• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: kolej na północ da się zrobić w 1,5 roku

Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni
28 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów. Korki na ul. Janka Wiśniewskiego tworzą się nie tylko przy okazji remontów.

Władze Gdyni przekonują, że od lat pracują nad uruchomieniem linii kolejowej na północ miasta. Mieszkańcy tej części miasta doceniają te starania, ale proszą o dostęp do dokumentów, które mają to potwierdzić.



Czy kolej na północ Gdyni zlikwiduje problem korków w tej części miasta?

W sobotę opublikowaliśmy stanowisko władz Gdyni, w którym wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała tłumaczyła, na jakim etapie są prace zmierzające do przywrócenia kursowania pociągów na Obłuże.

Katarzyna Gruszecka-Spychała: pracujemy nad koleją na północ od wielu lat

Dziś publikujemy polemikę z tym artykułem, jaką do naszej redakcji przesłali członkowie Stowarzyszenia dla Północnej Gdyni.

***


Z uwagą przeczytaliśmy oświadczenie pani wiceprezydent Katarzyny Gruszeckiej-Spychały, dotyczące stanu przygotowań do budowy/odbudowy linii kolejowej na północ Gdyni i działań miasta podejmowanych w tym zakresie. Doceniamy zapewnienia władz miasta o przywiązaniu do tego pomysłu i deklaracje o "przejściu z fazy odważnego myślenia" do "rzeczywistych planów i inwestycji". Musimy jednak przyznać, że nadal w tej sprawie pojawiają się wątpliwości, które mieszkańcom północnej Gdyni - pozbawionej alternatywy dla stania w korkach - należałoby wyjaśnić. Co więcej, tych wątpliwości nie jest wcale mniej.

Na początek należy podkreślić, że rozpoczynające swoją działalność Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni i twórcy profilu SKM do Północnej Gdyni, który wywołał obecną dyskusję, nie twierdzą, że jest możliwe "natychmiastowe uruchomienie połączenia" kolejowego na północ Gdyni. Twierdzimy, że jest to możliwe w przypadku wyremontowanych w 2009 roku torów do Oksywia wraz z budową węzła przesiadkowego w krótkim okresie - 1-1,5 roku. Inna perspektywa czasowa dotyczy linii w kierunku Babich Dołów. Jednocześnie proponujemy alternatywne rozwiązania, gotowe do wprowadzenia natychmiast, takie jak węzeł przesiadkowy przy SKM Grabówek, po północnej stronie torów czy wygospodarowanie buspasa w godzinach szczytu na odcinku ul. Janka Wiśniewskiego.
Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Proponowana przez społeczników trasa dowozowa do SKM i liczba mieszkańców północnych dzielnic Gdyni.

Zastanawiającą Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni kwestią jest stan przygotowań do budowy połączeń kolejowych na północ naszego miasta. Pani Wiceprezydent wskazała, że w 2006 roku powstało "Wstępne studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowych pod nazwą kolei metropolitalnej w Trójmieście", które zostało nazwane dokumentacją dotyczącą "przywrócenia kolejowego połączenia pasażerskiego północnych dzielnic Gdyni". Natomiast kilka akapitów wyżej Pani Prezydent wskazuje, że we właśnie przyjętym Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej zapisano, że w 2017 roku powstanie... wstępne studium wykonalności projektu (przedłużenia kursowania PKM do północnych dzielnic Gdyni i do Kosakowa).

Więcej pytań niż odpowiedzi

Historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania?
Czy to znaczy, że po 11 latach zamówione zostanie kolejne wstępne studium? Ciekawą kwestią jest także to, że historia przygotowań do tej inwestycji urywa się na 2008 roku. Czy w latach 2008-2015 miasto podejmowało jakieś działania? Wiemy, że w latach 2008-2009 PKP PLK wyremontowała linię kolejową nr 228 do Oksywia. Pojawia się pytanie, czy wtedy miasto próbowało wpłynąć na zarządcę sieci, PKP PLK, by pracami objął także perony znajdujące się wzdłuż tej linii?

Cały czas czekamy na dokumenty w tej sprawie. Zwróciliśmy się o nie zarówno do Urzędu Miasta Gdyni, jak i Urzędu Marszałkowskiego w trybie dostępu do informacji publicznej, by sprawdzić, czy zapewnienia o intensywnym lobbingu na rzecz połączenia kolejowego na północy są zgodne ze stanem faktycznym.

Wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego".
Obecnie wiemy, że wbrew temu, co pisze Pani Wiceprezydent, nikt nie wykreślił z kontraktu terytorialnego linii na Obłuże. Zapis tam się znajduje, ale jest bardzo ogólny ("rozwój kolei aglomeracyjnej"). Skąd zatem wykreślono projekt SKM/PKM do północnej Gdyni? Z listy przedsięwzięć realizowanych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) (tj. z regionalnych środków unijnych). Argumentowano, że wnioskodawcy nie wskazali "deklaracji co do wkładu finansowego" podmiotów zaangażowanych, projekt nie ma charakteru systemowego, nie wskazano na integrację zbiorowych środków transportu z indywidualnymi i nie założono integracji systemów komunikacji zbiorowej. W strategii ZIT znalazły się przedsięwzięcia znane nam z mediów: rozbudowa SKM do Wejherowa, nowy tabor kolejowy, elektryfikacja linii PKM.

Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni. Proponowana przez ekspertów trasa kolei na północ Gdyni.
Poczekamy do co najmniej 2023 roku?

Nie wiemy z kolei, czy Gdynia starała się we wrześniu 2016 roku o wpisanie linii SKM do północnej Gdyni do Krajowego Programu Kolejowego (KPK) do roku 2023, który jest na etapie aktualizacji przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Jeśli Gdynia nie starała się o to skutecznie, to oznacza, że linia SKM/PKM do Gdyni północnej będzie budowana znacząco po 2023 roku, jeśli ma być współfinansowana ze środków unijnych. Za to w KPK zarezerwowano 850 mln zł na modernizację stacji Gdynia Port. Tu pytanie do władz miasta - jak wyglądały negocjacje z PLK w tej sprawie i czy udało się zapewnić przy okazji tej modernizacji wydzielenie torów dla potrzeb ruchu aglomeracyjnego? Bo to tędy idzie najkrótsza kolejowa droga z północy do Gdyni Głównej, z pominięciem stacji Chylonia.

Prędkość dla SKM wystarczająca na istniejących torach

Biorąc pod uwagę wykazy prędkości dla linii kolejowych, nie jest prawdą, że przejazdy odbywać się mogą jedynie z niewielką prędkością. W wykazie PKP PLK jest podane, że na całej długości linii nr 228 (z Oksywia do stacji Gdynia-Port) oraz łącznicy nr 723 (między stacją Gdynia Port a stacją Gdynia Chylonia) przejazdy autobusów szynowych mogą odbywać się z prędkością odpowiednio 70 i 60 km/h. To taka sama prędkość, z jaką poruszają się pociągi SKM. Państwa ocenie pozostawiamy, czy jest to "jedynie niewielka prędkość".

Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł. Przystanek kolejowy w miejscowości Mokre nie jest ani duży, ani nowoczesny, ale spełnia swoją rolę. I najważniejsze: kosztował 350 tys. zł.
Pani Wiceprezydent napisała też, że przy kilkumilionowych nakładach powstałyby "bardzo prymitywne perony, bez żadnych udogodnień". Pokazaliśmy takie "bardzo prymitywne perony" - ich koszt wynosił około 350 tys. złotych za sztukę. Powstały m.in. w miejscowości Mokre pod Zamościem. Do wsiadania/wysiadania z pociągu wystarczą. Tym bardziej, że my mówiliśmy o rozwiązaniu tymczasowym w sytuacji awaryjnej - takim jak dowozy na stadion Energa w Gdańsku.

Niezmiennie uważamy, że toporność peronów czy brak ekranów ledowych mniej doskwierałyby mieszkańcom Obłuża niż godzinny spacer wzdłuż ul. Janka Wiśniewskiego w ciemne listopadowe popołudnie. Tymczasowe perony "za kilka mln zł" mogą powstać później, tak by istniała możliwość przekierowania awaryjnego ruchu na tory. Jeśli cała północna Gdynia stoi w korku, to w korku stoi także ulica Hutnicza - przez światła na skrzyżowaniu z ulicą Pucką. Dzisiaj - bez bus-pasów na ul. Janka Wiśniewskiego i bez tymczasowych peronów - w przypadku awarii Estakady na dwugodzinną podróż do domu skazani są wszyscy, nie tylko ci, którzy z własnej woli wybierają samochód jako środek komunikacji.
Stowarzyszenie dla Północnej Gdyni

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (222) 3 zablokowane

  • Po co wydać 350 tys. skoro można wywalić w błoto miliony....

    Jak wybudują za 350 tys to się nie obłowią. Dlatego wszystko musi być za grube miliony bo wtedy łatwiej wałki ukryć i sobie coś skubnąć. Proste...

    • 5 0

  • Yhm (3)

    Ciekawe jak z Chylonia czy cisowej Te pociągi pojadą będą jeszcze większe korki bo Pucka Północna i inne takie tunelu nie mają do dziś bujda na resorach z tą koleją. Nie łatwiej zrobić od kościoła na Kwiatkowskiego w górę 2pasy do szperka i cała Dąbka w 2 pasy co najmniej do Zielonej lub hospicjum ehh poza tym rondo na Kwiatkowskiego i Dąbka i tyle a nie jakaś kolej to doraźne rozwiązanie co nic nie usprawni bo i jak łódka z soja czy węglem czy kontener pojedzie skm??? Od szperka do kosakowa droga tam gdzie rowerowa to by reż wiele usprawnilo a miejsca na rozbudowę wszędzie w brud czy to na Kwiatkowskiego same krzaki do góry po prawej na Dąbka stare Obłuże idzie przy stawku Zrobić duży jakiś węzeł rondo apropo robili już rozbudowę tej krzyżówki za gruby hajc i co dało nic wywalanie kasy w błoto za szperkiem wzdłuż ścieżki rowerowej miejsca na polu na dwa pasy co najmniej a na Dąbka do Zielonej do działek po lewej w pip miejaca na 2 pasy ale trzeba chcieć

    • 4 4

    • ta krzyżówka to robota urzędasów z gdyni. projektanci łapal się za głowę przy tym bublu

      • 3 0

    • Twoja składnia mnie poraziła, (1)

      Trzeba się skupić żeby Cię zrozumieć

      • 1 1

      • Ale chociaż pisze o czymś ważnym.

        • 0 0

  • Estakada rowerowa 10mln, fontanna na placu kaszubskim 1,5mln, tysiące pierdół za setki baniek

    A podstawa jak komunikacja Pogórza górnego, obłuża za pomocą istniejących torów leży. Pewnie dlatego że szczurek mieszka na wiczlinie a nie np w kosakowie. Albo dlatego że najważniejszy jest pijar i lewizna.
    Jedynie skm albo szynobusy z Pogórza górnego są w stanie zapobiec paraliżowi tej części miasta.

    • 8 1

  • Wahadłowiec na kosmodrom Kosakowo!

    • 3 0

  • 1,5 roku rozpoczął było za PO

    w Kaczogorodzie to i w 15 nie wybudują gamonie

    • 2 1

  • Trasa tej kolejki jest bez sensu (1)

    Kto o zdrowych zmyslach by jechal na Obluze przez Chylonie (15? 20 minut?) skoro autobus jedzie tam 10 minut? Kto z Pogorza Gornego wsiadzie do kolejki na dworcu tylko po to, zeby musiec sie przesiasc na Obluzu na autobus (w ktory moze wsiasc od razu przy dworcu?). Budowac kolejke tylko na wypadek korkow, ktore powstaja przy okazjonalnej przebudowie drogi tylko w godzinach szczytu? Moim zdaniem rozwiazaniem duzo prostszym, bardziej ekonomicznym i skutecznym jest budowa sensownych buspasow po Wisniewskiego i stworzenie linii dojazdowych do Grabowek SKM.

    • 3 2

    • Autobus może i jedzie, ale jak stoi w korku, to dłużej niż 20 min.

      A te buspasy i SKM Grabówek to jak najbardziej.

      • 1 0

  • Korki (1)

    Lepiej Pani Prezydent daj lepiej spokój Najpierw należ wyjaśnić sprawe lotniska Czekamy na informacje

    • 2 1

    • To trzeba złożyć wniosek.

      A jakie informacje? Wszystko wiadomo. To Adamowicz i podli gdańszczanie chcący zniszczyć konkurencję Gdyni, załatwili lotnisko

      • 1 2

  • WIELKIE GÓ.... NO!!!

    Lenie śmierdzące wolą d*pska wozić ( pojedynczo) w swoich gratach niż przesiąść się na transport publiczny....a jak narzekają!!!!!uuuuu...

    • 4 2

  • Jednak uwazam

    że lepszym pomysłem jest przedłóżenie obwodnicy do ulicy Hutniczej idalej poprowadzic drogę pomiedzy Pogórzem i Obłużem jednocześnie otworzyć połaczenie ulicą koło elektrociepłowni.

    • 1 0

  • Beton (1)

    Ceny betonu lepsze do cen złota chyba dobre 350 tys za takie coś z kad te ceny bierzecie bo są nieziemskie a ludzie tyraja za 10 max 14 zl h w tych branżach

    • 1 1

    • Beton

      miejsce pod peron chyba wykupujecie na wlasnosc?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane