• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o znak "stop" na drodze rowerowej w Sopocie

Szymon Zięba
8 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Na wysłanym nam nagraniu widać, jak kolejni rowerzyści nie zwracają uwagi na znak "stop".

Jedni uważają, że znak "stop" na drodze dla rowerów na wysokości ul. Hestii 3Mapka w Sopocie nie ma sensu, drudzy denerwują się, że nikt nie zwraca na niego uwagi, co prowadzi do niebezpiecznych incydentów. Po naszych pytaniach do magistratu kurortu temat zostanie poruszony na Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.



Najważniejsze informacje o rowerach



Jadąc rowerem, zwracasz uwagę na znaki drogowe?

Znak "stop" na drodze rowerowej w Sopocie, na wysokości ul. Hestii 3, okazał się kością niezgody między pieszymi a rowerzystami. Na nagraniu, które trafiło do Raportu z Trójmiasta, widać, jak kolejni cykliści mijają go, kompletnie nie zwracając na niego uwagi, choć zgodnie z przepisami powinni rower zatrzymać.

Jednak zdaniem cyklistów, ustawienie w tym miejscu znaku obligującego do zatrzymania się, nie zostało dobrze przemyślane.

- Jeżdżę tędy dosyć często i sądzę, że powinna się pojawić informacja dla rowerzystów o tym, że w tym miejscu mogą pojawić się piesi, że jest przejście. Nie spotkałem się nigdzie w Trójmieście ze znakiem "stop" na drodze rowerowej. Przymus zatrzymania się przed takim znakiem negatywnie wpływa na płynność ruchu - mówi pan Mateusz, nasz czytelnik.
Sopoccy urzędnicy przyznają, że to jedyne miejsce w kurorcie, gdzie taki znak na DDR można spotkać. Dlaczego pojawił się akurat tam?

Znak jest potrzeby, żeby zwiększyć czujność rowerzystów



- Znak "stop" stawiamy nie tylko na skrzyżowaniach, ale zgodnie z jego definicją też tam, gdzie krzyżują się potoki ruchu, a zatrzymanie pojazdu wpływa na poprawę bezpieczeństwa. W omawianym przypadku pojazdem jest rower, a krzyżujące się potoki ruchu to: ruch rowerowy z ruchem pieszym. Przejście piesze stanowi również dojście do SKŻ [Sopocki Klub Żeglarski Ergo Hestia Sopot - dop. red.], gdzie często piesi w obu kierunkach niosą sprzęt żeglarski, np. deski z żaglami do serfowania, pchają małe żaglówki itp. - tłumaczy Tomasz Kamiński, zastępca dyrektora ds. eksploatacji sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Dodaje, że w związku z tym, że to miejsce jest bardzo nietypowe i niebezpieczne, jego oznakowanie i geometria mają zwrócić uwagę i wzmóc czujność - zwłaszcza u szybko poruszających się rowerzystów.

Rowerzyści nie zatrzymują się przed znakiem "STOP" (114 opinii)

Rowerzyści nie zatrzymują się przed znakiem "STOP" w Sopocie
Rowerzyści nie zatrzymują się przed znakiem "STOP" w Sopocie


Urzędnicy zapowiadają, że temat oznakowania w tym miejscu poruszony zostanie w najbliższy czwartek na Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W spotkaniu uczestniczyć będą przedstawiciele sopockiej policji.

Na koniec warto wspomnieć, że za niezatrzymanie się przed znakiem "stop" grozi mandat w wysokości 100 zł i (w przypadku kierowców pojazdów spalinowych) dwa punkty karne.

Opinie (954) ponad 50 zablokowanych

  • zna b-20 dotyczy skrzyżowan, nie przejsć. (19)

    Znak B-20 "stop" oznacza:
    1) zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez zatrzymania się przed drogą z pierwszeństwem,
    2) obowiązek ustąpienia pierwszeństwa kierującym poruszającym się tą drogą.

    koniec kropka. tam nie ma zadnego skrzyzowania, wiec nie ma się przed czym zatrzymać. Proste

    • 48 66

    • A stop stojacy przed przejazdem kolejowym (6)

      To też skrzyżowanie?

      • 25 5

      • ale dalej dotyczy tylko jezdni (5)

        Znak B-20 stop (rys. 3.2.21.1) stosuje się w celu wprowadzenia w określonych warunkach obowiązku
        zatrzymania pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie z drogą z pierwszeństwem, na przejazd kolejowy
        niestrzeżony (kategorii D), na przejazd tramwajowy, a także w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu. Dopuszcza się stosowanie znaku B-20 dla kierujących tramwajami, gdy torowisko przecina
        drogę publiczną.,

        dalej nie ma nic o przejsciach

        • 11 13

        • (4)

          Pytanie, czy nie podchodzi ono pod przecinające się kierunki ruchu. Pole do nadinterpretacji dla papug w razie dzwona z rowerzystą.

          • 7 2

          • (3)

            nie podchodzi bo gdyby tak było stosowano by to częściej

            • 4 2

            • W Danii (2)

              bardzo często występuje na drogach dla rowerów.

              • 0 4

              • ale nie jesteśmy w Danii

                • 3 0

              • w Polsce też, ale znak jest stawiany w miejscach, gdzie są skrzyżowania drogi rowerowej z jezdnią z pierwszeństwem.

                • 2 0

    • No i właśnie udowodniłeś ze, większość kierowców samochodów również nie zna przepisow xD

      • 6 5

    • Odsyłam do kodeksu wyjaśnieniami (1)

      • 2 0

      • czyimi wyjaśnieniami? Przepis jest jasny, a wyjaśnienia nie mają mocy prawnej.

        • 2 0

    • Skrzyżowanie ścieżki rowerowej z traktem pieszym też jest skrzyżowaniem. (6)

      • 9 9

      • (4)

        Nie jest, bo ddr nie ma jezdni, a to element konieczny skrzyżowania. Jest to jedynie przecięcie kierunku ruchów. Aczkolwiek w tym przypadku trochę naciagane, bo wychodząc z prywatnegovterenu, to włączamy się do ruchu.

        • 12 1

        • Echh (3)

          Pieszy wychodzący z terenu prywatneg, czy to działka czy budynek, ma pierwszeństwo... Tu nie ma.zasady włączenia się do ruchu. Tylko nie mam pojęcia jak rowerzysta ma wiedzieć że ktoś może wychodzić przez drzwi budynku...

          • 0 13

          • Jakim cudem do tego doszedłeś? na jakiej podstawie prawnej tak twierdzisz? (2)

            jak ktoś wchodzący na "drogą publiczną" może mieć pierwszeństwo?
            droga dla rowerów jest drogą publiczną jak jezdnia.
            mogę z posesji wyskoczyć na jezdnie ? mam pierwszeństwo?

            • 8 0

            • Meal culpa (1)

              Niedoprecyzowałem... Pieszy ma pierwszeństwo w przypadku ścieżek pieszo rowerowych (czyli rozdzielonych poziomą kreską) oraz sytuacji gdy dopuszczony jest ruch rowerowy po chodniku. Wynika to z tego, że pieszy nie włącza się do ruchu: nie ma takiej poprostu możliwości w PORD.

              • 0 1

              • doczytaj dokładnie przepisy

                pieszy nie ma pierwszeństwa, a rowerzysta ma obowiązek "ustępować miejsca" pieszemu. Co to znaczy do końca, to nie wiadomo.
                Jak w autobusie ustępujesz miejsca, to je zwalniasz. Rozumiem, że jak rowerzysta widzi pieszego na na drodze rowerowej i pieszej - powinien zjechać na jezdnię.

                • 1 0

      • przejście dla pieszych jest skrzyżowaniem ? hahaha no tego jeszcze nie grali

        • 10 0

    • (1)

      Kiedyś nie było dróg rowerowych.

      • 1 0

      • Na początku

        był tylko jeden rower.

        • 3 0

  • Starogardzka (6)

    Znak stop jest również dla rowerów na trakcie św. Wojciecha, na nowym mostku na starogardzkiej, kto ma tam pierwszeństwo? Auta czy rowery? Bo większość rowerzystów wjeżdża wprost pod jadące auta, nie zatrzymując się...

    • 60 1

    • Sam tamtędy jeżdżę rowerem... (1)

      I przeraża mnie to... Wjeżdżałem na wał od dołu, a rowerzyści nawet nie zwolnili i do tego odgrażali się...

      Skąd w ludziach tyle agresji? Niektórzy jak tylko zasiądą za kierownica, czy to roweru czy auta, stają się cholernie roszczeniowi...

      • 9 0

      • Kierownica nie ma z tym nic wspólnego

        To roszczeniowe księżniczki fochny, których rodzice zamiast wychowywać utwierdzali w tym że są naj... naj... naj...

        • 3 1

    • .

      Wyjeżdżam tamtędy często z traktu z obu kierunków, wiedząc, że rowerzyści mają znak stopu wjadę nawet jak będę widział rozpędzonego rowerzystę, niech królowie na rowerkach płacą za szkody

      • 6 2

    • Pierwszeństwo ma ten kto jedzie na wprost, ustąpić musi ten kto skręca i włącza się w Starogardzką (2)

      Samochody jadące od Traktu mają tam trójkąt ustąp pierwszeństwa a rowery jadące po wale mają stop który również nakazuje ustąpić pierwszeństwa. Czyli znaki nie regulują która z drug ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu.

      W takim przypadku o pierwszeństwie decydują inne przepisy, w kolejności najpierw 1 jeśli 1 nie rozstrzyga to potem 2 jeśli nie 2 to 3 tak dalej

      1 Tak jak pokazuje policjant kierujący ruchem - gdyby przypadkiem taki tam był.
      2 Światła - tylko że obecnie tam świateł nie ma (kiedyś były).
      3 Znaki - ale akurat z tego kierunku znaki nie rozstrzygają (za to rozstrzyga dla jadących w drugą stronę ze Starogardzkiej na dół - oni mają pierwszeństwo).
      4 Pierwszeństwo ma ten kto jest na drodze dla rowerów prowadzącej na wprost a ustąpić musi ten kto na skrzyzowaniu skręca i przecina drogę dla rowerów.
      5 Pierwszeństwo ma ten kto jest po prawej stronie.

      • 1 1

      • (1)

        Auta jadące z Gdańska i skrecajace w prawo w starogardzka też są na drodze z pierwszeństwem

        • 3 1

        • To akurat jest jeszcze trzeci kierunek i jeszcze bardziej kłopotliwy bo dla jadących z tamtej strony są 3 skrzyżowania jedno z drugim, przejście w środku i zerowa widoczność.

          Mają pierwszeństwo względem drogi dla rowerów ale nie względem przejścia dla pieszych które jest obok - nie widząc czy kogoś nie ma na przejściu i tak muszą się zatrzymać przed skrzyżowaniem z drogą dla rowerów.

          • 1 0

  • Karać. (1)

    Znak jest. Ustawić patrol i karać łamiących przepisy. Za pieniądze z tych mandatów dofinansować budowy parkingów dla samochodów. Hehe

    • 56 11

    • postawię ci taki znak albo zakaz ruchu w korytarzu np. na klatce schodowej i będę karał za każdym razem jak przejdziesz. A co się będę przejmował, że nie wolno w takim miejscu takiego znaku postawić.
      Jest znak? Jest, to mandacik na dofinansowanie parkingów!

      • 2 4

  • (7)

    "Przymus zatrzymania się przed takim znakiem negatywnie wpływa na płynność ruchu"
    Kiedy kierowca samochodu nie zatrzyma się przed znakiem "Stop", czy przejazdem rowerowym to jest słuszne oburzenie.
    Kiedy rowerzysta łamie przepisy to jest usprawiedliwianie się i gadka o płynności ruchu.

    • 77 3

    • gdzie jest stop przed przejazdem rowerowym? (3)

      wymien chociaz jeden taki przejazd

      • 3 9

      • Zauważyłeś spójnik "czy"?

        • 5 0

      • gdzie jest stop przed przejściem dla pieszych? (1)

        • 1 1

        • w Sopocie przy SKŻ :-)

          • 0 0

    • (1)

      Bo jak kierowca nie zatrzyma się na stopie, to może kogoś zabić lub sam zginie. A rowerzysta kogo zabije i ile osob zabił (podaj statystyki)?

      • 0 12

      • Świetny tok rozumowania...

        Czyli mogę śmigać autem bez poszanowania przepisów bo jeszcze nikogo nie zabiłem?
        Ludzie, czy to naprawdę musi być wojna kierowcy vs rowerzyści?

        Artykuł powinien poruszyć 2 kwestię: zasadność postawienia owego znaku oraz respektowania przepisów, przez wszystkich uczestników ruchu.

        • 7 1

    • Zupełnie, jakby rowerzyści nie byli homogeniczną grupą.

      • 0 0

  • (1)

    widzę że nawet rowerzyści wierzą w świętą płynność ruchu
    polak jak wsiądzie na pojazd to włącza mu się tryb władzy i panowania
    choćby i musiał pedałować
    i nie wiem czemu mowa tylko o jakiejś hestii kwestia dotyczy całego pasa nadmorskiego
    na całym tym terenie ruch powinien być co najwyżej dopuszczony
    bo obszar ten służy wypoczynkowi i rekreacji a nie rajdom i ściganiu się

    • 41 4

    • dzi

      tez tak mówie zlikwidować sieżkę rowerową

      • 1 0

  • Do Pana Mateusza (1)

    Znak stop jest na mostku Trakt św Wojciecha Starogardzka.

    • 28 1

    • to inna sytuacja

      • 0 0

  • Znak potrzebny w sezonie (11)

    Jaki jest sens tego znaku gdy ośrodek żeglarski i brama do niego są zamknięte przez ponad 50 % czasu - tj. poza sezonem i w nocy ? To jest chyby jedyny tak uprzywilejowany wyjazd z posesji w Trójmieście. Nawet straż pożarna i pogotowie nie mają takich wyjazdów ze swoich baz transportu a jednak są ważniejsi niż żeglarze.

    • 36 24

    • prywatne przejscie ze znakiem stop na drodze publicznej (3)

      tam chyba król jakiś przebywa :D
      to niespotykane chyba nigdzie. Sopot zadziwił wszystkich

      • 9 7

      • (2)

        Kiedyś Karnowski został tam potrącony a znak jest pamiątką tamtego zdarzenia

        • 7 1

        • plus tabliczki z 10 km/h

          • 2 0

        • Stop jest wcześniejszy niż ograniczenie do 10km/h.

          • 0 0

    • Zgadzam się

      Na całej trasie jest masa niebezpiecznych przejść Brzeźno, Jelitkowo, Sopot. A tylko na tym jest STOP. Ktoś tu ewidentnie broni czyjegoś interesu... i nie są to piesi

      • 5 5

    • Głupich nie sieją. (5)

      Ci żeglarze to w ogromnej większości dzieci i młodzież. Pływają od wczesnej wiosny do późnej jesieni. Wpis z logiką - jak nie jedzie pociąg i jest noc, to stop jest niepotrzebny.

      • 6 2

      • (2)

        tak i pływają dzień noc 24/7? A może porównamy baranku kogo jest więcej? Kto pojawia się tam częściej g..wniarz z żagielkiem czy rowerzysta mający tam dodatkowo jeszcze szykany które dosyć mocno go hamują

        • 3 3

        • (1)

          A może porównamy baranku kogo jest więcej? Na większość trójmiejskich dróg samochodów jest o rząd czy dwa rzędy wielkości więcej niż rowerów.

          • 1 1

          • ale nie mówimy palancie o drogach trójmiasta tylko o tym konkretnym miejscu w Sopocie w pasie nadmorskim, samochodów ty kretynie jako żywo tam nie widziałem nigdy a więc baranie masz tam 3,5 tysiąca żeglarzy dziennie?Masz czy nie?

            • 3 1

      • (1)

        haha porównanie pociągu do jakiegoś gnojka z deseczką zaorałeś się gościu

        • 2 5

        • Pamiętaj, że maszt może być na wysokości nocnika, który masz wciśnięty na ten głupi łeb

          Może nie tak skuteczny jak pociąg, ale na początek wystarczy.

          • 0 1

  • Lepiej zapytajcie urzedników co tam robia banery Hestii i co na to uchwała krajobrazowa

    przypadek?

    • 30 4

  • (6)

    Kierowcy rowerów to taka sama plaga egipska jak kierowcy samochodów. Nie ma innego wyjścia jak karanie ich równie surowo, bo niestety przez pandemię co raz więcej nieodpowiedzialnych ludzi wsiada na rowery. Trzeba im wprowadzić fotoradary, przymusowe OC i tablice rejestracyjne. Do tego kontrole trzeźwości, narkotesty, kontrole prędkości, progi zwalniające i lotne patrole straży miejskiej na rowerach do pogoni za piratami rowerowymi. Karać karać i jeszcze raz karać, innej metody w tym dzikim kraju nie ma. Nie dość że piesi muszą uważać na samochody to teraz jeszcze na rowerzystów których szybko przybywa.

    • 46 9

    • (1)

      Rowerzyści nie są swieci i jak jeżdżę to naprawdę wielu robi co chce ale piesi muszą też patrzec A nie włażą na drogę rowerową kompletnie nie patrząc. Na drodze gdansk Sopot jest wiele przejść gdzie rowerzysta nic nie widzi bo murek, drzewa itp... ja zwalniam by w kogoś nie wpaść ale wielu szczególnie dzieciaków ma to w d... aż w kogoś wjadą

      • 3 9

      • Bardzo ciekawe

        Ciekawe czy gdybym rozjechał cyklistę na płaski naleśnik, to sąd by przyjął moją argumentację, że murek, drzewa itp...

        Jakby co, to mogę wskazać mnóstwo miejsc w Trójmieście, w których przejazd dla rowerów jest poprowadzony przez jezdnię np. prosto zza wysokiego na 2 metry żywopłotu.

        • 8 1

    • Podaj chłopie statystyki, skoro sadzisz, że toctak samo niebezpieczna grupa jak kierowcy aut.

      • 2 4

    • Problem dotyczy wszystkich... (1)

      Ludzie albo nie znają przepisów, albo mają je w duszy...
      Piesi łażą jak im się żywnie podoba, 80% rowerzystów nie respektuje przepisów o ruchu drogowym, a wśród kierowców praktycznie 100%...
      Przywykliśmy do takich małych występków jak +10 od ograniczenia, późne zielone itp... Oznaczenie dróg pieszo-rowerowych dla większości to wiedza tajemna. Więc co tu się dziwić że nowe przepisy są martwe?
      Jazda na suwak? Lka potrafi nie wpuścić mimo obowiązku (tak, był korek, tak, na przemiennie odbywał się ruch).
      Zasada prawej ręki? Zapomnij. Przejazd rowerowy? Nie słyszałem. Ograniczenia prędkości? Trzymanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu? Zakaz wyprzedzania? Te i setki innych przepisów które są pomijanie przez każdego użytkownika dróg, więc dziwicie się, że te same osoby jadac rowerem ignorują zasady?

      • 3 5

      • nie znajsz przepisów, albo masz je w duszy

        • 0 0

    • dzi

      proponuje wymianę oleju

      • 0 0

  • (6)

    Zlikwidujmy znaki stop w ogole, bo wpływają negatywnie na 'płynność ruchu' samochodów.

    • 43 2

    • (5)

      Kolejny baran który porownuje 2 tonową blache to 70 kg rowerzysty.

      • 2 8

      • Nieporównywalne (2)

        Dwutonowa blacha sama z siebie nie wykazuje tendencji psychopatycznych

        • 6 1

        • znaki stop stawiamy na skrzyżowaniach dróg lub torów a nie przed bramami do prywatnych posesji pacanie

          • 1 1

        • Zaskocze cię...

          Rower często sam też nie wykazuje tendencję psychopatycznych. Mało tego, często nie stoi sam nawet.

          Problem zaczyna się kiedy do obydwu pojazdów dobiorą się osoby psychicznie chore.

          • 0 1

      • Poproś kogoś aby rzucił ci w kolano worek o masie 85 kg (doliczam rower 15 kg). Napisz na ile dostaniesz gips. (1)

        • 7 0

        • Lepszy gips niż trumna po przejsciu 2 tonowej blachy

          • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane