gamoń

      Pozatym pisze się osobno , gamoniu.Przeszkadzają Ci światła , to kup sobie samolot.Nie będziesz miał tych problemów o których piszesz.

      • 0 0

    • >> Za rondo nikt nie daje w łapę , a za zrobienie sygnalizacji pewnikiem tak .

      Oh, bazując na Twojej wiedzy o rynku, to firmy robiące ronda powinny się przebranżowić!!! :D :D :D

      • 0 0

  • Rondo usprawnia ruch tylko wtedy

    gdy ma odpowiednia duza srednice, male rondo to nic innego jak skrzyzowanie, na duzym rondxie kierowca ma wystarczajaco miesca aby sie wlaczyc do ruchu, ciekwe jakie rondo zbuduja nasi inzynierowie lub inzynierki.

    • 0 0

  • Gdansk stawia na konkursy na zagospodarowanie Wyspy Spichrzów

    • 0 0

  • Bardzo fajnie, ale (1)

    czekam z utęsknieniem na wieść o rozpoczęciu remontu tego cholernego dworca w Sopocie. Syf, kiła i mogiła. Miał się zacząć w tym roku, a czarno to widzę- wstyd. I jeszcze raz wstyd za obecny wygląd, mogliby chociaż przygotować go na tegoroczny sezon, ale też nie. Paranoja żeby odczucia w stosunku do miasta psuł już na początku wygląd dworca.

    • 0 0

    • ?

      A co ta opinia ma wspólnego z budową ronda ?

      • 0 0

  • (4)

    Jak juz robic to na taka skale:):

    http://www.usauto.pl/_starewww/rozrywka/rondo.3.jpg

    • 0 0

    • xDDDDDDDDD (3)

      Jasna cholera, niezłe rondo.
      Ciekawe jak ci ludzie sie w tym łapią ;)
      To jest rondo 6 poziomowe xD

      • 0 0

      • (1)

        pamietaj, ze tam mieszkaja jankesi i nic nie moze byc za trudne, bo nie skumaja :D.
        zdjecie jest slabej jakosci (btw. bardzo fajne), ale na pewno wszystko na tym rondzie jest perfekcyjnie rozrysowane i do tego jeszcze opisane. widac jak jest potrzeba i chec zrobienia czegos uzytecznego i duzego to mozna.

        • 0 0

        • to nie jankesi

          to nie jankesi, tylko angole - zauważ, że ruch jest lewostronny.
          http://maps.google.com/maps?f=q&hl=pl&geocode=&q=Swindon, Gloucestershire, UK&ie=UTF8&ll=51.562819,-1.771551&spn=0.000965,0.002097&t=k&z=19

          • 0 0

      • :)

        wbrew pozorom ruch na tym rondzie bardzo logiczny, płynny i bezpieczny.
        pozdrawiam!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane