• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: kolej na północ da się zrobić w 1,5 roku

Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni
28 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów. Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów.

Władze Gdyni przekonują, że od lat pracują nad uruchomieniem linii kolejowej na północ miasta. Mieszkańcy tej części miasta doceniają te starania, ale proszą o dostęp do dokumentów, które mają to potwierdzić.



Czy kolej na północ Gdyni zlikwiduje problem korków w tej części miasta?

W sobotę opublikowaliśmy stanowisko władz Gdyni, w którym wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała tłumaczyła, na jakim etapie są prace zmierzające do przywrócenia kursowania pociągów na Obłuże.

Katarzyna Gruszecka-Spychała: pracujemy nad koleją na północ od wielu lat

Dziś publikujemy polemikę z tym artykułem, jaką do naszej redakcji przesłali członkowie Stowarzyszenia dla Północnej Gdyni.

***


Z uwagą przeczytaliśmy oświadczenie pani wiceprezydent Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, dotyczące stanu przygotowań do budowy/odbudowy linii kolejowej na północ Gdyni i działań miasta podejmowanych w tym zakresie. Doceniamy zapewnienia władz miasta o przywiązaniu do tego pomysłu i deklaracje o "przejściu z fazy odważnego myślenia" do "rzeczywistych planów i inwestycji". Musimy jednak przyznać, że nadal w tej sprawie pojawiają się wątpliwości, które mieszkańcom północnej Gdyni - pozbawionej alternatywy dla stania w korkach - należałoby wyjaśnić. Co więcej, tych wątpliwości nie jest wcale mniej.

Na początek należy podkreślić, że rozpoczynające swoją działalność Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni i twórcy profilu SKM do Północnej Gdyni, który wywołał obecną dyskusję, nie twierdzą, że jest możliwe "natychmiastowe uruchomienie połączenia" kolejowego na północ Gdyni. Twierdzimy, że jest to możliwe w przypadku wyremontowanych w 2009 roku torów do Oksywia wraz z budową węzła przesiadkowego w krótkim okresie - 1-1,5 roku. Inna perspektywa czasowa dotyczy linii w kierunku Babich Dołów. Jednocześnie proponujemy alternatywne rozwiązania, gotowe do wprowadzenia natychmiast, takie jak węzeł przesiadkowy przy SKM Grabówek, po północnej stronie torów czy wygospodarowanie buspasa w godzinach szczytu na odcinku ul. Janka Wiśniewskiego.
Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni.

Zastanawiającą Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni kwestią jest stan przygotowań do budowy połączeń kolejowych na północ naszego miasta. Pani Wiceprezydent wskazała, że w 2006 roku powstało "Wstępne studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą kolei metropolitalnej w Trójmieście", które zostało nazwane dokumentacją dotyczącą "przywrócenia kolejowego połączenia pasażerskiego północnych dzielnic Gdyni". Natomiast kilka akapitów wyżej Pani Prezydent wskazuje, że we właśnie przyjętym Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej zapisano, że w 2017 roku powstanie... wstępne studium wykonalności projektu (przedłużenia kursowania PKM do północnych dzielnic Gdyni i do Kosakowa).

Więcej pytań niż odpowiedzi

Historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania?
Czy to znaczy, że po 11 latach zamówione zostanie kolejne wstępne studium? Ciekawą kwestią jest także to, że historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania? Wiemy, że w latach 2008-2009 PKP PLK wyremontowała linię kolejową nr 228 do Oksywia. Pojawia się pytanie, czy wtedy miasto próbowało wpłynąć na zarządcę sieci, PKP PLK, by pracami objął także perony znajdujące się wzdłuż tej linii?

Cały czas czekamy na dokumenty w tej sprawie. Zwróciliśmy się o nie zarówno do Urzędu Miasta Gdyni, jak i Urzędu Marszałkowskiego w trybie dostępu do informacji publicznej, by sprawdzić, czy zapewnienia o intensywnym lobbingu na rzecz połączenia kolejowego na północy są zgodne ze stanem faktycznym.

Wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego".
Obecnie wiemy, że wbrew temu, co pisze Pani Wiceprezydent, nikt nie wykreślił z kontraktu terytorialnego linii na Obłuże. Zapis tam się znajduje, ale jest bardzo ogólny ("rozwój kolei aglomeracyjnej"). Skąd zatem wykreślono projekt SKM/PKM do północnej Gdyni? Z listy przedsięwzięć realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) (tj. z regionalnych środków unijnych). Argumentowano, że wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego" podmiotów zaangażowanych, projekt nie ma charakteru systemowego, nie wskazano na integrację zbiorowych środków transportu z indywidualnymi i nie założono integracji systemów komunikacji zbiorowej. W strategii ZIT znalazły się przedsięwzięcia znane nam z mediów: rozbudowa SKM do Wejherowa, nowy tabor kolejowy, elektryfikacja linii PKM.

Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni. Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni.
Poczekamy do co najmniej 2023 roku?

Nie wiemy z kolei, czy Gdynia starała się we wrześniu 2016 roku o wpisanie linii SKM do północnej Gdyni do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do roku 2023, który jest na etapie aktualizacji przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Jeśli Gdynia nie starała się o to skutecznie, to oznacza, że linia SKM/PKM do Gdyni północnej będzie budowana znacząco po 2023 roku, jeśli ma być współfinansowana ze środków unijnych. Za to w KPK zarezerwowano 850 mln zł na modernizację stacji Gdynia Port. Tu pytanie do władz miasta - jak wyglądały negocjacje z PLK w tej sprawie i czy udało się zapewnić przy okazji tej modernizacji wydzielenie torów dla potrzeb ruchu aglomeracyjnego? Bo to tędy idzie najkrótsza kolejowa droga z północy do Gdyni Głównej, z pominięciem stacji Chylonia.

Prędkość dla SKM wystarczająca na istniejących torach

Biorąc pod uwagę wykazy prędkości dla linii kolejowych, nie jest prawdą, że przejazdy odbywać się mogą jedynie z niewielką prędkością. W wykazie PKP PLK jest podane, że na całej długości linii nr 228 (z Oksywia do stacji Gdynia-Port) oraz łącznicy nr 723 (między stacją Gdynia Port a stacją Gdynia Chylonia) przejazdy autobusów szynowych mogą odbywać się z prędkością odpowiednio 70 i 60 km/h. To taka sama prędkość, z jaką poruszają się pociągi SKM. Państwa ocenie pozostawiamy, czy jest to "jedynie niewielka prędkość".

Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł. Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł.
Pani Wiceprezydent napisała też, że przy kilkumilionowych nakładach powstałyby "bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień". Pokazaliśmy takie "bardzo prymitywne perony" - ich koszt wynosił około 350 tys. złotych za sztukę. Powstały m.in. w miejscowości Mokre pod Zamościem. Do wsiadania/wysiadania z pociągu wystarczą. Tym bardziej, że my mówiliśmy o rozwiązaniu tymczasowym w sytuacji awaryjnej - takim jak dowozy na stadion Energa w Gdańsku.

Niezmiennie uważamy, że toporność peronów czy brak ekranów ledowych mniej doskwierałyby mieszkańcom Obłuża niż godzinny spacer wzdłuż ul. Janka Wiśniewskiego w ciemne listopadowe popołudnie. Tymczasowe perony "za kilka mln zł" mogą powstać później, tak by istniała możliwość przekierowania awaryjnego ruchu na tory. Jeśli cała północna Gdynia stoi w korku, to w korku stoi także ulica Hutnicza - przez światła na skrzyżowaniu z ulicą Pucką. Dzisiaj - bez bus-pasów na ul. Janka Wiśniewskiego i bez tymczasowych peronów - w przypadku awarii Estakady na dwugodzinną podróż do domu skazani są wszyscy, nie tylko ci, którzy z własnej woli wybierają samochód jako środek komunikacji.
Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (222) 3 zablokowane

  • a ja twierdzę, że przy odrobinie dobrej woli można uruchomic natychmiast (1)

    natychmiast czyli w czasie niezbędnym do odebrania linii dla ruchu osobowego (w zaleznosci od d*powatosci osób odpowiedzialnych to od paru dni do 2 miesiecy)

    przypominam jak nagle okazało się mozliwe uruchomienie linii (tez kiedys aktywnej ale za PRLu) w Gdańsku pod stadion

    • 11 3

    • właśnie - trzeba chcieć

      • 2 1

  • bajkopisarstwo w Gdyni jak zwykle czujne

    Zwarte I gotowe
    Totalna durnota

    • 7 7

  • (1)

    Czyli rozumiem że mieszkańcy północnej gdynii są w stanie dorzucić się do swojej wymarzonej linii? No bo niby z jakiej racji mają być ewentualne podwyżki biletów skm i pkm?

    • 2 9

    • przecież płacimy podatki

      • 1 1

  • Nowy rozkład SKM

    Od grudnia, w nowym rozkład SKM wypadnie kilka kursów - widocznie są niepotrzebne? Czy wobec powyższego jest sens otwierać nową linie? Odpowiedzcie sobie na to pytanie z pozycji "decydentów" kolejowych i "infrastrukturalnych "

    • 7 4

  • (2)

    Kursy SKM na północ to super pomysł. Minus ma zasadniczy tylko jeden, ale dzielony akurat z resztą środków transportu publicznego: taryfa. Niestety nikt przy zdrowych zmysłach nie zamieni samochodu na trzy bilety miesięczne (przykład jeżeli pracuje się w Gdańsku). Także ta kolej przejmie tylko tych, którzy dojeżdżają do SKM autobusami. Jeżeli organizacja ruchu będzie taka jak w PKM to przejmie tylko połowę z wymienionych bo pewnie nadal szybciej będzie zjechać do centrum autobusem i przesiąść się na główną linię SKM ;)
    Także póki transport publiczny wygląda jak wygląda to jedyna kasa, jaką odwiedzam ja i tysiące innych to kasa na stacji benzynowej.

    • 7 1

    • niezbyt (1)

      Nie potrzeba 3 biletów, można kupić na 2 lub 3 przewoźników z dodatkowym rozróżnieniem na całość, na Rumie lub Gdańsk (ostatniego nie jestem pewien na 100%)

      • 0 0

      • Pewnie racja, choć to tylko przykład; nie jestem na bieżąco ze wszystkimi kombinacjami biletów. Chwilowo na szczęście mieszkam i pracuję po jednej stronie tego wiecznego zatoru.
        Można też i bilet metropolitalny, który jakoś nigdy się nie kalkulował. Kiedy dojeżdżałem do pracy komunikacją miejską to miałem ofertę pracy z okolic za Rafinerią. Dochodził bilet miesięczny na Gryfa, który, szczerze mówiąc, wywalił mnie swoją ceną z butów.
        Tak czy inaczej: pomyślałem wtedy o powrocie do samochodu.
        Ja jestem zwolennikiem chłodnej kalkulacji czasowej i kosztowej. Kiedy wyszło mi, że potrzebuję jednak czasem auta to je kupiłem. Jest całe mnóstwo samochodów, które z racji swojej małej popularności (dowolne Daihatsu) czy mało prestiżowego wyglądu (Multipla, Lancia Ypsilon), można kupić niedrogo niezajeżdżone na śmierć i jeździć, jeżeli komuś nie godzi to w jego honor ;)
        Jestem o tyle dziwadłem, że zakup samochodu za równowartość rocznej pensji uważam za zbytek, za więcej to brak rozsądku, a w równowartości mieszkania za niezrozumiałą fanaberię.

        • 2 0

  • Pociąg, dajcie spokój. To już przeżytek. Prezydent Szczurek to wizjoner, człowiek wielki. Zamarzyl sobie ze Gdynianie nie będą tłuc się koleją do centrum, tylko latać samolotem. I stąd budowa lotniska.

    • 15 3

  • I do tej skmki przydałoby się tunel Pucka chylońska

    • 10 2

  • I do tej skmki przydałoby się tunel Pucka chylońska

    • 9 1

  • lotnisko już nie wystarcza???

    to lotnisko już nie wystarcza??? zbudujcie sobie jeszcze kosmordom!!!!!!!!!

    • 8 6

  • (1)

    A może wystarczy przyspieszyć prace na Estakadzie, np. wydłużyć godziny pracy remontujących. Całą Europa remontuje drogi w nocy, a w Gdyni do 15.

    • 15 4

    • po remoncie będzie tylko trochę lepiej, ale 2-3 lata i będzie to samo bez remontu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane