• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sprawdzamy wiosenne zapowiedzi zmian w ruchu w Gdańsku

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na ul. 3 Maja miały zostać wytyczone pasy rowerowe. Przedłużyły się jednak uzgodnienia z konserwatorem zabytków i będzie to możliwe dopiero w tym roku. Na ul. 3 Maja miały zostać wytyczone pasy rowerowe. Przedłużyły się jednak uzgodnienia z konserwatorem zabytków i będzie to możliwe dopiero w tym roku.

W maju władze Gdańska zapowiedziały "prawdziwą rewolucję" na gdańskich drogach i chodnikach, w ramach której bezwzględny priorytet mieli zyskać piesi i rowerzyści. Decyzja o zmianach zapadła w czasie wiosennej, pierwszej fali koronawirusa. Uwolniona przestrzeń od samochodów miała dać oddech mieszkańcom i umożliwić pieszym swobodne poruszanie się i korzystanie z miejskiej infrastruktury zdominowanej dotychczas przez parkujące lub stojące w korkach samochody. Po pół roku od zapowiedzi sprawdzamy, które pomysły udało się wprowadzić w życie, a z czego urzędnicy się wycofali.



O tym, co w związku z zapowiadanymi zmianami czeka pieszych, rowerzystów i kierowców w Gdańsku urzędnicy poinformowali w maju na konferencji prasowej.

Z jednej strony przedstawione propozycje były odpowiedzią na realne potrzeby w poszczególnych dzielnicach, z drugiej - próbą włączenia Gdańska w ogólny trend dużych europejskich miast, takich jak Wiedeń, Amsterdam, Barcelona czy Kopenhaga, które pandemię koronawirusa i związane z nią obostrzenia wykorzystały do odzyskania przestrzeni w mieście dla wszystkich niezmotoryzowanych mieszkańców.

Zapowiedzi zmian w europejskich miastach były w wielu przypadkach głębokie i radykalne: od ograniczania na ulicach ruchu i dozwolonej prędkości, przez wprowadzanie wielu ulic jednokierunkowych, tworzenie nowych placów, skwerów, aż po zamykanie ulic i przeobrażania ich w deptaki i strefy dostępne tylko dla pieszych i rowerzystów.

Zmiany ogłoszono na majowej konferencji prasowej. Od lewej: Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu, Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. Zmiany ogłoszono na majowej konferencji prasowej. Od lewej: Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu, Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska oraz Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
W Gdańsku działania nie były aż tak rewolucyjne, a ich wprowadzenie "podparto" zastrzeżeniem, że są testowe i będą podlegać ocenie.

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreślał podczas majowej konferencji prasowej Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Wdrożenie zmian miało nastąpić w ciągu kilku tygodni. Najdłużej, bo ok. 4-6 tygodni miało to potrwać w miejscach wymagających przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Po ponad pół roku od zapowiedzi postanowiliśmy sprawdzić, co z nich wyszło.

Urzędnicy wstrzymują się z oceną zmian na ul. Piramowicza



Najwięcej kontrowersji wzbudziło odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka między al. Hallera a al. Zwycięstwa.

Tylko na naszym portalu o skutkach tej decyzji powstało prawie 10 artykułów. Urzędnicy pomysł mieli ocenić z końcem roku, ale jest to o tyle trudne, że nadal do normy nie wrócił ruch na drogach (wiele osób wciąż pracuje zdalnie, w takim samym trybie pracują też uczelnie wyższe i szkoły).

Najwięcej kontrowersji wzbudziło odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza. Najwięcej kontrowersji wzbudziło odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza.

Zwężenie al. Grunwaldzkiej w Oliwie i we Wrzeszczu



Drugą zmianą, która dotyczyła głównego ciągu komunikacyjnego, ale nie wzbudziła tylu kontrowersji, było zwężenie w dwóch miejscach al. GrunwaldzkiejMapka. Między ul. Opata Rybińskiego a ul. Derdowskiego oraz na odcinku między ul. Klonową i ul. Do Studzienki parkujące dotąd na chodniku samochody przeniesiono na prawy pas ruchu. Część kierowców po ograniczeniu ruchu do dwóch pasów obawiała się korków w tym miejscu, ale ze względu na wspomniany mniejszy ruch wynikający z zamknięcia szkół, uczelni i pracy zdalnej nic takiego nie nastąpiło.

Pasy dla rowerów wymalowane na jezdniach



Duża część propozycji dotyczyła ruchu rowerowego. Poza odwróceniem ruchu na ul. Piramowicza, spowodowanym troską o rowerzystów poruszających się al. Zwycięstwa, miasto wytyczyło pasy rowerowe na jezdni ul. MyśliwskiejMapka (między Andersa a Cietrzewią), DraganaMapka, BarniewickiejMapka, WarszawskiejMapkaMatemblewskiejMapka.

W trzech przypadkach planów nie udało się zrealizować



Pierwszym przypadkiem jest al. HalleraMapka, między ul. Wczasy a ul. Dworską, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów ruchu miał powstać dwukierunkowy pas rowerowy.

- Po spotkaniu z Radą Dzielnicy Brzeźno odstąpiono od przygotowanego wariantu - wyjaśnia Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Wniesione uwagi Rady Dzielnicy wymagają nowego projektu i rozwiązań wykraczających poza tymczasową organizację ruchu.
Dzielnicowi radni wskazali m.in. że miejskie propozycje wyeliminują znaczną liczbę miejsc postojowych oraz utrudnią wyjazd z ul. Dworskiej na al. Hallera. Zdaniem Rady Dzielnicy realizowany projekt powinien uwzględniać następujące kryteria:

  • zmniejszyć ruch rowerowy na nowo wybudowanym pasie pieszo-rowerowym przy al. Hallera (Pomorskie Trasy Rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R9) na odcinku od ul. Dworskiej do ul. Wczasy,
  • łączyć się z drogami rowerowymi na wysokości al. M. Płażyńskiego,
  • w miarę możliwości nie ograniczać ilości miejsc parkingowych przy al. Hallera na wysokości pętli tramwajowej,
  • nie może utrudniać wyjazdu pojazdów z ul. Dworskiej w al. Hallera,
  • brać pod uwagę bezpieczeństwo rowerzystów z uwzględnieniem pojazdów parkujących wzdłuż drogi,
  • uwzględniać bezpieczny wjazd w drogę rowerową od strony północnej,
  • uwzględniać bezpieczne przejazdy na wszystkich skrzyżowaniach z al. Hallera,
  • pozostawić ruch pieszy po zachodniej stronie al. Hallera.


Radni Brzeźna nie zgodzili się, by pas rowerowy wyznaczyć kosztem miejsc postojowych na Hallera. Nadmorska dzielnica boryka się bowiem z deficytem parkingów. Radni Brzeźna nie zgodzili się, by pas rowerowy wyznaczyć kosztem miejsc postojowych na Hallera. Nadmorska dzielnica boryka się bowiem z deficytem parkingów.

Bez pasów rowerowych na 3 Maja i Platynowej



Nie udało się też wytyczyć pasów rowerowych na ul. 3 MajaMapka. W tym przypadku przedłużyły się procedury związane z uzyskaniem zgody konserwatora zabytków. Nastąpiło to dopiero pod koniec roku i jak zapowiadają urzędnicy, realizacja tego zadania nastąpi w tym roku.

Fiaskiem zakończyło się też wytyczenie pasów rowerowych w jezdni w ciągu ul. PlatynowejMapka. Na jakim etapie są prace obecnie?

- Obecnie trwa opracowanie i uzgodnienie projektu budowlanego. Z uwagi na warunki pogodowe i konieczność wykonania oznakowania poziomego, realizacja została przeniesiona na wiosnę 2021 r. - wyjaśnia Agata Lewandowska.
Zmiany w organizacji ruchu w czasie i po czasie pandemii koronawirusa w Gdańsku. Zmiany w organizacji ruchu w czasie i po czasie pandemii koronawirusa w Gdańsku.

Rozwiązania tymczasowe albo anulowane



Zawiedzeni mogą czuć się też mieszkańcy Wrzeszcza, a zwłaszcza ul. GrażynyMapkaul. BiałejMapka. Urzędnicy chcieli tam stworzyć woonerf z wprowadzeniem zakazu ruchu (z wyłączeniem mieszkańców) i strefy zamieszkania. Jak wyjaśniają urzędnicy, odstąpiono jednak od realizacji tego projektu na rzecz zamknięcia ruchu na ul. Wajdeloty od ul. Aldony do ul. Wallenroda.

To co nie udało się na ul. Grażyny i ul. Białej zrealizowano - ale tylko tymczasowo - na ul. CeynowyMapka, KanapariuszaMapka i na Głównym Mieście, gdzie albo wprowadzano woonerf (w Oliwie), albo rozszerzano strefę zamieszkania (Śródmieście). W pierwszym przypadku rozwiązanie funkcjonowało do grudnia, a w centrum - do września 2020 r.

Opinie (240) 5 zablokowanych

  • Jak za cos bierze sie Grzelak to wiadomo jak bedzie. (7)

    • 125 10

    • Niemców będzie przepraszać błazen jeden (2)

      • 23 3

      • Błazen to podkulił ogon i zgodził się na zabranie Polsce pieniędzy z UE...

        • 4 10

      • wypowiedzialeś złe słowo

        • 8 3

    • On jest (2)

      Glupszy od jandy

      • 18 4

      • też na niego ktoś robi?

        • 5 2

      • Sami widzicie jakim ludżmi otaczał sie Budyń

        Im kto mniej bystry tym lepszy bo za posadę był bardziej wierny.

        • 16 0

    • gdański sasin

      • 1 0

  • Przecież to w maju było wiadomo (2)

    Że nie wszystkie zmiany będą akceptowane przez kierowców samochodów. I jak tu dogodzić?

    • 29 13

    • Kierowcom nie da się dogodzić... (1)

      • 11 10

      • inni kierowcy i nadmiar samochodów to największe problemy kierowców

        całe szczęście wielu kierowców potrafi przesiąść się na rower i wykonało taki ruch.

        • 8 7

  • Zabierają sie do tego jak pies do jeza (8)

    To juz dawno powinno byc zrobione i powinni dalej wdrażac kolejne podobne rozwiązania.

    W takim tempie to cały czas bedziemy zaściankiem rowerowym. Mamy najgorszą infrastrukturę rowerową z dużych miast w Polsce. wstyd.

    • 32 70

    • Populizm!!! (4)

      Skąd wiedza u ciebie, że w Gdańsku jest "najgorsza infrastruktura rowerowa z dużych miast w Polsce". Brak odpowiedzialności za słowo. Należy pilnie to uporządkować prawnie, bo rozwija się bardzo szybko trampizm.

      • 8 7

      • bywam w innych miastach to wiem (3)

        Jedź zobacz jak w temacie do przodu poszła Warszawa, czy Wrocław.
        Są lata świetlne przed nami.
        Gdańsk? Nawet nie ma jak centrum przejechać, no ludzie mamy już rok 2021.
        Na Podwalu Przedmiejskim zaczęli pasy tworzyć ale to jeszcze z 10lat minie za nim będzie to miało jakiś początek i koniec

        • 4 8

        • cokolwiek jest, jest możliwe (1)

          wielokrotnie przejeżdżałem rowerem przez historyczne centrum Gdańska w tym roku i w latach poprzednich, więc nie pisz nieprawdy. Problemem jest brak gotowości tworzenia nawierzchni estetycznej ale i wygodnej dla rowerzystów na wielu ulicach, na których położono kocie łby "zabytkowe" na podstawie decyzji konserwatora, który zdaje się nie rozumieć, że nadmiar samochodów i spalin powoduje pogorszenie stanu budynków stojących w historycznej części miasta.

          • 3 4

          • no da się ... po deptaku brukowanym z kramami, ogródkami restauracyjnymi i milionem turystów w sezonie.... wiesz nie każdy jeździ sobie żeby pojeździć. ludzie chcą sprawnie, bezpiecznie i szybko dojechać do pracy, do domu..... a te deptaki nie są komunikacyjnym rozwiązaniem problemu.

            • 2 3

        • Wtopili w Mevo kupę kasy

          Zamiast polepszać infrastrukturę..
          U nas liczą się inwestycje- misie przy których można się wylansować, żaden z Prezydentów nie ma cierpliwości do małych, codziennych spraw, niespektakularnych...

          • 4 0

    • Kotłowski (2)

      i Wawrzonek.....czy nie jest już najwyższy czas przenieść tych panów na inne stanowiska. Ciągle się czegoś boja, ciagle rozważaja, ciagle eksperymentują, ciagle obserwują......Brak przebojowości i odwagi w podejmowaniu decyzji na poziomie europejskim, no i jakimś dziwnym uzależnieniu od samochodowego lobby.

      • 8 4

      • Samochodami też jeżdżą wyborcy. (1)

        • 8 7

        • głównie innych gmin

          • 11 7

  • Gdyby u nas w Gdyni ktoś sprawdził obietnice władz i co póżniej zostalo zrealizowane, to mogłoby być ciekawie (4)

    zrobili może 5 procent zapowiedzi.

    • 37 3

    • Za to norma trolli wyrobiona w 200% :) (1)

      • 4 10

      • Dobrze mówi większość to wizualizacje

        Gdyby nie deweloperzy to w Gdyni nic by się nie działo.

        • 7 0

    • To zes

      Pojejchal 5%, no chyba że mówisz o ostatnich 4 latach

      • 7 2

    • Ale

      Wybory wygrywa zawsze ten sam człowiek, znaczy że mieszkańcom takie coś odpowiada. Skoro jest dorze to po co zmieniać, ludzie nie lubią zmian i rozwoju w Gdyni. Jest fajnie.

      • 7 1

  • Fatalne zmiany. Ewidentnie się nudzą. (2)

    Może jakaś dymisja lub likwidacje stanowisk.

    • 88 16

    • (1)

      a co zmiany Ci nie poszły na rękę samochodziarzu?

      • 9 7

      • Pewnie tak oburzony że nagle samochód nie ma pierwszeństwa w mieście.

        • 8 6

  • specjalista od złego słowa jest teraz specjalistą od chodników? (4)

    • 68 6

    • On jest (2)

      Specjalistą od wszystkiego. Też chciałbym 200 tyś rocznie za nic robienie

      • 14 1

      • ojciec był przy korycie to teraz synek wałkoni się na państwowej posadzie

        • 14 1

      • Najpierw było złe słowo jednego przeciwko Niemcowi.

        Potem dopiero stał się specjalistą.
        Ps. Zbigniew Grycan (TW Zbyszek) też już zaszczepiony.

        • 7 0

    • Tak

      Zawsze był specjalistą od chodnika tego jednego przed gabinetem prezydent.

      • 2 0

  • Może to mało.. (3)

    ... ale w Gdyni w tym temacie nie zrobono nic. :(

    • 15 8

    • (1)

      a co na farmie słychać?

      • 2 4

      • Wszystko porobione nie to co w Gdyni

        • 2 2

    • W gdyni sa delfinki i donice na parkingach

      • 4 2

  • parkowanie już wróciło na chodniki między Klonową a Jaskowa Dolina (4)

    kierowcy od dłuższego czasu ignorują nową organizację ruchu i parkują pojazdy na chodniku na odcinku między hotelem Szydlowski i Manhattanem

    • 30 6

    • Zgadza się. Kierowcy ignorują nowe znaki o sposobie parkowania. (1)

      Np. na Obywatelskiej, przy szkole.

      • 9 0

      • spokojnie, przerzucimy parkowanie na obywatelskiej na ulice jak w cywilizacji

        • 3 0

    • Polacy! (1)

      Co można zrobić na gruncie społecznym przy takiej postawie Rodaków, szczególnie w dziedzinie przestrzegania prawa.

      • 7 3

      • może uchwalać sensowne prawo?

        uwzględniające interesy mieszkańców i biznesu? a nie fanaberie aktywistów...

        • 2 0

  • walka władz miasta z mieszkańcami trwa w najlepsze (19)

    co jeszcze wymyślą, żeby utrudnić nam życie? A nie potrafią głupiego, wulgarnego napisu usunąć z jednego z najważniejszych zabytków i to tak że nawet się na Netflixie Gdańsk pojawił. Co za wstyd i żenada...

    • 88 25

    • samochody to nie mieszkańcy (14)

      to rzecz

      • 17 17

      • aha (13)

        i same sobie jeżdżą i kompletnie są bezużyteczne dla mieszkańców?

        • 14 4

        • Rowery jeżdżą same a buty same chodzą... (3)

          ...zapominacie o osobach starszych i niepełnosprawnych. Dla nich jest potrzebna lepsza infrastruktura dla pieszych.

          • 8 3

          • rowery czy komunikacja publiczna spełniają tą samą funkcje (2)

            zwróć uwagę ile miejsca zajmują w przestrzeni, a ile samochody prywatne.

            • 8 4

            • przywieź mi worek cementu rowerem, to pogadamy (1)

              • 4 5

              • codziennie wozisz worek cementu ? Jesz cement ?

                • 2 1

        • Jak jeżdżą, to pół biedy.

          Ale jak stoją, mieszkańcami nie są, a właściciele jakoś nie poczuwają się do zapewnienia sobie miejsca na swoją prywatną własność...

          • 4 6

        • samochody same "sobie" przeszkadzają najwięcej (1)

          największym wrogiem samochodu w mieście to inny samochód. Jaki jest sens posiadania przedmiotu wykorzystywanego przeciętnie przez mniej niż 1 godzinę na dobę? Najbardziej terenochłonny wynalazek ludzkości. Bez sensu w mieście.

          • 9 11

          • a w jakim procencie wykorzystywane są tory tramwajowe? ok 2%?

            a jaki procent wolnej (jakże cennej) przestrzeni zajmują?

            • 4 5

        • użyteczność samochodu po dużych opadach śniegu jest ujemna (5)

          samochód często rodzi więcej problemów niż ich rozwiązuje. Warto, byś sam przeprowadził taką analizę.

          • 3 8

          • Mi raczej rozwiązuje (4)

            Jak mam gdzieś dojechać w mieście to zdecydowanie wybieram samochód nawet w godzinach szczytu. Gdziekolwiek nie chciał bym dojechać to samochodem zajmuje mi o połowę mniej czasu niż komunikacją. Licząc dojście na przystanek, czas dojazdu ,samochód wychodzi o niebo lepiej. I w obecnej sytuacji pandemicznej jest bezpieczniejszy.

            • 9 2

            • I tu dochodzimy do największego problemu (2)

              Spowolnienia komunikacji spowodowanego nadmiarem samochodów.

              • 5 9

              • sam jesteś spowolniony

                • 3 3

              • To może niech miasto wreszcie zacznie tworzyć jakąś realną alternatywę, a nie tylko przerzuca odpowiedzialność za swoje braki na mieszkańców.

                • 1 0

            • Do tego ceny biletów z kosmosu!

              • 0 0

    • Co jeszcze kierowcy wymyślą żeby utrudnić życie wszystkim dookoła?

      Gdzie się nie ruszysz, chodnik zastawiony szrotami.
      Połowa ulic przerobiona na jednokierunkowe, bo właścicieli bolidów nie stać na parking i miasto musi im go zapewnić...

      • 16 14

    • (2)

      Co to za wonerf? już nie ma polskiego? Gdzie nie popatrzeć to panoszy się angielszczyzna! Różne ambery,numbery,itd! Gdzie komisja języka polskiego żeby zakazać i przywrócić język polski w nazwach!!!

      • 12 1

      • Już to przerabialiśmy. (1)

        Wyszły kwiatki jak "radosna pałeczka" i ustawodawca odpuścił :)

        • 2 2

        • Całuj i jedź ;)

          • 4 0

  • (10)

    Dyskryminacja kierowców, którzy też są ludźmi!

    • 63 23

    • Dyskryminacja? Za mało kierowcy mają? Serio? (1)

      ... Raczej zmierzanie do równouprawnienia.

      • 14 11

      • Kto płaci...

        podatki (w cenie paliwa), ubezpieczenia pojazdów itp. Z pieniędzy kierowców buduje się dla Wielce Szanownych Rowerzystów ścieżki, przejazdy przez jezdnie itp.
        A więc jak z tym spojrzeniem? Jest dyskryminacja, czy nie.....

        • 4 8

    • Ta dyskryminacja w rzeczywistości (7)

      8 szerokich ( ponad 3metrowych ) prostych pasów dla kierowców
      dla rowerzystów i pieszych wspólna przestrzeń w postaci wąskiego chodniczka po którym chodzi się i jeździ slalomem.

      • 15 7

      • (1)

        8 pasów? Piłeś - nie pisz.

        • 9 8

        • Policz Hucisko albo Zieleniaka. Ile tam jest pasów?

          • 8 4

      • no to teraz przypomnij sobie matematykę (3)

        i policz sobie, jaka jest korzyść ze ścieżki rowerowej, a jaka z drogi dla pojazdów - to się dowiesz, dlaczego jest więcej dróg niż ścieżek.
        W dzisiejszym świecie czas to pieniądz, poważni ludzie na mają czasu na rowerki, przebieranki i prysznice 2 razy dziennie.

        • 4 6

        • Ciekawe, że np. w takim Berlinie czy Kopenhadze (1)

          poważni ludzie znajdują czas i stać ich na podróżowanie rowerem

          • 2 3

          • właśnie! ciekawe

            a u nas jest inaczej. Tu nie berlin. Jak się nie podoba, zawsze można się wyprowadzić do niemca

            • 3 1

        • tu nie chodzi o to czego jest więcej tylko chodzi o to w jakim to jest standardzie.

          Niech sobie pojazdy nawet mają po dwa proste pasy w każdą stronę ale niech na to przypada również jeden pas dla rowerów ( w podobnym standardzie ). Przynajmniej wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych. To jest norma w każdym cywilizowanym mieście. Nakaz jazdy slalomem po chodniku rowerem to jest rozwiązanie na poziomie zapadłej dziury, a tak 90% infrastruktury rowerowej wygląda.

          • 1 2

      • I prawidłowo. Piesi nie potrzebują tyle miejsca co samochody, co widać po pustkach na chodnikach i "tłumach" aut na drogach.

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane